29 Οκτωβρίου 1959: Το πρώτο δυστύχημα της Ολυμπιακής του Ωνάση
Το αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας εκτελούσε την πτήση 214 προς Θεσσαλονίκη, με τριμελές πλήρωμα και 15 επιβάτες
Ήταν 29 Οκτωβρίου 1959 όταν το αεροπλάνο που εκτελούσε το απογευματινό δρομολόγιο της νεοσύστατης τότε Ολυμπιακής Αεροπορίας από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη κατέπεσε λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 18 άτομα (τριμελές πλήρωμα και 15 επιβάτες).
Αυτό υπήρξε το πρώτο δυστύχημα στην ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας, της εταιρείας που είχε ιδρύσει ο περίφημος Αριστοτέλης Ωνάσης.
Το χρονικό του δυστυχήματος
Το αεροπλάνο, ένα ελικοφόρο DC-3 τύπου Ντακότα, με πιλότο τον απόστρατο σμήναρχο της Πολεμικής Αεροπορίας Αναστάσιο Καλοβυρνά, αναχώρησε από το αεροδρόμιο του Ελληνικού με δεκάλεπτη καθυστέρηση, στις 17:10.
Εκτελούσε την πτήση 214 προς Θεσσαλονίκη, με τριμελές πλήρωμα και 15 επιβάτες, από τους οποίους δύο ήταν Αυστριακοί.
Δύο λεπτά μετά την απογείωση του αεροσκάφους ο κυβερνήτης ανέφερε το «έχειν καλώς» μέσω του ραδιοτηλεφώνου στον πύργο ελέγχου, ενώ είχε την υποχρέωση, σύμφωνα με τους τότε κανονισμούς, να έρθει σε επαφή με το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Τανάγρας για να ενημερώσει για την πορεία του μέχρι τις 17:25.
Η εν λόγω επαφή δεν έγινε την προκαθορισμένη ώρα. Ωστόσο, ο αρμόδιος αξιωματικός της Τανάγρας δεν ανησύχησε, καθώς υπέθεσε ότι ο κυβερνήτης δεν είχε επικοινωνήσει ακόμη εφόσον η πτήση είχε ξεκινήσει με καθυστέρηση.
Όταν όμως πέρασε η ώρα και ο κυβερνήτης του DC-3 δεν έδωσε κανένα σημείο ζωής, τότε σήμανε συναγερμός.
Η αρμόδια υπηρεσία της Ολυμπιακής Αεροπορίας μάταια προσπαθούσε να επικοινωνήσει με το αεροπλάνο.
Τα κακά νέα δεν άργησαν να φθάσουν.
Το σοκαριστικό θέαμα
Ένας βοσκός είδε το Ντακότα της Ολυμπιακής να πέφτει τυλιγμένο στις φλόγες μεταξύ της Αυλώνας και της Μαλακάσας και ειδοποίησε τη Χωροφυλακή και εκείνη τις αρμόδιες Αρχές.
Το θέαμα στο σημείο της πτώσης ήταν αποτρόπαιο.
Τα πτώματα των επιβατών ήταν καμένα και διαμελισμένα, και τα περισσότερα ήταν σχεδόν αδύνατον να αναγνωριστούν.
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, ένα από τα φτερά είχε αποκοπεί και είχε «πετάξει» σε απόσταση 4 χιλιομέτρων από την άτρακτο του αεροσκάφους.
Οι αντιφάσεις και το πόρισμα
Κατά την έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος υπήρξαν αντιφατικές εκτιμήσεις. Η κυβέρνηση Καραμανλή επικαλέστηκε «τις άσχημες καιρικές συνθήκες», ενώ η Ένωση Ιπταμένων Πολιτικής Αεροπορίας θεώρησε «υπεύθυνη την ιδιοκτησία της Ολυμπιακής Αεροπορίας», δηλαδή τον Αριστοτέλη Ωνάση, για «ελλιπή συντήρηση των αεροσκαφών» και «υπεραπασχόληση του προσωπικού» των αεροσκαφών.
Το επίσημο πόρισμα, που εκδόθηκε μήνες αργότερα, υπέδειξε ως βασικό αίτιο του δυστυχήματος τη βλάβη του κινητήρα κατά τη διάρκεια της απογείωσης.
- Τουρκία: Ρωσικό αεροπλάνο πήρε φωτιά από βλάβη στον κινητήρα [Βίντεο]
- Ολυμπιακός – ΑΕΚ 4-1: Την έκανε… κομμάτια!
- Μάιλι Σάιρους: «Η διαφορά ηλικίας με τον Μαξ είναι αναζωογονητική»
- Ζελένσκι: Η Ρωσία πρέπει να χάσει την ικανότητά της να χρηματοδοτεί τον πόλεμο
- Πάνω από 100.000 Τούρκοι τουρίστες πήραν βίζα – εξπρές για την Ελλάδα
- Πάρτι του Ολυμπιακού στο Καραϊσκάκη κόντρα στην ΑΕΚ – Ο Ζέλσον έκανε το 4-1 για τους «ερυθρόλευκους» (vids)