Στη Βουλή το πλαίσιο λειτουργίας των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας
Τροπολογία με αλλαγές και στον ΕΛΑΠΕ, την ΕΔΕΥ και τις ΕΔΑ
Ανοίγει ο δρόμος για τις επενδύσεις και τη λειτουργία των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και της αδειοδότησης των συστημάτων αντλησιοταμίευσης.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσε σχετική τροπολογία στη Βουλή, η οποία συμπεριλήφθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.
Με τις διατάξεις της θεσπίζεται το πλαίσιο χορήγησης επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης των συστημάτων αποθήκευσης ρεύματος αλλά και οι ανταγωνιστικές διαδικασίες στις οποίες θα συμμετέχουν προκειμένου να λαμβάνουν τιμές στήριξης.
Η πλειονότητα των διατάξεων παραπέμπει στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων προκειμένου να τεθεί σε λειτουργία το πλαίσιο.
Επιπλέον με άλλες διατάξεις της τροπολογίας αναμορφώνεται ο Ειδικός Λογαριασμός ΑΠΕ και μετονομάζεται σε «Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ και Αποθήκευσης», ενώ διευρύνεται και ο ρόλος της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων με αρμοδιότητες στην αποθήκευση CO2.
Τέλος με ρύθμιση προβλέπεται πως οι Διαχειριστές Δικτύων Διανομής Αερίου (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ) αποδίδουν το 14% των καθαρών κερδών τους για το 2021 στους οικείους ΟΤΑ όπου εκτελούνται έργα.
Αναλυτικά η τροπολογία του ΥΠΕΝ προβλέπει:
Άρθρο 1: Επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας
· Καθορίζεται το γενικό πλαίσιο χορήγησης επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα επιλεγούν μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, καθώς και το πλαίσιο ενίσχυσης σταθμών αποθήκευσης που έχουν επιλεγεί για χορήγηση μεμονωμένης ενίσχυσης.
· Ειδικότερα, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται ο τρόπος διενέργειας των ανταγωνιστικών διαδικασιών, ο αριθμός και τα χαρακτηριστικά των διαγωνισμών αυτών για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης, η διάρκεια χορήγησης της ενίσχυσης αυτής κ.α.
· Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται, επίσης, το πλαίσιο και οι αρχές χορήγησης της λειτουργικής ενίσχυσης σε έργα που έχουν επιλεγεί να λάβουν μεμονωμένη ενίσχυση.
· Η ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών προκηρύσσεται με απόφαση της ΡΑΕ.
· Με απόφαση της ΡΑΕ θεσπίζεται, επίσης, η ρυθμιστική περίοδος υπολογισμού της λειτουργικής ενίσχυσης και η μεθοδολογία για τον υπολογισμό του ποσού της λειτουργικής ενίσχυσης που χορηγείται σε κάθε ενισχυόμενο σταθμό.
Άρθρο 2: Ειδικός Λογαριασμός Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και υπολογαριασμοί
· Το άρθρο 2 περιλαμβάνει διατάξεις για την αναμόρφωση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, όπως καθορίζεται από τα αντίστοιχα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
· Ο λογαριασμός μετονομάζεται σε «Ειδικός Λογαριασμός ΑΠΕ και Αποθήκευσης».
· Δημιουργούνται δύο νέοι υπολογαριασμοί στον ΕΛΑΠΕ:
o Υπολογαριασμός νέων έργων ΑΠΕ. Αφορά σε έργα που τέθηκαν σε λειτουργία από 01.01.2021. Ο υπολογαριασμός θα πρέπει να έχει τεθεί σε λειτουργία έως τις 30 Ιουνίου 2022.
o Υπολογαριασμός συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Από τον υπολογαριασμό αυτόν αποζημιώνονται οι κάτοχοι των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που εντάσσονται σε καθεστώς λειτουργικής στήριξης.
Άρθρο 3: Εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τεχνολογίας αντλησιοταμίευσης
· Το άρθρο 3 προβλέπει πως ό,τι ισχύει για την αδειοδότηση υδροηλεκτρικών σταθμών εγκατεστημένης ισχύος άνω των 15 MW, ισχύει και για την εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τεχνολογίας αντλησιοταμίευσης.
Άρθρο 4: Διεύρυνση του σκοπού και της πηγής εσόδων της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ)
· Η ΕΔΕΥ αναλαμβάνει τη χορήγηση αδειών εξερεύνησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO2) καθώς και τη συνολική διαχείριση των δικαιωμάτων του Δημοσίου για την αποθήκευση CO2 ή άλλων αερίων και υγρών στοιχείων, η οποία συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
· Με τη διάταξη αυτή, καλύπτεται μια βασική έλλειψη στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, που αφορά στον προσδιορισμό του αρμόδιου φορέα τις δραστηριότητες αυτές.
· Προβλέπεται η κάλυψη των λειτουργικών δαπανών της ΕΔΕΥ για την άσκηση των νέων αρμοδιοτήτων και σκοπών, από πηγές και τρόπο που θα καθοριστούν με κοινή υπουργική απόφαση.
· Ο ορισμός φορέα που θα αναλάβει τη χορήγηση αδειών για έργα εξερεύνησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO2) είναι επιβεβλημένη, δεδομένου ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) έχει ενταχθεί έργο για την ανάπτυξη μιας μονάδας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Ν. Καβάλα.
· Ως ορόσημο στο ΤΑΑ έχει τεθεί η πλήρης αδειοδότηση του σταθμού ως το τέλος του Α εξαμήνου του 2024.
Άρθρο 5: Ειδικό τέλος υπέρ ΟΤΑ Α’ βαθμού για το έτος 2021
· Οι Διαχειριστές Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ) υποχρεούνται να καταβάλουν στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία, ειδικό τέλος 14% των καθαρών κερδών τους, του έτους 2021, προκειμένου να αποδοθεί στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού, οι οποίοι βρίσκονται στα γεωγραφικά όρια δραστηριότητας των διαχειριστών του έργου. Το τέλος καταβάλλεται εντός τριών μηνών από την έναρξη ισχύς του παρόντος.
· Με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών και Οικονομικών, καθορίζεται η διαδικασία και οι όροι απόδοσης του ειδικού τέλους στους δικαιούχους Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού. Η κατανομή του γίνεται ανάλογα με τη συμμετοχή κάθε Ο.Τ.Α. στην κατανάλωση φυσικού αερίου για το έτος 2021.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις