Είκοσι-επτά εικαστικοί, από τις 2 έως τις 12 Μαΐου, (εγκαίνια σήμερα, 3/5 στις 19.00) εκθέτουν στο Πολεμικό Μουσείο στην Αθήνα, έργα τους, σε μια έκθεση-απόδοση τιμής στους Φιλέλληνες με τίτλο « ΜΕMORIAL, με αφορμή ένα μνημείο για τους Φιλέλληνες».

Η έκθεση αναφέρεται στην συμβολή των Φιλελλήνων στον απελευθερωτικό αγώνα του 1821 και σχεδιάστηκε ως  επίλογος μια σειράς αφιερωμάτων και εκθέσεων πάνω στην Εθνική Παλιγγενεσία

Παράλληλα όμως , η έκθεση λειτουργεί και ως αναστοχασμός πάνω στην έννοια του ΧΡΕΟΥΣ προς όσους συμπορεύθηκαν με τους Έλληνες στον  δύσκολο αγώνα ,μια έκθεση  που τιμά την ΜΝΗΜΗ.

Σκοπός της είναι να δοθεί στους μυημένους σε ιστορικά θέματα, η ευκαιρία να δουν «με τα μάτια της τέχνης» και στους φίλους των εικαστικών, να αντλήσουν ιστορικές γνώσεις.

Για το κοινό, η έκθεση αυτή προτείνεται σαν μια διπλή απόλαυση για τέχνη και γνώση και για τους καλλιτέχνες, μια διαδικασία συμμετοχής στην ιστορική μνημόνευση και απόδοση τιμής.

Μιλτιαδης-Πεταλάς-«Μνημείο-για-τον-Βυρωνα»

Η ομάδα των εικαστικών  που μετέχει στην έκθεση  αποτελείται και από ώριμους αλλά και νεότερους δημιουργούς, ζωγράφους, γλύπτες, χαράκτες, οι οποίοι αφού μελέτησαν αρχειακό υλικό και ιστορικά στοιχεία επέλεξαν το θέμα που περιγράφει καλύτερα την έννοια της «θυσίας».

Δρόμοι και μνημεία στο όνομα αυτών των Φιλελλήνων, στις περιοχές κυρίως των μαχών που συμμετείχαν, ήταν άραγε αρκετή απόδοση τιμής;(Κληρονόμος, Καπελιάρη, Χατζή)

Πολλά από τα έργα αναφέρονται στις εξέχουσες προσωπικότητες κάποιων γνωστών φιλελλήνων (Μαρκόπουλος, Πεταλάς, Αδαμάκης, Τσαλαματά, Λουμάκης, Αιτινιδης),άλλα περιγράφουν πολεμικές επιχειρήσεις (Καπελιάρη, Κοκκίνη, Δρογώση),άλλα μνημονεύουν λιγότερο γνωστούς φιλέλληνες  και αναφέρονται γενικά στην ΜΝΗΜΗ (Παναγόπουλος),και άλλοι προσεγγίζουν εννοιολογικά τον Αγώνα με αναφορές σε σύμβολα  και ιδέες, όπως η Ελευθερία, η Θυσία και η Αθανασία (Φώτης, Μανωλοπούλου, Γενιτσαρίου, Εγγλέζου, Πετρίδης, Λόη, Μουζακίτου).

Ρανια-Καπελιάρη-Ο-Φαβιέρος-στην-πολιορκία-της-Ακρόπολης

Τέλος υπάρχουν και έργα που συνδέουν το φιλελληνικό κίνημα με αντιλήψεις  που αναδεικνύουν την Αρχαία Ελλάδα σαν πολιτιστικό πρότυπο (Δαββέτας, Δαούτη).

Η έκθεση συμπληρώνεται με ένα έργο του Σπυρίδωνος Βικάτου, ενός εκπροσώπου της «Σχολής του Μονάχου», ενός σπουδαίου Ακαδημαϊστή ζωγράφου του περασμένου αιώνα, που μας χαρίζει ένα πορτραίτο του Ρήγα Φερραίου.

Οργανωτής της έκθεσης είναι η εικαστικός Ράνια Καπελιάρη.