Eurostat: Στο 11,1% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Αύγουστο – Στο 9,1% στην ευρωζώνη
Τι δείχνουν τα στοιχεία
- Τι είναι το shutdown της αμερικανικής κυβέρνησης και τι είναι το ταβάνι του χρέους;
- Όταν ο Μακρόν αποκαλούσε το Πρωθυπουργικό Μέγαρο «το κλουβί με τις τρελές»
- Έκλεβαν πολυτελή οχήματα SUV και τα πωλούσαν στο εξωτερικό – Το αιματηρό επεισόδιο με τον αρχηγό της σπείρας
- Πώς η υπόθεση Πελικό έδωσε άλλες διαστάσεις στη σεξουαλική βία
Σε υψηλό επίπεδο παραμένει ο πληθωρισμός στην Ελλάδα, την ώρα που στην ευρωζώνη αρχίζει να «τσιμπάει» προς τα πάνω.
Ειδικότερα, στο 11,1% ανήλθε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα για τον Αύγουστο του 2022, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat.
Σε ό,τι αφορά την ευρωζώνη, ο μέσος πληθωρισμός εκτιμάται 9,1% τον Αύγουστο του 2022, από 8,9% τον Ιούλιο σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία.
Εξετάζοντας τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, η ενέργεια αναμένεται να έχει τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Αύγουστο (38,3%, έναντι 39,6% τον Ιούλιο) και ακολουθούν τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός (10,6%, έναντι 9,8% τον Ιούλιο), η ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (5,0%, έναντι 4,5% τον Ιούλιο) και υπηρεσίες (3,8%, έναντι 3,7% τον Ιούλιο).
Ελάχιστη επιβράδυνση και προβλέψεις
Αναφορικά με την Ελλάδα, υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο ετήσιος πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 11,6% τον Ιούλιο, κατεβάζοντας ταχύτητα από το 12,1% του Ιουνίου, ενώ σύμφωνα με τη Eurostat (εναρμονισμένος δείκτης) είχε φτάσει στο 11,5% τον ίδιο μήνα, επιβραδύνοντας ελαφρώς από το 11,6% του Ιουνίου.
Με βάση τις καλοκαιρινές προβλέψεις για την Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι το 2022 ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 8,9%, από 6,3% που προέβλεπε την άνοιξη, για να αρχίσει να υποχωρεί σταδιακά το 2023 και να φτάσει στο 3,5% το επόμενο έτος, έναντι πρόβλεψης για 1,9% τον Μάιο. Εκτός από τη διατήρηση του υψηλού πληθωρισμού, η εξασθένηση της δυναμικής στη δημιουργία θέσεων εργασίας, ιδίως λόγω της ασθενέστερης ανάκαμψης, αναμένεται να λειτουργήσει ως τροχοπέδη στις δαπάνες των νοικοκυριών τα επόμενα τρίμηνα, όπως αναφέρεται από την Κομισιόν.
Σύμφωνα με την ΤτΕ, ο πληθωρισμός, βάσει του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή, αναμένεται να διαμορφωθεί σε 7,6% το 2022, κυρίως λόγω της ανοδικής πορείας των ενεργειακών αγαθών, αλλά και των ανατιμήσεων στα είδη διατροφής, ενώ θα αποκλιμακωθεί το 2023 και περαιτέρω το 2024. Ο πυρήνας του πληθωρισμού θα είναι και αυτός υψηλός το 2022 και, παρότι θα αποκλιμακωθεί το 2023 και το 2024, θα παραμείνει σχετικά υψηλός, υπερβαίνοντας μάλιστα τον γενικό δείκτη, λόγω της σταδιακής ενσωμάτωσης των έντονων πληθωριστικών πιέσεων του 2022 στον πυρήνα.
Σύντομα σε 2ψήφιο ποσοστό η ευρωζώνη
Από εκεί και πέρα, φαίνεται ότι αναμένεται να πραγματοποιηθεί νέα άνοδος σε ό,τι αφορά την ευρωζώνη, με μερικούς αναλυτές να κάνου λόγο για αύξηση άνω του 10% μέσα στο φθινόπωρο. Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα σχεδόν 50 ετών κοντά στο 8% βρέθηκε ο τιμάριθμος στη Γερμανία, ενώ στην Ισπανία άγγιξε το 10,3%.
Στη Γαλλία, τη δεύτερη μεγαλύτερη της Ευρώπης μετά τη Γερμανία, ο πληθωρισμός επιβράδυνε στο 6,5% από 6,8%, ενώ στην Ιταλία, την τρίτη μεγαλύτερη, ενισχύθηκε στο 9% από 8,4%.
Διψήφια ποσοστά μαζί με την Ελλάδα καταγράφουν Εσθονία (25,2%), Λιθουανία (21,1%), Λετονία (20,8%), Ολλανδία (13,6%), Σλοβακία (13,3%), Σλοβενία (11,5%), Βέλγιο (10,5%) και Ισπανία (10,3%).
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Γερμανία, οι τιμές καταναλωτή εκτοξεύτηκαν στο 8,8% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα εναρμονισμένα πρότυπα της Ε.Ε., από το 8,5% τον Ιούλιο, που είναι ρεκόρ σχεδόν πενήντα ετών. Σε μηνιαία βάση η αύξηση ήταν στο 0,3%.
Αντιστοίχως οι τιμές των καυσίμων και της οικιακής ενέργειας αυξήθηκαν κατά 35,6% σε ετήσια βάση, παραμένοντας σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον Ιούλιο. Διαφορά είχαν οι τιμές των τροφίμων, καθώς οι ανατιμήσεις κλιμακώθηκαν, με αποτέλεσμα η αύξηση να φτάσει το 16,6% από το 14,8% τον περασμένο μήνα.
Αναλυτές έσπευσαν να σχολιάσουν πως η αύξηση αυτή ήρθε παρά τα μέτρα που δρομολόγησε η κυβέρνηση για να ανακουφίσει τα νοικοκυριά και να συγκρατήσει τον πληθωρισμό, όπως με τη μείωση του φόρου στα καύσιμα και τα φτηνά εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις