Η ΕΚΕ, καταλύτης για την καταπολέμηση των ανισοτήτων
Καθοριστικό ρόλο στη σχέση μεταξύ όλων των μερών έχουν η διαφάνεια και η λογοδοσία, σε κάθε επίπεδο.
Γράφει η Ξανθή Γούναρη
Αδιανόητο, το 2022 να μιλάμε ακόμη για ισότητα και σεβασμό ως προς το διαφορετικό, αλλά οι κοινωνικές και οι οικονομικές ανισότητες υπήρξαν για αιώνες και θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν. Πόσο μάλλον όταν βιώνουμε απανωτές κρίσεις, όπως το «δίδυμο σοκ» της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης, μόλις είχαμε καταφέρει να βγούμε από την οικονομική κρίση.
Φτώχεια, κοινωνικός αποκλεισμός, μη ισότιμη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες, διακρίσεις και βία κατά των γυναικών, ακόμη και ανισότητα ενώπιον της κλιματικής κρίσης.
Είναι εμφανές ότι οι ανισότητες του σήμερα προέρχονται από διάφορες πηγές, πολλές από τις οποίες αλληλοσυνδέονται.
Μπροστά σε αυτές τις προκλήσεις το μεγάλο στοίχημα του δημόσιου τομέα, των επενδυτών, των σύγχρονων ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και της κοινωνίας των πολιτών είναι η δημιουργία ενός κόσμου βιώσιμου και συμπεριληπτικού, που θα στηρίζεται στον σεβασμό και την αλληλεγγύη.
Σήμερα, ολοένα και περισσότερες εταιρείες από όλους τους κλάδους της οικονομίας υιοθετούν ουσιαστικές δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, επιδιώκοντας να μειώσουν τις ανισότητες και όχι επειδή θέλουν να δείχνουν το «καλό» τους προφίλ στην κοινωνία, αλλά γιατί ως τμήμα της κοινωνίας επιλέγουν να τη στηρίξουν. Κάτι που έγινε ευρέως αντιληπτό όταν ξέσπασε η πανδημία του κορωνοϊού.
Όλο το προηγούμενο διάστημα, πέραν της βοήθειας για την ικανοποίηση άμεσων αναγκών, υπήρξαν εταιρικές πρωτοβουλίες που εστίασαν στους εργαζόμενους, στους ανέργους, στους γονείς, στους νέους, στους πληττόμενους επαγγελματίες και στις τοπικές κοινωνίες. Παράλληλα, αρκετές επιχειρήσεις δεσμεύτηκαν για φυλετική ισότητα και ποιοτικές θέσεις εργασίας, ενώ ανέπτυξαν εκπαιδευτικά προγράμματα κατάρτισης δεξιοτήτων απευθυνόμενες σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες.
Άλλωστε και οι πολίτες αναμένουν από τις εταιρείες να κατανοήσουν τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις που έχουν οι δράσεις τους, να τις διαχειριστούν και να τις στρέψουν στο κοινό καλό.
Είναι χαρακτηριστικό πως το 73% των καταναλωτών πιστεύει ότι οι μάρκες πρέπει να συμπεριφέρονται με ηθικό τρόπο και σύμφωνα με τις προσδοκίες της κοινωνίας, όπως δείχνει πρόσφατη έρευνα της MRB, ενώ ανάλογο ποσοστό (71%) θεωρεί ότι η συμπεριφορά μιας επιχείρησης είναι τόσο σημαντική όσο και τα προϊόντα που προσφέρει. Το 66% υποστηρίζει ότι οι μάρκες έχουν την υποχρέωση να γίνουν καταλύτες θετικής αλλαγής στον κόσμο, και μόνο το 24% δηλώνει ικανοποίηση από τις υπάρχουσες δράσεις -πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν οι μάρκες για το περιβάλλον και την κοινωνία.
Καθοριστικό ρόλο στη σχέση μεταξύ όλων των μερών έχουν η διαφάνεια και η λογοδοσία, σε κάθε επίπεδο.
Εξάλλου, η δημοσιοποίηση των μη χρηματοοικονομικών πληροφοριών, δηλαδή όσων σχετίζονται με τα κριτήρια ESG, που έχει τεθεί σε εφαρμογή και στη χώρα μας, αποτελεί ένα ουσιαστικό μέσο αξιολόγησης του αντίκτυπου αλλά και των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει οι εταιρείες. Παράλληλα, λαμβάνονται πλέον σοβαρά υπ’ όψη από χρηματοδοτικούς οργανισμούς για την αξιολόγηση του ρίσκου της επένδυσής τους και την τελική τους επιλογή.
Είναι σαφές πως η καταπολέμηση των ανισοτήτων είναι κέρδος για όλους, όχι μόνο για τους πιο ευάλωτους.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις