Τρίτη 05 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
«Ο κόσμος νομίζει ότι είμαστε καθάρματα. Αλλά οι διασημότητες μας τηλεφωνούν!» -Η ομερτά των παπαράτσι

«Ο κόσμος νομίζει ότι είμαστε καθάρματα. Αλλά οι διασημότητες μας τηλεφωνούν!» -Η ομερτά των παπαράτσι

Αυτό που το κοινό δεν βλέπει: τους παπαράτσι που πηγαίνουν διακοπές με τους διάσημους- τους ατζέντηδες που έχουν τους παπαράτσι σε άμεση κλήση στο κινητό- τους παπαράτσι που δίνουν μερίδιο από το εισόδημά τους στους ανθρώπους που φωτογραφίζουν.

Ζούμε εδώ και καιρό στην εποχή των παπαράτσι, ωστόσο το κοινό γενικά αγνοεί την πραγματικότητα του τρόπου με τον οποίο δημιουργούνται αυτές οι εικόνες, οι λεγόμενες «παπαρατσικές». Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι οι ελεύθεροι φωτογράφοι τυχαίνει να πέφτουν πάνω σε ήρωες των ριάλιτι που γυμνάζονται με πλήρες μακιγιάζ, ή σε μουσικούς που περπατούν πολύ αργά προς τα αυτοκίνητά τους έξω από ξενοδοχεία πέντε αστέρων, ή σε ηθοποιούς σαπουνόπερας που χαριεντίζονται στο Ντουμπάι. Αυτό που το κοινό δεν βλέπει: τους παπαράτσι που πηγαίνουν διακοπές με τους διάσημους- τους ατζέντηδες που έχουν τους παπαράτσι σε άμεση κλήση στο κινητό- τους παπαράτσι που δίνουν μερίδιο από το εισόδημά τους στους ανθρώπους που φωτογραφίζουν.

Όμως τους τελευταίους μήνες οι παπαράτσι μπήκαν χωρίς να το θέλουν, στο προσκήνιο. Στην υπόθεση συκοφαντικής δυσφήμισης που έγινε γνωστή ως «Wagatha Christie» και ολοκληρώθηκε πρόσφατα, κατατέθηκαν στο δικαστήριο μηνύματα στα οποία η Rebekah Vardy και η πρώην ατζέντισσά της Caroline Watt συζητούσαν για την εκούσια παροχή πληροφοριών στο φωτογραφικό πρακτορείο Splash News εικόνων του ποδοσφαιριστή Danny Drinkwater με σκοπό τη διαπόμπευσή του, καθώς και για τη συζήτηση με έναν παπαράτσι να φωτογραφίσει – χωρίς τη συγκατάθεσή της – μια ομάδα συνεργατών ποδοσφαιριστών που αποχωρούσαν από ένα εστιατόριο κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου 2018. (Το Splash News και το Backgrid είναι τα κορυφαία φωτογραφικά πρακτορεία, υπεύθυνα για τις περισσότερες από τις εικόνες που πωλούνται σε εφημερίδες και περιοδικά).

Εν τω μεταξύ, η μανία του κοινού για τις λήψεις των παπαράτσι συνεχίζει να αυξάνεται. Τον Ιανουάριο, η ποπ σταρ και επιχειρηματίας Rihanna ανακοίνωσε την εγκυμοσύνη της με μια σειρά από στημένες φωτογραφίες που την έδειχναν να περπατά με το φίλο της, τον ράπερ A$AP Rocky, στο Χάρλεμ της Νέας Υόρκης. Τον Μάρτιο, το διαδίκτυο ξέσπασε σε παροξυσμό νοσταλγίας όταν η Jennifer Lopez και ο Ben Affleck αναπαρήγαγαν μια σκηνή από το μουσικό βίντεο της Lopez του 2002, το Jenny from the Block, προς όφελος ενός βολικά τοποθετημένου φωτογράφου με μια κάμερα με μακρύ φακό. Τον Ιούνιο, η Μάργκοτ Ρόμπι και ο Ράιαν Γκόσλινγκ απαθανατίστηκαν να μοιάζουν με εφιάλτη από νέον, ενώ γύριζαν την πολυαναμενόμενη ταινία Barbie στην παραλία Venice του Λος Άντζελες.

«Νομίζω ότι πολλοί άνθρωποι είναι αρκετά χαζοί και πιστεύουν ότι λειτουργεί αλλιώς η φάση», λέει ο παπαράτσι Aaron Parfitt με έδρα το Μάντσεστερ. «Ο κόσμος νομίζει ότι είμαστε καθάρματα που κρέμονται από τα δέντρα.

Αλλά αυτές οι διασημότητες μας καλούνε στο τηλέφωνο». Ο ίδιος εκτιμά ότι το 80% των λήψεών του έχει στηθεί εκ των προτέρων. «Έχω πάει διακοπές με διασημότητες», λέει ο Parfitt, 22 ετών. «Οι περισσότεροι από αυτούς είναι ριάλιτι σταρ. Πηγαίνουμε στην Ισπανία, τραβάμε έξι σετ μπικίνι και έχουμε εικόνες για τον μήνα».

Επικρατεί μια κουλτούρα ομερτά. «Κανείς δεν θέλει να μιλήσει γι’ αυτό», λέει η Malin Andersson, μια 29χρονη influencer και podcaster ψυχικής υγείας από το Bedfordshire. «Αλλά εγώ το έχω κάνει. Το παραδέχομαι ανοιχτά». Μετά την αποχώρησή της από το Love Island το 2016, πόζαρε συστηματικά για κανονισμένες λήψεις. «Ήταν τόσο περίεργο», λέει. «Προσποιούμουν ότι μιλούσα στο τηλέφωνό μου. Ένιωθα τόσο άβολα όταν το έκανα. Αλλά μετά έγινε κανόνας».

Η Kardashian έχει παραδεχτεί ότι αναζητούσε παπαράτσι όταν ήταν ανερχόμενη

Η επίσης «απόφοιτος» του ριάλιτι Love Island, Rachel Finni, 30 ετών, θυμάται τη στιγμή που μυήθηκε σε αυτή την πρακτική. Βρισκόταν δείπνο με μια άλλη μικρο-διασημότητα, έχοντας μόλις αποχωρήσει από το σόου. «Είπε: «Θα στείλω μήνυμα στον τύπο του παπ»». Η Finni μπερδεύτηκε. «Εκείνος είπε: «Γλυκιά μου, οι παπ έρχονται μόνο αν τους καλέσεις εσύ!»». Τους επόμενους μήνες, ενημέρωνε συστηματικά τους παπαράτσι για τα σχέδιά της.

«Το να βλέπεις τον εαυτό σου στις εφημερίδες και τα περιοδικά κάθε δεύτερη μέρα είναι το πιο απίστευτο συναίσθημα», λέει.
Οι Finni και Andersson δεν είναι οι μόνες. «Όταν βγαίνεις από το Love Island, έχεις ένα χρόνο για να εξαργυρώσεις μέχρι την επόμενη σεζόν», λέει ο Jesal Parshotam, 32 ετών, παπαράτσι που εργάζεται στο Λονδίνο και το Λος Άντζελες. «Οι άνθρωποι που τα καταφέρνουν είναι αυτοί που εμφανίζονται τακτικά στη MailOnline. Οι άνθρωποι του Love Island βγαίνουν έξω για να φωτογραφηθούν. Έχουν τον άνθρωπό τους».

Δεν είναι μόνο οι αστέρες χαμηλότερης κατηγορίας που έρχονται τακτικά σε επαφή με τους παπαράτσι. «Η Κιμ Καρντάσιαν έχει μια μοναδική σχέση με τους παπαράτσι», λέει η Έμιλι Ρόουζ, της οποίας το podcast της ποπ κουλτούρας «It’s Become a Whole Thing» αναλύει τη σχέση μεταξύ διασημοτήτων και παπαράτσι. Η Kardashian έχει παραδεχτεί ότι αναζητούσε παπαράτσι όταν ήταν ανερχόμενη- είναι γνωστό ότι συνεργάζεται με αγαπημένους φωτογράφους.

Η Rihanna έχει στενή σχέση με τον παπαράτσι, Miles Digg, ο οποίος τράβηξε τις φωτογραφίες που αποκάλυψε την εγκυμοσύνη της. «Τον εμπιστεύεται. Συνεργάζεται μαζί του για πάνω από 10 χρόνια. Την έχω δει να σταματάει και να τον αγκαλιάζει» λέει ο Parshotam.

Photo: Flickr

Είτε πρόκειται για A-lister είτε όχι, ο λόγος που οι διασημότητες ενημερώνουν τους παπαράτσι για το πού βρίσκονται είναι ο ίδιος. «Είναι ένα παιχνίδι έκθεσης», λέει ο Chad Teixeira, πρόεδρος της εταιρείας δημοσίων σχέσεων για διασημότητες «Daddy the Agency». «Πρόκειται για το πιο σημαντικό θέμα, το να παραμείνεις επίκαιρος». Ο Teixeira επικοινωνεί συχνά με τους παπαράτσι για λογαριασμό των πελατών του. «Αυτό που όλοι πρέπει να θυμούνται είναι ότι όλοι κάνουν απλώς τη δουλειά τους», λέει ο Teixeira. «Οι διασημότητες χρειάζονται τους παπ για να προωθήσουν το προφίλ τους. Οι εφημερίδες χρειάζονται τις διασημότητες για να κερδίσουν εισόδημα. Το ένα δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το άλλο».

Για τις διασημότητες χαμηλότερου επιπέδου, η τακτική φωτογράφηση τους βοηθά να αυξήσουν τους οπαδούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να εξασφαλίσουν επώνυμες δουλειές. Οι διασημότητες υψηλότερου επιπέδου φωτογραφίζονται κατά τη διάρκεια των περιοδειών προώθησης του τελευταίου τους έργου. «Ένα συνηθισμένο μοτίβο είναι οι διάσημοι άνθρωποι που συνήθως είναι αρκετά απομονωμένοι και ξαφνικά φωτογραφίζονται κάθε μέρα να χαμουρεύονται με τον νέο τους έρωτα, ο οποίος τυχαίνει να είναι συμπρωταγωνιστής στην ταινία τους», λέει η Rose. Άλλες φορές, οι παπαράτσι χρησιμοποιούνται για να αποκαταστήσουν τη δημόσια εικόνα τους μετά από μια διαμάχη. «Γνωρίζω έναν ποδοσφαιριστή υψηλού προφίλ που είχε παράνομη σχέση», λέει ο Parshotam. «Οργάνωσε φωτογραφίες που τον έδειχναν να κρατιέται χέρι-χέρι με την οικογένειά του, για να αποφορτίσει την ιστορία».

«Οι άνθρωποι συνήθιζαν να μου φωνάζουν: «Σκότωσες την πριγκίπισσα Νταϊάνα!»»

Αν το κοινό έχει μια βασική αντίληψη για τους παπαράτσι, αυτή έχει κάπως έτσι: οι παπαράτσι είναι οι σκληροί άντρες, συνήθως φαλακροί, που κυνηγούσαν την Μπρίτνεϊ Σπίαρς μέχρι τελικής πτώσης. «Ήμουν σίγουρα μέρος αυτού», λέει ο 53χρονος Giles Harrison, ένας βετεράνος της βιομηχανίας που ζει στο Λος Άντζελες. «Ήταν μια από τις πιο σκοτεινές στιγμές της βιομηχανίας». Ως εκ τούτου, οι παπαράτσι συνήθως περιφρονούνται. «Μας μισούν περισσότερο από τους τροχονόμους», λέει η Jaimie Harris, 31 ετών, παπαράτσι από το Έσσεξ. «Οι άνθρωποι συνήθιζαν να μου φωνάζουν: «Σκότωσες την πριγκίπισσα Νταϊάνα!»». Στη δεκαετή καριέρα της, η Harris είδε πολλές καταδικαστέες συμπεριφορές. «Καταδιώξεις με μεγάλη ταχύτητα», λέει. «Όλοι μας περνούσαμε τα κόκκινα φανάρια».

Η περίοδος 2004-2016 ήταν μια «χρυσή εποχή», λέει ο Harrison. «Τότε ήταν που βγάζαμε περισσότερα χρήματα από όσα μπορούσαμε να χαλάσουμε». Η εταιρεία του παρήγαγε περίπου 1,5 εκατ. δολάρια ετησίως από πωλήσεις εικόνων. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η έρευνα Leveson έφερε το 2011 στοιχεία στο φως από αληθινές μαρτυρίες όπως της Sienna Miller, η οποία είπε ότι την έφτυναν και την έβριζαν οι φωτογράφοι, και της JK Rowling, η οποία είπε ότι οι παπαράτσι περίμεναν έξω από το δημοτικό σχολείο της κόρης της. Αλλά οι περισσότεροι παπαράτσι πλέον επιμένουν ότι οι παλιές κακές μέρες που η Σπίαρς, η Λίντσεϊ Λόχαν, η Σάρλοτ Τσερτς κ.ά. χλευάζονταν και παρενοχλούνταν ανήκουν στο παρελθόν. «Όταν ο κόσμος σκέφτεται τους παπαράτσι, σκέφτεται εκείνη την εποχή της Μπρίτνεϊ», λέει ο Parshotam. «Αλλά εκείνη η εποχή ήταν αηδιαστική και δεν υπάρχει πια. Είμαστε όλοι εναντίον της».

Με την έλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα περιθώρια κέρδους έχουν συμπιεστεί. Οι εφημερίδες και τα περιοδικά είναι λιγότερο πρόθυμα να πληρώσουν για φωτογραφίες όταν μπορούν να τις πάρουν δωρεάν από το Instagram. Οι διασημότητες που είναι δυσαρεστημένοι από το γεγονός ότι τους φωτογραφίζουν μπορούν να ανεβάσουν μια εικόνα τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εξανεμίζοντας την αξία μιας φωτογραφίας παπαράτσι. Ενώ τα σετ φωτογραφιών των σπάνια εντοπισμένων A-listers εξακολουθούν να πωλούνται για δεκάδες χιλιάδες λίρες, ως επί το πλείστον οι παπαράτσι δεν κερδίζουν πάνω από μερικές εκατοντάδες λίρες κάθε φορά.

«Γνωρίζω τόσους πολλούς ανθρώπους που τα παρατάνε», λέει ο Harris.

Photo: Flickr

Επειδή διακυβεύονται λιγότερα χρήματα, οι παπαράτσι έχουν ηρεμήσει. «Δεν υπάρχει η φρενίτιδα που υπήρχε κάποτε», λέει ο Harrison. «Όταν οι άνθρωποι μπορούν να κερδίσουν δεκάδες χιλιάδες δολάρια για μια λήψη γίνονται αιμοδιψείς». Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει παρεμβατική συμπεριφορά. Ενώ ο Parshotam λέει ότι δεν θα φωτογράφιζε κάποιον αν του ζητούσε να μην το κάνει, ο Parfitt και ο Harris το έχουν κάνει. «Νομίζω ότι αν ακολουθείς κάποιον, κάνοντας κρυφές φωτογραφίες έξω και γύρω, αυτό είναι δίκαιο παιχνίδι, ακόμη και αν δεν ξέρει ότι είσαι εκεί», λέει ο Harris. «Γι’ αυτό υπάρχουν οι παπαράτσι. Είμαστε εκεί για να τραβάμε φωτογραφίες».

Αλλά όταν οι διασημότητες εντοπίζονται δημοσίως, οι περισσότεροι δεν έχουν πρόβλημα να φωτογραφηθούν, λέει ο Parshotam. «Τις προάλλες, φωτογράφισα τη Hailey Bieber», λέει ο Parshotam. «Τη ρώτησα αν είναι εντάξει να βγάλω μερικές φωτογραφίες και μου είπε: ‘Δώσε μου ένα λεπτό’. Όταν ήταν έτοιμη, την τράβηξα».

Οι διασημότητες που θέλουν απεγνωσμένα να παραμείνουν στην επικαιρότητα μπορεί να καταφύγουν σε εξευτελιστικά καμώματα

Οι A-listers που δεν είναι εντάξει με τους παπαράτσι; Η Adele. Πρίγκιπας Χάρι. Ντέιβιντ Μπέκαμ. Η γυναίκα της στιγμής Coleen Rooney ποικίλλει, λέει ο Parfitt. «Αν την πετύχεις σε μια καλή μέρα, δεν την πειράζει», λέει. «Σε μια κακή μέρα, σου λέει να πας να γ@μηθείς». Όσοι θέλουν να αποφύγουν να φωτογραφηθούν ξέρουν να αποφεύγουν τα διαβόητα στέκια διασημοτήτων, όπως το Carbone στη Νέα Υόρκη ή το Chiltern Firehouse στο Λονδίνο. «Οι άνθρωποι που θέλουν να τους δουν θα τους δουν» λέει ο Harris.

Αντίθετα, οι διασημότητες που θέλουν απεγνωσμένα να παραμείνουν στην επικαιρότητα μπορεί να καταφύγουν σε εξευτελιστικά καμώματα. Το 2016, ο Parfitt φωτογράφισε μία πρώην διαγωνιζόμενη του Big Brother να ποζάρει γυμνή στην παραλία του Μπλάκπουλ. «Μου έστειλε μήνυμα στο Twitter και μου είπε: «Έχω μια ιδέα. Τι θα έλεγες αν έκανα γυμνή βουτιά στην παραλία του Μπλάκπουλ;»», λέει. «Την πήρα και πήγε στην παραλία και άρχισε να γδύνεται και να κυλιέται στην άμμο». Οι εικόνες έγιναν viral. «Της άρεσαν πολύ. Την επανέφερε στον Τύπο, ας το θέσουμε έτσι»».

Το πρόβλημα με το να προσκαλείς τους παπαράτσι να φωτογραφίζουν τη ζωή σου, λέει η Finni, είναι ότι αρχίζεις να σκέφτεσαι κάθε πτυχή της ζωής σου, ακόμα και τις πιο σκοτεινές στιγμές σου, ως στιγμές που μπορούν να αποτιμηθούν με χρήματα. «Βλέπεις ανθρώπους που έχουν περάσει τραυματικά γεγονότα, οι οποίοι την επόμενη μέρα βρίσκονται στη Mail», λέει. «Σκέφτεσαι: περνάς κάτι τόσο δυσάρεστο, αλλά κάλεσες κάποιον να έρθει να σε βγάλει φωτογραφία; Μήπως χάνεις την αίσθηση της αξίας της ιδιωτικής σου ζωής; Τι μήνυμα δίνεις στους ανθρώπους που ακολουθούν τα βήματά σου;».

Όλοι σε αυτό το οικοσύστημα είναι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν σε μια περίπλοκη παρωδία. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο.

*Με στοιχεία από theguardian.com

inView

«Το 2100 η Ελλάδα θα έχει λιγότερο πληθυσμό από ό,τι το 1950»

«Θα πρέπει να επανεξετάσουμε το μοντέλο ανάπτυξής μας και να το προσαρμόσουμε στους οικονομικούς μας θεσμούς» λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Υγείας και Γεωγραφίας του Πληθυσμού στη Σχολή Δημόσιας Υγείας T.H. Chan του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 05 Νοεμβρίου 2024