Ηλεκτροκίνηση: Το 2035 ίσως να μη σημάνει το τέλος των ρυπογόνων οχημάτων στην ΕΕ
Ο επίτροπος Τιερί Μπρετόν ανησυχεί για τις επιπτώσεις της απόλυτης ηλεκτροκίνησης σε κοινωνία και βιομηχανία – Πτώση των τιμών των πρώτων υλών όχι όμως και των αυτοκινήτων «βλέπει» η Stellantis.
- Λήγει το τελεσίγραφο της Ουάσιγκτον στο Ισραήλ – Τι αποκαλύπτει η Washington Post
- Οι αναρτήσεις της Ειρήνης μετά το θάνατο κάθε παιδιού στην Αμαλιάδα
- «Ευχαριστώ, αλλά δεν»: Η βασίλισσα Ελισάβετ αρνήθηκε το Νόμπελ Ειρήνης
- Σκάνδαλο υποκλοπών, slapp αγωγές Δημητριάδη, ελευθερία του Τύπου και η σημασία της για τη δημοκρατία
Το 2035 θα σταματήσουν εν τέλει στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως; Η σχετική απόφαση ελήφθη μετά κωδωνοκρουσιών την περασμένη εβδομάδα. Αλλά… τίποτε δεν είναι σίγουρο. Ο αρμόδιος για την Εσωτερική Αγορά επίτροπος Τιερί Μπρετόν με συνέντευξή του στην εφημερίδα «Les Echos» θυμίζει ότι το σχετικό κείμενο των «27» προβλέπει και μια ρήτρα αναθεώρησης.
Η ρήτρα προβλέπει ότι το 2026 θα επανεξεταστεί η προοπτική της πλήρους απαγόρευσης των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου ή φυσικού αερίου βάσει της απόφασης που ελήφθη εφέτος. Κι αυτό πρώτον για να διασφαλιστεί ότι η μετάβαση της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση δεν θα έχει σοβαρές επιπτώσεις για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και συγκεκριμένα για την παρουσία της και την ανταγωνιστικότητά της παγκοσμίως. Και δεύτερον για να διασφαλιστεί ότι θα είναι αντισταθμίσιμες και ελεγχόμενες οι κοινωνικές επιπτώσεις που θα έχει «ο πιο μεγάλος μετασχηματισμός που γνώρισε ποτέ η βιομηχανία της Ευρώπης», όπως είπε χαρακτηριστικά ο γάλλος επίτροπος.
Διαβάστε επίσης: Πάτος η Ελλάδα στα σημεία φόρτισης αυτοκινήτων
Ο Μπρετόν, ο οποίος υπήρξε υπουργός Οικονομίας, Οικονομικών και Βιομηχανίας της Γαλλίας και ως εκ τούτου γνωρίζει καλά τις δυνατότητες, τις ιδιαιτερότητες και τις λειτουργικές «λεπτομέρειες» της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας του και εν πολλοίς ολόκληρης της Γηραιάς Ηπείρου, εξέφρασε μιλώντας στην οικονομική εφημερίδα την ανησυχία του για το ενδεχόμενο να αποδειχθεί πολύ παρακινδυνευμένη, πρόωρη και βιαστική η εγκατάλειψη από τους κατασκευαστές της τεχνολογίας των κινητήρων εσωτερικής καύσεως.
«Η ευρωπαϊκή βιομηχανία κινδυνεύει να βρεθεί απομονωμένη και αποξενωμένη από μια τεχνολογία υποσχόμενη, που θα έχει ακόμα μέλλον μπροστά της», είπε ο Μπρετόν. Ο επίτροπος εξέφρασε επίσης την ανησυχία του για το αν θα υπάρξει ο κατάλληλος χρόνος προσαρμογής του εργατικού δυναμικού στα νέα τεχνολογικά δεδομένα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Φθηνότερες πρώτες ύλες
Και ενώ το μεγάλο στοίχημα της ηλεκτροκίνησης είναι να πέσουν οι τιμές των αυτοκινήτων με την τεχνολογία αυτή ώστε να καταστούν προσιτά από οικονομικής απόψεως στη μεσαία τάξη των καταναλωτών στην Ευρώπη και διεθνώς, η εκτίναξη του πληθωρισμού παγκοσμίως μοιάζει να αναβάλλει στο… μη ορατό μέλλον την προοπτική αυτή.
Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις που έκανε στο αμερικανικό δίκτυο CNBC ο οικονομικός διευθυντής του γιγαντιαίου ομίλου Stellantis Ρίτσαρντ Πάλμερ, με τις οποίες προαναγγέλλει μεν πτώση των τιμών των πρώτων υλών για την αυτοκινητοβιομηχανία το 2023, αλλά όχι και πτώση των τιμών των αυτοκινήτων – είτε ηλεκτροκίνητων είτε με κινητήρες που καίνε υδρογονάνθρακες.
Σε κάθε περίπτωση, λόγω του πληθωρισμού οι ειδικοί δεν αναμένουν πτώση των τιμών των αυτοκινήτων στο ορατό μέλλον. Οι κατασκευαστές μέσω των αυξήσεων των τιμών πώλησης των τελικών προϊόντων τους προσπάθησαν εξάλλου μέχρι τώρα να αντισταθμίσουν την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, όπως είναι ο χάλυβας, το αλουμίνιο και επίσης των ειδικών μετάλλων, σπάνιων γαιών και άλλων υλικών για την κατασκευή των συσσωρευτών που κινούν τα ηλεκτρικά οχήματα.
Μόνη ελπίδα τα… κίνητρα
Ο Πάλμερ θεωρεί ότι τα κίνητρα που έχουν υιοθετήσει οι κυβερνήσεις για να στηρίξουν την στροφή του κλάδου προς την ηλεκτροκίνηση θα συνεχιστούν. Αλλά «ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να επιβαρύνει με πολλαπλούς τρόπους την γραμμή παραγωγής της Stellantis – υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τον όμιλο που προέκυψε τον Ιανουάριο του 2021 από τη συγχώνευση της γαλλικής PSA Peugeot Citroen του ιταλικού ομίλου Fiat και της αμερικανικής Chrysler, κατασκευάστριας μεταξύ άλλων μοντέλων και των δημοφιλών ανά την υφήλιο Jeep.
«Αυτό που θα δούμε το 2023 θα είναι η υποχώρηση του πληθωρισμού των πρώτων υλών, συγκριτικά με τους ρυθμούς που είδαμε φέτος. Ο πληθωρισμός μπορεί να είναι υψηλός σε άλλες συνιστώσες της καμπύλης κόστους. Αλλά η βαρύτητα των πρώτων υλών στην καμπύλη θα είναι μικρότερη την επόμενη χρονιά», δήλωσε χαρακτηριστικά ο αμερικανός μάνατζερ.
Ο Πάλμερ δεν προσδιόρισε συγκεκριμένα υλικά τα κόστη των οποίων προβλέπει ότι θα αυξηθούν το 2023. Εκπρόσωπος του ομίλου Stellantis διευκρίνισε όμως ότι ο μάνατζερ εννοούσε το χάλυβα και το αλουμίνιο. Η εκπρόσωπος αρνήθηκε να αναφερθεί στα υλικά που πιστεύεται ότι θα ανατιμηθούν την επόμενη χρονιά.
Αποκαθίσταται ο εφοδιασμός
Σε γενικές γραμμές οι τιμές στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία άρχισαν να ανεβαίνουν αισθητά κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, καθώς οι επιχειρήσεις του κλάδου αντιμετώπισαν συσσωρευμένα προβλήματα εξεύρεσης αποθηκευτικών χώρων (logistics), προμήθειας υλικών και στρατολόγησης εργαζομένων.
Τον Σεπτέμβριο η Ford προειδοποίησε τους επενδυτές ότι αναμένει την αύξηση των λειτουργικών της δαπανών κατά 1 δισ. δολάρια επιπλέον το τρίτο τρίμηνο του έτους, εξαιτίας της αναζωπύρωσης του πληθωρισμού και προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τα προβλήματα που επισήμανε ο αμερικανός κατασκευαστής είχαν ως αποτέλεσμα την εμφάνιση ελλείψεων στις προμήθειες εξαρτημάτων που επηρέασαν 40.000 έως 45.000 οχήματα, κυρίως ακριβά φορτηγάκια και οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV).
Τον ίδιο μήνα εξάλλου η Stellantis αλλά και η Renault αναγκάστηκαν να διακόψουν προσωρινά, για λίγες ημέρες ή εβδομάδες, τη λειτουργία γραμμών παραγωγής τους στα εργοστάσια της Ισπανίας εξαιτίας της έλλειψης μικροεπεξεργαστών, όπως είχαν δηλώσει εκπρόσωποι των συνδικάτων των δύο ομίλων.
Τον Ιούνιο η αμερικανική εταιρεία επιχειρηματικών συμβούλων AlixPartners έπειτα από έρευνά της ανακοίνωσε ότι τα κόστη των υλικών και των εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την κατασκευή τόσο των ηλεκτρικών οχημάτων όσο και των αυτοκινήτων με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης υπερδιπλασιάστηκαν κατά τη διετία της πανδημίας της Covid-19.
Πηγή: OT.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις