Λίμνη Κερκίνης, τότε και τώρα – Μια σπουδαία έκθεση φωτογραφίας
Μέχρι τις 13 Μαϊού η έκθεση φωτογραφίας «Απέναντι ή Δίπλα»
- Αποχωρεί η Αργεντινή από τη Συμφωνία του Παρισιού λόγω Μιλέι;
- Ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα στις αιτίες του σεισμού του 1956 στην Αμοργό
- «Νύφη απ’ το Ντουμπάι» κατηγορεί τα πεθερικά της ότι την κλείδωσαν στο δωμάτιο μαζί με το παιδί της
- Η «νέα ελίτ» στη Ρωσία – Από τα πολεμικά μέτωπα στην Ουκρανία, στην πολιτική σκηνή
Για ακόμα δύο εβδομάδες θα είναι διαθέσιμη στο κοινό η έκθεση φωτογραφίας «Απέναντι ή Δίπλα» που φιλοξενείται στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της Ολυμπιακής Δημοτικής Πινακοθήκης Αμαρουσίου «Σπύρος Λούης». Πρόκειται ουσιαστικά για τρεις φωτογραφικές ενότητες τις οποίες θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν οι θεατές, το «Ονείρεμα» του Δημήτρη Σοφικίτη (του φωτογράφου – συνοδοιπόρου του Θόδωρου Αγγελόπουλου από τον «Μεγαλέξαντρο» ως και το «Λιβάδι που δακρύζει»), το «Ένα πιθανό ταξίδι», του Πέτρου Σοφικίτη και το «Υδρόβιο Πεπρωμένο» του Κωνσταντίνου Σοφικίτη. Κοινό σημείο ανάμεσα στις τρεις ενότητες ο υγροβιότοπος της Κερκίνης, τότε και τώρα, και ο τρόπος που αποτύπωσαν το τοπίο ο Δημήτρης Σοφικίτης το 1999 και σχεδόν είκοσι χρόνια αργότερα, το 2018, οι δυο γιοι του, Πέτρος και Κωνσταντίνος, με άλλη ματιά, άλλες «αποσκευές» και άλλα τεχνικά μέσα στη διάθεσή του ο καθένας.
Το λεύκωμα
«Με αφορμή αυτόν τον άτοπο τόπο, γεμάτο από μεταβλητές, η πραγματικότητα συναντά το ονείρεμα και ο ρεαλισμός τον υπερρεαλισμό. Η απουσία γίνεται παρούσα και η παρουσία συνειδητή. Ο χρόνος μηδενίζει και επιτρέπει στον Πέτρο και τον Κωνσταντίνο Σοφικίτη, να επιστρέψουν στη λίμνη της Κερκίνης και να συνδιαλεχθούν με τον πατέρα τους, Δημήτρη Σοφικίτη, μέσα στον τόπο και μέσω του τόπου, όπου εκείνος δημιούργησε το δικό του «Ονείρεμα», σχεδόν 20χρόνια πριν», αναφέρει στην πρώτη σελίδα το Λεύκωμα με τίτλο, «Απέναντι ή Δίπλα, ΚΕΡΚΙΝΗ», το οποίο θα βρει το κοινό στην είσοδο της έκθεσης.
«Όταν η απουσία γίνεται αβάστακτη, τα παιγνίδια του μυαλού αρχίζουν το δικό τους ταξίδι…», αναφέρει στην αρχή του το χειρόγραφο του Δημήτρη Σοφικίτη, μέσα από το οποίο ο ίδιος προσπαθεί να ρίξει φως στο δικό του «Ονείρεμα», που κινείται στην χρωματική παλέτα μεταξύ μαύρου και λευκού. «Ο Πέτρος επιλέγει μια λυρική αφήγηση ώστε ν’ αποτυπώσει το ταξίδι του ήρωά του», εξηγείται στο Λεύκωμα για τη φωτογραφική ενότητα του Πέτρου Σοφικίτη, με τίτλο «Ένα πιθανό ταξίδι», ενώ, για τα φωτογραφικά κλικ του Κωνσταντίνου Σοφικίτη από αέρος, τα οποία δημιουργούν την ψευδαίσθηση της ταύτισης του τοπίου με το εσωτερικό ενός ανθρώπινου οργανισμού, αποδεικνύοντας ίσως με αυτόν τον τρόπο την απόλυτη ταύτιση του ανθρώπου με τη φύση και την κοινή τους μοίρα, αναφέρεται: «Στις εικόνες του Κωνσταντίνου μοιάζει ο ήρωας να γίνεται βλέμμα που ατενίζει από ψηλά». Η περιήγηση στον χώρο της έκθεσης αφήνει στο κοινό ένα δέος για τον τόπο αλλά ταυτόχρονα και μια τρυφερή συγκίνηση για τον τρόπο που οι δύο νεαροί, αναζητώντας τα βήματα του πατέρα τους στον υγροβιότοπο της Κερκίνης, διαγράφουν με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο ο καθένας τη δική του μοναδική πορεία στην τέχνη της φωτογραφίας.
Making of
«Πηγαίνω για να ταλαιπωρηθώ», έλεγε ο Δημήτρης Σοφικίτης σε συνέντευξή του στο Βήμα το 2008, κάνοντας σαφές ότι η δική του ματιά, του ταξιδιώτη, διαφέρει ουσιωδώς από τη ματιά του τουρίστα, όσον αφορά τα τοπία, τον τρόπο που τα προσεγγίζει και τελικά τα αποτυπώνει. Αυτήν την κουλτούρα κληρονόμησαν και οι δύο γιοι του, την οποία το κοινό μπορεί να διαπιστώσει ζητώντας από τους ίδιους να διηγηθούν τις ιστορίες που κρύβονται πίσω από κάθε κλικ με την επιμονή τους να αποτυπωθεί αυτό ακριβώς που είχαν στο μυαλό, χωρίς να υπολογίζουν ωράρια και ταλαιπωρία.
Μια γεύση από τις μέρες και τις νύχτες του 2018, τότε που ο Κωνσταντίνος και ο Πέτρος βρέθηκαν στον υγροβιότοπο της Κερκίνης για να αποτυπώσουν την Ελλάδα, όπως το 1999 ο πατέρας τους, ο οποίος έλεγε ότι ψάχνει την Ελλάδα «στο πουθενά, στα ποτάμια, στην πέτρα, στον δρόμο, στις ανθρώπινες φιγούρες», δίνει το παρακάτω βίντεο με σκηνές από τo making of. Σε 2 λεπτά και 53 δευτερόλεπτα, ο θεατής έχει την ευκαιρία να δει τα φωτογραφικά κλικ της έκθεσης κυριολεκτικά να ζωντανεύουν και να μιλάνε με τους ήχους της φύσης κατευθείαν στο συναίσθημα.
*Η λίμνη της Κερκίνης αναδείχθηκε το φθινόπωρο του 2021, ως ένα από τα 5 θαύματα της φύσης στα Βαλκάνια σύμφωνα µε το περιοδικό FORBES, ενώ το 2010 επιλέχθηκε ως ο κορυφαίος προορισμός στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του διαγωνισμού «Υδάτινος Τουρισμός» (“Aquatic Tourism”) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο υγρότοπος της Κερκίνης, όπως και το Εθνικό Πάρκο στο σύνολό του, παρουσιάζουν μέγιστη σημασία στους τομείς της επιστημονικής και εκπαιδευτικής μελέτης, της βιοποικιλότητας, της αναψυχής και του οικοτουρισμού.
Είvαι έvας από τoυς 10 Υγρότoπoυς Διεθvoύς Σημασίας της Ελλάδας µε το Εθνικό Πάρκο της Λίμνης Κερκίνης να αποτελεί μέρος του δικτύου των προστατευόμενων περιοχών Nature 2000. Η συνολική έκταση της προστατευόμενης περιοχής του Εθνικού Πάρκου, ανέρχεται σε 831.000 στρέμματα περίπου, ενώ η έκταση της λίμνης μεταβάλλεται από 50.000 στρέμματα το φθινόπωρο/χειμώνα σε 70.000 στρέμματα την άνοιξη/καλοκαίρι.
*Ο Δημήτρης Σοφικίτης, είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φωτογράφους της γενιάς του, µε το έργο του να έχει παρουσιαστεί σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα του έχουν επίσης φιλοξενηθεί στις σελίδες ποικίλων έντυπων φωτογραφίας, μεταξύ των οποίων τα Paris Match, Positi, Der Soiegel, Form και Films Faust.
Ο Πέτρος Σοφικίτης έχει διακριθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς, έχει λάβει το 2011 τον τίτλο του “Contemporary Portait Photographer of the Year”, ενώ το έργο του έχει δημοσιευτεί στα μεγαλύτερα ελληνικά ενημερωτικά portals καθώς και έχει εκτεθεί σε σημαντικές γκαλερί και χώρους τέχνης στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις του εξωτερικού.
Ο Κωνσταντίνος Σοφικίτης είναι επαγγελματίας φωτογράφος και µέλος του LensCulture Society. Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί σε έντυπα και ψηφιακά μέσα αλλά και έχει εκτεθεί, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό καθώς και έχει διακριθεί το 2017 µε την πρώτη θέση στον διεθνή διαγωνισμό Sony World Photography Awards, ενώ την ίδια χρονιά συμμετείχε και στην Biennale της Βενετίας.
Πληροφορίες:
13 Απριλίου – 13 Μαΐου 2022
Ωράριο λειτουργίας: Καθηµερινά 10:00-14:00, 17:00-20:00
Σάββατο 10:00-14:00
Τιμή εισιτηρίου:
Είσοδος ελεύθερη
Τοποθεσία:
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ «ΣΠΥΡΟΣ ΛΟΥΗΣ»
Βασ. Σοφίας, Μαρούσι 151 24, 21 0805 6314
- Επίδομα θέρμανσης: Έως τις 6 Δεκεμβρίου οι αιτήσεις – Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι δικαιούχοι
- Σανέλ Μάγια Μπανκς: Η περίεργη ιστορία της εξαφάνισης της ηθοποιού του «Gossip Girl» που δεν είχε… χαθεί ποτέ
- Λίβανος: Η κυβέρνηση εξετάζει αμερικάνικη πρόταση κατάπαυση του πυρός ανάμεσα σε Ισραήλ και Χεζμπολάχ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις