Κριμαία: Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα για τον Πούτιν – Οι δύσκολες αποφάσεις μετά την έκρηξη στη γέφυρα
Η έκρηξη στη γέφυρα της Κριμαίας αποτελεί ακόμα ένα χτύπημα στο προφίλ της ρωσικής δύναμης που φαίνεται είτε ευάλωτη στον εχθρό είτε αδύναμη να ελέγξει την κατάσταση στο εσωτερικό της
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Αλλαγές εξετάζει η Κομισιόν για την οδήγηση μετά τα 70 έτη - Τι θα αναφέρεται στην ευρωπαϊκή οδηγία
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
Για την έκρηξη στη γέφυρα της Κριμαίας δεν υπάρχει επίσημη ανάληψη ευθύνης και ακόμα δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν εάν πρόκειται για ατύχημα ή χτύπημα. Η Ουκρανία εκτός από τους αναμενόμενους πανηγυρισμούς, από τη μία προσπαθεί να οικειοποιηθεί την «επιτυχία ενός χτυπήματος» από την άλλη κατηγορεί την Ρωσία για αυτό. Το Κρεμλίνο προς το παρόν τηρεί σιγή ιχθύος, ενώ έχει ανακοινώσει ότι διεξάγει έρευνα για τα αίτια της έκρηξης.
Η θέση του Πούτιν είναι ιδιαίτερα δύσκολη καθώς ακόμα και αν πρόκειται για επίθεση από ξένη δύναμη η Ρωσία δεν θα μπορούσε να το παραδεχτεί καθώς έτσι θα φαινόταν ανίσχυρη απέναντι σε εχθρικές ενέργειες που πλέον στοχεύουν στο έδαφός της. Αλλά ακόμα κι εάν πρόκειται για ατύχημα, τα πράγματα είναι επίσης δύσκολα για τη Μόσχα, που θα πρέπει να διαχειριστεί την εικόνα μιας χώρας σε πόλεμο που δεν έχει τον έλεγχο στο εσωτερικό της.
Σύμφωνα με ανάλυση του cnn, η εξέλιξη αυτή φέρνει πιο κοντά τις στρατηγικές επιλογές που πρέπει να κάνει ο Ρώσος πρόεδρος σχετικά με την κατοχή της νότιας Ουκρανίας από τη Ρωσία. Οι ρωσικές δυνάμεις στην περιοχή αντιμετωπίζουν προβλήματα ανεφοδιασμού αλλά και επιχειρησιακά προβλήματα καθώς δέχονται διαρκώς αντεπιθέσεις από τις ουκρανικές δυνάμεις. Τώρα είναι πλέον σαφές πως η βασική σιδηροδρομική διαδρομή προς την Κριμαία και τη Χερσώνα είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε μελλοντικές επιθέσεις.
Τα προβλήματα μετά την έκρηξη στη γέφυρα
Η ενίσχυση των στρατευμάτων στην Κριμαία και τις άλλες γραμμές του μετώπου μπορεί τώρα να εξαρτάται από τις διελεύσεις πλοίων σε κακές καιρικές συνθήκες ή από εξαιρετικά επικίνδυνες αεροπορικές πτήσεις μεταφοράς εμπορευμάτων. Θα ασκηθεί επίσης μεγαλύτερη πίεση σε μια ενιαία σιδηροδρομική γραμμή ανατολικότερα, που περνά μέσω της Μελιτόπολης κατά μήκος της ακτής της Αζοφικής Θάλασσας.
Η Ρωσία έχει ανακοινώσει ότι έχει αποκατασταθεί η σιδηροδρομική σύνδεση και τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, ωστόσο η ζημιά σε μία τόσο ζωτικής σημασίας για τη Μόσχα υποδομή δείχνει την αδυναμία της και τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει στην εξέλιξη των πολεμικών επιχειρήσεων, αλλά και η ευπάθειά της σε επιθέσεις θα μειώσει την κυκλοφορία. Ακόμα, επιδεινώνει το πρόβλημα για τον Πούτιν το γεγονός ότι ο σιδηροδρομικός κόμβος της Ρωσίας πιο μέσα στο Ντόνετσκ χτυπήθηκε επίσης το Σάββατο. Ένα φορτηγό τρένο εξερράγη εκεί και πιθανόν να έχει κάποιο αντίκτυπο στην ικανότητα της Ρωσίας να τροφοδοτεί τις σιδηροδρομικές γραμμές εντός του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ που η Ουκρανία έχει ήδη ασκήσει μεγάλη πίεση.
Ο Πούτιν καλείται τώρα να λάβει μια σειρά από γρήγορες και επώδυνες αποφάσεις την ώρα που τα σημάδια μιας αργής ήττας αρχίζουν να διαφαίνονται. Ο ρωσικός στρατός στη Χερσώνα, δυτικά του Δνείπερου, πολιορκείται από ταχέως κινούμενες ουκρανικές δυνάμεις. Έχει ήδη υποχωρήσει εν μέρει λόγω του ίδιου φτωχού ανεφοδιασμού που θα επιδεινωθεί από την έκρηξη στη γέφυρα της Κριμαίας.
Οι δύσκολες αποφάσεις για τον Πούτιν
Οι Ρώσοι αποκόπτονται και πάλι από αυτήν την παραπαίουσα γραμμή ανεφοδιασμού μετά από μια άλλη σειρά κατεστραμμένων γεφυρών κατά μήκος του Δνείπερου. Την περασμένη εβδομάδα είχαν ήδη υποχωρήσει πάνω από 500 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Μπορεί η Μόσχα να διατηρήσει τη δύναμη της στο πεδίο με δύο κατεστραμμένες διαδρομές ανεφοδιασμού; Μια επισφαλής παρουσία έχει ίσως γίνει εν μία νυκτί σχεδόν αδύνατη. Είναι αρκετή η πραγματικότητα που διαμορφώνεται στο πεδίο της μάχης για να κάνει τον επικεφαλής του Κρεμλίνου να υποχωρήσει; Ή μήπως θα πάρει το υψηλότερο ρίσκο της διασποράς των απομονωμένων δυνάμεών του αραιά σε μια μεγάλη έκταση;
Το δεύτερο σημείο της απόφασης αφορά την Κριμαία. Ο Πούτιν εγκαινίασε ο ίδιος τη γέφυρα στο στενό του Κερτς οδηγώντας ένα φορτηγό το 2018. Τώρα αν θέλει να κρατήσει το παράνομα προσαρτημένο έδαφος, θα πρέπει να το ενισχύσει περαιτέρω με εξαντλημένες δυνάμεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα ανεφοδιασμού ή να αποσύρει εν μέρει τον στρατό του για να διασφαλίσει ότι οι σημαντικοί πόροι του στη χερσόνησο δεν θα αποκοπούν.
Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για αυτό. Η γέφυρα του Κερτς μπορεί να χτυπηθεί ξανά. Η σιδηροδρομική σύνδεση μέσω της Μελιτόπολης είναι πλέον στόχος μεγάλης αξίας. Η απλή πιθανότητα να διακοπεί η τελευταία ανέγγιχτη σιδηροδρομική διαδρομή της Ρωσίας προς το νότο εγείρει υπαρξιακά ζητήματα για την κατοχή.
Η εικόνα στο εσωτερικό της χώρας
«Ο Πούτιν πρέπει να επιλέξει μεταξύ των μεγαλύτερων φιλοδοξιών του με λιγότερες πιθανότητες επιτυχίας ή της εδραίωσης δυνάμεων γύρω από έναν στόχο που έχει περισσότερες πιθανότητες να επιτύχει» σχολιάζει το CNN. Το δεύτερο είναι ένα πλήγμα στην εικόνα του, αλλά του χαρίζει μεγαλύτερες πιθανότητες να διατηρήσει την κατοχή μικρότερων περιοχών της Ουκρανίας.
Η θέση του στο εσωτερικό της χώρας δεν φαινόταν ποτέ πιο αδύναμη από όσο σήμερα. Η παραδοχή της αποτυχίας μπορεί να είναι δυσάρεστη σε αυτό το στάδιο, αλλά ίσως να είναι αναγκαία για να αποφύγει ο Ρώσος πρόεδρος τα χειρότερα. Αντιμετωπίζει μια πλήρη κατάρρευση ή μια μικρή, τρελή προοπτική νίκης. Οι πυρηνικές απειλές αποκαλύπτουν τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει.
Τα έξυπνα και υπομονετικά χτυπήματα του Κιέβου στις γηράσκουσες εξαρτήσεις των μεταφορών της Ρωσίας άφησαν τον Πούτιν με μια σειρά υπαρξιακών αποφάσεων που πρέπει να λάβει τις επόμενες ώρες. Έχει λάβει πολλές κακές αποφάσεις, στηριζόμενες σε εσφαλμένες εκτιμήσεις, το τελευταίο 7μηνο. Η έκρηξη του Κερτς του δίνει μία ευκαιρία να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις