Πρόκληση, λάμψη και εσώρουχα: Ένα νέο ντοκιμαντέρ φέρνει στον αέρα τα βρώμικα μυστικά της Victoria’s Secret
Το Angels and Demons καταγράφει την άνοδο και την πτώση ενός ποπ πολιτιστικού κολοσσού, αντιμετωπίζοντας τις σκοτεινές συναλλαγές του με την εικόνα του σώματος, τον εκφοβισμό και τον Τζέφρι Επστάιν. Κείμενο: Έφη Αλεβίζου
- Η Μπιγιονσέ έπαθε... Πάμελα Άντερσον και το διαδίκτυο έχασε το μυαλό του
- «Διαταραγμένη» χαρακτήρισε η κυβέρνηση τη νεαρή Ιρανή φοιτήτρια που γδύθηκε δημοσίως
- Κατασχέθηκε μεγάλος αριθμός όπλων και εκρηκτικών υλών – Συνελήφθησαν 5 άτομα
- Τσουνάμι εκλογικής παραπληροφόρησης στα social media - Ανησυχία για «ξένο δάκτυλο»
Πλέον, όλοι γνωρίζουμε για την άνοδο και την πτώση της Victoria’s Secret. Πώς οι γκλαμαζονικοί της άγγελοι εισέβαλαν σε πυροτεχνήματα στα καλλιστεία μόδας, δημιουργώντας μια φαντασίωση με σουτιέν που μεταφραζόταν σε κέρδη εκατομμυρίων δολαρίων για την εταιρία, με τα σώματά τους να αποτελούν τοτέμ ενός σχεδόν μυθικού προτύπου ομορφιάς. Ήταν η ακμή του αμερικανικού ροζ ονείρου. Από τα καταστήματα και την τηλεόραση μέχρι τις ετήσιες πασαρέλες, όλα συντελούσαν σε ένα blockbuster θέαμα, με την Tyra Banks, τη Naomi Campbell, τη Heidi Klum τις Destiny’s Child, τη Rihanna και τη Nicki Minaj να συνδέουν το όνομά τους με το brand.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν το αποκορύφωμα της ποπ κουλτούρας, και η βασιλεία της εδραιώθηκε από μια επιχείρηση 7,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων που χτίστηκε πάνω στην εικόνα «μιας γυναίκας που γεννήθηκε τέλεια και έγινε καλύτερη με push-ups και ενισχυμένα σουτιέν». Μέχρι που η κουλτούρα άλλαξε και τα τεράστια φτερά του showgirl κόπηκαν βιαστικά εν μέσω ισχυρισμών για μια παγιωμένη κουλτούρα μισογυνισμού, καθώς το κίνημα #MeToo ανέπτυξε ταχύτατα ρυθμούς. Το 2019, ο πρώην υπεύθυνος μάρκετινγκ Ed Razek παραιτήθηκε μετά από μια καταστροφική συνέντευξη όπου ούτε λίγο ούτε πολύ παραδέχτηκε ότι το brand δεν θα έπαιρνε τρανσέξουαλ ή plus size μοντέλα «επειδή το σόου είναι μια φαντασίωση». Την επόμενη χρονιά, μια έρευνα των New York Times διαπίστωσε ότι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Leslie Wexner – έμπιστος του Jeffrey Epstein – διηύθυνε έναν εργασιακό χώρο γεμάτο εκφοβισμό και παρενόχληση.
Υπό τον νέο διευθυντή Martin Waters, η Victoria’s Secret έχει επανατοποθετηθεί ως ένα brand που ενισχύει την ενσωμάτωση – εκεί που κάποτε βρισκόταν η Alessandra Ambrosio, η Gisele και η Leomie Anderson τώρα βρίσκεται η Paloma Elsesser, η Megan Rapinoe και η ολυμπιονίκης του σκι Eileen Gu με τα γκρι και πρακτικά αθλητικά της ρούχα. Αλλά, όσο καλοπροαίρετη και αν υποτίθεται ότι είναι η νέα στρατηγική της, η Victoria’s Secret έχει χάσει τη λάμψη της. Με σχόλια από πρώην υπαλλήλους, μοντέλα και δημοσιογράφους του επιχειρηματικού χώρου, ένα νέο ντοκιμαντέρ με τον τίτλο Angels and Demons φωτίζει τις πιο σκοτεινές γωνιές της μάρκας.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή
Το 1981 ιδρύθηκε από τον Ray Raymond, έναν άνδρα που είχε βαρεθεί να ντρέπεται να ψωνίζει τα εσώρουχα της γυναίκας του από τα καταστήματα, μια επιχείρηση ταχυδρομικής παραγγελίας με την ονομασία Victoria’s Secret. Όλοι οι βικτοριανοί βελούδινοι καναπέδες και τα αμπαζούρ Τίφανι, ήταν αποπνικτικά και καταπιεστικά, οι φωτογραφίες τελείωναν με εκείνη την ονειρική θαμπάδα βαζελίνης που ήταν τόσο δημοφιλής τη δεκαετία του ’80. Ένας άνδρας ονόματι Leslie Wexner, ο οποίος μοιραζόταν το ενδιαφέρον του για τα γυναικεία εσώρουχα, τα σουτιέν, τις καμισόλες και τους κορσέδες, άρχισε να κυκλώνει την επιχείρηση όταν άκουσε ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά. Το 1982, τελικά, ο επιχειρηματίας του λιανεμπορίου ανέλαβε την εταιρεία και την έσωσε από την πτώχευση. Από εκεί και πέρα, το brand μεγάλωσε ρομαντικοποιώντας τα καθημερινά εσώρουχα. Ξεκοίλιασε την κληρονομιά της και έχτισε μια ιστορία γύρω από μια φανταστική «Victoria», μια μορφωμένη Βρετανίδα στα μέσα της δεκαετίας του τριάντα που βοήθησε να τοποθετηθεί η μάρκα έξω από την αγορά των ευτελών εσωρούχων. Η κομψή και φίνα παρουσία της ξεχώριζε – τόσο πολύ, που οι εργαζόμενοι άρχισαν να ρωτούν «Πότε θα γνωρίσουμε τη Victoria;» πιστεύοντας ότι ήταν ένα πραγματικό, ζωντανό πρόσωπο.
Μόνο το 1995, όταν άρχισε να διοργανώνει επιδείξεις μόδας, η Victoria’s Secret έκανε πραγματική αίσθηση. Κερδίζοντας υπερμεγέθη αυτοπεποίθηση, η μάρκα άρχισε να ευθυγραμμίζεται με την πολυτελή μόδα, προσλαμβάνοντας στιλίστες όπως η Victoria Bartlett, η οποία είχε συνεργαστεί με τους οίκους Miu Miu και Versace, για να δουλέψει στις παρουσιάσεις της πασαρέλας. «Μου φάνηκε παράδοξο το γεγονός ότι μου ζήτησαν να έρθω και να το στιλιζάρω», δήλωσε η ίδια. Αυτές οι επιδείξεις δεν ήταν για τους αγοραστές, αντιμετωπίζονταν ως εργαλείο μάρκετινγκ και μεταδίδονταν ζωντανά σε όλη την Times Square. Με την πάροδο του χρόνου, αυτό θα μεταμορφωνόταν σε υπερπαραγωγές, επανατοποθετώντας το σούπερ μόντελ ως την επιθυμητή φιγούρα του 21ου αιώνα, ακόμη και αν άφηνε τα πραγματικά μοντέλα να αισθάνονται εκτεθειμένα. «Συνήθιζα να πηγαίνω σπίτι και να κλαίω στη μπανιέρα», θυμάται το μοντέλο Frederique Van der Wall στο πρώτο επεισόδιο.
Το κοινό αυτών των πρώτων επιδείξεων μόδας ήταν κυρίως άντρες που έμειναν με το στόμα ανοιχτό, και ήταν περίπου εκείνη την εποχή που ο Wexner γνώρισε τον «εξαιρετικά γοητευτικό» -όπως λέει ένας πρώην συνεργάτης του- Jeffrey Epstein, έναν απόφοιτο του κολεγίου που αργότερα θα γινόταν ένας από τους πιο διαβόητους εμπόρους σεξ στον κόσμο. Ως πελάτης ο Wexner απέκτησε τη λάμψη και την ευκολία να κινείται στην ελίτ του Μανχάταν, ενώ ο Epstein απέκτησε τον ρόλο του CEO μαζί με τα οικονομικά οφέλη, παράλληλα με την πρόσβαση στις γυναίκες της Victoria’s Secret. Καθώς οι ρωγμές άρχισαν να φαίνονται στα τέλη της δεκαετίας του 2010, αποκαλύφθηκε ότι ο Epstein και η μόνιμη συνεργός του Ghislaine Maxwell παριστάνοντας τον ανιχνευτή ταλέντων της Victoria’s Secret το 1997, παρέσυραν ένα μοντέλο σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου στη Σάντα Μόνικα, όπου ο Epstein την παρενόχλησε ανεμπόδιστος. Η σχέση του Επστάιν με τον Γουέξνερ διευκόλυνε την αγορά της έπαυλης του και του ιδιωτικού του τζετ, γνωστού στα μέσα ενημέρωσης ως Lolita Express. Η Victoria’s Secret, επομένως, συνέβαλε στην κουλτούρα της συνενοχής που επέτρεπε την κακοποίηση από την πλευρά του Epstein.
«Η Les δεν ήθελε να έχει καμία σχέση με τη μητρότητα και καμία σχέση με την χαλαρότητα»
Αν και στις αρχές της όλης ιστορίας ένα συμβόλαιο με τον κατάλογο Victoria’s Secret σήμαινε την καταστροφή της καριέρας ενός μοντέλου, με την έλευση των αγγέλων, έγινε η νούμερο ένα κράτηση για έναν ατζέντη. Άσε που ένα συμβόλαιο με το brand άξιζε εκατομμύρια, πλέον. Εμπνευσμένη από το Angels in America, η εταιρεία προσέγγισε τον ενδυματολόγο Martin Izquierdo για να σχεδιάσει τα γιγαντιαία φτερά, ο οποίος παρέμεινε σε αυτή τη θέση για δέκα χρόνια. Με τα εξαντλητικά προγράμματα γυμναστικής και τις επικίνδυνες δίαιτες τους, οι Άγγελοι έγιναν ένα πλήρες και απόλυτο φαινόμενο, αλλά έριξαν επίσης μια βαθιά σκιά στο κοινό, ενσταλάζοντας δυσμορφικά ιδεώδη για το σώμα σε μια γενιά νεαρών κοριτσιών. «Η Les δεν ήθελε να έχει καμία σχέση με τη μητρότητα και καμία σχέση με την χαλαρότητα. Απλά γυναίκες βγαλμένες από εργοστάσιο, γεννημένες τέλειες», όπως είπε μια πρώην υπάλληλος. Περιττό να πούμε ότι αυτό ήταν το όραμα ενός άνδρα για το σέξι, και αυτή η soft πορνογραφία και το ακραίο photoshopping άρχισαν να προκαλούν εντάσεις μεταξύ του γυναικείου εργατικού δυναμικού του brand.
Με επικεφαλής μια χαζοχαρούμενη Cara Delevingne που έκανε πατίνια, η Victoria’s Secret κέρδισε χρήματα από τα νεαρά κορίτσια με μία άλλη σειρά του brand, το Pink. Καθώς ο Justin Bieber τραγουδούσε μπροστά από ένα σκηνικό εμπνευσμένο από το Charlie and The Chocolate Factory, τα μοντέλα γουργούριζαν στην πασαρέλα του Pink με φούστες από μπαλόνια και σουτιέν από γλειφιτζούρια – προωθώντας το ίδιο υπερσεξουαλικό πνεύμα θηλυκότητας εστιασμένο σε ένα νεανικό κοινό. Το θέμα; Sexy Delicious. Αυτό που ήταν πιο ανησυχητικό, ωστόσο, ήταν οι ισχυρισμοί που αυξάνονταν εναντίον του διευθυντή μάρκετινγκ, Ed Razek, με τη βοηθό του να λέει προφανώς ότι «αν είχα ένα δολάριο για κάθε υπόθεση σεξουαλικής παρενόχλησης που μάθαινα θα ήμουν πλούσια», οπότε η αίθουσα ξέσπασε σε γέλια. Παρόλο που μάρκες όπως η Victoria’s Secret και η Abercrombie & Fitch παραδέχονται πλέον αυτές τις καταγγελίες, η κουλτούρα του μισογυνισμού και της κακοποίησης ήταν ενδημική ιδίως στους χώρους μόδας που κυριαρχούνταν από άνδρες. Η νοσηρή ικανοποίηση που προκύπτει από το να βλέπεις κάποτε λαμπρά μεγαθήρια να πέφτουν στην ντροπή είναι αυτό στο οποίο πραγματικά εστιάζει αυτό το ντοκιμαντέρ. Όπως λέει ο Michael Gross «η μόδα είναι ανήθικη, δεν την ενδιαφέρει το καλό ή το κακό, δεν έχει ηθική, έχει έναν κανόνα: πουλήστε το φόρεμα».
- Το Angels and Demons κυκλοφορεί στο Hulu στις 14 Ιουλίου.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις