Πετρέλαιο: Γιατί το ευρωπαϊκό εμπάργκο θα «πονέσει» τη Ρωσία περισσότερο από την ΕΕ
Η απαγόρευση αναπόφευκτα θα αυξήσει τις τιμές για τους Ευρωπαίους. Μεγάλος χαμένος όμως θα είναι η Μόσχα.
Η απαγόρευση στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και η αντικατάστασή του με ακριβότερο πετρέλαιο Brent από άλλες πηγές αναπόφευκτα θα εντείνει την ενεργειακή κρίση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όμως ο μεγάλος χαμένος θα είναι η Ρωσία, η οποία θα δυσκολευτεί να βρει άλλους πελάτες, εκτιμά το πρακτορείο Reuters.
Και η μείωση των εσόδων από τις εξαγωγές προς ΕΕ θα μπορούσε τελικά να αποδυναμώσει την πολεμική μηχανή του Πούτιν, εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία.
Το νέο πακέτο κυρώσεων που ανακοινώθηκε την Τρίτη προβλέπει άμεση μείωση των εισαγωγών από Ρωσία κατά 75%, ποσοστό που θα αυξηθεί στο 90% μέχρι τα τέλη του έτους.
Το μερικό εμπάργκο συμφωνήθηκε για να κατευνάσει τις διαμαρτυρίες χωρών όπως η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία, οι οποίες δεν έχουν πρόσβαση στη θάλασσα και εξαρτώνται από το ρωσικό πετρέλαιο που φτάνει μέσω αγωγών.
Διαβάστε επίσης:
- Η Ρωσία πρέπει να βρει άλλους πελάτες για το πετρέλαιο λέει ο Ζοζέπ Μπορέλ
- Εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο: Μύθοι και πραγματικότητα
H άνιση εφαρμογή του πιο ισχυρού εργαλείου κυρώσεων που διαθέτει η ΕΕ είναι «έκτρωμα» σχολιάζει το Reuters Breakingνiews.
Θα επιβαρύνει επίσης τους καταναλωτές με ακόμα υψηλότερους λογαριασμούς.
Η ΕΕ εισάγει μέχρι σήμερα 3 έως 3,7 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού πετρελαίου την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία της Rystad Energy. Η αντικατάσταση του 75% αυτής της ποσότητας με πετρέλαιο Brent, το οποίο τιμάται 120 δολάρια ανά βαρέλι, συνεπάγεται πρόσθετο κόστος τουλάχιστον 2 δισ. δολαρίων το μήνα.
Παρόλα αυτά, το εμπάργκο είναι σημαντικό. Οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου και προϊόντος συμπύκνωσης απέφεραν το 2021 έσοδα 110 δισ. δολαρίων, περισσότερο από το ένα πέμπτο των εσόδων από τις συνολικές εξαγωγές εμπορευμάτων
Και, παρόλο που το πετρέλαιο είναι πιο εύκολο να μεταφερθεί σε μακρινές αποστάσεις σε σχέση με το φυσικό αέριο, η Ρωσία θα δυσκολευτεί να αναπληρώσει τις χαμένες εξαγωγές προς ΕΕ.
Η Ινδία αγοράζει ρωσικό αργό σε ποσότητες ρεκόρ αλλά με μειωμένες τιμές, ωστόσο τα διυλιστήριά της ήδη λειτουργούν πάνω από την ονομαστική τους ικανότητα.
Η Κίνα δεν έχει ακόμα αυξήσει τις εισαγωγές και παραμένει ασαφές αν θα χρειαστεί να το πράξει, δεδομένου ότι η πανδημία και τα lockdown επιβράδυναν την οικονομία τους.
Επιπλέον, το εμπάργκο της Ε θα αποθαρρύνει τη μεταφορά ρωσικού αργού με μη ρωσικά δεξαμενόπλοια.
Με τις σημερινές τιμές του αργού πετρελαίου από τα Ουράλια, η Ρωσία θα κέρδιζε τουλάχιστον 8,1 δισ. δολάρια το μήνα αν συνέχιζε να εξαγάγει στην ΕΕ 3 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Rystad, η Ρωσία θα μπορέσει να αναδρομολογήσει το πολύ 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου που προοριζόταν μέχρι πρότινος για την Ευρώπη, κάτι που σημαίνει ότι οι εξαγωγές των 3 εκατ. βαρελιών την ημέρα θα συρρικνωθούν σε μόλις 1,75 εκατ. βαρέλια.
Και αυτό συνεπάγεται απώλεια εσόδων τουλάχιστον 3,4 δισ. δολαρίων το μήνα στην αρχική φάση του εμπάργκο, ή κάτι παραπάνω από 40% των εκτιμώμενων μηνιαίων εσόδων από τις εξαγωγές προς ΕΕ, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters.
Η απώλεια αυτή θα αυξηθεί σε τουλάχιστον 4,5 δισ. το μήνα όταν η απαγόρευση εφαρμοστεί πλήρως.
Το συμπέρασμα είναι ότι το εμπάργκο θα πλήξει τη Ρωσία περισσότερο από ό,τι την ΕΕ.
- Ισραήλ: Συνεχίζεται ο πόλεμος Νετανιάχου και Γκαντζ – «Είσαι ενδοτικός», «Μην είσαι κατά συρροή δειλός»
- Μπρέντα Λι: «Ο Τζον Λένον ήταν ο αγαπημένος μου Beatle»
- Θεσσαλονίκη: Άγιοι Βασίληδες με κανό και σανίδες SUP «πλημμύρισαν» τον Θερμαϊκό
- Κοντά στο γκολ ο Βαλμπουενά, τον σταμάτησε ο Ντραγκόφσκι (vid)
- Υπουργικό συμβούλιο: Συνεδριάζει τη Δευτέρα υπό τον Μητσοτάκη – Τα επτά θέματα
- LIVE: Βόλφσμπουργκ – Ντόρτμουντ