Λιγότεροι οι εισακτέοι, αλλά μήπως …με σχέδιο;
H φετινή κατανομή των θέσεων εισακτέων στα ΑΕΙ, παρά τις πιθανές αντιδράσεις που προκάλεσε η μείωση του αριθμού τους, φανερώνει ωστόσο κάτι που τα τελευταία χρόνια δεν το είχαμε δει: μια στρατηγική διαχείρισης στα προγράμματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, βασισμένη στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, αλλά και της ανάπτυξης (ή του περιορισμού τους), όπου αυτό […]
H φετινή κατανομή των θέσεων εισακτέων στα ΑΕΙ, παρά τις πιθανές αντιδράσεις που προκάλεσε η μείωση του αριθμού τους, φανερώνει ωστόσο κάτι που τα τελευταία χρόνια δεν το είχαμε δει: μια στρατηγική διαχείρισης στα προγράμματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, βασισμένη στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, αλλά και της ανάπτυξης (ή του περιορισμού τους), όπου αυτό χρειάζεται. Κάτι που τα ίδια τα πανεπιστήμια δεν το κάνουν. Ελάχιστα εξ αυτών έκαναν μια ολοκληρωμένη πρόταση στο αίτημα του υπουργείου Παιδείας για την χωροταξική αναδιάρθρωση τους, και τα πιο πολλά από όσα απάντησαν ζήτησαν και νέα τμήματα!
Το αίτημα όμως, δεν ήταν να επεκταθούν κι άλλο, αλλά να «κόψουν» τα τμήματα τους που βλέπουν ότι δεν έχουν προοπτικές, τα τμήματα που παράγουν ανέργους ή τα τμήματα που απογοητεύουν τους νεαρούς φοιτητές ή φοιτήτριες τους και τους οδηγούν στην αλλαγή επαγγελματικού προσανατολισμού ή στην …έξοδο από το χώρα.
Για παράδειγμα, γιατί το πανεπιστήμιο Κρήτης έχει δυο τμήματα με το ίδιο ακριβώς επιστημονικό αντικείμενο («Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών»); Αν ρωτήσεις τους εκπροσώπους τους θα σου απαντήσουν ότι το πρόγραμμα σπουδών τους είναι τελείως διαφορετικό και οι διαφορές τους μεγάλες. Γιατί όμως αυτές οι …διαφορές, δεν μπορούν να ενσωματωθούν ως ένα μάθημα κατεύθυνσης σε ένα τμήμα και πρέπει να υπάρχουν δυο; Με δεδομένη δε την ανεργία στον κλάδο (εκτός βεβαίως από τους μαθηματικούς που ακολουθούν τον ευτυχή δρόμο της Πληροφορικής). Φέτος έτσι, παίρνουν και τα δυο τμήματα λιγότερους εισακτέους (από 50) από 164 και 176 που πήραν το 2021. Το ίδιο ισχύει για το Μαθηματικό τμήμα Σάμου που είχε πέρυσι …5 εισακτέους (φέτος παίρνει 150 εισακτέους από 309 πέρυσι).
Στην αντίθετη κατεύθυνση, το τμήμα Ωκεανογραφίας Αιγαίου, αν και με λιγοστούς εισακτέους, είναι πράγματι μοναδικό στη χώρα. Τι το κάνεις αυτό;
Παρόμοια συμπεράσματα βγαίνουν από την μελέτη και άλλων τμημάτων και των φετινών τους εισακτέων, που δίνει ενδεχομένως την εικόνα μιας ακόμη …προαναγγελθείσας χωροταξικής αναδιάρθρωσης των ΑΕΙ (μια ιστορίας μεγάλης και θλιβερής) που δεν έγινε. Ή πιθανά, με ένα τρόπο έγινε. Ή γίνεται. Με την μείωση του αριθμού των εισακτέων τους.
Να μην παραλείψουμε εδώ άλλα τμήματα που αποτελούν πρώην ΤΕΙ με …διαφορετικό όνομα ή καινούργια όπως για παράδειγμα το τμήμα Αεροδιαστημικής Τεχνολογίας του πανεπιστημίου Αθηνών στα Ψαχνά που πέρυσι είχε 100 εισακτέους και φέτος 70.
Κάποια τμήματα με μεγαλύτερες δυνατότητες αναπτύσσονται, κάποια στηρίζονται λόγω ακριτικών περιοχών (Δημοκρίτειο Θράκης, Αιγαίου, Δυτικής Μακεδονίας κλπ), κάποια αλλάζουν και κάποια θα λειτουργήσουν σε σύνδεση με την ανώτατη εκπαίδευση και την αγορά εργασίας.
Κατ επέκταση, οι υπεύθυνοι για τον τομέα ανώτατης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας και η ηγεσία του γενικότερα, σ αυτό το πεδίο φαίνεται ότι κινήθηκαν με λογική και σχέδιο
- Μαγδεμβούργο: Φουντώνει η οργή κατά των γερμανικών αρχών για το μακελειό
- Στα «ΝΕΑ» της Δευτέρας: Οδηγός επιβίωσης στην πολυκατοικία
- ΗΠΑ: Ο Τραμπ… διαβεβαίωσε ότι ο Μασκ δεν μπορεί να γίνει Πλανητάρχης
- Super Μπάλα Live: Τα όργια της διαιτησίας αλλοιώνουν το πρωτάθλημα
- Υπερθέαμα: Δείτε γκολ και highlights από τα κορυφαία ευρωπαϊκά πρωταθλήματα (vids)
- Περισσότερα από 3.100 παιδιά ιθαγενών Αμερικανών πέθαναν σε οικοτροφεία στις ΗΠΑ