Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Μετρό: Πώς η Γραμμή 3 ξεπέρασε τους σκοπέλους και έπιασε λιμάνι στον Πειραιά

Μετρό: Πώς η Γραμμή 3 ξεπέρασε τους σκοπέλους και έπιασε λιμάνι στον Πειραιά

Εκατομμύρια ώρες εργασίας, μηχανικοί άθλοι και η τεχνογνωσία του Ομίλου Άβαξ έθεσαν τα θεμέλια μιας νέας εποχής για τον Πειραιά και το λεκανοπέδιο Αττικής

Πραγματικό έργο πνοής για τον Πειραιά, η επέκταση της Γραμμής 3 που δόθηκε στη διάθεση του επιβατικού κοινού την περασμένη εβδομάδα σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τους πολίτες, αλλά και τους επισκέπτες της πόλης, που πλέον μπορούν να μετακινηθούν απευθείας από το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας μέχρι το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.

Με την προσθήκη των τριών νέων σταθμών που ολοκληρώθηκαν από την Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM με επικεφαλής τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τα κυκλοφοριακά προβλήματα που μαστίζουν την περιοχή του Πειραιά αναμένεται να αμβλυνθούν σημαντικά, καθώς οι πολίτες θα μπορούν πλέον να μετακινηθούν εύκολα προς το κέντρο της Αθήνας, αφήνοντας το αυτοκίνητό τους στο σπίτι. Συνολικά, οι τρεις νέοι σταθμοί «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» εκτιμάται ότι θα επιτρέψουν στο Μετρό να εξυπηρετεί καθημερινά 132.000 επιπλέον πολίτες.

Infographic_Η επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά σε αριθμούς

Η σημασία του έργου, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί με τη δημιουργία ενός συγκοινωνιακού έργου κομβικής σημασίας, που θα συνενώσει λειτουργικά τις Γραμμές 1 και 3 του Μετρό, το λιμάνι, τον προαστικό σιδηρόδρομο και την επέκταση του τραμ προς Πειραιά, γίνεται εύκολα κατανοητή, αφού πρακτικά θα επιτρέπει τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς που χρησιμοποιούνται στην Αττική. Αυτό που ενδεχομένως δεν γίνεται αντιληπτό με την ίδια ευκολία, είναι το μέγεθος των δυσκολιών που χρειάστηκε να υπερπηδηθούν για αυτό το σκοπό και οι πραγματικοί άθλοι της μηχανικής που απαιτήθηκαν για την ολοκλήρωση του έργου.

Μετρό Γραμμή 3_Σταθμός Μανιάτικα

Έξι σταθμοί, χιλιάδες προκλήσεις

Πόσα εμπόδια μπορούν να χωρέσουν σε 7,2 χιλιόμετρα; Όπως φαίνεται εξαιρετικά πολλά, αφού αυτό ήταν το συνολικό μήκος της πιο πρόσφατης επέκτασης του Μετρό («Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο»), που στη διαδρομή της συνάντησε απαιτητικά εδάφη, πολύτιμους θησαυρούς προς διάσωση και κρίσιμες υποδομές.

Η αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, καθώς και εκείνων που προέκυψαν από τις ιδιαίτερες συνθήκες των τελευταίων ετών, ανάγκασε τους μηχανικούς της ΑΒΑΞ να επιστρατεύσουν όλη τους την εμπειρία, εισάγοντας σημαντικές καινοτομίες που διασφάλισαν την τεχνική αρτιότητα του έργου και γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στο πλούσιο ιστορικό του Ομίλου.

Μετρό Γραμμή 3_Σταθμός Πειραιάς

Σταθμός μετρό «Πειραιάς»

Ένα πραγματικό θαύμα της μηχανικής, ο σταθμός «Πειραιάς», κατασκευασμένος επί της Ακτής Καλλιμασιώτη (δίπλα ακριβώς στο λιμάνι) αποτελεί τον πρώτο υποθαλάσσιο σταθμό της χώρας μας, αφήνοντας σημαντική παρακαταθήκη τόσο για την ίδια την κατασκευαστική εταιρεία, όσο και για τους έλληνες μηχανικούς εν γένει. Παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στη στεριά, η κατασκευή του πραγματοποιήθηκε κυριολεκτικά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, γεγονός που – όπως είναι λογικό – μεταφράστηκε σε πολλές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες. Πέραν όλων των άλλων, οι μηχανικοί της ΑΒΑΞ χρειάστηκε να αποτρέψουν την εισροή των υπόγειων υδάτων στο σκάμμα, αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα και την άνωση που ασκούσαν στον πυθμένα του.

Άλλη μια σημαντική δυσκολία αφορούσε τη γειτνίαση του εργοταξίου με τον σταθμό του ΗΣΑΠ, ο οποίος αφενός εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες επιβάτες – κατοίκους και ταξιδιώτες που φτάνουν εκεί από το λιμάνι – και αφετέρου στεγάζεται σε διατηρητέο κτίριο που οικοδομήθηκε στα 1928-29. Εκτός από τον σταθμό με τη μεγάλη αρχιτεκτονική αξία, οι μηχανικοί έπρεπε να διασφαλίσουν την προστασία και του κεντρικού αγωγού αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ που περνά δια μέσω του έργου.

Οι προκλήσεις που επεφύλασσε ο σταθμός «Πειραιάς» δεν τελειώνουν εδώ. Ο υπόγειος ποταμός που περνά κάτω από την οδό Κόνωνος είχε ως αποτέλεσμα την αναγκαστική του «μετακίνηση» κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική χωροθέτησή του. Η τελική του θέση βρίσκεται σχεδόν κάτω από τον σημερινό σταθμό της Γραμμής 1 (Πειραιάς – Κηφισιά), γεγονός που διευκολύνει τη δημιουργία του μεγαλύτερου συγκοινωνιακού σταθμού της Αττικής, που θα αποτελείται από 2 σταθμούς μετρό και θα εξασφαλίζει πρόσβαση σε προαστικό, λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ.

Μετρό Γραμμή 3_Σταθμός Δημοτικό Θέατρο

Σταθμός Μετρό «Δημοτικό Θέατρο»

Ο μεγαλύτερος πλούτος της Ελλάδας αποτελεί σταθερά και μια από τις σημαντικότερες δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι μηχανικοί που κατασκευάζουν έργα υποδομών. Ο λόγος, φυσικά, για τους αρχαιολογικούς θησαυρούς που όπως αποδείχθηκε κρύβονταν και κάτω από το νέο σταθμό «Δημοτικό Θέατρο».

Σε όλη τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου, λάμβαναν χώρα και αρχαιολογικές έρευνες εντός παλαιών πηγαδιών, σηράγγων και δεξαμενών, που κατέληξαν να αποκαλύπτουν τμήματα των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης του Ιπποδάμειου ρυμοτομικού συστήματος της πόλης. Ανεκτίμητης αξίας, τα ευρήματα έχουν βρει τη θέση τους στη μόνιμη θεματική έκθεση που βρίσκεται πλέον εντός του σταθμού, δημιουργώντας μια νέα εστία πολιτισμού για την πόλη.

Επιπλέον, αξιοσημείωτος είναι και ο σεβασμός του έργου απέναντι στην ίδια την ιστορική πλατεία του Δημοτικού Θεάτρου, όπου είναι τοποθετημένος ο σταθμός, απέναντι από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και δίπλα στο Δημαρχείο της πόλης, όπου αναμένεται σύντομα να φτάνει και το τραμ, πέραν του ήδη υφιστάμενου μεγάλου αριθμού λεωφορείων και τρόλεϊ. Το σύνολο της πλατείας – και ιδίως τα μαρμάρινα στοιχεία της – αποκολλήθηκαν, αποθηκεύτηκαν και επανατοποθετήθηκαν πλήρως εναρμονισμένα με τα νέα υλικά, δίνοντας στην πλατεία τη σημερινή της μορφή που γεφυρώνει το παρελθόν με το μέλλον της.

Μετρό Γραμμή 3_Σταθμός Μανιάτικα

Σταθμός Μετρό «Μανιάτικα»

Ιστορικά και εξαιρετικά πολυπληθή, τα «Μανιάτικα» του Πειραιά, στα βόρεια του λιμανιού, είχαν απόλυτη ανάγκη από έναν σταθμό που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των κατοίκων τους. Πλέον, κάτω από το εντυπωσιακό άγαλμα της Μανιάτισσας Ηρωίδας, ο προσεγμένος σταθμός δεν θυμίζει σε τίποτα το δύσκολο εργοτάξιο των προηγούμενων ετών.

Βραχώδες και απαιτητικό, το υπέδαφος της περιοχής χρειάστηκε εξαιρετικά προσεκτική διαχείριση ως προς τη διάνοιξη ορύγματος – γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα και την ύπαρξη μόνο μιας εισόδου/εξόδου για το κοινό, χαρακτηριστικό που ο σταθμός μοιράζεται μόνο με εκείνον της Κατεχάκη.

Όλη αυτή η προσπάθεια δικαιώνεται από τις εκτιμήσεις για την επίδραση του σταθμού στο κέντρο του Πειραιά, με την αναμενόμενη μείωση των οχημάτων και την «ανάσα» που αυτή συνεπάγεται για το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Έτσι, στοίχημα της συγκεκριμένης επέκτασης είναι να λειτουργήσει καταλυτικά, ώστε οι πολίτες να επιλέγουν το Μετρό για τη μετακίνησή τους από και προς το επίνειο της πρωτεύουσας.

Μετρό Γραμμή 3_Σταθμός Μανιάτικα

Δυο παράξενα χρόνια

Φυσικά, από τις δυσκολίες που ξεπεράστηκαν για την ολοκλήρωση της επέκτασης της Γραμμής 3, δεν θα μπορούσαν να λείπουν και εκείνες που ήρθαν ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Από την αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής, μέχρι τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα που οδήγησαν σε δυσκολία εξασφάλισης των πρώτων υλών – και, φυσικά, τους περιορισμούς στις μετακινήσεις –, οι απρόβλεπτες συνθήκες είχαν μεν ως αποτέλεσμα την επέκταση του χρόνου εργασιών, αντιμετωπίστηκαν όμως αποτελεσματικά και σε πλήρη συμμόρφωση με τα εκάστοτε μέτρα που επέβαλλε η κυβέρνηση για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων.

Σε ένα διάστημα που διήρκεσε 2 έτη περίπου, οι εργασίες από το στάδιο των θεμελίων ολοκληρώθηκαν με συνέπεια, ξεπερνώντας τις προκλήσεις που επηρέασαν την εύρυθμη πορεία τους, με τον Όμιλο να επιτυγχάνει τη διατήρηση της επιχειρησιακής συνέχειας και το απαιτούμενο επίπεδο λειτουργίας των έργων.

Η μακροχρόνια τεχνογνωσία της ΑΒΑΞ, εξασφάλισε την ομαλή ολοκλήρωσή του παρά τις όποιες αντιξοότητες. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η δήλωση του Πρωθυπουργού της χώρας κατά την τελετή εγκαινίων, ο οποίος αναφερόμενος στην ανάδοχο κοινοπραξία δήλωσε «κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την τεχνική ευρηματικότητα προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες».

Μετρό Γραμμή 3_Σταθμός Δημοτικό Θέατρο

Επόμενο βήμα η Γραμμή 4

Η ολοκλήρωση της επέκτασης της Γραμμής 3 ανοίγει τον δρόμο για το επόμενο βήμα στην εξέλιξη του Μετρό, το οποίο πραγματοποιείται για ακόμη μια φορά με τον Όμιλο ΑΒΑΞ στη θέση του επικεφαλής.

Πρωτοπόρος στα έργα σταθερής τροχιάς, ο Όμιλος έχει ήδη ξεκινήσει την κατασκευή της Γραμμής 4, που πρόκειται να συνδέσει κομβικά σημεία της Αθήνας, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Με προτεραιότητά του την εμπρόθεσμη και ποιοτική εκτέλεση των αναγκαίων εργασιών με την ελάχιστη δυνατή όχληση των πολιτών, ο Όμιλος ΑΒΑΞ εργάζεται με την ίδια ομάδα, που έχει αποδείξει την αξία της, στοχεύοντας στην επιτυχή ολοκλήρωση και αυτού του έργου, που είναι και το μεγαλύτερο που πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.

Must in

Μαθήματα ελληνικής Ιστορίας

Στη μελέτη «Ιστορία, έθνος και μυθιστόρημα στη Μεταπολίτευση» ο Δημήτρης Τζιόβας προσεγγίζει τη σχέση λογοτεχνίας και έθνους μέσα από τις μεταμορφώσεις του λεγόμενου «ιστορικού μυθιστορήματος», της μνήμης και των τραυμάτων

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024