Η «πτώση» ενός φοιτητή καθώς παρακολουθούσε μάθημα και οι ευθύνες
Το κακό περιστατικό με την «πτώση» του φοιτητή δείχνει ότι κάτι πρέπει να γίνει στα Πανεπιστήμια, ώστε να μη ξαναδούμε ποτέ τέτοια φαινόμενα!
Πριν από λίγο καιρό συνέβη κάτι (το οποίο δεν έχει συμβεί ποτέ σε μια Σχολή η οποία είναι από τις καλύτερες στην Ελλάδα και διακρίνεται πάντοτε). Τι εννοώ;
Ένας φοιτητής «έπεσε» από το παράθυρο και τραυματίστηκε (ευτυχώς χωρίς κίνδυνο της ζωής του) την ώρα κατά την οποία παρακολουθούσε ένα βασικό μάθημα στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης, λόγω του έντονου συνωστισμού που επικρατούσε από την παρουσία μεγάλου αριθμού φοιτητών!
Απέφυγα να διατυπώσω τις απόψεις μου για αυτό το θέμα μέχρι σήμερα, αλλά ταυτόχρονα πίστευα διαχρονικά ότι η σιωπή δεν βοηθά ποτέ στον εντοπισμό των ευθυνών για ορισμένα θλιβερά φαινόμενα.
Και θα επιχειρήσω να εντοπίσω τις ενδεχόμενες κατά τη γνώμη μου αιτίες οι οποίες οδήγησαν στον «πτώση» του άτυχου φοιτητή την ώρα που με όρεξη είχε πάει να παρακολουθήσει ένα σημαντικό μάθημα.
Και θα το κάνω αυτό παρά το γεγονός, ότι επί πολύ καιρό τώρα έχει επιχειρηθεί μια ακατανόητη προσπάθεια «πολιτικής εκμετάλλευσης ή εργαλειοποίσης» αυτού του ζητήματος από πολλές πλευρές (και σίγουρα από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης) , γεγονός το οποίο αποκαλύπτει και το χαμηλό πνευματικό επίπεδο του δημόσιου διαλόγου στη χώρα μας !
Ποιες είναι οι αιτίες, λοιπόν, που οδήγησαν στο παραπάνω κακό περιστατικό;
Καταρχήν η εκρηκτική ροή συνταξιοδότησης των καθηγητών και η αδικαιολόγητη απραξία του Υπουργείου Παιδείας.
Τι θέλω να πω; Όλοι οι πανεπιστημιακοί που μπήκαν στο Πανεπιστήμιο το 1980 και μεταγενέστερα και έγιναν καθηγητές , συνταξιοδοτούνται μαζικά (και με ένα ρυθμό που μετατρέπει «την ποσότητα σε ποιότητα» για να θυμηθώ ένα βασικό αξίωμα της φιλοσοφίας του Χέγκελ).
Και κάνω αυτή την αναφορά, γιατί ήδη παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις καθηγητών , πράγμα το οποίο οδηγεί σε μαζικές σχολές με χιλιάδες φοιτητές σε «συμπτύξεις τμημάτων» , με αποτέλεσμα σε μια μικρή αίθουσα διδασκαλίας να συνωστίζονται 150 ή 200 φοιτητές.
Και με 200 φοιτητές δεν μπορεί να γίνει σοβαρό μάθημα με ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των καθηγητών και των φοιτητών!
Και υπό αυτές τις περιστάσεις συνωστισμού πολλαπλασιάζονται και οι προϋποθέσεις για να γίνει ένα ατύχημα, όπως αυτό που συνέβη στον άτυχο φοιτητή!
Το κατανοεί αυτό η σημερινή Υπουργός Παιδείας ή όχι;
Αν αυτό γίνεται κατανοητό, τότε θα πρέπει να δοθούν ΜΑΖΙΚΑ καινούργιες οργανικές θέσεις στα Πανεπιστήμια , ώστε νέοι επιστήμονες με όρεξη να ενταχθούν στην πανεπιστημιακή κοινότητα.
Αυτό σημαίνει αύξηση των οικονομικών πόρων προς την Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αν αυτό ,τουλάχιστον σήμερα, δεν είναι δυνατό ( επειδή η κυβέρνηση χρηματοδοτεί ορθά τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος και του αερίου στα ελληνικά νοικοκυριά λόγω του πολέμου στην Ουκρανία), τότε είναι απαραίτητο να βρεθούν κάποιες προσωρινές λύσεις (όπως έχουν προτείνει ορισμένες ενώσεις καθηγητών)!
Διαφορετικά σε 3 ή 4 χρόνια σε πολλά ελληνικά πανεπιστήμια είναι ενδεχόμενο να μη διδάσκονται αρκετά μαθήματα!
Από την άλλη πλευρά και οι καθηγητές είναι απαραίτητο να αυξήσουν τις ώρες διδασκαλίας, ώστε να μη γίνονται μαθήματα με 150 φοιτητές σε μικρές αίθουσες.
Βεβαίως υπάρχουν και άλλες αιτίες, όπως η μη μείωση του αριθμού των εισακτέων σε σχολές ανάλογες, όπως η Νομική, όταν μάλιστα έχουμε ένα από τους μεγαλύτερους αριθμούς δικηγόρων στην Ευρώπη !
Το συμπέρασμα; Το κακό περιστατικό με την «πτώση» του φοιτητή δείχνει ότι κάτι πρέπει να γίνει στα Πανεπιστήμια, ώστε να μη ξαναδούμε ποτέ τέτοια φαινόμενα!
Γρηγόρης Καλφέλης – Καθηγητής Νομικής Σχολής του Α,Π,Θ
kalfelis@law.auth.gr
- Λακωνία: Σορός άντρα εντοπίστηκε κατά την κατάσβεση πυρκαγιάς στη Σκάλα
- Λίβανος: Τουλάχιστον 12 νεκροί και 50 τραυματίες από ισραηλινούς βομβαρδισμούς
- Γερμανία: Ο Πιστόριους δεν θα διεκδικήσει το χρίσμα του υποψήφιου καγκελάριου – Προτείνει Σολτς
- Κιμ Γιονγκ Ουν: Προειδοποιεί για κίνδυνο πυρηνικού πολέμου
- Ουκρανία: Παρίσι και Λονδίνο υπόσχονται να μην αφήσουν τον Πούτιν να «πετύχει τους σκοπούς του»
- Στα «ΝΕΑ» της Παρασκευής: Μια αλλαγή που ανατρέπει το σκηνικό