Μεγάλη αναδρομική έκθεση «Κων/νος Παρθένης (1878-1967) η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του»
Πρόκειται για την τελευταία έκθεση, που ετοίμασε η εκλιπούσα διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα αλλά δεν πρόλαβε να εγκαινιάσει.
- Στους 94 έχουν φτάσει οι νεκροί στη Μοζαμβίκη μετά το πέρασμα του κυκλώνα Σίντο
- Οι πρώτες συναντήσεις της συζύγου του αστυνομικού της Βουλής με τις τρεις κόρες της - Τι της είπαν
- Μηχανική βλάβη σε πλοίο με 115 επιβάτες - Επέστρεψε στον Πειραιά
- Απίστευτο περιστατικό σε κηδεία: 20χρονος χόρευε δίπλα στο φέρετρο και τράβαγε τα γένια των ιερέων
Αφιερωμένη στη μνήμη της Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα, η έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του» είναι η πρώτη αναδρομική Έλληνα καλλιτέχνη στη νέα Εθνική Πινακοθήκη.
Διαδέχεται την πρώτη μεγάλη περιοδική έκθεση, την «Τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου».
Διόλου τυχαία επιλογή. Όπως σημειώνει η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα στον κατάλογο της έκθεσης, ο οποίος βρισκόταν στο τυπογραφείο την ημέρα του αιφνίδιου θανάτου της.
Διαβάστε επίσης: Burn in: Εικαστική έκθεση 29 καλλιτεχνών στο Χαλάνδρι
Ως γνωστό, η Εθνική Πινακοθήκη είναι ο κάτοχος του μεγαλύτερου μέρους έργων, σχεδίων και τεκμηρίων του Κωνσταντίνου Παρθένη.
Προέρχονται κυρίως από όσα κληρονόμησε από τα δύο τέκνα του ζωγράφου, τον Νίκο και τη Σοφία.
Για την έκθεση επιλέχθηκαν 150 έργα από τις συλλογές της Πινακοθήκης και σημαντικά δάνεια από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.
Μεταξύ αυτών κάποια από τα εμβληματικά του έργα όπως η «Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου», οι «Λουόμενες», «Ο Χριστός – Ανθρωπότης», η «Πιετά», το «Μεγάλο γυμνό, Εύα», «Ο θερισμός», «Τα αγαθά της συγκοινωνίας», «Το Γαλλικό αεροδρόμιο της Κέρκυρας».
Όπως επίσης τα ημιτελή σχέδια της ζωφόρου με τις φιγούρες του αρχαίου και του νέου κόσμου που προορίζονταν για την Βουλή των Ελλήνων, αλλά και οι περίφημοι πίνακες που προορίζονταν και δεν παραδόθηκαν ποτέ για τον διάκοσμο του Δήμου Αθηναίων με αποτέλεσμα την αρχή της μακροχρόνιας δικαστικής διαμάχης του με τον Δήμο Αθηναίων.
Την έκθεση πλαισιώνουν οικογενειακές φωτογραφίες, όπως αυτή της κόρης του, Σοφίας, ντυμένης με στολή εύζωνα που σχεδίασε ο Παρθένης, κατάλογοι από εκθέσεις, από την Μπιενάλε.
Το βαλιτσάκι με τα πινέλα του και το καβαλέτο του συνοδεύουν την έκθεση που ετοιμαζόταν επί τέσσερα χρόνια, σε επιμέλεια της Ζίνας Καλούδη.
Μια συναρπαστική διαδρομή που διήνυσε ο κοσμοπολίτης Αλεξανδρινός ζωγράφος, από τους σημαντικότερους δημιουργούς της ελληνικής τέχνης.
Ανέπτυξε συνεχή διάλογο με τον μοντερνισμό, αφομοιώνοντας δημιουργικά τις μορφολογικές αναζητήσεις των Ευρωπαίων καλλιτεχνών – τις τάσεις του συμβολισμού και της βιεννέζικης Secession, του ιμπρεσιονισμού και του ντιβιζιονισμού, του φωβισμού, στη συνέχεια του κυβισμού, ανανεώνοντας διαρκώς την εικαστική του γλώσσα.
Με μια ζωή πολυκύμαντη όσο και θρυλική, με σπουδές στη Ρώμη, την Βιέννη, το Παρίσι, ο Κωνσταντίνος Παρθένης «εμφανίστηκε και έλαμψε ως διάττων στο στερέωμα της επαρχιακής ακόμη ελληνικής καλλιτεχνικής σκηνής στην ανατολή του 20ου αιώνα».
Διέτρεξε με τη ζωή του και το έργο του τα τέλη του 19ου αιώνα και ολοκλήρωσε τη διαδρομή του στα τέλη της δεκαετίας του 1960 στο σπίτι του, στους πρόποδες της Ακρόπολης, το οποίο γκρεμίστηκε μετά τον θάνατο του.
Ο Παρθένης ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες που επέβαλε τις ρηξικέλευθες για την εποχή του απόψεις για τον μοντερνισμό κι έκανε πράξη την πεποίθησή του ότι ο καλλιτέχνης οφείλει να έχει την αναγνώριση και την υποστήριξη του κράτους.
Με τον διορισμό του στη Σχολή Καλών Τεχνών, το 1929, άλλαξε τον τρόπο διδασκαλίας της τέχνης και δίδαξε μία νέα ηθική για την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Οι στενές φιλίες του με διανοούμενους και πολιτικούς, καθώς και οι απόψεις του για τις πολιτικές αναταράξεις της ελληνικής ιστορίας στον μεσοπόλεμο αντανακλώνται στην πορεία αλλά και στο έργο του.
Οι εντάσεις και η υπονόμευση από συναδέλφους του και η θαρραλέα απόσυρσή του στο σπίτι-εργαστήριό του τα τελευταία τριάντα χρόνια της ζωής του συνέβαλαν στη δημιουργία ενός μυστηρίου γύρω από την δυσνόητη, συχνά, ζωγραφική του.
Πληροφορίες
Η έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του» στην Εθνική Πινακοθήκη θα διαρκέσει έως το τέλος Νοεμβρίου 2022.
Την αρχιτεκτονική μελέτη και τη σκηνογραφική παρουσίαση της έκθεσης ανέλαβε η ομάδα αρχιτεκτόνων Γιώργου Παρμενίδη, Χριστίνας Λονγκεπέ, Ιφιγένειας Μάρη.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις