Οικονομία: Το ιερό «τοτέμ» των δημοσίων εσόδων
Η αύξηση του κόστους της βενζίνης δεν οδηγεί υποχρεωτικά και στο... φουλάρισμα των κρατικών ταμείων, καθώς η πτώση της κατανάλωσης πλήττει τα τελικά έσοδα
- Ανοιχτά τα μαγαζιά σήμερα - Κορυφώνεται η κίνηση, τι να προσέχουμε όταν αγοράζουμε παιχνίδια και τρόφιμα
- Πώς διαμορφώνονται οι τιμές από το χωράφι στο ράφι
- Χριστουγεννιάτικα μπισκοτάκια για τον σκύλο και τη γάτα μας – Εύγευστες συνταγές
- Ο Τραμπ διορίζει τον παραγωγό του «Apprentice», ως ειδικό απεσταλμένο στη Μεγάλη Βρετανία
Με τις εισπράξεις από τον ΦΠΑ στα καύσιμα «ισοφαρίζει» ο αγώνας των κρατικών εσόδων, μετά την κάμψη της κατανάλωσης που αποτυπώνουν τα στοιχεία του πενταμήνου. Από την αρχή του έτους έως σήμερα, το κόστος της βενζίνης έχει αυξηθεί από το 1,8 ευρώ το λίτρο τον Ιανουάριο στα 2,4 ευρώ το λίτρο τον Ιούνιο. Για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου το κράτος εισέπραξε από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα 137 εκατ. ευρώ λιγότερα από όσα είχε υπολογίσει και η τάση αυτή είναι εμφανής από τον πρώτο μήνα του έτους.
Πηγές που γνωρίζουν σχολιάζουν πως οι εισπράξεις στον ΦΠΑ κλείνουν την «τρύπα» από την υστέρηση στον ΕΦΚ, την ίδια ώρα που τιμές των καυσίμων καταγράφουν αλματώδεις αυξήσεις. Γι’ αυτό και απορρίπτουν κατηγορηματικά – μέχρι στιγμής τουλάχιστον – οποιαδήποτε παρέμβαση στους φόρους στα καύσιμα, καθώς αποτελούν μία από τις βασικές πηγές των κρατικών ταμείων. Στο οικονομικό επιτελείο δηλώνουν πάντως ότι δεν υπάρχει κλίμα εφησυχασμού παρά την υπέρβαση των εσόδων στο πεντάμηνο – εν μέσω υψηλής αβεβαιότητας για την πορεία των διεθνών τιμών.
Πληθωρισμός και ακρίβεια
Οι προβλέψεις για τον πληθωρισμό (που μπορεί να ξεπεράσει το 7% σε ετήσια βάση από εκτίμηση 5,6%) φέρνουν μαντάτα για την πορεία της ακρίβειας, αυξάνοντας έτσι τις ανάγκες για νέα μέτρα στήριξης. Μάλιστα, τις προηγούμενες ημέρες πέρασε από τη Βουλή τροπολογία για τη θέσπιση του Fuel Pass 2 για το τρίμηνο Ιουλίου, Αυγούστου, Σεπτεμβρίου, το οποίο προβλέπει τη διάθεση στους δικαιούχους ποσού από 40 έως 100 ευρώ αναλόγως του οχήματος, του τόπου κατοικίας του δικαιούχου και του τρόπου καταβολής (ψηφιακή κάρτα, κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό). Δικαιούχοι είναι όσοι έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ με προσαύξηση 3.000 για κάθε μέλος του νοικοκυριού και έως 45.000 ευρώ. Οι δυνητικοί δικαιούχοι είναι περίπου 3,1 εκατομμύρια ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και μοτοσικλετών σε σύνολο 3,5 εκατομμυρίων.
Τα «φώτα» παραμένουν στην πορεία των κρατικών εσόδων από τον Ιούνιο και έπειτα, αφού θα φωτογραφίσουν τα δημοσιονομικά περιθώρια και θα καθορίσουν τις νέες παροχές για την αναχαίτιση της ακρίβειας. Κατά το πρώτο πεντάμηνο, το ύψος των καθαρών εσόδων ανήλθε σε 22.286 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,886 εκατ. ευρώ ή 9,2% έναντι της εκτίμησης.
Την παρτίδα σώζει η πορεία του τουρισμού και η αυξημένη κατανάλωση κατά την τουριστική σεζόν, όπου οι εισπράξεις φέτος αναμένονται πάνω από 18 δισ. ευρώ. Από την κυβέρνηση εξετάζεται μία βεντάλια νέων παρεμβάσεων αναλόγως της εξέλιξης των διεθνών τιμών. Ενδεχομένως να χρειαστεί περαιτέρω στήριξη για το ρεύμα – στο τραπέζι βρίσκεται η καταβολή επιταγής ακρίβειας για τους ευάλωτους – ενώ παραμένει προτεραιότητα της κυβέρνησης η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης στο Δημόσιο και τους συνταξιούχους από την 1η Ιανουαρίου 2023.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις