Πώς η μόδα έχασε την αγάπη της για τις καμπύλες ξανά: «Νιώθω ότι η πρόοδος αντιστρέφεται»
Οι πασαρέλες αγκαλιάζουν τη διαφορετικότητα πιο πολύ από ποτέ, στα χαρτιά. Αλλά στις επιδείξεις αυτή τη σεζόν, όλα αφορούσαν το επίπεδο στομάχι.
- Χαμηλές θερμοκρασίες και παγετός σήμερα - Έκτακτο δελτίο θυελλωδών ανέμων σε ισχύ
- «Δεν με κατηγορούν οι Αρχές, με κατηγορούν όλοι οι άλλοι» – Τι απαντά η Ειρήνη Μουρτζούκου στη μητέρα της
- Κυρώσεις κατά της Haaretz - Η ιστορική ισραηλινή εφημερίδα στο στόχαστρο της κυβέρνησης
- Παιδάκι παρασύρθηκε από αυτοκίνητο μπροστά στα μάτια των γονιών του στη Λαμία
Η μόδα αφορά στα ρούχα αλλά αφορά κυρίως στα σώματα αφού τα ρούχα καλύπτουν τα σώματα. Τα βραβεία του Συμβουλίου Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής είναι οι υψηλότερες διακρίσεις που απονέμονται στους Αμερικανούς σχεδιαστές μόδας, οπότε θα περίμενε κανείς ότι το γεμάτο αστέρια γκαλά της Νέας Υόρκης θα ήταν μια βιτρίνα για εξαιρετικά ρούχα. Αλλά την περασμένη εβδομάδα το κόκκινο χαλί δεν ανέδειξε ένα φόρεμα, αλλά ένα σώμα. Η ηθοποιός της ταινίας Uncut Gems, η Τζούλια Φοξ, φόρεσε ένα φόρεμα με κοψίματα που ήταν κυρίως κοψίματα, με μια υποψία από φόρεμα. Το λεπτό της σώμα, όχι το φόρεμα, ήταν το ρούχο.
Η τάση που ξεχώρισε στις επιδείξεις της φετινής σεζόν στην πασαρέλα ήταν η επίπεδη κοιλιά. Στον οίκο Fendi, τα πλευρά ήταν ορατά κάτω από λεπτά πλεκτά. Στον Versace υπήρχε ένα μεγάλο κομμάτι τεντωμένης γυμνής σάρκας μεταξύ της ζώνης μέσης ενός τζιν παντελονιού και του μικροσκοπικού σουτιέν. Τα catsuits από μαύρη δαντέλα στον Burberry και από κρυστάλλινο δίχτυ στη Stella McCartney συμπληρώνουν την τάση. Όλα αυτά φορέθηκαν στην πασαρέλα από μοντέλα με το χαμηλό σωματικό λίπος να είναι προϋπόθεση για να φαίνονται καθαρά τα οστά και οι σκιές των μυών.
Ο παραδοσιακός υπερ-λεπτός σωματότυπος
Το αστείο είναι ότι τα μοντέλα της πασαρέλας δεν γίνονται στην πραγματικότητα πιο αδύνατα. Η μηχανή αναζήτησης μόδας Tagwalk κατέγραψε τους αριθμούς και διαπίστωσε ότι από τις 247 επιδείξεις μόδας αυτή τη σεζόν, οι 90 περιλάμβαναν μοντέλα με «καμπύλες» (plus-size), από 62 την προηγούμενη σεζόν. Το γεγονός ότι το 64% των οίκων εξακολουθούν να χρησιμοποιούν μόνο τον παραδοσιακό υπερ-λεπτό σωματότυπο στην πασαρέλα τους είναι αργή πρόοδος, αλλά η πορεία «καμπυλώνει» προς τη σωστή κατεύθυνση.
Η αναβίωση του ντυσίματος Y2K – χαμηλόμεσα παντελόνια, σουτιέν, κορσέδες, μικροσκοπικές μίνι φούστες – θέτει τα σώματα υπό εξόφθαλμη εξέταση, ενώ για ένα διάστημα ήταν καλυμμένα από την τάση με τα μακριά, φαρδιά φορέματα και τα υπερμεγέθη πλεκτά. Μια από τις στιγμές που ξεχώρισαν στη σεζόν ήταν στην πασαρέλα του οίκου Coperni, όπου η Μπέλα Χαντίντ στάθηκε σχεδόν γυμνή για εννέα λεπτά, ενώ ένα φόρεμα δημιουργήθηκε στο σώμα της με τη χρήση υφάσματος με σπρέι. Το μήνυμα του τρικ ήταν να γιορτάσει τα βιώσιμα διαπιστευτήρια της Fabrican, η οποία χρησιμοποιεί ανακυκλωμένα υλικά και μια συμπιεσμένη διαδικασία παραγωγής για να μειώσει δραστικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της παραγωγής υφασμάτων. Αλλά ήταν επίσης σαν ένα φλερτ με τους γοφούς της Χαντίντ και τον φακό. Ήταν, αναμφίβολα, το supermodel με την πιο δυνατή ενέργεια αυτή τη σεζόν στην πασαρέλα.
Μέχρι και η Κιμ Καρντάσιαν έχασε 16 κιλά
Το φετινό Met Gala θα μείνει στην ιστορία ως εκείνο στο οποίο η Κιμ Καρντάσιαν έχασε 16 κιλά για να χωρέσει στο φόρεμα της Μέριλιν Μονρόε, ενώ η δραματική απώλεια βάρους της κυριάρχησε στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων μετά την εκδήλωση. Το 2023, το Met Gala θα τιμήσει τον αείμνηστο Καρλ Λάγκερφελντ, ο οποίος αποκάλεσε την Αντέλ «λίγο πολύ χοντρή» και απέρριψε όσους επέκριναν την εμμονή της μόδας με το λεπτό, ως «χοντρές μητέρες με τις σακούλες με τα πατατάκια τους να κάθονται μπροστά στην τηλεόραση».
Μένει να δούμε αν η επικεφαλής του γκαλά Άννα Γουίντουρ – η οποία το 1998 πρότεινε στην Όπρα να χάσει 20 κιλά πριν από τη φωτογράφιση του εξώφυλλου της Vogue – θα αντιμετωπίσει την παχυσαρκία με τον ίδιο τρόπο όπως ο Καρλ. Η New York Post αναφέρθηκε πρόσφατα στην απώλεια βάρους της Καρντάσιαν, στην αυξημένη ζήτηση για μαθήματα πιλάτες και στο αμφιλεγόμενο φάρμακο για απώλεια βάρους Ozempic σε ένα άρθρο με τίτλο «Αντίο μπουτάκια. Το heroin chic είναι πάλι εδώ».
Δείτε τις εμφανίσεις από τα βραβεία του Συμβουλίου Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής
Αυτό ήταν λοιπόν;
Παρά το γεγονός ότι βρέθηκε στις σελίδες της Vogue και σε μια διαφημιστική καμπάνια για τον Calvin Klein, το μοντέλο Λοβίσα Λάγκερ, με τις έξτρα καμπύλες, δεν κλείστηκε για καμία επίδειξη πασαρέλας αυτή τη σεζόν. «Τα Y2K looks που είναι και πάλι in σπρώχνουν τη μόδα προς τα πίσω» λέει στο τηλέφωνο από τη Νέα Υόρκη. «Νιώθω ότι η πρόοδος που έχουν κάνει τα μοντέλα με καμπύλες αντιστρέφεται».
Για την Λάγκερ, η οποία μεγάλωσε στη Στοκχόλμη παρακολουθώντας το America’s Next Top Model, το μοντέλο με καμπύλες είναι θέμα εκπροσώπησης. «Η μαμά του φίλου μου, η οποία έχει το ίδιο μέγεθος με μένα – πάνω από το νούμερο 18 – ήταν τόσο ενθουσιασμένη που έκανα το μοντέλο για μια μάρκα από την οποία αγόραζε ρούχα. Αυτό της έδωσε τόση χαρά». Αλλά η Λάγκερ λέει ότι «συχνά είναι πολύ μόνη στη δουλειά. Είμαι σχεδόν πάντα το μόνο μοντέλο με καμπύλες στο πλατό ή σε μια επίδειξη. Αυτό μπορεί να με κάνει να νιώθω κάπως ταπεινομένη. Έχω την τάση να κάνω παρέα περισσότερο με τη δημιουργική ομάδα και την ομάδα μαλλιών και μακιγιάζ παρά με τα μοντέλα».
Επιπλέον, λέει, ότι συχνά δεν υπάρχουν ρούχα που να της ταιριάζουν. «Αν κάνω ένα editorial σε περιοδικό, θα καταλήξω να φοράω εσώρουχα και παλτό – αυτός είναι ένας συνηθισμένος τρόπος να ντύνονται τα κορίτσια με καμπύλες, αν τα δείγματα των πραγματικών ρούχων είναι πολύ μικρά. Οι άνθρωποι είναι τεμπέληδες. Δεν μας ντύνουν με τον ίδιο σεβασμό».
Μια σχεδιάστρια με όραμα τις γυναίκες με καμπύλες
Η γεννημένη στη Βραζιλία σχεδιάστρια Karoline Vitto αντιστρατεύεται αυτή την τάση. Η τελευταία της συλλογή από κομμάτια από ελαστικό jersey με μεταλλικές λεπτομέρειες παρουσιάστηκε στην πασαρέλα της εβδομάδας μόδας του Λονδίνου αποκλειστικά σε μοντέλα με καμπύλες. «Ήξερα ότι δεν ήθελα κανένα μοντέλο του Ηνωμένου Βασιλείου μεγέθους έξι ή οκτώ στην επίδειξη» λέει η Vitto. «Ήθελα μια αίσθηση εκπροσώπησης για τις γυναίκες που δεν βλέπουν τον εαυτό τους στα περισσότερα σόου, και έψαξα για ένα δυνατό περπάτημα, δυνατές προσωπικότητες».
Η ενσωμάτωση του μεγέθους στην πασαρέλα είναι συχνά συμβολική – ένα σώμα κλεψύδρα σε μια πομπή λεπτών σωμάτων – αλλά στην πασαρέλα της Vitto υπήρχαν μαλακά σημεία σάρκας που διπλώνονταν πάνω από το ντεκολτέ, χοντρές γάμπες και μαλακές κοιλιές που συνθλίβονταν από τις γλυπτικές λεπτομέρειες στα φορέματά της. Φανταστείτε να είχατε περάσει έναν μήνα κοιτάζοντας μόνο τις χορεύτριες του Degas και μετά ξαφνικά να σας παρουσιαζόταν ένα δωμάτιο γεμάτο πίνακες του Rubens.
Το «κοκαλιάρικο» της Κέιτ Μος
Η Κέιτ Μος δήλωσε πρόσφατα στην εκπομπή Desert Island Discs του BBC ότι το σχόλιό της «τίποτα δεν έχει τόσο καλή όψη όσο το κοκαλιάρικο» ήταν μόνο ένας μαγνήτης ψυγείου που ανέφερε ως αστείο – αλλά αυτό δεν εμπόδισε μια ολόκληρη γενιά να πιστέψει ότι είναι το μάντρα της. Η Τέιλορ Σουίφτ έχει επικριθεί για το βίντεο του τραγουδιού της Anti-Hero, το οποίο την δείχνει να στέκεται πάνω σε μια ζυγαριά που γράφει «χοντρή». Το γεγονός ότι το μήνυμα του βίντεο και του τραγουδιού προορίζεται ως σχόλιο για τις ανασφάλειές της και όχι για το βάρος της, δεν εμπόδισε να επισημανθεί ως προβληματικό από μια κουλτούρα που δονείται σε κόκκινο συναγερμό για το body shaming.
Το μέγεθος του σώματος αποτελεί μέρος μιας περίπλοκης συζήτησης γύρω από την ποικιλομορφία στη μόδα που επεκτείνεται στο φύλο, την εθνικότητα, την ηλικία και την αναπηρία.
Και έχει δρόμο ακόμα μπροστά της.
*Με στοιχεία από theguardian.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις