Ο Πούτιν εκβιάζει και μέσω του πετρελαίου την Ευρώπη
Μετά το φυσικό άεριο, η Ρωσία προχωρά σε «εκβιασμούς» μέσω του πετρελαίου.
Την εύθραυστη κατάσταση γύρω από την ενεργειακή επάρκεια της Ευρώπης υπογράμμισε ένα ακόμα συμβάν που είχε πρωταγωνίστρια τη Ρωσία και παρ’ ολίγον «θύματα» τους Ευρωπαίους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Είναι γνωστό ότι η Ρωσία εκμεταλλεύεται το βασικό της «όπλο», που είναι το φυσικό αέριο, ως απάντηση στις κυρώσεις μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ωστόσο φαίνεται πως η ρωσική ηγεσία αποφάσισε να υπενθυμίσει στους Ευρωπαίους ότι η εξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Ειδικότερα, την προηγούμενη εβδομάδα, οι αρμόδιες αρχές της Ουγγαρίας, της Τσεχίας και της Σλοβακίας επιβεβαίωσαν ότι η ροή στον αγωγό που της προμηθεύει με ρωσικό πετρέλαιο σταμάτησε.
Η… ουκρανική αιτία
Όπως αναφέρουν οι New York Times, η εξάρτηση των τριών κρατών από το ρωσικό πετρέλαιο είναι ολοκληρωτική, ειδικά για τη λειτουργία των βιομηχανιών, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να εξαιρεθούν από την ευρωπαϊκή απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου τους επόμενους μήνες.
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τους Ρώσους, η ευθύνη για το black out στον αγωγό ήταν ουκρανική.
Οι τρεις χώρες, προμηθεύονται το ρωσικό πετρέλαιο μέσω ενός αγωγού που κατασκευάστηκε την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου και ο οποίος μεταφέρει το πετρέλαιο από τα Ουράλια στην κεντρική Ευρώπη. Μάλιστα, ονομάζεται «Druzhba», που σημαίνει «Φιλία» στα ρωσικά.
Σύμφωνα με τους Ρώσους, η ουκρανική εταιρεία UkrTransNafta δεν δέχθηκε να εισπράξει το τέλος διαμετακόμισης του πετρελαίου από τη ρωσική δημόσια επιχείρηση Transneft, προκειμένου το πετρέλαιο να συνεχίσει την πορεία του προς την κεντρική Ευρώπη.
Η λύση και οι εναλλακτικές
Ένα βήμα πριν το black out στις βιομηχανίες των τριών χωρών, η ουγγρική πλευρά –μέσω της εταιρείας MOL που διαχειρίζεται τον αγωγό- προχώρησε στην καταβολή των συγκεκριμένων τελών προς την Ουκρανία, ούτως ώστε η ροή του ρωσικού πετρελαίου να συνεχιστεί.
Νωρίτερα, οι εκπρόσωποι των τριών κρατών αναζήτησαν εναλλακτικές για την προμήθεια πετρελαίου. Συγκεκριμένα, εξετάστηκε το ενδεχόμενο να λαμβάνουν τον «μαύρο χρυσό» μέσω ενός αγωγού της Αδριατικής, ωστόσο οι ποσότητες στην περίπτωση αυτή θα ήταν μικρότερες από τα 250.000 βαρέλια ρωσικού πετρελαίου που λαμβάνουν καθημερινά μέσου του «Druzhba».
Σε πολιτικό επίπεδο, ο υπουργός Εμπορίου και Βιομηχανίας της Τσεχίας, Γιόζεφ Σικέλα υπογράμμισε ότι τις επόμενες ημέρες θα αποκαλυφθεί αν η Ρωσία θα προχωρήσει σε νέα κλιμάκωση του «πολέμου της ενέργειας».
Από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομίας της Σλοβακίας υπογράμμισε ότι η λύση που δόθηκε ήταν προσωρινή, ωστόσο εξέφρασε την απορία του για την αδυναμία πληρωμής του σχετικού τέλους. «Είχα την εντύπωση ότι, εφόσον επιτρέπεται η εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου παρά τις κυρώσεις της Ε.Ε. στη Μόσχα, θα επιτρεπόταν και η είσπραξη του τέλους μεταφοράς του» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η κίνηση αυτή, όπως ήταν λογικό προκάλεσε και αύξηση της τιμής του μπρεντ, η οποία ωστόσο αργότερα αποκλιμακώθηκε.
Ο «δεύτερος» πόλεμος του Πούτιν
Μετά την απόφαση για εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία, ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν έχει χρησιμοποιήσει τα ενεργειακά αποθέματα της χώρας του για να δείξει την εξάρτηση του δυτικού κόσμου στη ρωσική ενέργεια.
Όπως εκτιμούν αναλυτές, οι κινήσεις του είχαν σκοπό να ενισχύσει την επιρροή του στα κράτη της Ευρώπης και να περιορίσει τις κυρώσεις που θα του επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Επικαλούμενη διάφορα προβλήματα, όπως το… εξάρτημα του Nordstream ή η πληρωμή σε ρούβλια, η Ρωσία έχει προχωρήσει στη μείωση της παροχής φυσικού αερίου σε Γερμανία, Ιταλία και Γαλλία, ενώ διέκοψε τελείως την παροχή σε Βουλγαρία, Πολωνία και Φινλανδία.
- Ουκρανία: Παρίσι και Λονδίνο υπόσχονται να μην αφήσουν τον Πούτιν να «πετύχει τους σκοπούς του»
- Η βαθμολογία στον όμιλο της Εθνικής μετά την ήττα στο Λονδίνο
- Θα μπουν οι ΗΠΑ στο στόχαστρο των εκδικητών ομολόγων;
- Euroleague: Η βαθμολογία μετά τη νίκη του Ολυμπιακού επί της Μπασκόνια
- Μεγάλη Βρετανία – Ελλάδα 73-72: Μπλακ-άουτ και απότομη προσγείωση για τη «γαλανόλευκη»
- Αυτό είναι το πρόσωπο-κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen