Η ιστορία πίσω από το All You Need is Love των Beatles
«Ήταν η πρώτη παγκόσμια δορυφορική εκπομπή που έγινε ποτέ» δήλωσε ο Ringo Starr χρόνια αργότερα. Κείμενο: Έφη Αλεβίζου
Την 1η Ιουνίου 1967, οι Beatles κυκλοφόρησαν το Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, αυξάνοντας αυτομάτως τις πωλήσεις των παλαιών στρατιωτικών στολών και εδραιώνοντας περαιτέρω τη θέση τους ως το μεγαλύτερο ροκ συγκρότημα στον κόσμο. Δύο εβδομάδες αργότερα, άρχισαν να εργάζονται για το επόμενο τεράστιο μουσικό τους γεγονός: τη συμμετοχή τους στην τηλεοπτική εκπομπή Our World, μια πρωτοβουλία του BBC, στις 25 Ιουνίου, χρησιμοποιώντας τη νέας κοπής δορυφορική τεχνολογία ώστε να μεταδώσουν μια ζωντανή, παγκόσμια εκπομπή που θα έφτανε σε τόπους τόσο μακρινούς όσο το «Τακαμάτσου και η Τύνιδα».
Οι Beatles συμφώνησαν να ερμηνεύσουν ένα νέο τραγούδι ως εκπρόσωποι του Ηνωμένου Βασιλείου. «Ήταν η πρώτη παγκόσμια δορυφορική εκπομπή που έγινε ποτέ», δήλωσε ο Ringo Starr χρόνια αργότερα. «Είναι κάτι πολύ συνηθισμένο που το κάνουν οι άνθρωποι τώρα, αλλά τότε, όταν το κάναμε εμείς, ήταν η πρώτη φορά. Αυτό ήταν συναρπαστικό – κάναμε πολλές πρωτιές».
Ο μηχανικός ήχου Geoff Emerick θυμόταν: «Δεν ξέρω αν είχαν προετοιμάσει κάποια ιδέα, αλλά άργησαν πολύ να γράψουν το τραγούδι. Ο John είπε, “Ω Θεέ μου, είναι τόσο σύντομα; Υποθέτω ότι καλύτερα να γράψουμε κάτι». Ο Paul McCartney πρότεινε τη σύνθεσή του «Hello, Goodbye», η οποία κυκλοφόρησε ως single πέντε μήνες αργότερα, αλλά το γκρουπ επέλεξε αντ’ αυτού το «All You Need Is Love» του John Lennon. Ξεκίνησαν να ηχογραφούν το τραγούδι στις 14 Ιουνίου, με τον Lennon στο τσέμπαλο, τον McCartney στο κοντραμπάσο με δοξάρι, τον George Harrison στο βιολί (για πρώτη φορά στη ζωή του!) και τον Starr στα ντραμς.
Οι Beatles έκαναν 33 λήψεις στις 14 Ιουνίου, επέλεξαν τη 10η λήψη ως την καλύτερη και τις επόμενες ημέρες, έκαναν overdub φωνητικά, πιάνο (που έπαιξε ο παραγωγός George Martin) και μπάντζο (Lennon), καθώς και κιθάρα και μερικά ορχηστρικά περάσματα. Μόνο στις 24 Ιουνίου, μια μέρα πριν από τη μετάδοση, αποφάσισαν ότι θα κυκλοφορούσαν το «All You Need Is Love» ως single – πράγμα που σήμαινε ότι ο κόσμος θα τους έβλεπε ζωντανά να «κόβουν» τον επόμενο δίσκο τους.
Το ύφος και η αισθητική της εκπομπής Our World ήταν σοβαρή και επιβλητική, με τους εκφωνητές να κάνουν δηλώσεις όπως «η τέχνη μαρτυρά, όπως πάντα, στην καρδιά του ανθρώπου». Τα θέματα – όλα ζωντανά – περιλάμβαναν μια συνέντευξη με τον θεωρητικό των μέσων μαζικής ενημέρωσης Marshall McLuhan, μια εμφάνιση του Πάμπλο Πικάσο, μια πρόβα για την ταινία του Φράνκο Ζεφιρέλι, «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και πλάνα από Ισπανούς ψαράδες και Ιάπωνες οικοδόμους. Η εκπομπή διάρκειας δυόμισι ωρών εκτιμάται ότι έφτασε σε 400 εκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο, σε 24 διαφορετικές χώρες. Οι χώρες του σοβιετικού μπλοκ αποσύρθηκαν από το πρόγραμμα μια εβδομάδα πριν από την μετάδοσή του, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τον πόλεμο των έξι ημερών, στον οποίο το Ισραήλ νίκησε την Αίγυπτο, την Ιορδανία και τη Συρία.
Πριν από τους Beatles υπήρχε ένα θέμα από το Lincoln Center της Νέας Υόρκης: ο μαέστρος Leonard Bernstein, καπνίζοντας τσιγάρο και κάνοντας πρόβα ένα κοντσέρτο του Rachmaninoff με τον πιανίστα Van Cliburn. Στις 8:54 μ.μ. ώρα Λονδίνου, το Our World πέρασε στα στούντιο του Abbey Road – περίπου 40 δευτερόλεπτα νωρίτερα από το αναμενόμενο. Ο παραγωγός George Martin και ο μηχανικός ήχου Geoff Emerick, αγχωμένοι για την υψηλών απαιτήσεων ζωντανή μίξη που επρόκειτο να εκτελέσουν, κατέβαζαν μερικά σφηνάκια ουίσκι όταν έλαβαν την είδηση ότι επρόκειτο να βγουν στον αέρα. Έτρεξαν να κρύψουν το μπουκάλι και τα ποτήρια κάτω από το ταμπλό μίξης.
Ένας εικονολήπτης του BBC πέρασε μπροστά από μερικά μπαλόνια με ήλιο και έπεσε πάνω στους Beatles, οι οποίοι έπαιζαν το «All You Need Is Love» καθισμένοι σε σκαμπό, ενώ ένα μικρό σε αριθμό κοινό καθόταν στο πάτωμα και τους άκουγε. Ένας εκφωνητής είπε: «Είμαι ο Steve Race στο στούντιο ηχογράφησης των Beatles στο Λονδίνο, όπου αυτή τη στιγμή ετοιμάζεται ο τελευταίος δίσκος τους. Όχι μόνο μια μεμονωμένη εκτέλεση, αλλά ένα ολόκληρο μοντάζ από εκτελέσεις. Με μερικούς φίλους να βοηθούν να δημιουργηθεί μία ωραία ατμόσφαιρα, αυτή είναι μια μεγάλη στιγμή που ζούμε». Οι παραγωγοί του Our World είχαν αντιδράσει στο ότι οι Beatles ήθελαν να παίξουν με backing tracks, λέγοντας ότι ο σκοπός της εκπομπής ήταν να καταγράφει ζωντανά, αλλά ο Martin επέμενε σε αυτό, λέγοντας: «Δεν μπορούμε να πάμε μπροστά σε 350 εκατομμύρια ανθρώπους χωρίς κάποια μικρή προετοιμασία».
Οι Beatles έπαιξαν για περίπου ένα λεπτό, προσομοιάζοντας μια πρόβα με μια πρόχειρη λήψη, και στη συνέχεια η ηχογράφηση μονταρίστηκε στο δωμάτιο ελέγχου. Ο Martin διέκοψε τους Fab Four (και πόσοι άνθρωποι στον πλανήτη θα τολμούσαν να διακόψουν μια παράσταση των Beatles;), λέγοντας στην ενδοεπικοινωνία: «Νομίζω ότι αυτό ταιριάζει ιδανικά για το φωνητικό backing. Ας βάλουμε μέσα τους μουσικούς».
«Υπέροχα, υπέροχα», απάντησε ο Lennon.
Ενώ η κασέτα του ενός λεπτού προετοιμασίας ξαναγύριζε, δεκατρείς μουσικοί της ορχήστρας βρήκαν τις θέσεις τους και ο McCartney κούνησε τους ώμους του για να χαλαρώσει. Ο Steve Race κάλυψε τον χρόνο, λέγοντας: «Υπάρχει δουλειά πολλών ημερών σε αυτή την κασέτα». Ο επόπτης είναι ο George Martin, ο μουσικός εγκέφαλος πίσω από όλους τους δίσκους των Beatles. «Να η ορχήστρα που μπαίνει τώρα στο στούντιο, και θα παρατηρήσετε ότι οι μουσικοί δεν είναι απλοί νεαροί του ροκ εν ρολ. Οι Beatles ταιριάζουν περισσότερο με τους ανθρώπους της συμφωνικής ορχήστρας» συνέχισε ο Race. Σημειώστε πως ακόμα το 1967, η θεσμική φωνή του BBC προσπαθούσε να κάνει τους Beatles πιο εύπεπτους, υποστηρίζοντας τη συγγένειά τους με τους κλασικούς μουσικούς.
«Ορίστε», είπε ο Martin στο συγκρότημα. «Έρχεται ο δίσκος».
- Αυτό είναι το πρόσωπο-κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
- Ο Μπαρτζώκας αποθέωσε τον Φουρνιέ: «Είναι παικταράς, τι άλλο να πω!»
- Βίκτορ Όρμπαν: Η εποχή της Δύσης τελείωσε, ξημερώνει η εποχή της Ευρασίας
- Κόρινθος: Αυτοκίνητο τυλίχθηκε στις φλόγες στην παλαιά εθνική οδό
- Φουρνιέ: «Μου αρέσει πολύ εδώ, απολαμβάνω να παίζω γι’ αυτόν τον κόσμο»
- Γιάφκα στο Παγκράτι: Ο «αόρατος» φιλόλογος από τον Βύρωνα και οι «παλιοί γνώριμοι» επισκέπτες της αποθήκης