«Η καρδιά μου πονεί για σας/ κι ένας χτύπος γλυκός χτυπάει/ και μου λέει μυστικά/ τικιτάκ τικιτάκ/ τικιτάκ πως σας αγαπάει». Ακόμη κι αν δεν είχατε μέχρι σήμερα τη χαρά να απολαύσετε την οπερέτα-ορόσημο του Θεόφραστου Σακελλαρίδη (1882-1950) «Ο βαφτιστικός» (1918), το πιθανότερο είναι ότι είστε σε θέση να σιγοτραγουδήσετε τη μελωδία του παραπάνω θρυλικού τραγουδιού. Το ίδιο ισχύει και για αμέτρητα άλλα κομμάτια της ξεκαρδιστικής ερωτικής οπερέτας, που πρόκειται να ανέβει από τις 7 έως τις 9 Μαΐού στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, όπως το «Ψηλά στο Μέτωπο», «Τον καιρό εκείνο τον παλιό» και «Στο στόμα, στο στόμα».

Η δημοτικότητά της, που συνεχίζει να ακτινοβολεί παραπάνω από έναν αιώνα μετά την πρεμιέρα της στις αθηναϊκές σκηνές, είναι μονάχα ένας από τους λόγους που επελέγη να παρουσιαστεί από έναν θίασο λαμπρών λυρικών ερμηνευτών, τη σύμπραξη της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών και του Χορωδιακού Συνόλου Ηρακλείου στη μεγαλύτερη πολιτιστική υποδομή που διέθετε ποτέ η Κρήτη. Για τη διαχρονικότητα του εμβληματικού έργου της αθηναϊκής Μπελ Επόκ, που θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι μουσικόφιλοι της Κρήτης σε μουσική διεύθυνση των εξαιρετικών Γιώργου Αραβίδη και Γιάννη Πρωτόπαπα και σκηνοθεσία του διακεκριμένου Πέτρου Γάλλια, μίλησε στο in ο μαέστρος Μύρων Μιχαηλίδης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες Αρχιμουσικούς και πρώτος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΠΣΚΗ.

Διαθέτοντας ένα από τα βαρύτερα μουσικά βιογραφικά της χώρας, ο Γενικός Μουσικός Διευθυντής στην Όπερα και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Ερφούρτης, πρωτεύουσας του κρατιδίου της Θουριγγίας στη Γερμανία, και Ιππότης των Τεχνών και των Γραμμάτων της Γαλλικής Δημοκρατίας, μοιράστηκε μαζί μας το όραμά του για το μεγαλειώδες μουσικό μέγαρο της Κρήτης, αλλά και για το παρόν και το μέλλον της λόγιας μουσικής στην Ελλάδα.

Με ποια κριτήρια επιλέχθηκε η παρουσίαση της οπερέτας «Ο βαφτιστικός»; Ποια είναι τα μηνύματα και οι θεματικές που αισθάνεστε ότι καταφέρνουν να αγγίξουν έναν θεατή του σήμερα;

To Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου έχει ξεκινήσει δυναμικά από το περασμένο φθινόπωρο. Ανεβάσαμε παραστάσεις όπερας, συναυλίες συμφωνικής μουσικής, μπαλέτο και πολλές άλλες εκδηλώσεις. Όλες αυτές αγκαλιάζονται θερμά από το κοινό που βλέπει πλέον ότι η Κρήτη διαθέτει τις υποδομές για να υποστηρίξει, με υψηλές προδιαγραφές, τα πιο σύνθετα θεάματα. Επιλέξαμε λοιπόν την πιο δημοφιλή ελληνική οπερέτα, τον Βαφτιστικό, για να γίνει το πρώτο της ανέβασμα στις εγκαταστάσεις μας. Μιλάμε για μία μεγάλη παραγωγή, με κορυφαίους λυρικούς πρωταγωνιστές, την Ορχήστρα Φιλαρμόνια Αθηνών, το Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου και, βέβαια, με μία φρέσκια σκηνοθετική ματιά που θα προσφέρει ο καταξιωμένος Πέτρος Γάλλιας.

.

Πριν έναν αιώνα, όταν «Ο βαφτιστικός» ήταν ακόμη ένα καινούργιο έργο, είχε χαράξει τη δική του πορεία όχι μόνο στις μεγάλες μουσικές σκηνές της Ελλάδας, αλλά και ως λαϊκό θέαμα, παιγμένο από μπουλούκια. Παραμένει η οπερέτα εξίσου προσβάσιμη ως είδος το 2022;

Ο Βαφτιστικός είναι, κατά κάποιο τρόπο μία διαχρονική οπερέτα. Είναι μία πολύ όμορφη και χαριτωμένη ιστορία έρωτα εν μέσω πολεμικής περιόδου, με συναρπαστική θεατρική πλοκή, ανατροπές, εκπλήξεις και πάρα πολύ χιούμορ, που τόσο απουσιάζει στις μέρες μας. Μέσω της ηθογραφίας, της παρουσίασης κλασικών χαρακτήρων νεοελλήνων αλλά και των παλιών και τωρινών καταστάσεων που συναντά κανείς στην κρατική μηχανή, στο δημόσιο, προσφέρει πραγματικά άκρως απολαυστικές θεατρικές εικόνες και σκηνές. Και βέβαια, έχει μία υπέροχη, μοναδική μουσική με πασίγνωστες μελωδίες που, όχι τυχαία, τραγουδούν οι τελευταίες τέσσερις γενιές Ελλήνων. Θα έλεγα πως ο Σακελλαρίδης είναι ένας «μαιτρ» του είδους. Μάλιστα, πολλοί που δεν πηγαίνουν συχνά σε παραστάσεις μουσικού θεάτρου, τραγουδούν τα τραγούδια, χωρίς να ξέρουν πως αυτά είναι του Βαφτιστικού!

Έχουν μεσολαβήσει τρία χρόνια από τα εγκαίνια του ΠΣΚΗ, ενός πραγματικά μεγαλειώδους έργου. Πώς αποτιμάτε τη μέχρι τώρα παρουσία του στην πολιτιστική ζωή της Κρήτης αλλά και της χώρας ευρύτερα;

Το ΠΣΚΗ ξεκίνησε δυναμικά στο τέλος του 2019 αλλά λειτούργησε ουσιαστικά μόνο τρεις μήνες, λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας. Μέσα στην έξαρση της πανδημίας πραγματοποιήσαμε πολλά live streaming, δίνοντας βήμα σε πολλούς καλλιτέχνες και κρατώντας μία ζεστή επαφή με το κοινό. Ήταν σαν να λέγαμε: «εδώ είμαστε». Από το φθινόπωρο του 2021 λειτουργεί κανονικά. Είναι ένας οργανισμός παραγωγής πολιτισμού, χωρίς να παραλείψω να αναφέρω τις καταπληκτικές συνεδριακές δυνατότητές του, που ήδη ελκύουν πολλά μεγάλα, κυρίως διεθνή, συνέδρια.

Οι υψηλού επιπέδου εκδηλώσεις, η δυναμική συμμετοχή του άξιου εγχώριου δυναμικού σε πολλές εκδηλώσεις, η εξαιρετική ακουστική, οι πλούσιες δυνατότητες της μεγάλης σκηνής, έχουν ήδη αρχίσει να ακούγονται αλλά και να συζητούνται πολύ θετικά στον ευρύτερο καλλιτεχνικό κόσμο και όχι μόνο. Είμαι πολύ αισιόδοξος και βλέπω ότι το ΠΣΚΗ αναδεικνύεται σταθερά σε ένα δυνατό κέντρο αναφοράς στην ελληνική περιφέρεια.

Ποιο είναι το όραμα που κατευθύνει την πορεία σας ως καλλιτεχνικού διευθυντή και ποιοι οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι που θα διευκολύνουν την υλοποίησή του;

Πάντοτε πίστευα πως για την επιτυχία ενός οργανισμού χρειάζεται όραμα, στρατηγικό σχέδιο, καλή ομάδα συνεργατών – και είμαι πολύ ευτυχής που τη διαθέτω, δημιουργία θεσμών, στήριξη των αδύνατων κοινωνικών ομάδων, αγκάλιασμα της νεολαίας, αξιοποίηση του εγχώριου δυναμικού, δηλαδή η αδιάλειπτη επαφή με την κοινωνία. Οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι είναι η ανάπτυξη διεθνών συνεργασιών, το ανέβασμα σημαντικών παραγωγών μουσικής, θεάτρου και μπαλέτου και η ίδρυση ενός σταθερού καλλιτεχνικού σχήματος. Αν με ρωτάτε τι με κάνει αισιόδοξο για την υλοποίηση των παραπάνω, είναι οι πάρα πολλοί νέοι άνθρωποι που έρχονται στις εκδηλώσεις του ΠΣΚΗ. Επίσης, είμαι ευγνώμων, διότι μας έχουν αγκαλιάσει και μας στηρίζουν μεγάλοι και σημαντικοί χορηγοί. Πιστεύω πως Δήμος Ηρακλείου πρωτοπορεί και δίνει το παράδειγμα και σε άλλες πόλεις στη χώρα μας.

.

Πόσο εξοικειωμένο είναι το ελληνικό κοινό με τη λόγια μουσική; Ποια είναι η στρατηγική του ΠΣΚΗ για τη διάδοση της αγάπης για την όπερα και τη συμφωνική μουσική σε ένα ευρύτερο κοινό;

Η χώρα μας έχει ένα πιστό κοινό για την λόγια μουσική αλλά και ένα μεγάλο δυνητικό κοινό. Υπάρχουν τρόποι να έρθει στις αίθουσες αυτό το δυνητικό κοινό. Και αυτό έχει να κάνει με την πρωτοτυπία, τις εξωστρεφείς πρωτοβουλίες, το υψηλό επίπεδο, την καλή διαφήμιση, τις σημαντικές συνεργασίες και μετακλήσεις σπουδαίων καλλιτεχνών. Κλασικές αναφορές μου είναι η «Όπερα της Βαλίτσας» και η «Όπερα διαδραστικά στα σχολεία» που κάναμε παλαιότερα στη Λυρική. Αυτές έχτισαν κοινό και ενέπνευσαν νέους ανθρώπους να έρθουν κοντά στην τέχνη. Το κοινό ξέρει να εκτιμάει την καλή συναυλία, την καλή παράσταση. Και όταν το πράγμα λειτουργεί αθροιστικά, δηλαδή όταν στο πιστό σου κοινό προστίθεται διαρκώς καινούριο, αυτό σημαίνει πως το κοινό διευρύνεται και, τότε, η ευθύνη μεγαλώνει!

Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου

Ο Βαφτιστικός

του Θεόφραστου Σακελλαρίδη

7, 8 και 9 Μαΐου 2022, 20:00,

Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού»

Συντελεστές:

Μουσική Διεύθυνση: Γιώργος Αραβίδης (7 και 8/5), Γιάννης Πρωτόπαπας (9/5)

Σκηνοθεσία: Πέτρος Γάλλιας

Ενδυματολογία: Χριστίνα Κουλουμπή

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Γεωργάκη

Διεύθυνση Χορωδίας: Γιάννης Κιαγιαδάκης

Ερμηνεύουν:

Χαρμίδης: Αντώνης Κορωναίος

Βιβίκα: Μαρία Κόκκα

Ζαχαρούλης: Σταμάτης Μπερής

Κική: Ελένη Δάβου

Συνταγματάρχης: Άγγελος Χονδρογιάννης

Κορτάσης: Αναστάσιος Στέλλας

Μάθετε περισσότερες πληροφορίες εδώ.