Ναυτιλία: Μπαίνουν σε… καταιγίδα τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ
Λόγω της ενεργειακής κρίσης, η ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μειωμένη ζήτηση εμπορευμάτων, που έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή πτώση των ναύλων στα containerships
- Πώς πέθανε στη Σύμη ο παρουσιαστής του BBC Μάικλ Μόσλεϊ - Απεφάνθη ο ιατροδικαστής
- Εύβοια: Σοκαριστικοί ισχυρισμοί των πατροκτόνων – Η 26χρονη έριξε αγιασμό στο σώμα του πατέρα μετά τη δολοφονία
- Πληροφοριοδότης κατά της OpenAI βρέθηκε νεκρός στο διαμέρισμά του στο Σαν Φρανσίσκο
- Οργασμοί ύπνου και μακροχρόνιες σχέσεις: Πέντε facts που μάλλον δεν ήξερες για το σεξ
Εντονα προβληματισμένοι για την πορεία της ναυτιλίας, παρά τις υψηλές πτήσεις της ναυλαγοράς, εμφανίζονται διεθνείς οίκοι αναλύσεων, προειδοποιώντας για τα σύννεφα της ύφεσης που πυκνώνουν.
Μεσούσης της ενεργειακής κρίσης, η ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μειωμένη ζήτηση εμπορευμάτων, που έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή πτώση των ναύλων στα containerships.
Διαβάστε επίσης: Σε υψηλά δύο ετών ο στόλος των ανενεργών containerships
Μπορεί τα τελευταία δύο χρόνια τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να «απογειώθηκαν», εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, μεταξύ των οποίων οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, η αυξημένη καταναλωτική ζήτηση, αλλά και η διαρκώς μειωμένη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων. Ωστόσο, το πλοίο της υπερανάπτυξης φαίνεται πως «ανέκρουσε πρύμναν», με τις εταιρείες-κολοσσούς του κλάδου να ακυρώνουν δρομολόγια.
Ο οίκος αναλύσεων Drewry ανέφερε ότι 117 δρομολόγια στις διαδρομές του Ατλαντικού, Ασίας – Βόρειας Ευρώπης, Ειρηνικού και Ασίας – Μεσογείου ακυρώθηκαν μόνο τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με αναλυτές, μάλιστα, η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2023.
Την ίδια ώρα, πολλές εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να στείλουν στα… πιτς δεκάδες πλοία προκειμένου να αντιμετωπίσουν την υπερπροσφορά χωρητικότητας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον για παροπλισμό πλοίων αρχίζει να πυκνώνει ιδιαίτερα στην Ευρώπη, με πλοιοκτήτες να αναζητούν χώρους για τον ελλιμενισμό του ανενεργού στόλου.
Οπως καταγράφεται από τον Drewry, ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index – WCI) κατέγραψε περαιτέρω μείωση και οι ναύλοι διαμορφώθηκαν στα 3.383 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ποδιών(Feu) την περασμένη εβδομάδα.
Πρόκειται για την 35η συνεχόμενη εβδομαδιαία μείωση και η συνολική υποχώρηση είναι 67% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σε διαδρομές όπως Σαγκάη – Ρότερνταμ και Σαγκάη – Λος Αντζελες οι ναύλοι έχουν μειωθεί κατά 77% και 70%, αντίστοιχα, σε σχέση με το περασμένο έτος.
Tα BULK
Σε ό,τι αφορά τη ναυλαγορά των bulk carriers καταγράφονται σημάδια περαιτέρω αποδυνάμωσης, με τον βασικό δείκτη Baltic Dry Index (BDI) να διαμορφώνεται στις 1.377 μονάδες την Τρίτη 1 Νοεμβρίου, καταγράφοντας πτώση 5,9%. Ηταν η δέκατη διαδοχική ημερήσια πτώση, με τον δείκτη να βρίσκεται σε χαμηλό επτά εβδομάδων.
Οπως αναφέρει το Reuters, ο επιμέρους δείκτης των Capesizes (BCI) κατέγραψε πτώση 11%, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, ενώ ο δείκτης των Panamaxes (ΒPI) ανήλθε σε 1.696 μονάδες, επίπεδα που συνιστούν χαμηλό οκτώ εβδομάδων.
Στο αντίποδα, οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια κινήθηκαν εκ νέου ανοδικά, ως αποτέλεσμα των φόβων για διαταραχές που οφείλονται στον πόλεμο της Ουκρανίας. Πιο συγκεκριμένα, αναλυτές επισημαίνουν ότι αναμένεται να ενταθεί η κρίση στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς οι κυρώσεις της ΕΕ στο ρωσικό αργό και τη βενζίνη θα επιφέρουν επιπτώσεις, με φόντο – βέβαια – τις αυξανόμενες απαιτήσεις θέρμανσης στο βόρειο ημισφαίριο.
Τα VLCC ΚΑΙ LNG
Στα επιμέρους, οι ναύλοι των VLCC βρίσκονται σε υψηλό 30 μηνών, από τον μέσο όρο των 6.700 δολ. την ημέρα το 2021 σε σχεδόν 100.000 δολ. την ημέρα τον Οκτώβριο. Τέλος, στα LNG η ζήτηση έχει εκτοξευθεί, φτάνοντας τα 400.000 δολ. ανά ημέρα σε ορισμένα συμβόλαια.
Το βασικό ερώτημα που προκύπτει, σύμφωνα με πολλούς οίκους αναλύσεων, είναι το αν θα υπάρξει μια ιδιαίτερα «ανώμαλη προσγείωση» στη ναυτιλία και αν ναι σε ποιους τομείς της. Καθώς το εμπόριο διά θαλάσσης βρίσκεται αντιμέτωπο με πολλά ζητήματα, στο τραπέζι των προβλημάτων προστίθεται η υπερπροσφορά πλοίων, μαζί με τις εκτεταμένες ελλείψεις εργατικού δυναμικού.
Η ING εκτιμά ότι 14% επιπλέον χωρητικότητα θα προστεθεί παγκοσμίως το 2023 καθώς εισάγονται νέα πλοία, όμως προειδοποιεί για έλλειψη εργατικού δυναμικού σε πλοία και λιμάνια.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις