Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου: Τα 21 χρόνια αναμονής και η ιστορία της γραμμής

Ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου: Τα 21 χρόνια αναμονής και η ιστορία της γραμμής

Επειτα από 21 χρόνια και μία σειρά άκαρπων ενεργειών η ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου είναι γεγονός – Το ιστορικό της γραμμής

*Γράφει ο Γιώργος Φωκιανός

Επειτα από 21 χρόνια και μία σειρά άκαρπων ενεργειών η ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου είναι γεγονός, γεμίζοντας ικανοποίηση τόσο τις πολιτικές ηγεσίες των δύο χωρών όσο και τους ταξιδιώτες, οι οποίοι έχουν πραγματοποιήσει πάνω από 6.000 κρατήσεις για τα 22 ταξίδια που θα κάνει όλο το καλοκαίρι το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Daleela».

Η σύνδεση των δύο κρατών αποτελούσε τις τελευταίες δύο δεκαετίες μια αμοιβαία επιδίωξη, ωστόσο διάφοροι παράγοντες δεν επέτρεπαν την υλοποίηση του εγχειρήματος. Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες και τη συλλογή δεκάδων χιλιάδων υπογραφών χρειάστηκαν σχεδόν 22 ολόκληρα χρόνια για να σηκώσει άγκυρα πλοίο που θα συνδέει τα μεγάλυτερα λιμάνια Ελλάδας και Κύπρου.

Ιστορικό της γραμμής

Η θαλάσσια σύνδεση των δύο χωρών ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, με πλοία τα οποία είχαν αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά, και η γραμμή συνέδεε τα λιμάνια της Κύπρου (Λεμεσός και Αμμόχωστος), του Ισραήλ (Χάιφα) και κατά περίπτωση του Λιβάνου (Βηρυτός) και της Αιγύπτου (Αλεξάνδρεια).

Χάρτης της γραμμής Πειραιάς – Λεμεσός – Χάιφα (με συνδέσεις κατα καιρούς και ελληνικών νησιών)

Το 2000 για διάφορους λόγους η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας διακόπηκε διότι είχε καταστεί οικονομικά ασύμφορη για τις εταιρείες λόγω της μειωμένης επιβατικής κίνησης. Τελευταίες ναυτιλιακές που πραγματοποιούσαν δρομολόγια με επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία ήταν η Poseidon Lines και η κυπριακή SALAMIS LINES, η οποία συνέχισε να δραστηριοποιείται μόνο με R0/Ro πλοία τα οποία μετέφεραν ως επί το πλείστον φορτηγά οχήματα και ασυνόδευτα φορτία.

C/F Olympia 1 – Από τα τελευταίa πλοία που εξυπηρέτησαν τη γραμμή στα τέλη της δεκαετίας του ’90 (φωτ. shipspotting)

Οι ναύλοι το 2000

Δεκάδες χιλιάδες υπογραφές

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ υπήρχε ζήτηση κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, τον χειμώνα μειωνόταν αισθητά με αποτέλεσμα το δρομολόγιο να καταστεί ζημιογόνο. Η μείωση της τιμής των αεροπορικών εισιτηρίων σε συνδυασμό με τη διάρκεια του ταξιδιού προς και από τον Πειραιά που κυμαινόταν γύρω στις 30 ώρες ελάττωσε τη ζήτηση.

Ως μέσο άσκησης πίεσης προς τις κυβερνήσεις Κύπρου και Ελλάδας, ώστε να καταστεί εφικτή η ακτοπλοϊκή σύνδεση των δύο χωρών, μία ομάδα «αεροφοβικών» πολιτών πήρε την πρωτοβουλία το 2018 να συλλέξει υπογραφές, μέσω της ιστοσελίδας www.avaaz.org. Η ενέργεια αυτή ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς δεκάδες χιλιάδες πολίτες έστειλαν μήνυμα για την επαναφορά του πλοίου που θα ενώνει Λεμεσό και Πειραιά.

Μοναδική λύση η επιδότηση – Στοίχημα να καταστεί η γραμμή βιώσιμη

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας θα μπορούσε να γίνει και πάλι πραγματικότητα σε περίπτωση χρηματοδότησης της από τα ευρωπαϊκά κοινωνικά ταμεία. Στο παρελθόν είχαν γίνει συζητήσεις για επαναφορά του δρομολογίου Λεμεσού – Πειραιά, Λεμεσού – Λαυρίου ή ακόμη και Λεμεσού – Κρήτης, χωρίς ωστόσο θετική έκβαση, αφού η οικονομική πτυχή παρέμενε καθοριστικός παράγοντας για την απόφαση επανέναρξης ακτοπλοϊκών δρομολογίων, κάτι που λύθηκε -ωστόσο- μέσω των πιέσεων της Λευκωσίας προς την Κομισιόν και την επιδότηση 5,5 εκατ. τον χρόνο.

Μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», ο υφυπουργός Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας Βασίλης Δημητριάδης, τόνισε πως πλέον το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών είναι πολύ μεγάλο, ωστόσο το στοίχημα είναι να καταστεί η γραμμή βιώσιμη σε βάθος χρόνου.

«Τα μηνύματα από τις κρατήσεις για το καλοκαίρι είναι πολύ ενθαρρυντικά, ιδιαίτερα από τους Κύπριους πολίτες, όμως είναι πολύ σημαντικό να παραμείνει για μεγάλο διάστημα η σύνδεση και χωρίς την επιδότηση που παρέχουμε, χωρίς τα δεκανίκια του κράτους. Ως Κυπριακή Δημοκρατία κάναμε μεγάλη προσπάθεια ώστε να πάρουμε το “πράσινο φως” από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν είμαστε εδώ για τα πυροτεχνήματα και προσδοκία μας είναι η ανάδοχος εταιρεία να εντάξει στο μέλλον και άλλους προορισμούς όπως το Ισραήλ», επεσήμανε.

Οι τιμές των εισιτηρίων

Επιπλέον, ο κ. Δημητριάδης αναφέθηκε και στους χαμηλούς ναύλους της σύνδεσης Λεμεσός – Πειραιάς, τονίζοντας πως το δρομολόγιο που διαρκεί 30 ώρες είναι πολύ πιο οικονομικό από δρομολόγια μικρότερης διάρκειας εντός Ελλάδος.

Το πρώτο ταξίδι πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 19 Ιουνίου από το λιμάνι της Λεμεσού προς τον Πειραιά, ενώ το τελευταίο για τη σεζόν θα πραγματοποιηθεί στις 16 Σεπτεμβρίου, από Πειραιά.

Πηγή: ΟΤ

Must in

Η Παπαδοπούλου πάει Ουάσιγκτον – Συνομιλίες για τη θητεία της Ελλάδας στο Συμβούλιο Ασφαλείας και όχι μόνο

Η ΥΦΥΠΕΞ Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου θα βρεθεί στις ΗΠΑ στις 22 Νοεμβρίου ενόψει και της νέας διοίκησης Τραμπ, σε ένα ταξίδι με δύο ατζέντες

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2024