«Δεν ξέρω πραγματικά να φτιάχνω καθημερινά ρούχα»: Η ιστορία του ψηλού, κομψού Oscar de la Renta
Ο σπουδαίος σχεδιαστής μόδας κατάφερε κάτι μοναδικό: Έκανε άνετη την πολυτέλεια στο ντύσιμο.
- Υπό κράτηση η Ειρήνη Μουρτζούκου – Την Παρασκευή στο αυτόφωρο για συκοφαντική δυσφήμηση
- Στο «μικροσκόπιο» της Εισαγγελίας η πισίνα στο ακίνητο του Στέφανου Κασσελάκη στις Σπέτσες
- Ο Ρίτσαρντ Γκιρ θυμάται την πρώτη του συνάντηση με την Τζούλια Ρόμπερτς με αφορμή το «Pretty Woman»
- «Καλπάζουν» οι τιμές του φυσικού αερίου
O Oscar de la Renta, κατά κόσμον Oscar Aristides Ortiz de la Renta Fiallo, γεννήθηκε στις 22 Ιουλίου 1932 στο Santo Domingo της Δομινικανής Δημοκρατίας και πέθανε στις 20 Οκτωβρίου του 2014, στο Kent, του Connecticut στις ΗΠΑ.
Ο θάνατός του σηματοδότησε το τέλος μιας εποχής στη βιομηχανία μόδας της Νέας Υόρκης, τότε που ο χώρος κυριαρχούνταν από μερικά μεγάλα ονόματα -συμπεριλαμβανομένου του De la Renta– και οι ραφές χωρίζονταν αυστηρά σε πρωινές, μεσημεριανές, βραδινές.
Γεννημένος στη Δομινικανή Δημοκρατία, ο ψηλός, κομψός De la Renta εκπαιδεύτηκε στην Ισπανία με τον Cristóbal Balenciaga και στο Παρίσι με τον Antonio del Castillo, πριν φτάσει στο Μανχάταν το 1963. (Θα έφτιαχνε άλλη μια σειρά στο Παρίσι στα μέσα της δεκαετίας του 1990, όταν σχεδίασε την υψηλή ραπτική του Balmain). Ο σχεδιαστής, ο οποίος εργάστηκε για την Elizabeth Arden και την Jane Derby πριν προχωρήσει μόνος του, έγινε γρήγορα μέρος του ιστού της μόδας και της κοινωνικής σκηνής της πόλης. Αυτός και η Françoise de Langlade, εκδότριας της γαλλικής Vogue και πρώτη του σύζυγος, περιφέρονταν ως γνωστόν με μάσκες γάτας στον περίφημο, ασπρόμαυρο χορό του Truman Capote.
Άνθρωπος με εκλεκτό γούστο, ο De la Renta μπορούσε να βρει χαρά τόσο σε έναν πίνακα στο Met όσο και σε μια παρτίδα ντόμινο. Η λέξη casual, όσον αφορά στο ντύσιμο, δεν είναι μια λέξη που περιγράφει αυτόν τον άνθρωπο των εκλεκτών τρόπων και του ραφιναρισμένου αποτελέσματος. Τα σχέδιά του ήταν εξόχως ladylike χωρίς να είναι άκαμπτα, και μπορούσε να φτιάξει ένα αέρινο καλοκαιρινό φόρεμα με την ίδια ευκολία που μπορούσε να φτιάξει ένα φόρεμα για το κόκκινο χαλί, κάτι που έκανε συχνά για τις Lupita Nyong’o και Sarah Jessica Parker. Η δεύτερη δε, τον λάτρευε τόσο στην προσωπική της ζωή αλλά και ως Carrie Bradshaw, όταν εμφανίστηκε με μία δημιουργία του σε μια καίρια σκηνή στο Sex and the City -η φούξια δημιουργία του με τον όγκο στο κάτω μέρος και τη μαύρη ζώνη στη μέση έχει γράψει τη δική της κινηματογραφική ιστορία.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ομοίως, ο De la Renta προσαρμόστηκε στα καλέσματα των καιρών, κατάλαβε τη γοητεία του συνδυασμού μιας αφράτης φούστας από τούλι με μια κασμιρένια, κλασική ζακέτα ή μιας απλής λευκής μπλούζας με τη βαθιά γοητεία μιας στολισμένης βελούδινης φούστας. Ως μανιώδης κηπουρός, εκτιμούσε τη σημασία του κλαδέματος και η άποψή του ήταν πάντα τόσο ξεκάθαρη όσο και προωθημένη. «Η κηπουρική με ξεκουράζει. Είναι ένας άλλος τρόπος να δημιουργήσω και να παίξω με τα χρώματα» έλεγε ενώ στην ερώτηση από που αντλεί την έμπνευσή του απαντούσε: «Εμπνέομαι πάντα από τις γυναίκες».
Κατά τη διάρκεια της καριέρας του που έφτασε τις έξι δεκαετίες, ο Oscar de la Renta έντυσε πολλές Πρώτες Κυρίες, από την Jackie Kennedy μέχρι τη Michelle Obama, από χορούς εγκαινίων μέχρι κρατικά δείπνα. Δεν ήταν μόνο ο σχεδιαστής της επιλογής των Πρώτων Κυριών Νάνσι Ρέιγκαν και Χίλαρι Κλίντον, αλλά και ένας έμπιστος φίλος για όλη του τη ζωή.
Μία ιστορία κομψότητας και υψηλών ιδανικών
Το 1965 ίδρυσε τη δική του ομώνυμη εταιρεία στη Νέα Υόρκη. Η ετικέτα του De la Renta έγινε γρήγορα η αντιπροσώπευση της ευκαιριακής πολυτέλειας για τις γυναίκες της κοινωνίας -πολλές από αυτές φίλες της τότε συζύγου του, Françoise de Langlade-, μεταξύ των οποίων κυκλοφορούσε αβίαστα. Κέρδισε για πρώτη φορά την προσοχή στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70 για τις τσιγγάνικης και ρωσικής έμπνευσης συλλογές του, οι οποίες υποδήλωναν την κοσμοπολίτικη εκλέπτυνση που θα χαρακτήριζε τη δημιουργική του παραγωγή τις επόμενες δεκαετίες. Αυτές οι συλλογές ήταν πάντα σαφώς μοντέρνες, αλλά διέθεταν επίσης μια ρομαντική, θηλυκή ποιότητα, αντανακλώντας τις βάσεις του τόσο στην αμερικανική αθλητική ένδυση όσο και στην ευρωπαϊκή ραπτική. Σταθερά στοιχεία του οράματός του περιλαμβάνουν μια ζωηρή χρωματική παλέτα, ντελικάτα μεταξωτά prints, τη χρήση βολάν και απαλές σιλουέτες. Είναι ίσως πιο γνωστός για τα βραδινά ρούχα και τα φορέματά του για γυναίκες, τα οποία με την πάροδο των χρόνων έγιναν βασικά κομμάτια της γκαρνταρόμπας του για την πιστή πελατεία των κοσμικών και διάσημων.
Αν και εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, ο de la Renta προώθησε το έργο του και στη Λατινική Αμερική, όπου έγινε πολύ δημοφιλές, και παρέμεινε ενεργός στη γενέτειρά του Δομινικανή Δημοκρατία, όπου οι φιλανθρωπικές του δραστηριότητες και τα προσωπικά του επιτεύγματα του χάρισαν το Τάγμα Αξίας Juan Pablo Duarte και το Τάγμα Cristóbal Colón. Ενεργός στην αμερικανική κοινότητα της μόδας, διετέλεσε πρόεδρος του Συμβουλίου Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής (CFDA) από το 1973 έως το 1976 και από το 1986 έως το 1988, ενώ το 1990 το CFDA του απένειμε το Βραβείο Επιτεύγματος Ζωής. Έγινε ο πρώτος Αμερικανός σχεδιαστής στον οποίο απονεμήθηκε ένα σημαντικό πόστο σε γαλλικό οίκο υψηλής ραπτικής, όταν το 1993 έγινε επικεφαλής σχεδιαστής στον Pierre Balmain. Αποδεικνύοντας τη μακροβιότητα της καριέρας του, κέρδισε το βραβείο CFDA Womanswear Designer of the Year το 2000.
Παρόλο που ο de la Renta πάλευε με τον καρκίνο τα τελευταία οκτώ χρόνια της ζωής του, η αυτοκρατορία της μόδας του ευημερούσε- η επιχείρησή του αυξήθηκε κατά 50% (σε 150 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις) κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και παρέμεινε περιζήτητος σχεδιαστής. Ψάχνοντας διάδοχο το 2013 συνεργάστηκε «κρυφά-φανερά» με τον εκθρονισμένο από τον οίκο Dior, John Galliano, για μία συλλογή. Δεν επιβεβαίωσαν ποτέ καμία συνεργασία τους αλλά ο Γκαλιάνο παρακολούθησε το σόου από μόνιτορ στα παρασκήνια μαζί με τον Όσκαρ και δήλωσε ότι του ταίριαζε πολύ ο τρόπος που δουλεύει. «Είμαστε και οι δύο τελειομανείς». Άλλωστε, είχαν κάτι κοινό οι δύο σχεδιαστές, δούλευαν την ίδια εποχή στο Παρίσι, όταν ο de la Renta σχεδίαζε για τον οίκο Balmain και επίσης οι δύο τους λατρεύουν να φέρνουν την πολυτέλεια στα μέτρα τους.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Μεταξύ των τελευταίων αξιοσημείωτων δημιουργιών του ήταν το νυφικό φόρεμα από ιβουάρ τούλι που φόρεσε η Βρετανίδα δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων Amal Alamuddin όταν παντρεύτηκε τον ηθοποιό George Clooney το 2014. Η εταιρεία De la Renta παρήγαγε επίσης ανδρικά ρούχα, αξεσουάρ, αρώματα και πορσελάνες.
Συνδυάζοντας την ευρωπαϊκή πολυτέλεια με την αμερικανική άνεση, βοήθησε να καθοριστούν τα πρότυπα του κομψού ντυσίματος μεταξύ των κοσμικών, των πρώτων κυριών των ΗΠΑ και των διασημοτήτων στο κόκκινο χαλί παραμένοντας απόλυτα πιστός στις χαρίεσσες αρχές του.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις