Πόλεμος στην Ουκρανία: Μετρώντας κέρδη και ζημίες – Ποιοι κλάδοι χάνουν, ποιοι κερδίζουν
Τελικά πόσο κόστισε μέχρι στιγμής ο πόλεμος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις;
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Αλλαγές εξετάζει η Κομισιόν για την οδήγηση μετά τα 70 έτη - Τι θα αναφέρεται στην ευρωπαϊκή οδηγία
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
Ζημιές αλλά και κέρδη μετρούν μετά από 10 μήνες πολέμου στην Ουκρανία καταναλωτές και επιχειρήσεις στην εγχώρια αγορά.
Χαμένα τα νοικοκυριά
Στην πλευρά των χαμένων βρίσκονται τα ελληνικά νοικοκυριά που έχοντας μόλις αφήσει πίσω τους μια δεκαετή περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής και μια επίπονη υγειονομική κρίση, βιώνουν έντονα τις οικονομικές επιπτώσεις του υψηλού πληθωρισμού και των υπέρογκων τιμών στην ενέργεια.
Στο περιβάλλον αυτό, η τιμή αναδεικνύεται, με διαφορά, ως το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο, με αποτέλεσμα τα κέρδη των εταιρειών των επώνυμων καταναλωτικών προϊόντων να πιέζονται, καθώς τα διοικητικά επιτελεία έχουν αποφασίσει ότι θα πρέπει να στηριχτούν τα μερίδια.
Οι κινήσεις στον κλάδο της μεταποίησης
Ο κλάδος της μεταποίησης τροφίμων, όπως για παράδειγμα η γαλακτοβιομηχανία, έχει ήδη «νιώσει» αυτή την πίεση, την ώρα μάλιστα που οι τιμές των συντελεστών παραγωγής (πρώτες ύλες, υλικά συσκευασίας και ενεργειακό κόστος) έχουν εκτιναχθεί.
Ως απάντηση στην εσωτερική «αναστάτωση» όσοι μπορούν προσπαθούν να ενισχύσουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα καθώς εκτός από τη δυναμική των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, η χαμηλή πτήση του ευρώ ευνοεί τις ελληνικές εξαγωγές προς τις χώρες που χρησιμοποιούν το δολάριο ή νομίσματα συνδεδεμένα κυρίως με το δολάριο.
Οι εξαγωγές και ο τουρισμός στους κερδισμένους
Εν γένει οι εξαγωγές, παρά την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία, ανήκουν στους κερδισμένους θέτοντας τις βάσεις να επιτευχθεί ιστορικό ανόδου το 2022.
Βέβαια σύμφωνα με την πρόεδρο του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη το πρόβλημα του ενεργειακού κόστους είναι τεράστιο και υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές, σημειώνοντας ότι είναι κρίσιμο η Ευρωπαϊκή Ένωση να αντιληφθεί την ανάγκη για μια συνολική και ενιαία παρέμβαση.
.
.
Στους – πολύ – κερδισμένους ανήκει και το «βαρύ χαρτί» της ελληνικής οικονομίας, ο τουρισμός.
Ωστόσο, παράγοντες από τον κλάδο φιλοξενίας τονίζουν ότι καλά είναι τα ρεκόρ αλλά η ανάγκη χάραξης στρατηγικής που θα κεφαλαιοποιήσει τα θετικά της φετινής χρονιάς και θα δημιουργήσει συνθήκες μιας βιώσιμης στέρεας ανάπτυξης και στα επόμενα χρόνια είναι καλύτερη και αποτελεσματικότερη.
Απογείωση για τον κλάδο της ενέργειας και τους ιδιοκτήτες ακινήτων
Τα διυλιστήρια, ένας κλάδος που παρουσιάζει πάνω από 1 δισ. δολάρια EBITDA, αλλά και ο κλάδος της πράσινης ενέργειας (φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα) έχουν απογειωθεί λόγω της συγκυρίας.
Την ίδια ώρα οι πληθωριστικές πιέσεις και τα καθηλωμένα επιτόκια καταθέσεων επιταχύνουν τις αποφάσεις των κεφαλαιούχων να τοποθετηθούν στην αγορά ακίνητης περιουσίας με αποτέλεσμα οι τιμές να έχουν πάρει την ανηφόρα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο γ’ τρίμηνο της χρονιάς η μέση τιμή πώλησης κατοικιών αυξήθηκε κατά 8,5% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2021, όταν στο β’ τρίμηνο του 2022 η μέση τιμή είχε αυξηθεί κατά 7,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη τιμών Spitogatos Property Index της ομώνυμης πλατφόρμας αγγελιών.
Στην πίεση οι ενοικιαστές
Την ίδια στιγμή όμως, η πρόσβαση στην ενοικιαζόμενη κατοικία για μεγάλα τμήματα του μόνιμου πληθυσμού γίνεται ολοένα δυσκολότερη, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και στις υψηλής τουριστικής ζήτησης περιοχές.
«Η αύξηση των τιμών των ενοικίων τα τελευταία τρία χρόνια είναι κάτι το οποίο αποτελεί πλέον κοινωνικό πρόβλημα» αναφέρει ο κ. Λευτέρης Ποταμιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Αθηνών – Αττικής.
Η μεσοσταθμική αύξηση των ενοικίων είναι της τάξεως του 35% στα μεγάλα αστικά κέντα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα κ.λπ.) και περίπου 25 -30% στην περιφέρεια, σύμφωνα με τον ίδιο.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις