Tα T-Shirts με vintage σλόγκαν επιστρέφουν: «Αρκετά σαχλά, αλλά αυτή είναι η γοητεία»
Τα μακό «δηλώσεις» που φτιάχτηκαν για την προώθηση προϊόντων στις δεκαετίες του '70, του '80 και του '90 είναι τώρα μια σπουδαία ένδειξη στυλ.
«Μην παίρνετε τη ζωή τόσο σοβαρά, δεν είναι μόνιμη». Έτσι έλεγε ένα μπλουζάκι που πουλούσε ο έμπορος μεταχειρισμένων ρούχων, Ρόρι Μπράτον, στην αγορά Portobello στο Λονδίνο. Μια πολυσύχναστη Παρασκευή, οι πάγκοι πλημμύριζαν από ανθρώπους που αντάλλασσαν, πουλούσαν και αγόραζαν μπλουζάκια με σλόγκαν. «Πάντα πωλούνται πολύ γρήγορα» λέει ο Μπράτον. «Τα συνθήματα είναι ως επί το πλείστον αρκετά σαχλά, αλλά αυτή είναι η γοητεία τους υποθέτω».
Ο Μπράτον είναι ένας από τους πολλούς λιανοπωλητές που βρίσκονται στο επίκεντρο της τάσης για vintage statement μπλουζάκια από τις δεκαετίες του ’70, του ’80 και του ’90. Το περιοδικό The Face (το οποίο έχει επιστρέψει ηλεκτρονικά για να θυμίσει την αίγλη των 90s) λέει ότι είναι «η απόλυτη τάση αυτή τη στιγμή» και το i-D τα αποκαλεί «μοναδικά». Κορυφαίοι σχεδιαστές συμμετέχουν επίσης στη δράση. Η συλλογή SS23 της Stella McCartney πρόσθεσε το «Change the history» σε ένα πουλόβερ, ενώ ο Balenciaga έχει τη φράση «Free styling tips» χτυπημένη στο στήθος.
«Μια προκλητική, πνευματώδης δήλωση σε ένα μπλουζάκι από κάποια περίεργη αμερικανική διαφήμιση της δεκαετίας του ’90 είναι ένας τρόπος για να κάνεις εντύπωση» λέει ο Ματ Σλόαν, ιδρυτής του Jerks, ενός επιμελημένου καταστήματος vintage μόδας. «Οι άνθρωποι θέλουν να φορέσουν κάτι εντυπωσιακό και ενδιαφέρον, κάτι που δεν πρόκειται να ξαναβρούν. Κάποια είναι αστεία, κάποια είναι χοντροκομμένα, πολλά δεν είναι πια πολιτικώς ορθά».
Ορισμένοι λένε ότι η σημερινή τους δημοτικότητα οφείλεται στην τιμή. Ένα μπλουζάκι με τίτλο «τόσα πολλά βιβλία, τόσο λίγος χρόνος» για παράδειγμα, θα σας κοστίσει 52 λίρες. Το «Η ζωή είναι ένα ταξίδι» κοστίζει 62 λίρες. Όταν μερικά μπλουζάκια συγκροτημάτων μπορούν να φτάσουν μέχρι και 400 λίρες μεταχειρισμένα, αυτό θεωρείται ευκαιρία. «Είναι μια πιο προσιτή επιλογή σε μια αγορά που ακριβαίνει, ενώ παράλληλα προσφέρει ένα μοναδικό αντικείμενο – που είναι η μεγάλη γοητεία του vintage σήμερα», λέει ο Άλεξ Πόους, καλλιτεχνικός διευθυντής και συγγραφέας του βιβλίου Sneakers Unboxed: Studio to Street.
Η τάση συνδέεται επίσης με την προσφορά. Με διάφορα καταστήματα thrift και ιστοσελίδες μεταπώλησης, όπως το Vestiaire Collective και το Depop, να προσφέρουν μεταχειρισμένα είδη, οι ειδικοί λένε ότι δεν υπάρχει άπειρη ποσότητα ρούχων από αυτές τις εποχές και τα slogan T-shirts είναι μια κατηγορία που δεν έχει αξιοποιηθεί μέχρι στιγμής και στην οποία υπάρχει μεγάλο απόθεμα. Οπότε; Βουρ!
«Συχνά τα έδιναν σε βενζινάδικα ή τα έδιναν σε υπαλλήλους επειδή ήταν τόσο φτηνά στην παραγωγή» λέει η Εν Τζέι Στίβενσον, επιμελήτρια μόδας και λέκτορας στο London College of Fashion. «Πωλητές τα είχαν, διαφημίσεις γάλακτος, πολιτικές εκστρατείες. Υπήρχαν μπλουζάκια με σλόγκαν για απολύτως τα πάντα».
Ο Πόους πιστεύει ότι αυτό είναι που τα κάνει ενδιαφέροντα: «Αυτά ξεκίνησαν τη ζωή τους ως απόθεμα μαζικής παραγωγής και έχουν γεράσει ως μοναδικά αντικείμενα με γνήσια αυθεντικότητα».
Ωστόσο, υπάρχουν φόβοι ότι μεγάλοι παίκτες λιανικής πώλησης, όπως η Primark, η οποία πρόσφατα εγκαινίασε ένα νέο τμήμα vintage ρούχων στα καταστήματά της στο Μπέρμιγχαμ και στο Μάντσεστερ, και η Superdry θα μονοπωλήσουν σύντομα αυτή την αγορά, καθώς έχουν την πολυτέλεια να αγοράζουν τεράστιες ποσότητες, κάτι που οι μικροί έμποροι απλά δεν μπορούν να κάνουν.
Ο Πασκάλ Ματίας, ο οποίος διδάσκει μόδα στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, πιστεύει ότι είναι πιθανό να δούμε τα high-street καταστήματα να πηδούν στην τάση αυτή, ειδικά καθώς είναι δημοφιλή μεταξύ των Gen Z και Gen Alpha. «Υπάρχει μια αίσθηση ταυτότητας που δίνει ένα vintage μπλουζάκι με σλόγκαν, και οι μάρκες το εκμεταλλεύονται αυτό».
Πώς πρέπει λοιπόν να τα στιλιζάρετε και έχει σημασία τι λένε; Ο Τζέι ΜακΚόλι Μπόουστεντ, λέκτορας πολιτιστικών και ιστορικών σπουδών στο London College of Fashion, πιστεύει ότι η ειρωνική vintage μόδα λειτουργεί επειδή είναι ελαφρώς αηδιαστική ή μη πολιτικά ορθή: «Αν είσαι σε θέση να το φορέσεις και να δείχνεις κουλ με αυτό, είσαι διπλά κουλ. Δίνεις σήμα στον κόσμο ότι είσαι ενημερωμένος».
Η στιλίστρια Έιμι Χόλντεν Μπράουν λέει ότι πρέπει τα συνθήματα να είναι συμβατά με την εποχή «Έχω τόσα πολλά, αλλά δουλεύω με πολλούς νέους μουσικούς και δεν θα φορέσουν αν δεν ταιριάζουν στην συμπερίληψη της εποχής».
Στο Portobello, συμβαίνει το αντίθετο. «Όσο πιο αγενές τόσο το καλύτερο από την εμπειρία μου», λέει ο Μπράτον. «Αρκεί να μην είναι εμπρηστικό».
*Mε στοιχεία από theguardian.com
- «Αλ Τσαντίρι Νιουζ»: Το… έργο που «ανεβάζει» η Αντιπολίτευση
- ΣΥΡΙΖΑ: Τα νέα μέλη του Εκτελεστικού Γραφείου και οι χρεώσεις στην Πολιτική Γραμματεία
- Στουρνάρας: Οι 4+1 προτάσεις της ΤτΕ για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας
- ΗΠΑ: Τρίτη συνεχόμενη πτώση για τα επιτόκια της Fed εντός του 2024
- Γκίζεν – Ολυμπιακός ONEX 0-3: Μεγάλο διπλό για τους Ερυθρόλευκους στη Γερμανία
- Πολιτική Γραμματεία: Η νέα πορεία του ΣΥΡΙΖΑ έχει ήδη αρχίσει – Κινούμαστε θεσμικά για την εκλογή ΠτΔ