Σαγκάη: To βαρύ τίμημα ενός εφιαλτικού lockdown
Μπορεί ο δίμηνος εγκλεισμός του πληθυσμού στην οικονομική πρωτεύουσα της Κίνας λόγω πανδημίας να αποτελεί πλέον παρελθόν, όμως η πολιτική zero-COVID του Πεκίνου παραμένει, με βαριές επιπτώσεις στην οικονομία
«Είμαι τόσο συγκινημένος που μου έρχεται να κλάψω», έγραψε ένας κάτοικος της Σαγκάης στην πλατφόρμα Weibo.
Έπειτα από δύο μήνες ενός από τα πιο σκληρά lockdown λόγω της COVID-19 άλλωστε οι κάτοικοι της οικονομικής πρωτεύουσας της Κίνας -όχι όλοι, αλλά οι περισσότεροι- μπορούν από σήμερα να ανασάνουν ξανά τον αέρα της ελευθερίας.
Όμως αυτή φαντάζει λίγο-πολύ επίπλαστη, εάν ρίξει κανείς μια προσεκτική ματιά στο εύρος της άρσης των μέτρων.
Για περίπου 2,7 εκατομμύρια κατοίκους της πόλης, επί συνόλου 25 εκατομμυρίων, οι αυστηροί περιορισμοί συνεχίζονται για ένατη εβδομάδα, σε περιοχές που εξακολουθούν να θεωρούνται υψηλού κινδύνου.
Τουλάχιστον βάσει της κινεζικής στρατηγικής zero-COVID, ήτοι «μηδενικών κρουσμάτων», και δη της παραλλαγής Όμικρον του κοροναϊού ή της ακόμη πιο μεταδοτικής υποπαραλλαγής της.
Σινεμά και γυμναστήρια θα παραμείνουν λοιπόν κλειστά μέχρι νεοτέρας.
Το άνοιγμα σούπερ μάρκετ, εμπορικών κέντρων, φαρμακείων και καταστημάτων γίνεται στο 75% της χωρητικότητάς τους.
Λεωφορεία και μετρό επαναλειτουργούν χωρίς περιορισμούς, πλην όμως με την επίδειξη αρνητικού διαγνωστικού τεστ, τη χρήση μάσκας και αυστηρή σύσταση για αποφυγή του συνωστισμού.
Η σιδηροδρομική και αεροπορική σύνδεση με την υπόλοιπη χώρα θα αποκαθίσταται σταδιακά.
Μέχρι και την τυπική άρση του lockdown παρέμενε άγνωστο το πότε ακριβώς θα επιτραπούν άλλες δραστηριότητες, όπως η λειτουργία των εσωτερικών χώρων των εστιατορίων.
Ως εκ τούτου, η επιστροφή στην κανονικότητα γίνεται μετ’ εμποδίων.
Αλλά αυτό δεν αφορά πια μόνο τους κατοίκους της Σαγκάης…
Έπεται… ανηφόρα
«Η πόλη έκανε τεράστια οπισθοδρόμηση και έχασε τη λάμψη της κατά τη διάρκεια των δύο μηνών της αυστηρής καραντίνας», επισημαίνει η Μπετίνα Σον-Μπεχάνζιν, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα.
«Αν και ο δρόμος προς την κανονικότητα είναι μακρύς», τονίζει, «αυτά τα νέα μέτρα δείχνουν την προτεραιότητα στην οικονομική ανάκαμψη της Σαγκάης».
Ωστόσο αυτή προβλέπεται δύσκολη.
Όχι μόνο για τον εμπορικό κόμβο της Κίνας και τις επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους εκεί, όσο και για την περιφέρεια, τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που επηρεάστηκαν από το σκληρό παρατεταμένο lockdown και, φυσικά, την ίδια την κινεζική οικονομία.
Εν μέσω εμμονικής εφαρμογής της zero-COVID από την ηγεσία του Πεκίνου, τα στοιχεία δείχνουν μείωση 3% στη βιομηχανική παραγωγή σε εθνικό επίπεδο τον Απρίλιο, σε ετήσια βάση.
Στη Σαγκάη -όπου έχουν την έδρα τους εργοστάσια εταιρειών όπως η Tesla και η κατασκευάστρια ημιαγωγών Semiconductor Manufacturing International Corp- το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 61,5%.
Κι αυτό χάρη στη δυνατότητα εταιρειών να συνεχίσουν τη λειτουργία τους κατά τη διάρκεια του lockdown με το σύστημα του «κλειστού βρόχου».
Τον εγκλεισμό, δηλαδή, όλο το προηγούμενο διάστημα ενός σημαντικού αριθμού εργαζομένων στους χώρους εργασίας τους, προκειμένου να συνεχιστεί η παραγωγή και να αποφευχθεί η διακοπή λειτουργίας λόγω λοιμώξεων από την COVID-19.
Ακόμη κι έτσι πάντως τελευταία ανάλυση της εταιρείας Russell Group δείχνει ότι, μόνο μέχρι τις αρχές Μαΐου, το lockdown στην Σαγκάη είχε ήδη κοστίσει στο παγκόσμιο εμπόριο περίπου 28 δισεκατομμύρια δολάρια, με τεράστιο πλήγμα στις εξαγωγές κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και αυτοκινήτων και με σημαντική μείωση στις εισαγωγές προϊόντων και αγαθών στην αχανή καταναλωτική αγορά της Κίνας.
Μέτρα στήριξης… μετ’ εμποδίων
Στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης της εθνικής οικονομίας που προωθεί το Πεκίνο -με την ανεργία στο 6,1% τον Απρίλιο και με τον στόχο για ανάπτυξη 5,5% να θεωρείται σχεδόν άπιαστος για φέτος- οι αρχές της Σαγκάης σπεύδουν τώρα να κερδίσουν λίγο από το χαμένο «έδαφος» λόγω του lockdown.
Ανακοίνωσαν λοιπόν μια δέσμη 50 μέτρων για την τόνωση της οικονομίας, τη στήριξη των επιχειρήσεων και την ενίσχυση της κατανάλωσης.
Μεταξύ άλλων, δίνεται παράταση στην πληρωμή εταιρικών φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
Διευκολύνονται τα τραπεζικά δάνεια για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και παρέχονται επιδοτήσεις στους λογαριασμούς κοινής ωφελείας.
Δίνονται επίσης κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτων, με μείωση φορού και επιδοτήσεις για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων.
«Εν ολίγοις κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να βοηθήσουμε όλες τις επιχειρήσεις… και για να αναζωογονήσουμε την οικονομία», ανέφερε στο πρακτορείο Reuters o Χουά Γιουάν, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της τοπικής κυβέρνησης της Σαγκάης.
«Αν και η πανδημία είχε μεγάλο αντίκτυπο και στην οικονομία, και την κοινωνία», παραδέχτηκε, «οι μακροπρόθεσμα θετικές προοπτικές για την οικονομίας της πόλης δεν έχουν αλλάξει».
Το ίδιο ωστόσο ισχύει, προσώρας τουλάχιστον, και με την στρατηγική των «μηδενικών κρουσμάτων».
Σύμφωνα με τις οδηγίες της κινεζικής κυβέρνησης, τα διαγνωστικά τεστ για την COVID-19 θα είναι συνεχή σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Όσοι εντοπίζονται θετικοί στον κοροναϊό, θα συνεχίσουν να μεταφέρονται σε νοσοκομεία απομόνωσης.
Μόνο φέτος εκτιμάται ότι η Κίνα θα δαπανήσει περισσότερα από 52 δισεκατομμύρια δολάρια (350 δισεκατομμύρια γιουάν) σε διαγνωστικά τεστ, νέες ιατρικές εγκαταστάσεις, εξοπλισμό παρακολούθησης και άλλα μέτρα κατά της COVID-19.
Σε αντίθεση με τους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας, η πολιτική αυτή ευνοεί έως και 3.000 εταιρείες στους τομείς της ιατρικής, της τεχνολογίας και των κατασκευών, τονίζουν αναλυτές, προειδοποιώντας όμως ταυτόχρονα για τον κίνδυνο αναπτυξιακής «φούσκας».
Όσο για τους κατοίκους στη Σαγκάη, που επέστρεψαν μαζικά πια στις δουλειές τους;
Πανηγύρισαν την άρση των σκληρών περιοριστικών μέτρων.
Υποδέχθηκαν ωστόσο την επιστροφή σε κάποιου είδους κανονικότητα με επιφυλακτικότητα για το τι μπορεί να επιφυλάσσει τελικά η επόμενη ημέρα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις