Αστέριος Πελτέκης στο in: Τελειώνουν οι αυθεντίες, η συνέργεια και η συνεργασία θα μας πάνε μπροστά
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, λίγο πριν κλείσει τον πρώτο χρόνο του στα νέα καθήκοντα του, μας μιλά για το όραμα του και τον πολιτισμό στη συμπρωτεύουσα.
Ο Αστέριος Πελτέκης είναι ο πρώτος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ που η επιλογή του έγινε μέσα από μία ανοιχτή διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος και μετά από σχετική γνωμοδότηση από Επιτροπή Αξιολόγησης. Γνωρίζει πολύ καλά το συγκεκριμένο θέατρο, καθώς σπούδασε στη Δραματική του Σχολή, από αυτό το θέατρο ξεκίνησε, μεγάλωσε θεατρικά και τώρα επέστρεψε σε αυτό ως Διευθυντής.
Ποιος είναι ο απολογισμός σας μετά από 8 μήνες ανάληψης των καθηκόντων σας στην καλλιτεχνική διεύθυνση;
Αισίως στις 22 Νοεμβρίου κλείνουμε 8 μήνες. Κάθε αρχή και δύσκολη, κάθε αρχή και πολύ ενδιαφέρουσα. Ξεκίνησα αυτό το έργο μου με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού για να αναλάβω την καλλιτεχνική διεύθυνση, μετά από μια πολύ δύσκολη περίοδο και αναφέρομαι στην πανδημία αλλά και στην εποχή της οικονομικής κρίσης, που επηρέασαν αρνητικά τον πολιτισμό. Στη ζωή όμως κάποια εμπόδια μας αναγκάζουν να βρίσκουμε δημιουργικές λύσεις.
Η προσπάθεια για ένα νέο ξεκίνημα, ένα θέατρο συμπερίληψης που θα αγκαλιάζει όλες τις υπόλοιπες τέχνες, όπως οφείλει το θέατρο και ένας κρατικός μηχανισμός, ο μεγαλύτερος στη Βόρεια Ελλάδα και ίσως ο μεγαλύτερος στα Βαλκάνια, ο οποίος έχει μια αποστολή να παράγει πολιτιστικό προϊόν και να απευθύνεται σε όλους.
Προσπαθούμε όλη η ομάδα, να φτάσουμε σε μια ποθητή εξωστρέφεια, ωστόσο το κύριο μέλημα μας είναι να επιστρέψει ο κόσμος στις αίθουσες. Αλλά και να φέρουμε και τους νέους στο θέατρο. Είμαστε μια πόλη με 160.000 φοιτητές και καλό θα είναι αυτοί να γίνουν η πηγή της ανατροφοδότησης, του restart της πολιτιστικής δραστηριότητας.
Διαβάστε επίσης: Αντίνοος Αλμπάνης στο in: «Δεν έχω φανταστεί τον εαυτό μου να γερνά μόνος του»
Πόσο βοηθά η πόλη της Θεσσαλονίκης στην ανάπτυξη και την εξέλιξη του πολιτισμού;
Η Θεσσαλονίκη είναι ένας τόπος που γεννάει πράγματα. Είναι μια πόλη δομημένη με την Αριστοτέλεια λογική δίπλα στη θάλασσα, μια μητέρα που γεννάει ιδέες. Το ΚΘΒΕ είναι μια κοιτίδα πολιτιστικής παραγωγής αλλά και εμπορικής παραγωγής, που συντηρεί μια μεγάλη μερίδα των κατοίκων της πόλης συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της πόλης. Απασχολείται πολύς κόσμος για να λειτουργήσουν οι σκηνές και να παραχθούν όλες οι παραγωγές μας. Τον χειμώνα εργάζονται περίπου 360 άτομα και 300 άτομα το καλοκαίρι που δουλεύουν μέσα στο θέατρο. Στόχος είναι να δουλεύουν όσο περισσότεροι είναι δυνατόν. Παράλληλα, συνεργαζόμαστε με καταστήματα λιανικής, χονδρικής, υλικών, παράπλευρων ειδικοτήτων. Συνδράμουμε στην τοπική και οικονομική ανάπτυξη.
Εντοπίσατε παθογένειες στο θεσμό;
Όταν βρεθήκαμε 2 χρόνια σε πανδημία, είναι φυσικό πολλά θέματα να έχουν κακοφορμίσει. Η προηγούμενη διεύθυνση, ωστόσο τα είχε πολύ τακτοποιημένα στο μέτρο του δυνατόν. Η θέση του Υπουργείου είναι να υπάρξει νοιάξιμο για το θέατρο και νοιάξιμο για την πόλη. Δεν είχα πολλά προβλήματα να αντιμετωπίσω. Μεγάλωσα και γαλουχήθηκα εδώ. Το 2013 έφυγα από το συγκεκριμένο θέατρο, διότι έβλεπα ένα θέατρο να πνέει τα λοίσθια πολιτιστικά. Όταν επανήλθα παρέλαβα ένα θέατρο πληγωμένο, από την οικονομική δυσπραγία.
Παρόλα αυτά το θέατρο κατάφερε και επιβίωσε. Οι διευθυντές έκαναν τις προσπάθειες τους και είχαν καλή πρόθεση. Ακόμα και τώρα τα οικονομικά είναι μνημονικά, με απόκλιση 25 έως 30% μειωμένης επιχορήγησης προ κρίσης. Επίσης στην Αθήνα λειτουργούν 300-400 σκηνές ενώ στη Θεσσαλονίκη 5. Με 1,5 εκ. κατοίκους που ζουν εδώ, θα έπρεπε να έχει πολύ περισσότερες σκηνές. Στο παρελθόν γίνονταν προσπάθειες αλλά γεννιόνταν, αρρώσταιναν και πέθαιναν. Μάλλον δεν υπήρξε η κατάλληλη στήριξη. Πρέπει να δώσουμε τα κίνητρα να υπάρξει θεατρική παραγωγή και να μην υπάρχει μόνο το Κρατικό Θέατρο, το οποίο αυτή τη στιγμή πρέπει να τραβήξει το κάρο.
Ποιοι είναι οι στόχοι σας;
Ο στόχος μας είναι να έχουμε ένα πρόγραμμα 20 παραστάσεων από τον Σεπτέμβριο μέχρι την Κυριακή των Βαΐων. Κάναμε μια συνετή κατανομή των χρημάτων που παραλάβαμε. Οι παραστάσεις μας έχουν ξεκινήσει πολύ δυνατά, έχοντας το φόβο πάντα της πανδημίας. Ωστόσο, έχουμε προβλέψει κάνοντας διπλές διανομές, ώστε να μην χάνουμε παραστάσεις και να γίνονται άμεσες αντικαταστάσεις. Βέβαια, περιμένουμε το πώς θα αντιδράσει ο κόσμος.
Στο πλάνο σας είναι οι διεθνείς συνεργασίες και η αναβάθμιση διεθνώς του θεσμού;
Βέβαια. Ήδη ανταποκριθήκαμε θετικά σε μια πρόταση της Αλβανίας και του ελληνικού προξενείου για συνεργασία. Τους πρότεινα να κάνουμε ανταλλαγή παραστάσεων και να δημιουργήσουμε ελληνική πολιτιστική εβδομάδα, όπου θα πραγματοποιηθεί εκεί και θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων συζητήσεις, workshop κλπ. Σκέφτηκα επίσης και τη συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας στο πλαίσιο μιας τριμερούς συνεργασίας. Να ξεκινά από Θεσσαλονίκη, να πηγαίνει Τίρανα, Σκόδρα και Κέρκυρα.
Επίσης συζητήσεις είχαμε και με το θέατρο Μπουλάντρα της Ρουμανίας, όπου σκηνοθετούσε ο Στάθης Λιβαθινος την Αντιγόνη του Σοφοκλή και προσπαθήσαμε μήπως τη φέρουμε στα Δημήτρια, αλλά δυστυχώς δεν καταφέραμε να ευοδωθεί. Έχουμε αφήσει ανοιχτό το δίαυλο για κάποια άλλη συνεργασία.
Προσπαθούμε με τα Βαλκάνια αλλά υπάρχουν κάποιες δυσκολίες στις συνεννοήσεις. Eπίσης έχουμε επαφές με τη δραματική σχολή της Αυστρίας, συνεργασία με το Γερμανικό θέατρο, παραστάσεις με τη Γαλλία. Με ενδιαφέρει το θέμα της εξωστρέφειας. Αυτό συμβαίνει και σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, το θέατρο Πορεία αλλά τον Δήμο Καλαμαριάς, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, καθώς επίσης και με την ΚΟΘ.
Εσείς θα συμμετέχετε σε κάποια παράσταση φέτος;
Εγώ θα είμαι στον «Κατά Φαντασίαν Ασθενή», του Μολιέρου σε σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπατζή.Ένα έργο που θα παίξω για τρίτη φορά, την πρώτη είχα κάνει έναν γιατρό, τη δεύτερη τον Κλεάν και τώρα τον Αργκάν. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 25/2 στην Μονή Λαζαριστών. Ήθελα τον πρώτο χρόνο να μην σκηνοθετώ ή να παίξω. Να συντονίσω έναν τριετή προγραμματισμό. Σε αυτή τη φάση έχουμε κάνει τον διετή, και είμαστε σε συζητήσεις και για άλλες συνεργασίες.
Όνειρο ή σχέδιο σας στο τιμόνι της καλλιτεχνικής διεύθυνσης;
Η δημιουργία ενός διεθνούς φεστιβάλ προσέγγισης του αρχαίου δράματος από δραματικές σχολές και ακαδημίες θεάτρου από τον κόσμο. Θα ήθελα να το αφήσω ως κληροδότημα. Επίσης προσπαθούμε την αναβάθμιση των μηχανισμών των σκηνών σε συνεργασία με την Περιφέρεια, γιατί έχουν πολλά τεχνικά θέματα και προσπαθούμε να τα συντηρούμε. Είμαι αισιόξοξος με τα προγράμματα ΕΣΠΑ, θα τα καταφέρουμε.
Μιλήστε μας για τη συνεργασία στη δραματική σειρά του MEGA «Γη της Ελιάς»
Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία, πριν έρθω ως διευθυντής στο ΚΘΒΕ. Ήταν ένας γκεστ ρόλος για τον β’ κύκλο, ο ρόλος του Θανάση. Ο Αντρέας Γεωργίου και ο Κούλλης Νικολάου είναι εξαιρετικοί. Έχω ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν μαζί τους, κάνουν υπέροχες δουλειές και φαίνεται αυτό από την τηλεθέαση των σειρών τους. Χαίρομαι που είμαι για άλλη μια φορά στο MEGA, που είχα και τις πρώτες δουλειές μου Δικαίωση, Σιωπηλός Δρόμος, L.A.P.D, Οι κούκλες.
Ποιο είναι το βασικό σκεπτικό σας;
Θέλουμε κινητικότητα και συνέργεια. Τελειώνουν πια οι αυθεντίες. Συνεργασία, συμπερίληψη και θέατρο από όλους για όλους. Τέχνη από όλους για όλους για να γίνει το θεατρο του κόσμου.
Photos under That long black cloud
Το πρόγραμμα παραστάσεων αναλυτικά:
ΘΕΑΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΕΜΣ)
«ΤΑ ΤΡΕΛΑ ΒΑΤΡΑΧΙΑ» της Mélody Mourey
Μετάφραση: Γιώργος Βουδικλάρης
Σκηνοθεσία: Mélody Mourey
Πρεμιέρα: Τετάρτη 26/10/2022
«ΤΙΤΑΝΕΣ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη
Σκηνοθεσία, Χορογραφία & Σκηνογραφία: Ευριπίδης Λασκαρίδης
Παραστάσεις: Παρασκευή 16 έως Κυριακή 18/12/2022
«ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ» του Βιτσέντζου Κορνάρου
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη
Πρεμιέρα: Τετάρτη 18/01/2023
«ΕΧΘΡΟΙ» του Ισαάκ-Μπάσεβιτς Σίνγκερ
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Πρεμιέρα: Παρασκευή 10/03/2023
ΦΟΥΑΓΙΕ ΤΗΣ ΕΜΣ
«O ΠΟΥΠΟΥΛΕΝΙΟΣ» του Μάρτιν ΜακΝτόνα
ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου Παγκουρέλη
Σκηνοθεσία: Μαίρη Ανδρέου
Πρεμιέρα: Παρασκευή 14/10/2022
«ΠΡΑΓΑ» του Χαβιέρ δε Διός
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Θέμης Θεοχάρογλου
Πρεμιέρα: Παρασκευή 25/11/2022
«ΑΛΓΟ-ΡΥΘΜΟΣ» / Μια σουρεαλιστική περιπλάνηση
Σύλληψη-Σκηνοθεσία-Ερμηνεία επί σκηνής: Αλεξάνδρα Καζάζου & Ελεάνα Γεωργούλη
Πρεμιέρα: Σάββατο 11/03/2023
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«Η ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΙΓΚΟΥΑΝΑ» του Τενεσί Ουίλιαμς
Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία: Ελένη Γκασούκα
Πρεμιέρα: Παρασκευή 28/10/2022
«ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΧΩΡΙΣΕΙ… ΝΑ ΣΗΚΩΣΕΙ ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ» του Γιώργου Καπουτζίδη
Σκηνοθεσία: Γιώργος Καπουτζίδης
Πρεμιέρα: Σάββατο 17/12/2022
«Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΜΟΥ» του Κάρλο Γκολντόνι
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης
Πρεμιέρα: Σάββατο 21/01/2023
«Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ» του Νικολάι Γκόγκολ
Μετάφραση: Λεωνίδας Καρατζάς
Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
Πρεμιέρα: Παρασκευή 24/03/2023
ΚΑΤΩ ΦΟΥΑΓΙΕ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
«Η ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΤΩΝ ΗΛΙΘΙΩΝ» του Νίκου Τσιφόρου
Σκηνοθεσία: Ανδρομάχη Χρυσομάλη
Πρεμιέρα: Τετάρτη 21/12/2022
ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ – ΣΚΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ
«Ο ΜΠΑΜΠΑΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ» του Ιάκωβου Καμπανέλλη
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης
Πρεμιέρα: Παρασκευή 07/10/2022
«Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ» του Μολιέρου
Μετάφραση: Ιωάννης Πολέμης
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Πρεμιέρα: Σάββατο 25/02/2023
«Ο ΗΧΟΣ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΟΤΑΝ ΠΕΦΤΟΥΝ»
Δραματουργία: Αγγελική Παπούλια
Σκηνοθεσία: Χρήστος Πασσαλής
Πρεμιέρα: Παρασκευή 12/05/2023
ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ
«ΑΛΕΠΟΥΔΕΣ» της Ντων Κινγκ
Μετάφραση: Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνοθεσία: Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Πρεμιέρα: Παρασκευή 30/09/2022
«ΑΓΓΕΛΑ» του Γιώργου Σεβαστίκογλου
Δραματουργική επεξεργασία- Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μπίτος
Πρεμιέρα: Κυρικαή 18/12/2022
«Σ’ ΕΣΑΣ ΠΟΥ ΜΕ ΑΚΟΥΤΕ» της Λούλας Αναγνωστάκη
Σκηνοθεσία: Χρήστος Θεοδωρίδης
Πρεμιέρα: Παρασκευή 10/02/2023
«BIG IN JAPAN» της Κατερίνας Λούβαρη-Φασόη
Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης
Πρεμιέρα: Σάββατο 22/04/2023
ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ – ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«ΓΚΑΡΗΣ, ΤΟ ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ» της Τασούλας Επτακοίλη
Θεατρική διασκευή: Βαγγέλης Κουφάκος
Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης
Μουσική: Δημήτρης Μαραμής
Πρεμιέρα: Κυριακή 06/11/2022
ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ ΣΤΟ ΚΘΒΕ – ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ (ΣΚΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ)
«ΕΙΡΗΝΗ ΞΑΝΑ» κατά Χρήστο Στανίση
Αρχαιολαϊκή κωμωδία
Ελεύθερη διασκευή, Σκηνοθεσία, Σκηνικά Κοστούμια, Μουσική Επιμέλεια, Καραγκιοζοπαίχτης: Χρήστος Στανίσης
ΘΕΑΤΡΙΚΑ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
- Χειμερινά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια ΚΘΒΕ: Εξερευνώ, Μαθαίνω, Εκπαιδεύομαι, Διασκεδάζω!
- Εκπαιδευτικά Εργαστήρια ΚΘΒΕ
- Εργαστήρι θεατρικής γραφής
- Καλλιτεχνικά εργαστήρια με τις μεθοδολογίες της μεικτής ομάδας «Εν δυνάμει», για εφήβους και νέους, ανάπηρους και μη
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2022-2023
- 4o Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους 2022 (28 Ιουνίου-13 Ιουλίου 2022)
- CATASTROPHE PROJECT – UNION DES THEATRES DE L’ EUROPE
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΣΠΑ ΚΘΒΕ 2022 – 2023
- Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους
- Το ΚΘΒΕ στην Εκπαίδευση
- Προμηθέας
- Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
Πληροφορίες: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος | www.ntng.gr | Τ. 2315 200 200
- Τέλος ανθεκτικότητας: «Νάρκη» στην επέκταση της σεζόν, λένε παράγοντες του τουρισμού
- Η αποστολή του Ολυμπιακού για το παιχνίδι με την ΑΕΚ
- Λουίς Ενρίκε: «Στο Champions League είμαστε μακριά από τα στάνταρ μας»
- Stormy Winds and Thunderstorms, as Cold Snap Hits Greece
- Τουρκία: Καθαίρεση άλλων δύο δημάρχων με την κατηγορία ότι συνδέονται με το ΡΚΚ
- Μανούσος Μανουσάκης: Κλίμα συγκίνησης στη κηδεία του σκηνοθέτη