Η συμπλήρωση μισού αιώνα «ζωής» για το τμήμα Μ της BMW δεν θα μπορούσε να περάσει «ανεκμετάλλευτη» με το βελτιωτικό οίκο των Βαυαρών να έχει ήδη παρουσιάσει την καταιγιστική M3 Touring ενώ εκκρεμούν και οι εξίσου γοητευτικές M4 CSL και Μ2 έως το τέλος της χρονιάς. Βέβαια από τους εορτασμούς δεν θα μπορούσε να λείψει και το στοιχείο της «έκπληξης» με ένα μοντέλο η εξέλιξη του οποίου αποτέλεσε αποκλειστική ευθύνη του τμήματος Μ και όπως επιβάλουν τα σημεία των καιρών, παίρνει την μορφή ενός επιβλητικού παραστήματος SUV που αξιοποιώντας plug-in υβριδική τεχνολογία, δείχνει το μέλλον των επιδόσεων για τα σήματα Μ.

Η BMW είχε ήδη προϊδεάσει από το 2021 μέσω ενός αντίστοιχου ομώνυμου concept για την άφιξη του ΧΜ, ωστόσο το ακόμα πιο εντυπωσιακό στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι η έκδοση παραγωγής, δεν ξεφεύγει από το πρωτότυπο που προηγήθηκε, τουλάχιστον στο βαθμό που θα περίμενε κανείς, ούτε σε σχεδιαστικό επίπεδο ούτε σε επίπεδο επιδόσεων.

Επίκεντρο του νέου ΧΜ αποτελεί ένα νέο plug-in υβριδικό σύνολο το οποίο αποτελείται ένα V8 twin-turbo κινητήρα 4,4 λίτρων και ηλεκτρικό μοτέρ που παρά τον σαφή προσανατολισμό επιδόσεων του βαυαρικού δημιουργήματος μπορούν να λειτουργήσουν και με τρόπο που να ευνοεί τις περιβαλλοντικές επιδόσεις.

Αναλυτικότερα, η απόδοση του V8 κινητήρα προσδιορίζεται σε 489 ίππους ενώ αυτή του ηλεκτρικού μοτέρ σε 197 ίππους με την συνδυαστική απόδοση να φτάνει τους 657 ίππους και τα 800 Nm ροπής. Πλην των απόλυτων μεγεθών αξίζει να σημειωθεί ότι χάρη στα τέσσερα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης, η λειτουργία του συνόλου μπορεί να παραμετροποιηθεί αναλόγως με το πιο είναι κάθε φορά το ζητούμενο.

Έτσι με την επιλογή του default προγράμματος που είναι ενεργοποιημένο κατά την εκκίνηση ο ηλεκτροκινητήρας και ο V8, λειτουργούν συνδυαστικά δίνοντας ωστόσο τη δυνατότητα παραμετροποίησης του βαθμού παρέμβασης του κάθε μοτέρ μέσω του infotainment.

Στο πρόγραμμα Comfort τα πρωτεία ανήκουν στο ηλεκτρικό μοτέρ το οποίο αναλαμβάνει την κίνηση και o V8 περνάει σε δεύτερη μοίρα λειτουργώντας ουσιαστικά ως γεννήτρια και τροφοδοτώντας με ενέργεια την μπαταρία των 25,7 kWh εφόσον αυτή εξαντληθεί.

Στα προγράμματα Sport και Sport Plus ο V8 και το ηλεκτρικό μοτέρ λειτουργούν συνδυαστικά, φροντίζοντας να προσφέρουν το μέγιστο των επιδόσεων για τις οποίες είναι ικανή η ΧΜ.

Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, τις αμιγείς αυτές συνοψίζονται σε χρόνο επιτάχυνσης από 0-100 χλμ./ώρα,  4,3 δευτερολέπτων ενώ η μέγιστη ταχύτητα διαμορφώνεται σε 250 χλμ./ώρα ή 270 χλμ./ώρα με την επιλογή του προαιρετικού M Driver’s Package.

Ταυτόχρονα χάρη στην πολλαπλότητα των επιλογών και την συγκεκριμένη διαμόρφωση των προγραμμάτων οδήγησης η ΧΜ καταφέρνει να προβάλει και έναν ιδιαίτερα αποδοτικό χαρακτήρα καθώς η μέση κατανάλωση καυσίμου διαμορφώνεται σε μόλις 1,5 λίτρο ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε 33 γρ./χλμ. Στην ηλεκτρική λειτουργία, η μπαταρία διαρκεί για διαδρομές περίπου 90 χλμ.

Να σημειωθεί επίσης ότι το συγκεκριμένο plug-in υβριδικό σύνολο αξιοποιείται και σε αγωνιστικές εφαρμογές της BMW όπως στο υβριδικό hypercar που θα συμμετάσχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα αντοχής το 2024, ενώ η BMW έχει ήδη ανακοινώσει και μια ακόμα πιο ακραία εκδοχή του ΧΜ η οποία θα προσφέρει  ισχύ 748 ίππων και 1.000 Nm ροπής. Σύμφωνα με τις συστάσεις η νέα έκδοση αναμένεται το 2023 και θα υιοθετήσει την ονομασία Red Label.

Φυσικά η διαφορετική επιλογή προγράμματος οδήγησης δεν παρεμβαίνει αποκλειστικά στη λειτουργία του συνόλου αλλά σε μια σειρά παραμέτρων όπως η απόκριση του συστήματος διεύθυνσης, στην ανάρτηση αλλά και στον ήχο που όλα φέρουν την σφραγίδα εξέλιξης του τμήματος Μ.

Σε ο,τι αφορά ειδικά τον ήχο, την επιμέλεια του soundtrack της ηλεκτρικής πτυχής του συνόλου υπογράφει ο κινηματογραφικός συνθέτης Hans Zimmer ενώ όπως ακριβώς θα περίμενε κανείς ο βρυχηθμός του ΧΜ παραλλάζει αναλόγως με την εκάστοτε επιλογή και το στυλ οδήγησης.

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για την ανάρτηση η οποία αποτελείται από διπλά ψαλίδα στον μπροστινό άξονα και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω με ελατήρια από χάλυβα και αυτόματα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ.

Από την φροντίδα του τμήματος M δεν έχει, φυσικά, εξαιρεθεί η καμπίνα του βαυαρικού SUV το οποίο υιοθετεί αυστηρά πενταθέσια διάταξη και άφθονες Μ λεπτομέρειες. . Σε αυτές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, το Μ δερμάτινο τιμόνι πίσω από το οποίο παρεπιδημούν paddles από ανθρακόνημα, τα καθίσματα Μ και τα αντίστοιχα πεντάλ. Η ψηφιακή τεχνολογία υπακούει στις ίδιες προδιαγραφές με το iX κάτι που μεταφράζεται στην παρουσία δύο οθονών 14,5 ιντσών σε κοίλη διαμόρφωση και την παρουσία HUD.

Στις εξωτερικές σχεδιαστικές λεπτομέρειες που θα άξιζε να συγκρατήσει κανείς από την πληθωρική σχεδιαστική προσωπικότητα του ΧΜ είναι σίγουρα η ακόμα μεγαλύτερη «μετάφραση» των νεφρών τα οποία με δεδομένο το περίγραμμα γύρω από τη γρίλια αλλά και την αντίθεση που δημιουργείται από τα εξαιρετικά λεπτά φωτιστικά σώματα, δείχνουν θηριώδη όπως άλλωστε και το σύνολο.

Στο ίδιο μοτίβο, οι σχεδιαστές του τμήματος Μ έχουν σμιλέψει με εκκωφαντικό τρόπο τις απολήξεις της εξάτμισης και τον αεροδυναμικό διαχύτη, περιορίζοντας παράλληλα τις γυάλινες επιφάνειες που είναι δυσανάλογες ως προς το μέταλλο, συνδράμοντας  παρ΄όλα αυτά στην δυναμική ισορροπία όσο και στην επιθετική εικόνα του βαυαρικού SUV.

Tο παζλ συμπληρώνουν τροχοί 21, 22 ή ακόμα και 23 ιντσών αλλά και το σήμα της BMW στο πίσω παρμπρίζ που παραπέμπει στην αρχέτυπη Μ1.

Αν και μάλλον λίγη σημασία για το status του SUV, επιβλητικός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ο χώρος αποσκευών ο οποίος είναι μεγαλύτερος από του iX, ξεκινώντας από τα 527 λίτρα και φτάνοντας έως τα 1.820 λίτρα με την αναδίπλωση των καθισμάτων.

Αναμενόμενα, εξίσου «επιβλητικό» είναι και το τίμημα για το plug-in υβριδικό SUV το οποίο στη Γερμανία όπου είναι ήδη διαθέσιμο προς παραγγελία ξεκινά από τα 170.000 ευρώ.