του Γιώργου Φωκιανού

Βραχύβια φαίνεται πως ήταν η «ανακούφιση» στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης, σε μεγαλύτερο βαθμό, βρίσκονται αντιμέτωπα με έναν νέο γύρο συμφόρησης, εξαιτίας μιας σειράς αναδυόμενων προκλήσεων.

Ο πρώτος βραχνάς ακούει στο όνομα απεργίες, με πάνω από 1.900 υπαλλήλους στο μεγαλύτερο λιμάνι του Ηνωμένου Βασιλείου, το Felixstowe, να πραγματοποιούν νέες κινητοποιήσεις από την περασμένη Τρίτη και για οκτώ ημέρες, καθώς η σφοδρή διαμάχη για τις αμοιβές με τη Hutchison Ports δεν δείχνει σημάδια προόδου.

Διαβάστε επίσης: Τα πλοία που γεμίζουν τις δεξαμενές της Ευρώπης

Υπενθυμίζεται ότι μια προηγούμενη οκταήμερη απεργία τον περασμένο μήνα οδήγησε το λιμάνι, το οποίο χειρίζεται περισσότερο από το 40% των βρετανικών εμπορευματοκιβωτίων, σε αδιέξοδο, με τον μέσο χρόνο αναμονής για containerships να αυξάνεται στις 31 ώρες, σε σύγκριση με λιγότερο από 12 στις αρχές του μήνα.

Οι κινητοποιήσεις αυτές συμπίπτουν με μια συνεχιζόμενη απεργία στο λιμάνι του Λίβερπουλ, όπου περισσότεροι από 560 λιμενεργάτες και μηχανικοί συντήρησης απέχουν από την εργασία τους εδώ και δύο εβδομάδες, με ορίζοντα λήξης στις 3 Οκτωβρίου. Ως εκ τούτου πολλά τμήματα της βρετανικής οικονομίας πλήττονται και οι πολίτες διαμαρτύρονται για το αυξανόμενο κόστος ζωής τους τελευταίους μήνες.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την εταιρεία logistics Container xChange, «αυτές οι διαταραχές θα προσθέσουν μόνο δυσκολίες στη μετακίνηση φορτίου από την Ασία προς την Ευρώπη, σε μια εποχή που η εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται στο ζενίθ, προκειμένου να εκτελεστούν οι παραγγελίες εν όψει των εορτών».

Παράλληλα, ένας άλλος αντίκτυπος είναι και η καθυστέρηση παραλαβής και απομάκρυνσης των άδειων εμπορευματοκιβωτίων που στοιβάζονται συνεχώς στους τερματικούς σταθμούς, βυθίζοντας στο χάος πολλά μεγάλα εμπορικά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένου του Πειραιά.

Η Κίνα

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το εμπόριο παγκόσμιων αγαθών αξίας 22 τρισ. δολαρίων βρίσκεται προ των πυλών μιας ακόμα σοβαρής αναστάτωσης, made in China. Το τελευταίο διάστημα οι αυστηροί κανόνες της Κίνας για τον περιορισμό της COVID-19 είχαν πυροδοτήσει μια αλυσιδωτή αντίδραση, ένα «ντόμινο» αρνητικών εξελίξεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Πλέον, ως δαμόκλειος σπάθη του διεθνούς εμπορίου επικρέμεται και η «Χρυσή Εβδομάδα», η οποία γιορτάζεται την 1η Οκτωβρίου κάθε έτους και τιμά την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κατά την αντίστοιχη ημερομηνία του 1949. Σε αυτό το διάστημα όλες οι ιδιωτικές εταιρείες, οι δημόσιες υπηρεσίες – μεταξύ αυτών και τα λιμάνια – κλείνουν για διακοπές, οδηγώντας σε σημαντικές καθυστερήσεις κατά την περίοδο αιχμής.

Αναλυτές τονίζουν ότι τα πλοία αναμένεται να εκτραπούν σε άλλα λιμάνια της Ευρώπης, προσθέτοντας πίεση στο Αμβούργο, στο Ρότερνταμ και σε άλλους κόμβους, όπου βέβαια η συμφόρηση έχει αρχίσει ήδη να αυξάνεται.

Σύμφωνα με ενημέρωση της Maersk έχουν προγραμματιστεί εκτροπές δρομολογίων για την Αμβέρσα και τη Χάβρη, με το τελευταίο λιμάνι να βρίσκεται στην πρώτη θέση της Ευρώπης αναφορικά με την αναμονή των πλοίων, όπως καταγράφουν δεδομένα της Container xChange.

Τέλος, σε αυτό το νέο «ηλεκτροσόκ» των εφοδιαστικών αλυσίδων με τη συμφόρηση, τις ελλείψεις σε αγαθά και πρώτες ύλες κ.λπ. έρχεται να προστεθεί και η αύξηση των τελών διέλευσης από τον Βόσπορο και το Σουέζ, κάτι που – εκτός συγκλονιστικού απροόπτου – θα περάσει και στις τιμές που φτάνουν στον καταναλωτή.

Όπως τονίζει ο Peter Williams, αναλυτής της VesselsValue, «έτσι τροφοδοτείται ο πληθωρισμός και απροσδόκητα δεσμεύονται τεράστια ποσά του κεφαλαίου των ναυλωτών».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ