Ο Μιχάλης Οικονόμου μιλάει στο in για τον Μότσαρτ
Μετά την πανδημία, ο διεθνούς φήμης μαέστρος ανυπομονεί για την «ολική επαναφορά», όπως λέει, «να ζήσουμε ξανά μεγάλες περιοδείες στο εξωτερικό, μεγάλες συμφωνίες, πολυπληθείς ορχήστρες και γεμάτα θέατρα».
- Μητέρα εξέδιδε την 15χρονη κόρη της σε παιδόφιλο - Καταδικάστηκε σε φυλάκιση πέντε ετών
- «Αγνοούσα όσα συνέβαιναν», είπε για την αυτοκτονία του πατέρα της η «αγνοουμένη» Αμερικανίδα
- Νεκρή η γυναίκα που έπεσε από τον 7ο όροφο ξενοδοχείου στη Μιχαλακοπούλου - Φωτογραφίες από το σημείο
- Η πρώτη απεργία παγκοσμίως από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διαχειριστών Ακινήτων τύπου Airbnb
Τρεις φορές έχει διεξαχθεί ως τώρα, από το 2019 οπότε ξεκίνησε, το διεθνές Masterclass και Διαγωνισμός νέων μαέστρων της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών.
Σε ένα κύκλο τριών συμφωνικών συναυλιών που έγιναν στο Μουσείο Μπενάκη, οι τρεις νικητές των διαγωνισμών του 2019, 2020 και 2021 είχαν την ευκαιρία να διευθύνουν την Φιλαρμόνια σε ένα πλήρες συναυλιακό πρόγραμμα. Στην τέταρτη και τελευταία συναυλία, στο πόντιουμ ανεβαίνει ο εμπνευστής του θεσμού, διεθνούς φήμης μαέστρος Μιχάλης Οικονόμου, που θα κλείσει τον κύκλο.
Στο επίκεντρο της τελευταίας συναυλίας βρίσκεται και πάλι το έργο του Wolfgang Amadeus Mozart, ενώ στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται, όπως πάντα, και ένα έργο Έλληνα συνθέτη, συνδεδεμένο, όμως, με το έργο του μεγάλου Βιεννέζου. Στο ρόλο του σολίστ, ο διεθνούς φήμης Έλληνας πιανίστας Κωνσταντίνος Δεστούνης, που θα ερμηνεύσει το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ 12, σε Λα μείζονα, Κ. 414.
Την τελευταία συναυλία του κύκλου θα κλείσει η τελευταία συμφωνία του Μότσαρτ, επονομαζόμενη «Του Διός», σε Ντο μείζονα, Κ. 551, ενώ τον ρόλο του «προλόγου» έχει το πρωτότυπο έργο του ταλαντούχου Έλληνα συνθέτη Τάσου Ρωσόπουλου, «Το Λικέρ του Ντον Τζιοβάνι», εμπνευσμένο από την αγαπημένη όπερα του Μότσαρτ.
Ο Μιχάλης Οικονόμου μίλησε στο in για το πώς εμπνεύστηκε το Masterclass, τις καλλιτεχνικές του επιρροές, τον Μότσαρτ και τα μελλοντικά του σχέδια.
Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης του Masterclass Διεύθυνσης Ορχήστρας;
Βασική πηγή έμπνευσης υπήρξαν τα αντίστοιχα masterclasses που γίνονται στο εξωτερικό σε μερικά εκ των οποίων υπήρξα μαθητής παλιότερα και ο ίδιος. Επίσης, το γεγονός ότι δεν υπήρξε ποτέ κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα ήταν ένα επιπλέον κίνητρο για τη διοργάνωση και πραγματοποίησή του σεμιναρίου. Το «όργανο» κάθε μαέστρου είναι η ορχήστρα, οπότε σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους μουσικούς, ο μαέστρος έχει σπάνιες ευκαιρίες να ασκείται υπό κανονικές συνθήκες.
Τα masterclasses παίζουν εν μέρει και αυτόν τον ρόλο, δίνουν στους νεαρούς αρχιμουσικούς πολύτιμο χρόνο στο πόντιουμ μιας επαγγελματικής ορχήστρας.
Φέτος διοργανώθηκε τέταρτη φορά. Ποια στοιχεία του κρατάτε;
Το απίστευτα υψηλό επίπεδο των συμμετεχόντων, την ευγενή άμιλλα, την ονειρική ανταπόκριση των μουσικών και την άψογη διοργάνωση από πλευράς διοίκησης. Επίσης, πραγματοποιήσαμε δύο υπέροχες συναυλίες στις οποίες εκτός από την ορχήστρα Φιλαρμόνια συμμετείχαν τρεις ακόμα χορωδίες και τέσσερις εξαίρετοι μονωδοί.
Όλα αυτά σε συνδυασμό με το μοναδικό φετινό ρεπερτόριο (το ρέκβιεμ του Μότσαρτ και την Τρίτη συμφωνία του Μπραμς), είναι στοιχεία που κρατάμε και με το βλέμμα στο μέλλον προετοιμάζουμε το επόμενο σεμινάριο.
Ποιες είναι οι καλλιτεχνικές σας επιρροές;
Στη διεύθυνση ορχήστρας, σίγουρα κάποιοι εκ των σοφών μαέστρων του παρελθόντος όπως ο Carlos Kleiber, ο Δημήτρης Μητρόπουλος και ο Claudio Abbado. Στη διαμόρφωση της συνθετικής μου ταυτότητας καταλυτικό ρόλο έπαιξαν οι συνθέτες Γιάννης Χρήστου και Ιάννης Ξενάκης, ο αείμνηστος Δάσκαλος Θόδωρος Αντωνίου καθώς επίσης η παραδοσιακή μουσική του τόπου μου, της Απειράνθου – Νάξου.
Καλλιτεχνικές μου επιρροές πάντως υπήρξαν σίγουρα και κάποιοι Έλληνες και ξένοι ζωγράφοι όπως επίσης και ποιητές. Από μικρό παιδί με θυμάμαι να επιστρέφω ξανά και ξανά, σχεδόν εμμονικά, σε συγκεκριμένα έργα του Σαλβαδόρ Νταλί και του Κωνσταντίνου Καβάφη.
Τι θα ακούσουμε την Κυριακή 22/5 στο Μουσείο Μπενάκη;
Την ερχόμενη Κυριακή θα ακούσουμε το κοντσέρτο για πιάνο του Μότσαρτ Κ.414 σε λα μείζονα με σολίστ τον Κωνσταντίνο Δεστούνη καθώς επίσης την αριστουργηματική τελευταία συμφωνία του αρ.41 σε ντο μείζονα γνωστή και ως συμφωνία του Διός.
Το πρόγραμμα θα ανοίξει ένα νέο έργο του συνθέτη Τάσου Ρωσόπουλου με τίτλο «το λικέρ του Ντον Τζοβάνι» το οποίο γράφτηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη βραδιά. Το νέο αυτό έργο είναι προφανώς εμπνευσμένο από την ομώνυμη όπερα και δίνει στη βραδιά μία ξεχωριστή «μοτσάρτια» νότα, σε ένα πιο σύγχρονο ιδίωμα.
Μελλοντικά σας σχέδια;
Όμορφες συνεργασίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το δέκατο πέμπτο Εθνικό masterclass διεύθυνσης ορχήστρας και μεγάλη προετοιμασία και προσμονή για το πέμπτο διεθνές masterclass με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.
Είναι αισιόδοξο το ότι η πανδημία δείχνει να υποχωρεί και οι ορχήστρες να επανέρχονται σε πιο φυσιολογικούς ρυθμούς. Ανυπομονώ για την ολική επαναφορά, να ζήσουμε ξανά μεγάλες περιοδείες στο εξωτερικό, μεγάλες συμφωνίες, πολυπληθείς ορχήστρες και γεμάτα θέατρα.
Η τελευταία συναυλία θα γίνει στο Μουσείο Μπενάκη, την Κυριακή 22 Μαΐου 2022, στις 8.30 μ.μ.
• Τάσος Ρωσόπουλος, Το λικέρ του Ντον Τζοβάνι, Ντιβερτιμέντο για ορχήστρα
• Wolfgang Amadeus Mozart, Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε Λα μείζονα, αρ. 12, Κ. 414
• Wolfgang Amadeus Mozart, Συμφωνία αρ. 41, σε Ντο μείζονα, «Του Διός», K. 551
Σολίστ: Κωνσταντίνος Δεστούνης, πιάνο
Mουσική διεύθυνση: Μιχάλης Οικονόμου
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις