343 Μοίρα: Τα αστέρια της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας
Ο χανιώτης σμηναγός Κώστας Ηλιάκης έπεσε κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, ενόσω υπερασπιζόταν τον εθνικό εναέριο χώρο και ακολουθούσε το δρόμο της πολεμικής αρετής
Η 23η Μαΐου είναι για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία εδώ και 16 χρόνια μια ξεχωριστή ημέρα, ημέρα μνήμης και τιμής.
Και τούτο, διότι στις 23 Μαΐου 2006 έχασε τη ζωή του στη θαλάσσια περιοχή της Καρπάθου ο σμηναγός (Ι) Κωνσταντίνος Ηλιάκης, έπειτα από αερομαχία μεταξύ ελληνικών και τουρκικών αεροσκαφών.
Κάθε χρόνο τα στελέχη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας και η ελληνική πολιτεία φροντίζουν να αποδίδουν τις οφειλόμενες τιμές στον Ηλιάκη, ένα ακόμα στέλεχος των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων που έπεσε κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, ενόσω υπερασπιζόταν τον εθνικό εναέριο χώρο και ακολουθούσε το δρόμο της πολεμικής αρετής.
Κάρπαθος, μνημείο Κωνσταντίνου Ηλιάκη
Από τη δική μας πλευρά, θέλοντας να συμμετάσχουμε με το δικό μας τρόπο, άλλη μια φορά, σε αυτές τις εκδηλώσεις μνήμης και τιμής για τον Ηλιάκη, ανατρέχουμε στις πηγές για να γνωρίσουμε την ιστορική διαδρομή και τη σύγχρονη δραστηριότητα της Μοίρας στην οποία υπηρετούσε ο χανιώτης σμηναγός όταν έφυγε από τη ζωή.
Κάρπαθος, μνημείο Κωνσταντίνου Ηλιάκη
Πρόκειται για την 343 Μοίρα «Αστέρι», που φέρει ως έμβλημα πτερά επί αστέρος και ως χαρακτηριστικό κλήσης τη λέξη STAR.
Τα αεροσκάφη της Μοίρας αυτής υπάγονται στην 115 Πτέρυγα Μάχης (115 ΠΜ) και επιχειρούν σήμερα από την αεροπορική βάση της Σούδας.
Η ιστορική αφετηρία της εν λόγω Μοίρας ανάγεται στο Σεπτέμβριο του 1955, όταν ιδρύθηκε η 343 Μοίρα Αναχαίτισης Ημέρας (343 ΜΑΗ) στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας με αεροσκάφη F-86E Sabre.
Το Νοέμβριο του 1956 η Μοίρα μεταστάθμευσε στην αεροπορική βάση της Τανάγρας, όπου παρέμεινε έως το Μάιο του 1958.
Περίοδος 1956-1961
Περίοδος 1956-1961
Περίοδος 1956-1961
Ακολούθως η Μοίρα μεταστάθμευσε στην αεροπορική βάση της Νέας Αγχιάλου.
Τα προαναφερθέντα αεροσκάφη F-86E αντικαταστάθηκαν το 1961 από αεροσκάφη F-86D Sabre Dog και Τ-33/ΜΚ-3. Το γεγονός αυτό σηματοδότησε και τη μεταβολή του ρόλου της Μοίρας, η οποία κατέστη Μοίρα Παντός Καιρού.
Πέντε χρόνια αργότερα, το Μάρτιο του 1966, η Μοίρα εξοπλίστηκε με αεροσκάφη F-5A/B Freedom Fighter. Έκτοτε τα αεροσκάφη της Μοίρας εκτελούσαν κατά κύριο λόγο αποστολές αναχαίτισης ημέρας και δευτερευόντως αποστολές διώξεως/βομβαρδισμού.
Περίοδος 1961-1967
Περίοδος 1961-1967
Περίοδος 1961-1967
Τον Ιούλιο του 1974 η Μοίρα μεταστάθμευσε στην 113 Πτέρυγα Μάχης (113 ΠΜ), στη Θεσσαλονίκη, όπου παρέμεινε έως τον Ιούνιο του 1985. Τότε επέστρεψε στην αεροπορική βάση της Νέας Αγχιάλου.
Περίοδος 1970-1975
Περίοδος 1979-1981
Περίοδος 1981-1983
Περίοδος 1981-1983
Τον Ιούλιο του 1987 η Μοίρα επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη (αεροπορική βάση Μίκρας), όπου παρέμεινε έως το Μάρτιο του 2001, όταν ανεστάλη η λειτουργία της.
Έτος 1988
Έτος 1988
Περίοδος 1991-1992
Στις 21 Ιουλίου 2003 η 343 Μοίρα επανασυγκροτήθηκε και επαναλειτούργησε στην αεροπορική βάση της Σούδας (115 ΠΜ), εξοπλισμένη με αεροσκάφη F-16 C/D Block 52+.
Το προσωπικό της 343 Μοίρας «Αστέρι» ασκείται εντατικά στην εκτέλεση σύνθετων αεροπορικών επιχειρήσεων (αποστολές αέρος-αέρος, αέρος-εδάφους, COMAO/Composite Air Operations, εναέριου ανεφοδιασμού).
*Το φωτογραφικό υλικό που περιλαμβάνεται στο παρόν άρθρο προέρχεται στο σύνολό του από το διαδικτυακό τόπο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (haf.gr).
- Μάλι: Περισσότεροι από 20 άμαχοι σκοτώθηκαν από τζιχαντιστές σε χωριά της περιφέρειας Μοπτί
- Συρία: Το Ιράν ζητά την διερεύνηση της δολοφονίας εργαζομένου στην πρεσβεία του στη Δαμασκό
- Νότια Αφρική: Σεισμός 5,3 Ρίχτερ έπιασε τους κατοίκους στον ύπνο – Αισθητός στο Κέιπ Τάουν
- Μαγδεμβούργο: Ο ύποπτος Ταλέμπ Α. οδηγήθηκε ενώπιον ανακριτή
- Βραζιλία: Τουλάχιστον 38 νεκροί μετά σύγκρουση λεωφορείου με μπλοκ γρανίτη σε αυτοκινητόδρομο
- Ινδία: Κατάρρευση τριώροφου κτιρίου στην πολιτεία Παντζάμπ σε πρόσφατα «εξευγενισμένη» περιοχή