ΗΠΑ – Κίνα: Αντιπαράθεση με αιχμή τη συμφωνία για το λιμάνι του Αμβούργου
«Η Κίνα να μην αποκτήσει έλεγχο σε τερματικό σταθμό του Αμβούργου», λένε οι ΗΠΑ στη Γερμανία. Για «διπλωματία του εξαναγκασμού» κάνει λόγο το Πεκίνο.
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, με αφορμή την αμφιλεγόμενη συμφωνία που αφορά τερματικό σταθμό στο λιμάνι του Αμβούργου.
Οι ΗΠΑ δεν έχουν «κανένα δικαίωμα» να παρεμβαίνουν στη συνεργασία της Κίνας με τη Γερμανία, υπογράμμισε σήμερα το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών, απαντώντας στην Ουάσινγκτον, που νωρίτερα «συνέστησε με έμφαση» στο Βερολίνο, να μην επιστρέψει στο Πεκίνο να αποκτήσει έλεγχο σε τερματικό σταθμό του Αμβούργου.
- Διαβάστε επίσης: Φτάσαμε στο τέλος της παγκοσμιοποίησης; Η Κίνα, η Δύση και η μάχη για την πρωτοκαθεδρία
Υπενθυμίζεται ότι η Γερμανία ενέκρινε την πώληση ποσοστού 24,9% του τερματικού σταθμού στην Cosco. Λόγω της υπόθεσης η εφημερίδα Bild χαρακτηρίζει τον καγκελάριο «China Σολτς».
«Διπλωματία του εξαναγκασμού»
Η αμερικανική παρέμβαση είναι ενδεικτική της πρακτικής της διπλωματίας εξαναγκασμού, δήλωσε ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Τζάο Λιτζιάν σε δημοσιογράφους κατά την καθημερινή ενημέρωση των δημοσιογράφων στο Πεκίνο.
«Η πραγματική συνεργασία μεταξύ της Κίνας και της Γερμανίας είναι ένα ζήτημα για τις δύο κυρίαρχες χώρες, οι ΗΠΑ δεν θα πρέπει να βάλλουν εναντίον αυτού αναίτια και δεν έχουν κανένα δικαίωμα να ανακατεύονται και να παρεμβαίνουν», δήλωσε ο Τζάο σήμερα, μία ημέρα πριν από την επίσκεψη του Γερμανού καγκελαρίου Όλαφ Σολτς στο Πεκίνο όπου αναμένεται να συναντηθεί με τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ.
Η παρέμβαση των ΗΠΑ
Νωρίτερα υπήρξε παρέμβαση των Ηνωμένων Πολιτειών στο Βερολίνο, ώστε να μην επιστρέψει στο Πεκίνο να αποκτήσει έλεγχο σε τερματικό σταθμό του Αμβούργου, όπως δήλωσε την Τετάρτη, υψηλόβαθμος αξιωματούχος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών.
“Η πρεσβεία ήταν πολύ ξεκάθαρη στο γεγονός ότι προτείναμε με δυναμικό τρόπο ότι η Κίνα δεν θα πρέπει να έχει ένα ποσοστό άσκησης ελέγχου. Όπως είδατε όταν έγινε αναπροσαρμογή της συμφωνίας, δεν υπάρχει κάτι τέτοιο”, δήλωσε ένας αξιωματούχος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών μιλώντας ανώνυμα.
Το να διασφαλισθεί ότι η πόλη του Αμβούργου και το ίδιο το λιμάνι εξακολουθούν να έχουν την πλειοψηφία “είναι σημαντικό για τα στάνταρτ που προσπαθούμε να δρομολογήσουμε μεταξύ όλων των κρατών-μελών της ομάδας G7, αλλά και για τον υπόλοιπο κόσμο”, πρόσθεσε ένας δεύτερος αξιωματούχος.
Ο ίδιος δήλωσε ότι η Ουάσινγκτον συνεργάζεται με τους Ευρωπαίους συνεργάτες της προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι οποιεσδήποτε επενδύσεις από την Κίνα σε περιοχές στρατηγικού ενδιαφέροντος που εγείρουν ερωτήματα ασφάλειας, εξετάζονται προσεκτικά, ενώ λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα.
Ο «China Σολτς»
Ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός της Cosco έκανε μία προσφορά το 2021 για την εξαγορά ποσοστού 35% ενός από τους τρεις τερματικούς σταθμούς της εταιρίας HHLA στο μεγαλύτερο λιμάνι της Γερμανίας, αλλά ο κυβερνητικός συνασπισμός στο Βερολίνο παραμένει διχασμένος σχετικά με το αν η συμφωνία θα προχωρήσει.
Η Γερμανία ενέκρινε την πώληση ποσοστού 24,9% του τερματικού σταθμού στην Cosco την προηγούμενη εβδομάδα. Το ποσοστό αυτό είναι μειωμένο από το αρχικό ποσοστό πώλησης, μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν για τη συμφωνία, από τους δύο μικρότερους κυβερνητικούς εταίρους στον τριμερή κυβερνητικό συνασπισμό του Γερμανού καγκελαρίου Όλαφ Σολτς.
Με το ποσοστό της εξαγοράς να είναι μικρότερο του 25% δεν απαιτείται η έγκριση της κυβέρνησης, κάτι που θα ήταν δύσκολο να επιτευχθεί καθώς υπάρχουν υπουργεία που ελέγχονται από τους Πράσινους και τους Φιλελεύθερους.
Η είδηση για την αμερικανική παρέμβαση στη συμφωνία γίνεται γνωστή ημέρες πριν ο Σολτς πραγματοποιήσει την πρώτη επίσκεψή του στην Κίνα, η οποία θα παρακολουθηθεί στενά, αναφορικά με ενδείξεις για το βαθμό στον οποίο το Βερολίνο εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να μειώσει την οικονομική εξάρτησή του από την Κίνα, αλλά και να έρθει σε αντιπαράθεση με την κομμουνιστική ηγεσία της.
Οι επικριτές της συμφωνίας έχουν κατηγορήσει τον Σολτς ότι συνεχίζει να δίνει προτεραιότητα στα οικονομικά συμφέροντα της Γερμανίας απέναντι σε ευρύτερα συμφέροντα ασφάλειας.
Το υπουργείο Εξωτερικών, που ελέγχουν οι Πράσινοι, ανέφερε σε έγγραφο που διάβασε το Reuters ότι η επένδυση στο λιμάνι “επεκτείνει δυσανάλογα την στρατηγική επίδραση της Κίνας σε γερμανικές και ευρωπαϊκές μεταφορικές υποδομές, όπως και την εξάρτηση που έχει η Γερμανία από την Κίνα”.
Λόγω της υπόθεσης η εφημερίδα Bild χαρακτηρίζει δηκτικά τον καγκελάριο “China Σολτς”.
Με πληροφορίες από ΑΜΠΕ
- Η πρώτη επίσημη συνάντηση Ανδρουλάκη ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης
- Σοφία Βεργκάρα: Ετοιμάζεται για την φετινή Γιορτή των Ευχαριστιών με ένα ξεχωριστό χορό
- Ουκρανία: Στρατηγικές και μπλόφες – Επικίνδυνα παιχνίδια ΗΠΑ και Ρωσίας
- Τέμπη: «Ατυχείς συμπτώσεις» λέει το ΑΠΘ για το ζήτημα με το τιμητικό πτυχίο της Κέλλυς
- Παναθηναϊκός: Δύσκολη «αποστολή» στο Κάουνας
- Η THEON εξασφαλίζει νέες παραγγελίες ύψους €74 εκατ., έχοντας ήδη ξεπεράσει τα €150 εκατ. το 4ο τρίμηνο του 2024