Ένας Ελληνας αντιμέτωπος με τις πυρκαγιές στη Γαλλία
Ο επισμηναγός Μιχάλης Κωστάκης, ο πιλότος ενός εκ των δύο Canadair που έστειλε η Ελλάδα για βοήθεια στην κατάσβεση σε ένα από τα χειρότερα πύρινα μέτωπα των τελευταίων ετών στην Ευρώπη, περιγράφει στα «ΝΕΑ» λεπτό προς λεπτό τις δυσκολίες της επιχείρησης
Πώς είναι να σε καλεί η πατρίδα να πετάξεις ένα Canadair CL-415 μέχρι τη Νοτιοδυτική Γαλλία, ώστε να ανταποκριθείς στο αίτημα του γάλλου προέδρου για συνδρομή στην κατάσβεση του χειρότερου πύρινου μετώπου που έχει κληθεί να αντιμετωπίσει ποτέ η γαλλική Πολιτική Προστασία;
Ο 39χρονος επισμηναγός Μιχάλης Κωστάκης, ο πιλότος ενός εκ των δύο αεροσκαφών που έστειλε η Ελλάδα στο πλαίσιο του RESC-EU, περιγράφει στα «ΝΕΑ» λεπτό προς λεπτό την πενθήμερη αποστολή, στην οποία έλαβαν μέρος 10 έλληνες ιπτάμενοι, 12 τεχνικοί και ένα μεταφορικό αεροσκάφος από το ΓΕΑ με επιπλέον απαραίτητο εξοπλισμό για την εκτέλεσή της.
Ηταν Τετάρτη 10 Αυγούστου όταν ο επισμηναγός Κωστάκης, που έχει συμμετάσχει άλλες τρεις φορές σε παρόμοια αποστολή, λάμβανε εντολή, στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα όπου βρισκόταν, να πετάξει το επόμενο πρωί για τη Νοτιοδυτική Γαλλία, με μια ενδιάμεση στάση στην Ιταλία για ανεφοδιασμό. «Οποτε ακούμε για μεγάλες φωτιές εντός της Ευρώπης, είμαστε σε ετοιμότητα, οπότε, κατά κάποιον τρόπο, το περιμέναμε» εξηγεί ο επισμηναγός που διαθέτει εμπειρία στον αέρα από το 2005 και στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους από το 2010.
«Απογειωθήκαμε από την Ελευσίνα, σε τρεισήμισι ώρες ήμασταν στην Ιταλία και σε άλλες τρεισήμισι φτάναμε στο πρώτο αεροδρόμιο στη Γαλλία για ανεφοδιασμό. Απόγευμα προσγειωθήκαμε στο Μπορντό που ήταν ο τελικός προορισμός. Εκεί είχαμε μία πρώτη επαφή με τους γάλλους συναδέλφους. Υπήρχε ανησυχία από πλευράς τους, αλλά επικρατούσε η αίσθηση της ανακούφισης που συνήθως υπάρχει όταν έρχεται βοήθεια από το εξωτερικό. Σε τέτοιες περιπτώσεις, την πρώτη μέρα γίνεται μια γενικότερη ενημέρωση επί της αποστολής, όσον αφορά την επομένη που ξεκινούν οι επιχειρήσεις. Εμείς επιχειρούσαμε και τις τρεις μέρες (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή), πάντα συνοδεία γαλλικού αεροσκάφους» διηγείται ο έμπειρος πιλότος, εξηγώντας, ταυτόχρονα, ότι όλοι οι ιπτάμενοι επιδιώκουν να λάβουν μέρος σε τέτοιες αποστολές, καθώς οι εμπειρίες που αποκτούν είναι μοναδικές.
«Τα σημεία που κληθήκαμε από τους Γάλλους να επιχειρήσουμε ήταν δύο: Καζό και Γκαμόρ. Η ευρύτερη περιοχή εξάπλωσης των πυρκαγιών ήταν τεράστια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλά και διάσπαρτα μέτωπα, σε δάση που αποτελούνταν κυρίως από έλατα, γεγονός που δυσχέραινε περαιτέρω τις επιχειρήσεις. Ολα αυτά, σε συνδυασμό με τις συνεχείς αναζωπυρώσεις, καθιστούσαν εξαιρετικά δύσκολο τον έλεγχο των πύρινων μετώπων» αναφέρει ο επισμηναγός της Πολεμικής Αεροπορίας.
Οι χειρότερες πυρκαγιές
Το ελληνικό πλήρωμα βρέθηκε πρώτη φορά αντιμέτωπο με τα γιγαντιαία πύρινα μέτωπα την Παρασκευή στις 9 το πρωί και αφού είχαν διαλυθεί οι πυκνοί καπνοί που εμπόδιζαν το έργο της αεροπυρόσβεσης, ενώ νερό αντλούσαν από λίμνες κοντά στις καιόμενες εκτάσεις.
«Η περιοχή που είχε ήδη καεί, αλλά και αυτή που καιγόταν ήταν τεράστια, ήταν πολύ δύσκολο να ελεγχθεί η κατάσταση. Φανταστείτε ένα τεράστιο δάσος από έλατα. Και οι θερμοκρασίες και οι φλόγες ήταν πολύ υψηλές. Το έλατο στο έδαφος σχηματίζει κι ένα χαλί από πευκοβελόνες, οπότε καίγεται και από πάνω και από κάτω. Σύμφωνα με τα λεγόμενα των πλέον έμπειρων γάλλων πυροσβεστών, ήταν οι χειρότερες πυρκαγιές που είχαν αντιμετωπίσει στα χρόνια που επιχειρούν» συνεχίζει ο ίδιος.
«Δράκοι από φωτιά»
Παρά τη δυσκολία της συγκεκριμένης αποστολής, για την οποία η γαλλική μετεωρολογική υπηρεσία εξέδωσε προειδοποίηση για ένα ακραίο φαινόμενο, τον κίνδυνο σχηματισμού «δράκων από φωτιά» που καταγράφηκαν στις πυρκαγιές της Ισπανίας, ο Μιχάλης Κωστάκης αξιολογεί ως δυσκολότερες τις επιχειρήσεις επί ελληνικού εδάφους.
«Κάθε αποστολή αεροπυρόσβεσης, από τη φύση της, ενέχει κινδύνους και ιδιαιτερότητες, γι’ αυτό και συνηθίζουμε να λέμε «καμία πτήση δεν μοιάζει με την προηγούμενη». Η αποστολή στη Γαλλία ήταν αρκετά απαιτητική, αλλά η αλήθεια είναι πως, κατά το παρελθόν, έχουμε κληθεί να διαχειριστούμε πιο σύνθετες επιχειρήσεις στη χώρα μας, με υψηλότερο επίπεδο επικινδυνότητας» λέει, αναφερόμενος ειδικά σε μια επιχείρηση στην Ανάβυσσο, για την οποία σημειώνει πως σε όσους έλαβαν μέρος έχει μείνει χαραγμένη στη μνήμη, από πλευράς δυσκολίας. «Στην Ελλάδα οι φωτιές είναι πολύ πιο βίαιες, πιο έντονες, πιο απαιτητικές» προσθέτει.
Την τρίτη μέρα των επιχειρήσεων, η κατάσταση ήταν αρκετά καλύτερη, οπότε οι Γάλλοι αποδέσμευσαν το ελληνικό πλήρωμα που, ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο, πήρε τον δρόμο της επιστροφής.
«Γυρίσαμε Δευτέρα βράδυ κι ετοιμαστήκαμε για την άλλη μέρα που είχαμε πάλι υπηρεσία» λέει ο επισμηναγός, χαρακτηρίζοντας τη συνεργασία με τους Γάλλους «υποδειγματική», ενώ δεν παραλείπει να σχολιάσει και το ευχαριστήριο τουίτ του Εμανουέλ Μακρόν για την ελληνική βοήθεια από αέρος: «Σίγουρα είναι κάτι που μας γεμίζει ικανοποίηση, καθώς αναγνωρίζεται διεθνώς η προσφορά και η άμεση ανταπόκριση της Ελλάδας, προς μια φίλη και σύμμαχο χώρα, σε μια κρίσιμη στιγμή που χρειάστηκε τη βοήθειά μας».
- Ουκρανία: Ρωσία και ΗΠΑ μάχονται για το πλεονέκτημα εν όψει της επιστροφής του Ντόναλντ Τραμπ
- ΙΟΒΕ:Μείζον εθνικό πρόβλημα η μείωση και γήρανση του πληθυσμού – Αρνητικό το φυσικό ισοζύγιο σε 13 περιφέρειες
- Φαντασιώσεις, αποδράσεις και έρωτας: Όλα όσα γνωρίζουμε για το νέο άλμπουμ της Lady Gaga πριν κυκλοφορήσει
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις