Θαλάσσιο εμπόριο: Ανατροπές και από την ηλεκτροκίνηση
Αυξάνεται η ζήτηση για περισσότερα car carriers καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μεγαλύτερα και βαρύτερα.
Τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα δημιουργούν νέα δεδομένα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, των επονομαζόμενων car carriers, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν χιλιάδες αυτοκίνητα από τα εργοστάσια παραγωγής στις μεγάλες καταναλωτικές αγορές.
Οι ναύλοι για τα συγκεκριμένα πλοία έχουν ξεπεράσει κάθε ρεκόρ, σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, καθώς από το χαμηλό των 10.000 δολ. ανά ημέρα στα μέσα του 2020 έφτασαν πρόσφατα στο ιστορικό υψηλό των 55.000 δολ. ανά ημέρα (αφορά ναυλώσεις διάρκειας ενός έτους για ένα car carrier μεταφορικής ικανότητας 6.500 ceu).
Η αλλαγή των εμπορικών προτύπων έχει επιδράσει καταλυτικά στην εν λόγω αγορά. Οι κινεζικές εξαγωγές αυξήθηκαν σε επίπεδα-ρεκόρ των 1,6 εκατομμυρίων μονάδων το 2021, σημειώνοντας αύξηση 104% σε ετήσια βάση, με μεγάλο μέρος να αφορά εξαγωγές μακρινών αποστάσεων και προς την Ευρώπη. Επιπλέον, η επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης αλλάζει το θαλάσσιο εμπόριο οχημάτων, καθώς τα νέα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα είναι μεγαλύτερα και βαρύτερα και καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο στο κατάστρωμα.
Το μέσο όχημα βενζίνης που εισάγεται στην Ευρωπαϊκή Ενωση, για παράδειγμα, ζυγίζει περίπου 1,2 τόνους, έναντι περίπου δύο τόνων που ζυγίζει ένα plug-in υβριδικό, εξηγεί στην ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος. Τα νέα φορτία που χαρακτηρίζονται πιο «βαριά» εκτιμάται ότι αύξησαν τη ζήτηση πλοίων.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, ρόλο έπαιξαν και άλλοι παράγοντες, πολλοί από τους οποίους σχετίζονται με την πανδημία, όπως οι ελλείψεις εργαζομένων στα λιμάνια, οι απότομες αλλαγές στην παραγωγή από εργοστάσια αυτοκινήτων σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη, αλλά και οι συχνές μεταβολές στις εμπορικές συνήθειες.
Ολοι αυτοί οι παράγοντες μαζί οδήγησαν στην τόνωση της ζήτησης σε πλοία, επεσήμανε ο Clarksons, σημειώνοντας ότι το 29% της μεταφορικής ικανότητας του στόλου των car carriers ήταν στα λιμάνια στις αρχές αυτού του μήνα έναντι ποσοστού περίπου 23% κατά μέσο όρο την περίοδο 2016-2019 πριν από την εμφάνιση της πανδημίας Covid 19.
Ναυλώσεις 5ετούς διάρκειας
Οπως και οι ανερχόμενοι κλάδοι των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και εμπορευματοκιβωτίων, οι βελτιωμένες αγορές και το κλίμα έχουν πυροδοτήσει μια αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των πλοιοκτητών για νεότευκτα car carriers.
Ετσι, 52 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 380.000 ceu – όλα μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο LNG – έχουν πλέον παραγγελθεί από την έναρξη του 2021, από μόλις 20 πλοία κατά την περίοδο από το 2016 έως το 2020.
Στο μακρινό 2008 οι ναύλοι είχαν φτάσει στα επίπεδα των 50.000 δολ. την ημέρα. Μια αύξηση που δεν ήρθε από τη μια στιγμή στην άλλη αλλά χρειάστηκαν έξι χρόνια, σύμφωνα με τον Clarksons.
Οι πλοιοκτήτες εξετάζουν και ναυλώσεις 5ετούς διάρκειας καθώς η ζήτηση για πλοία είναι έντονη. Επειτα από μία δεκαετία υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας και μετά την οικονομική κρίση, η πανδημία παρότι αρχικά προκάλεσε την αδρανοποίηση πολλών πλοίων, τελικά λειτούργησε υπέρ των car carriers, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons.
- Λίβανος: Τουλάχιστον 12 νεκροί και 50 τραυματίες από ισραηλινούς βομβαρδισμούς
- Γερμανία: Ο Πιστόριους δεν θα διεκδικήσει το χρίσμα του υποψήφιου καγκελάριου – Προτείνει Σολτς
- Κιμ Γιονγκ Ουν: Προειδοποιεί για κίνδυνο πυρηνικού πολέμου
- Ουκρανία: Παρίσι και Λονδίνο υπόσχονται να μην αφήσουν τον Πούτιν να «πετύχει τους σκοπούς του»
- Στα «ΝΕΑ» της Παρασκευής: Μια αλλαγή που ανατρέπει το σκηνικό
- Η βαθμολογία στον όμιλο της Εθνικής μετά την ήττα στο Λονδίνο