Ο… γαλάζιος Κίμωνας και οι ανατιμήσεις – σοκ
Το υπουργείο της Ακρίβειας και ο… Κίμωνας
Μαθαίνουμε ότι ένα πιο παλιό σενάριο που προέβλεπε τη σύσταση υπουργείου ή υφυπουργείου Ακρίβειας (μάλλον Προστασίας του Καταναλωτή θα ήταν η καλύτερη ονομασία), ξαναθερμάνθηκε.
Επεσε, λένε οι πληροφορίες ξανά στο τραπέζι του Μαξίμου ενώ υπήρξαν και συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί μια τέτοια ιδέα. Τις αρμοδιότητες, τους ελέγχους, την αναβάθμιση κάποιων Γενικών Γραμματειών, όλα.
Τις ιδέες αυτές έχει ακούσει και ο πρωθυπουργός, αλλά και ο διευθυντής, Γρηγόρης Δημητριάδης.
Όπως λένε πάντως οι γνωρίζοντες, για να γίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να υπάρξει πρώτα ανασχηματισμός, κι αυτός δε φαίνεται στον ορίζοντα.
Θα πρέπει επίσης να γίνουν «περικοπές» στις αρμοδιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης. Ξέρετε πόσο δύσκολο είναι κάτι τέτοιο;
Σε κάθε περίπτωση, όπως λένε στην κυβέρνηση, δεν ψάχνουν για έναν… Κίμωνα Κουλούρη της Νέας Δημοκρατίας, που θα τρέχει στις λαϊκές και θα βλέπει τα ραπανάκια.
Αλλά μια ουσιαστική δομή που θα βοηθήσει στη μείωση των τιμών, αλλά και στην καταπολέμηση της αισχροκέρδειας. Και κάτι τέτοιο χρειάζεται… τσαγανό.
Οι καταναλωτές ψωνίζουν τα βασικά
To ψωμί… ψωμάκι λένε πολλοί Ελληνες καταναλωτές οι οποίοι κόβουν όπου μπορούν έξοδα για να μπορέσουν να αποκτήσουν τα βασικά είδη που χρειάζονται. Οι επιπτώσεις του πληθωρισμού και της ακρίβειας και η αβεβαιότητα που καταγράφεται παγκοσμίως, αποτυπώνεται και στην έρευνα της EY Ελλάδος. Όταν 7 στους 10 καταναλωτές λένε ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης, αυτό σημαίνει ότι δεν ξοδεύουν αλλού, αλλά κρατάνε τα λεφτά τους για τα αναγκαία αγαθά.
Επίσης, 8 στους 10 πολίτες λένε ότι αγοράζουν με βασικό κριτήριο την τιμή.
Ακόμη, δύο στους τρεις (67%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την επόμενη φορά που θα γίνουν εκπτώσεις και περισσότεροι από οκτώ στους δέκα καταναλωτές (83%) από αυτούς αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους μέχρι τότε
56% (από 41% που ήταν πριν από έναν χρόνο) έχουν αλλάξει τις μάρκες που αγοράζουν, είτε για να μειώσουν τα έξοδά τους, ή για να στραφούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ή για να υποστηρίξουν τοπικά καταστήματα
Πάνω από τους μισούς (57%) τοποθετούνται θετικά απέναντι στις διαδικτυακές αγορές. Κι όλα αυτά ενώ δεν έχει ακόμη μπει «ταβάνι» στις ανατιμήσεις. Ερχονται κι άλλα, χειρότερα και κανείς δεν ξέρει πώς θα ξεφύγουν οι πολίτες από τη θηλιά της ακρίβειας.
Ανατιμήσεις – σοκ
Μιας και μιλάμε για ακρίβεια, δείτε τα στοιχεία μεγάλων εταιρειών διεθνώς. Π.χ. η μεγάλη πολυεθνική Unilever έχει ήδη προχωρήσει σε διψήφιες αυξήσεις στα προϊόντα της. Συγκεκριμένα, αύξησε 11,2% κατά μέσο όρο τις τιμές των βρετανικών brand της – στα οποία περιλαμβάνονται τα σαπούνια Dove, η μαγιονέζα Hellmann και τα προϊόντα καθαρισμού Cif – στο δεύτερο τρίμηνο σε ετήσια βάση και θα τις αυξήσεις περαιτέρωΟι αυξήσεις αυτές συνέβαλαν μεν στο να σημειώσει η εταιρεία μεγαλύτερες από τις αναμενόμενες πωλήσεις, αλλά ο όγκος τους μειώθηκε 2% καθώς οι καταναλωτές στράφηκαν σε φθηνότερα προϊόντα.
Αλλά και η Coca – Cola αύξησε τις τιμές της κατά 5%, ενώ η McDonald’s ανέφερε ότι εξετάζει να προσφέρει περισσότερα μενού με έκπτωση καθώς ο πληθωρισμός ώθησε πολλούς καταναλωτές να στραφούν σε φθηνότερες εναλλακτικές.
To πρόβλημα, που εμφανίζεται και στην Ελλάδα, ξέρετε ποιο είναι; Ότι μειώνονται οι πωλήσεις αφού οι καταναλωτές αδυνατούν να αγοράσουν όπως παλιά. Κι αυτό θα δημιουργήσει ένα ντόμινο αρνητικών επιπτώσεων. Μείωση του τζίρου των εταιρειών, ενδεχομένως απολύσεις και γενικότερα αναταραχή στην οικονομία.
Μην ξεχνάμε: Στην Ελλάδα ακόμη δεν έχουμε δει τις υψηλότερες τιμές. Το στοκ τελειώνει και τώρα μπαίνουν προϊόντα που έχουν ενσωματώσει και τις πρόσφατες αυξήσεις.
Ο δύσκολος χειμώνας και η φτώχεια
Ιδιαιτέρως ανησυχητικά είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τη φτώχεια. Ως φαίνεται υπάρχει επιδείνωση στον αριθμό όσων κινδυνεύουν με φτώχεια και κοινωνικό αποκλεισμό, την ώρα που η οικονομική ανισότητα αυξάνεται. Μάλιστα, τα παραπάνω αφορούν τα εισοδήματα του 2020, κάτι το οποίο συνεπάγεται ότι τόσο η περυσινή αλλά κυρίως η τρέχουσα χρονιά αναμένεται να δείξουν χειρότερα αποτελέσματα και μάλιστα εν μέσω μιας ενεργειακής κρίσης, η οποία σοβεί.
Είναι δε χαρακτηριστικό η Ελλάδα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση της ΕΕ, μετά τη Βουλγαρία με το υψηλότερο ποσοστό φτώχειας, ενώ στους νέους έως 17 ετών η κατάσταση είναι χειρότερη. Το ζήτημα λοιπόν είναι το ποιες είναι οι αντοχές της ελληνικής κοινωνίας, εν όψει ενός δύσκολου χειμώνα, όπως προδιαγράφεται.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις