Με την Boeing και την Airbus να έχουν σταματήσει να στέλνουν ανταλλακτικά λόγω των Δυτικών κυρώσεων, η Ρωσία έχει μόνο μια λύση για να συνεχίσει τις πτήσεις: να αποκτήσει δικά της αεροπλάνα.

Το φιλόδοξο σχέδιο που ανακοίνωσε η κρατική εταιρεία Rostec προβλέπει την κατασκευή 1.000 επιβατικών αεροπλάνων έως το 2030, αναφέρει το Reuters.

Η ανακοίνωση της Rostec, μιας τεράστιας εταιρείας με επικεφαλής έναν στενό σύμμαχο του Πούτιν, δείχνει να επιβεβαιώνει ότι η Μόσχα θεωρεί πως το σχίσμα με τη Δύση θα είναι μόνιμο.

Αεροσκάφη ξένων εταιρειών, κυρίως της ευρωπαϊκής Airbus και της αμερικανικής Boeing, αντιστοιχούσαν πριν από την κρίση της Ουκρανίας στο 95% της επιβατικής κίνησης.

Λόγω της διακοπής των εισαγωγών ανταλλακτικών, οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της κρατικής Aeroflot, αναγκάζονται πλέον να ξηλώνουν παλιά αεροπλάνα για να εξασφαλίσουν εξαρτήματα.

Όμως η Rostec, με επικεφαλής τον Σεργκέι Τσέμεσοφ που είχε συνεργαστεί με τον Πούτιν στην Ανατολική Γερμανία τη δεκαετία του 1980, βλέπει την κρίση ως ευκαιρία για τη δημιουργία μιας ισχυρής και αυτάρκους αεροπορικής βιομηχανίας.

«Πιστεύουμε ότι αυτή η διαδικασία είναι μη αναστρέψιμη και ότι η Boeing και η Airbus δεν θα παραδώσουν ποτέ ξανά αεροπλάνα στη Ρωσία» δήλωσε η εταιρεία στο Reuters.

Το καινούργιο μοντέλο MS-21 σχεδιαζόταν αρχικά να χρησιμοποιεί αμερικανικούς κινητήρες.

«Αδύνατον»

Η Rostec έχει αναλάβει μερικά από τα μεγαλύτερα έργα άμυνας και μηχανικής από τότε που ιδρύθηκε με διάταγμα Πούτιν το 2008.

Ωστόσο ορισμένοι αναλυτές θεωρούν ότι το τελευταίο σχέδιο είναι μάλλον υπερφιλόδοξο. Ο στόχος των 1.000 αεροσκαφών έως το 2030 είναι «βασικά αδύνατο να επιτευχθεί» εκτίμησε ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, διευθυντής της αμερικανικής AeroDynamic Advisory.

«Ακόμα κι αν μπορέσουν να προμηθευτούν ημιαγωγούς και άλλα κρίσιμα εξαρτήματα από τη Δύση, θα δυσκολευτούν να κατασκευάσουν περισσότερα αεροπλάνα από ό,τι μπορεί κανείς να μετρήσει στα δάχτυλα» είπε.

Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το σύνολο των επιβατικών αεροπλάνων που κατασκευάστηκαν ποτέ στη Σοβιετική Ένωση και τη Ρωσία δεν υπερβαίνουν τα περίπου 2.000 επισήμανε.

Η Rostec θα πρέπει μεταξύ άλλων να αναπτύξει δικά της εξαρτήματα, δεδομένου ότι τα μισά εξαρτήματα που χρησιμοποιήθηκαν στη ρωσική αεροναυπηγική βιομηχανία το 2021 προήλθαν από άλλες χώρες, σύμφωνα με έγγραφο της ρωσικής κυβέρνησης που είδε το Reuters.

Η Ρωσία σχεδιάζει τώρα να παραγάγει 20 αεροπλάνα Superjet-New τον χρόνο από το 2024 και 72 μεγαλύτερα αεροπλάνα MS-21 το χρόνο από το 2029, σύμφωνα με πλάνο που παρουσίασε η κυβέρνηση τον Ιούνιο.

Οι δοκιμές του νέου MS-21 πραγματοποιούνται με ρωσικούς κινητήρες PD-14 αντί για κινητήρες PW1400G της αμερικανικής Pratt & Whitney,

Πιο δύσκολη είναι η περίπτωση του Superjet, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί εναλλακτική λύση στον κινητήρα SaM-146 που κατασκευάστηκε από κοινοπραξία με επικεφαλής τη γαλλική Safran. Ωστόσο οι κινητήρες SaM-146 που είχαν παραληφθεί πριν από τις κυρώσεις επαρκούν για περίπου 20 αεροσκάφη, σύμφωνα με τη Rostec.

Εκτός από το Superjet και το MS-21, το ρωσικό πλάνο προβλέπει ακόμα 70 επιβατικά αεροπλάνα Il-114, 70 Tu-214 και 12 Il-96.

«Δεν περιμένουμε ότι οι κυρώσεις θα χαλαρώσουν και καταρτίζουμε τα σχέδιά μας βάσει του υφιστάμενου δυσμενούς σεναρίου» ανέφερε η Rostec.