Χημεία: Τα SOS των πανελλαδικών εξετάσεων ανά μάθημα
Σήμερα τα θέματα στη Χημεία Προσανατολισμού...
- Μητέρα εξέδιδε την 15χρονη κόρη της σε παιδόφιλο - Καταδικάστηκε σε φυλάκιση πέντε ετών
- «Αγνοούσα όσα συνέβαιναν», είπε για την αυτοκτονία του πατέρα της η «αγνοουμένη» Αμερικανίδα
- Νεκρή η γυναίκα που έπεσε από τον 7ο όροφο ξενοδοχείου στη Μιχαλακοπούλου - Φωτογραφίες από το σημείο
- Η πρώτη απεργία παγκοσμίως από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διαχειριστών Ακινήτων τύπου Airbnb
«ΤΑ ΝΕΑ» σε συνεργασία με τον φροντιστηριακό όμιλο Ομόκεντρο και τους καθηγητές του παρουσιάζουν τα SOS των Πανελλαδικών Εξετάσεων ανά μάθημα. Σήμερα τα θέματα στη Χημεία Προσανατολισμού.
Χημεία Προσανατολισμού
Ολη η έκταση της ύλης είναι εξίσου σημαντική. Χρειάζεται βαθιά κατανόηση της θεωρίας και συνεχή εξάσκηση στην επίλυση ασκήσεων ώστε ο μαθητής να είναι σε θέση να συνδυάσει γνώσεις από διαφορετικά κεφάλαια και να ανταποκριθεί σε προβλήματα αυξημένης δυσκολίας. Παρακάτω δίνονται ανά κεφάλαιο τα σημεία που χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1. ΔΙΑΜΟΡΙΑΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ – ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ – ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ
Ανάμεσα σε ποια μόρια αναπτύσσονται δυνάμεις διπόλου διπόλου, δυνάμεις London και δεσμοί υδρογόνου και περιγραφή αυτών των δυνάμεων.
Ποιες είναι οι ιδιότητες των υγρών, από τι εξαρτώνται και πώς σχετίζονται οι τιμές τους με τις διαμοριακές δυνάμεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στα μόρια μιας χημικής ουσίας.
Τι είναι η ώσμωση, πώς υπολογίζεται η ωσμωτική πίεση ενός διαλύματος και ποιος είναι ο ρόλος της ώσμωσης σε βιολογικά φαινόμενα.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ
Ποιο είναι το αντικείμενο της Θερμοχημείας, ποιες αντιδράσεις είναι ενδόθερμες και ποιες εξώθερμες, τι είναι η ενθαλπία και τι σημαίνει ότι είναι καταστατική ιδιότητα.
Ασκήσεις με στοιχειομετρικούς υπολογισμούς στη θερμοχημεία.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3. ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ
Τι μελετά η χημική κινητική, τι λέει η θεωρία των συγκρούσεων και τι η θεωρία της μεταβατικής κατάστασης (ενεργοποιημένο σύμπλοκο).
Προβλήματα στον υπολογισμό της μέσης ταχύτητας μιας αντίδρασης, στον ρυθμό μεταβολής της συγκέντρωσης αντιδρώντων/προϊόντων και καλή κατανόηση διαγραμμάτων συγκέντρωσης-χρόνου.
Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν την ταχύτητα μιας αντίδρασης, πώς λειτουργούν οι καταλύτες.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4. ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
Ποιες αντιδράσεις ονομάζονται αμφίδρομες/μονόδρομες, τι είναι η χημική ισορροπία και ποια είναι τα χαρακτηριστικά μιας ισορροπίας.
Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τη θέση μιας χημικής ισορροπίας και πώς αυτή μετατοπίζεται σύμφωνα με την αρχή Le Chatelier.
Ασκήσεις στην απόδοση της αντίδρασης και ερμηνεία της καμπύλης αντίδρασης.
Προβλήματα με υπολογισμό της σταθεράς ισορροπίας Kc, όπου ένα σύστημα καταλήγει σε ισορροπία.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. ΟΞΕΑ – ΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΙΟΝΤΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
Τι είναι οξέα/βάσεις κατά Arrhenius και κατά Bronsted-Lowry, ποια είναι τα ισχυρά ποια τα ασθενή και τις διαστάσεις/ιοντισμούς τους.
Ασκήσεις στον υπολογισμό του pH, της σταθεράς ιοντισμού οξέος/βάσης, στον βαθμό ιοντισμού ενός διαλύματος, χρήση του νόμου αραίωσης του Ostwald.
Προβλήματα με αραιώσεις ή αναμείξεις διαλυμάτων (οξέων, βάσεων ή αλάτων), προβλήματα στην επίδραση κοινού ιόντος και τα ρυθμιστικά διαλύματα.
Προβλήματα με ογκομετρήσεις διαλυμάτων, καλή γνώση των διαγραμμάτων pH-πορεία ογκομέτρησης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΗ ΔΟΜΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ
Πώς περιγράφεται το ατομικό πρότυπο του Bohr, ποια είναι η κβαντική θεωρία του Planck, η κυματική θεωρία της ύλης του De Broglie, η αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg, τι εκφράζουν οι κυματοσυναρτήσεις του Schrodinger.
Ποιοι είναι οι κβαντικοί αριθμοί, τι εκφράζει ο καθένας και ποιες πληροφορίες αντλούμε από αυτούς για την ενεργειακή κατάσταση ενός ηλεκτρονίου.
Ασκήσεις στην κατανομή ηλεκτρονίων σε υποστιβάδες (δόμηση πολυηλεκτρονιακών ατόμων), εφαρμόζοντας την απαγορευτική αρχή του Pauli, την αρχή της ελάχιστης ενέργειας και τον κανόνα του Hund.
Ποια είναι η δομή του περιοδικού πίνακα, πώς βρίσκουμε τη θέση ενός στοιχείου σε αυτόν με βάση την κατανομή των ηλεκτρονίων του σε υποστιβάδες, πώς μεταβάλλονται ορισμένες περιοδικές ιδιότητες κατά μήκος μιας περιόδου ή σε μια ομάδα.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7. ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΗ – ΗΛΕΚΤΡΟΛΥΣΗ
Πώς ορίζονται η οξείδωση και η αναγωγή, ποια είναι η έννοια του αριθμού οξείδωσης και πώς υπολογίζεται ο αριθμός οξείδωσης ενός στοιχείου σε μια χημική ένωση.
Συμπλήρωση οξειδοαναγωγικών αντιδράσεων (προϊόντα και συντελεστές) για τα παραδείγματα που είναι εντός ύλης και συμπλήρωση συντελεστών σε οποιαδήποτε οξειδοαναγωγική αντίδραση.
Ασκήσεις στην αναγνώριση του οξειδωτικού και του αναγωγικού σώματος μιας οξειδοαναγωγικής αντίδρασης και απλοί στοιχειομετρικοί υπολογισμοί.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8. ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ
Ποιοι είναι οι σ και οι π δεσμοί, τι είναι ο υβριδισμός και πώς ερμηνεύει τη δομή ορισμένων μορίων.
Συμπλήρωση με προϊόντα και συντελεστές όλων των αντιδράσεων που είναι εντός ύλης (αντιδράσεις προσθήκης, απόσπασης, υποκατάστασης, πολυμερισμού, οξειδοαναγωγής, οξέων και βάσεων).
Ποιος είναι ο μηχανισμός για την αλογονοφορμική αντίδραση.
Ασκήσεις σε διαγράμματα οργανικών αντιδράσεων και σε ταυτοποιήσεις/διακρίσεις ουσιών.
Προβλήματα με στοιχειομετρικούς υπολογισμούς.
Η Μαρία Βεχλίδη είναι χημικός στα φροντιστήρια «Ομόκεντρο»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις