Σάββατο 02 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Ντιέγκο Μαραντόνα: Ο «Θεός της Νάπολης»

Ντιέγκο Μαραντόνα: Ο «Θεός της Νάπολης»

«Το να βλέπεις τον Μαραντόνα ζωντανά ήταν σαν να έχεις μια μυστικιστική εμπειρία» λένε όσοι είδαν τον ποδοσφαιριστή-θρύλο που ήταν πάντα ταγμένος στο πλευρό των φτωχών και των καταπιεσμένων.

Μερικά ζευγάρια είναι γραφτό να είναι μαζί. Κανένα περισσότερο από τον Ντιέγκο Αρμάντο Μαραντόνα και την SSC Νάπολι. Αυτή ήταν μια σχέση που τα είχε όλα. Κάθε πιθανό συναίσθημα. Υπήρχε αχαλίνωτη χαρά και αφοσίωση. Υπήρχε εμπιστοσύνη και ελπίδα. Υπήρχαν τόσα πολλά ευτυχισμένα σκαμπανεβάσματα, αλλά και κάποια οδυνηρά δυσάρεστα. Αλλά, πάνω απ’ όλα, υπήρχε άνευ όρων αγάπη που – 35 χρόνια μετά το πρώτο τους ραντεβού – δεν έχει αλλάξει ποτέ.

Από την πρώτη μέρα, ο Ντιέγκο ένιωσε αμέσως σαν στο σπίτι του στη Νάπολη. Είχε μεγαλώσει σε συνθήκες ακραίας φτώχειας στη Villa Fiorito, μια υπερπληθυσμιακή παραγκούπολη στα προάστια του Μπουένος Άιρες. Όπως δείχνει με γραφικές λεπτομέρειες η ταινία του Asif Kapadia για τον Μαραντόνα δεν υπήρχε καθαρό νερό, δεν υπήρχαν ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι και οι εξαθλιωμένοι κάτοικοι έπρεπε να εργάζονται νυχθημερόν για να επιβιώσουν. Ο οικοδόμος πατέρας του Μαραντόνα, ο Ντον Ντιέγκο, πήγαινε στη δουλειά στις 4 το πρωί κάθε μέρα και, σύμφωνα με τα λόγια του γιου του «έφτανε σπίτι νεκρός».

Ο Μαραντόνα σε όλη του τη ζωή τάχθηκε πάντα στο πλευρό των φτωχών και των καταπιεσμένων. Η πρώην ομάδα του – και αυτή της καρδιάς του στην Αργεντινή – η Μπόκα Τζούνιορς ήταν η ομάδα της εργατικής τάξης που μάχονταν εναντίον της ομάδας της ανώτερης τάξης, της Ρίβερ Πλέιτ. Κατά τη διάρκεια των δύο χρόνων του στην έντονα αυτονομιστική Βαρκελώνη της Ισπανίας τον είχαν κάνει να αισθάνεται απόβλητος, καθώς οι ντόπιοι τον χαρακτήριζαν «Sudaca» – ένας υποτιμητικός όρος για έναν σκουρόχρωμο Νοτιοαμερικανό.

Ήρωας των φτωχών παιδιών

Στη Νάπολη, θα έβρισκε μια ομάδα, μια πόλη και ένα κοινό που αντιμετώπιζε τα ίδια προβλήματα με εκείνον όταν μεγάλωνε. Ήταν μια δυσλειτουργική, υποβαθμισμένη, αλλά εξαιρετικά παθιασμένη πόλη -ιδιαίτερα όταν επρόκειτο για το ποδόσφαιρο- που υπέφερε από μαζική φτώχεια, ανεργία και οργανωμένο έγκλημα, ενώ ο αριστοκρατικός, βιομηχανικός βορράς την απεικόνιζε ως κηλίδα για την Ιταλία. «Θέλω να γίνω το είδωλο των φτωχών παιδιών της Νάπολης, γιατί είναι σαν κι εμένα όταν ζούσα στο Μπουένος Άιρες»  θα έλεγε ο El Pibe de Oro την πρώτη του μέρα ως παίκτης εκεί.

Ο άνθρωπος που ταξίδεψε στη Βαρκελώνη για να διαπραγματευτεί την υπογραφή του Μαραντόνα, ο αθλητικός διευθυντής της Νάπολι, Αντόνιο Τζουλιάνο, ήταν και ο ίδιος από τις φτωχογειτονιές της Νάπολης. Θρύλος κατά τη διάρκεια των 15 χρόνων του ως παίκτης στην ομάδα της γενέτειράς του, ο Τζουλιάνο είπε μάλλον προφητικά στον Μαραντόνα ότι θα γινόταν «ζωντανός Θεός» αν έμπαινε στους «Partenopei» – και ότι οι άνθρωποί του θα πέθαιναν γι’ αυτόν.

Αυτό έγινε ξεκάθαρο στον Μαραντόνα όταν, παρά το γεγονός ότι ο Τζουλιάνο συμφώνησε σε ποσό-παγκόσμιο ρεκόρ για να υπογράψει τον Αργεντινό, ο πρόεδρος της Μπαρτσελόνα Ζοζέπ Λούις Νούνιεθ «μετακίνησε τα γκολπόστ» την τελευταία στιγμή απαιτώντας επιπλέον 500.000 λίρες για να προχωρήσει η συμφωνία. Οι Ναπολιτάνοι απάντησαν κάνοντας έρανο στους δρόμους – από τις διαβόητα πολυσύχναστες πολυκατοικίες της ισπανικής συνοικίας μέχρι τη συνοικία Forcella που διοικείται από την Καμόρα.  Όλοι μαζί βοήθησαν να καλυφθεί η διαφορά και η συμφωνία ολοκληρώθηκε.

Photo: Public Domain

Ο Μαραντόνα ήταν ενθουσιασμένος

«Ένιωσα ότι με αγαπούσαν, ότι με αγαπούσαν πραγματικά και αληθινά» αποκάλυψε στην αυτοβιογραφία του, «Touched by God». «Η Νάπολη ήταν μια τρελή πόλη – ήταν τόσο τρελοί όσο κι εγώ – το ποδόσφαιρο ήταν η ίδια η ζωή. Πολλά πράγματα μου θύμιζαν την καταγωγή μου. Είχαν γίνει απεργίες πείνας και οι άνθρωποι είχαν αλυσοδεθεί στον φράχτη του γηπέδου Σαν Πάολο, παρακαλώντας με να έρθω. Πώς θα μπορούσα να τους απογοητεύσω;».

Η υστερία της παρουσίασης του Ντιέγκο ως παίκτη της Νάπολι στις 5 Ιουλίου 1984 θα ενίσχυε αυτό το συναίσθημα. Έφτασε από τον ουρανό του γαλάζιου καλοκαιρινού ουρανού της Νάπολης με ελικόπτερο, ενώ το γήπεδο ξΦεχείλιζε από 70.000 φανατικούς οπαδούς που φώναζαν «Ho visto Maradona, ho visto Maradona». («Είδα τον Μαραντόνα, είδα τον Μαραντόνα»).

Ανέβηκε τα σκαλιά από το εσωτερικό του Σαν Πάολο για να επιστρέψει στο κέντρο του γηπέδου, το οποίο ήταν περικυκλωμένο από περισσότερους από 100 δημοσιογράφους και εικονολήπτες. Υπό τα συνθήματα «Ole, Ole, Ole, Ole, Ole, Diego, Diego», χαιρέτησε και έστειλε φιλιά στο πλήθος, το οποίο έστησε ένα πυροτεχνικό θέαμα που θα μπορούσε να συναγωνιστεί την έκρηξη του ίδιου του Βεζούβιου.

Το πρώτο του σουτ στο Σαν Πάολο κατέληξε με υπέροχη στροφή στην πάνω γωνία από τα 35 μέτρα. Με ένα κασκόλ της Νάπολι στην αγκαλιά του, απευθύνθηκε στους φανατικούς πιστούς του. «Καλησπέρα, Ναπολιτάνοι. Είμαι πολύ χαρούμενος που βρίσκομαι μαζί σας» ήταν τα πρώτα του λόγια πριν χαρίσει σε όλους μια γευστική δοκιμή keepie-uppie. Στη συνέχεια, έριξε την μπάλα στο ενθουσιασμένο πλήθος και αποχώρησε με ένα «Forza Napoli».

Ήδη, ένιωθε ότι είχε γίνει ένας ζωντανός Θεός – όπως ακριβώς είχε προβλέψει ο Τζουλιάνο.

Το θαύμα της Νάπολι

«Η Νάπολι ήταν, με ποδοσφαιρικούς όρους, πιο κοντά στη δεύτερη κατηγορία παρά στο πρωτάθλημα» θυμάται. «Ήξερα ότι θα υπέφερα – πολύ – αλλά ήξερα επίσης ότι όσο πιο δύσκολο είναι κάτι, τόσο περισσότερο μου αρέσει. Όσο λιγότερη πίστη είχαν σε μένα ή σε εμάς, τόσο πιο θυμωμένος ήμουν και τόσο πιο σκληρά έπαιζα».

Είναι εξαιρετικά ανακριβές να περιγράψει κανείς – όπως έκαναν κάποιοι – τη Νάπολι του Μαραντόνα ως ομάδα ενός ατόμου. Οι πρωταθλητές του 1987 περιλάμβαναν διεθνείς Ιταλούς όπως ο Φερνάντο Ντε Νάπολι, ο Σαλβατόρε Μπάγκνι, ο Μπρούνο Τζορντάνο και ο θρύλος της άμυνας Τσίρο Φεράρα. Οι νικητές του 1990 περιλάμβαναν τους Βραζιλιάνους αστέρες Alemao και Careca, καθώς και τον νεαρό Gianfranco Zola.

Ωστόσο, είναι σαφές ότι χωρίς τον Μαραντόνα, η Νάπολι δεν θα μπορούσε να πλησιάσει την κατάκτηση του πρωταθλήματος. Εκείνη την εποχή, το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου της Ιταλίας ήταν μακράν το ισχυρότερο και πλουσιότερο πρωτάθλημα στον κόσμο. Κάθε ομάδα, μέχρι και την τελευταία θέση του πρωταθλήματος, διέθετε stranieri (ξένους παίκτες) παγκόσμιας κλάσης: Πλατινί, Μπόνιεκ και Λάουντρουπ στη Γιουβέντους, Φαν Μπάστεν, Γκούλιτ και Ρίτσκααρντ στη Μίλαν, Ρούμενιγκε, Ματχάους, Μπρέμε και Κλίνσμαν στην Ίντερ, Φαλκάο και Τσερέζο στη Ρόμα, Σόκρατες και Πασαρέλα στη Φιορεντίνα, Ελκτζαέρ και Μπρίγκελ στη Βερόνα, Ζίκο στην Ουντινέζε…  Ποτέ πριν ή μετά δεν έχει μονοπωλήσει ένα πρωτάθλημα τόσους πολλούς από τους σούπερ σταρ του ποδοσφαίρου ταυτόχρονα.

Όσοι έπαιξαν με ή εναντίον του Μαραντόνα δεν έχουν καμία αμφιβολία ότι είναι ο μεγαλύτερος ποδοσφαιριστής όλων των εποχών. «Ο καλύτερος αντίπαλος με τον οποίο έπαιξα ποτέ» εξυμνούσε ο Πάολο Μαλντίνι. «Τα πράγματα που μπορούσα να κάνω εγώ με μια μπάλα, μπορούσε να τα κάνει αυτός με ένα πορτοκάλι» αποθέωσε ο Μισέλ Πλατινί. «Δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά κάποιος σαν τον Μαραντόνα, ακόμα κι αν ο Μέσι κερδίσει τρία Παγκόσμια Κύπελλα ή σκοράρει με ποδήλατο από το κέντρο» παρατήρησε ο Έκτορ Ενρίκε, ο οποίος ήταν συμπαίκτης του Μαραντόνα όταν σχεδόν μόνος του οδήγησε την Αργεντινή στη δόξα του Παγκοσμίου Κυπέλλου στο Μεξικό το 1986.

Photo: Public Domain

Πόλεμος Βορρά και Νότου

Ο βορράς και ο νότος της Ιταλίας βρίσκονται σε αντιπαράθεση από τότε που η χώρα ενοποιήθηκε το 1871. Το οικονομικό χάσμα μεταξύ των δύο πόλων είναι αστρονομικό. Ο βιομηχανικός βορράς της Ιταλίας -μέσω εργοστασίων όπως η FIAT στο Τορίνο- κυριαρχεί στο οικονομικό τοπίο. Εν τω μεταξύ, ο νότος είναι συντριπτικά αγροτικός και υποφέρει από φτώχεια και σοβαρή ανεργία. Πράγματι, τα επίπεδα ανεργίας ξεπέρασαν πρόσφατα το 50% στη Νάπολη.

Αυτό το οικονομικό χάσμα έχει οδηγήσει σε πολλές στερεοτυπικές και προκατάληψη στάσεις. Οι νότιοι αντιμετωπίζονται από τους βόρειους ως φτωχοί, τεμπέληδες, αμόρφωτοι και ακάθαρτοι. Χαρακτηρίζονται ως «terroni» – αγρότες – ένας πολύ υποτιμητικός όρος. Θεωρούνται διεφθαρμένα παράσιτα αραβικής και αφρικανικής καταγωγής, των οποίων οι γειτονιές ελέγχονται από τη Μαφία και την Καμόρα. Εν τω μεταξύ, οι βόρειοι θεωρούνται από τους νότιους άπληστοι, σνομπ και ψυχροί. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να βγάλουν χρήματα – συχνά εκμεταλλευόμενοι τους νότιους υπηκόους τους.

Αυτή η εχθρότητα θα μπορούσε να εκπροσωπηθεί πιο ξεκάθαρα στο γήπεδο του ποδοσφαίρου και κανένας πολίτης δεν έχει υποστεί περισσότερο ρατσισμό με την πάροδο των ετών από εκείνους της Νάπολης. Όταν η ομάδα του Μαραντόνα ταξίδευε σε εκτός έδρας αγώνες στα βόρεια, την υποδέχονταν με αξιοθρήνητες ύβρεις. «Καλώς ήρθατε στην Ιταλία», «Πλυθείτε!», «Νάπολι, πάσχοντες από χολέρα» και «Βεζούβιος, πλύντε τους με φωτιά» ήταν μόνο μερικά από τα πανό που θα αναρτούσαν οι οπαδοί του Βορρά.

«Όλοι και όλα ήταν εναντίον μας» εξηγεί ο Μαραντόνα στην αυτοβιογραφία του. «Το χειρότερο ήταν τα πανό «Καλώς ήρθατε στην Ιταλία». Όλη αυτή η μάχη Βορρά εναντίον Νότου με έκανε πιο δυνατό και μου έδωσε την ευκαιρία να κάνω αυτό που μου αρέσει περισσότερο: να αγωνίζομαι για έναν σκοπό. Και αν αυτός είναι ο σκοπός των φτωχών, τόσο το καλύτερο».

Η Γιουβέντους ήταν η μεγαλύτερη εκπροσώπηση της ευημερίας και της δύναμης του Βορρά. Αγοράστηκε το 1923 από τη δυναστεία της οικογένειας Agnelli – που είχε επίσης την ιδιοκτησία της FIAT – και ήταν η ομάδα του κατεστημένου. Κανείς δεν μισούσε τη Γιούβε περισσότερο από τους Ναπολιτάνους, μια ομάδα ανθρώπων που είχαν προδιάθεση να αμφισβητούν την εξουσία.

Ο Μαραντόνα, ο οποίος ήταν στενός φίλος του Φιντέλ Κάστρο, αγκάλιασε τέλεια αυτό το κλίμα κατά του κατεστημένου. Στην ταινία του Kapadia υπάρχει μια σκηνή όπου ο ίδιος διδάσκει στη δίχρονη κόρη του Dalma τραγούδια κατά του Γιούβε. «Juve, Juve, vaffanculo!» επαναλαμβάνει η Dalma μετά τον πατέρα της.

Photo: Public Domain

Ένας ζωντανός Θεός

Περισσότερο από ένας σύγχρονος Ρομπέν των Δασών, ο Μαραντόνα θα συναγωνιζόταν τη δημοτικότητα του Σαν Τζενάρο στους Ναπολετάνους. Τοιχογραφίες εμφανίστηκαν σε όλη την πόλη που απεικόνιζαν τον Ντιέγκο, μερικές τον συνέκριναν με τον προστάτη άγιο.

Πολλά ναπολιτάνικα τραγούδια γράφτηκαν και τραγουδήθηκαν προς τιμήν του. Χιλιάδες μωρά πήραν το όνομά του κατά τη διάρκεια της θητείας του στον σύλλογο.

Ήταν ο γιος κάθε ναπολιτάνας μητέρας και το αγόρι κάθε ναπολιτάνας κοπέλας. Η ταινία του Kapadia δείχνει έναν δημοσιογράφο να παίρνει συνέντευξη από τρεις νεαρές γυναίκες που γιορτάζουν την επιτυχία της Νάπολι στο Κύπελλο UEFA. Όταν ρωτήθηκαν με ποιον παίκτη θα ήθελαν να κοιμηθούν εκείνο το βράδυ, όλες φώναξαν: «Μαραντόνα, Μαραντόνα!».

«Το 2011, η κόρη μου Dalma επέμενε να πάει στη Νάπολη- την πόλη που είχε εγκαταλείψει σε ηλικία δύο ετών» εξηγεί ο Μαραντόνα στο «Touched by God». «Όταν οι Ναπολιτάνοι ανακάλυψαν ότι βρισκόταν στην πόλη, δεν μπορούσε να περπατήσει στο δρόμο. Οι άνθρωποι γονάτιζαν μπροστά της.

»Την πρώτη μέρα, την πήγαν «για να δει τα αξιοθέατα» και σταμάτησαν το αυτοκίνητο μπροστά από ένα κτήριο. Χτύπησαν το κουδούνι και όλοι οι γείτονες από κάθε όροφο ήταν εκεί και την περίμεναν με αγκαλιές, φιλιά και φωτογραφίες.

»Την πήγαν σε ένα νοσοκομείο, όπου όλοι την περίμεναν στην πόρτα: γιατροί, τεχνικοί, νοσηλευτές, ακόμη και ασθενείς. Ήταν Τρίτη και άνοιξαν το στάδιο μόνο γι’ αυτήν. Όταν η Dalma έδειξε στον φροντιστή το διαβατήριό της, ο τύπος σχεδόν έπεσε νεκρός επί τόπου».

Η σκοτεινή πλευρά του Ντιέγκο

Ο επαγγελματισμός ήταν κάτι που ο ίδιος ο Μαραντόνα δεν ήξερε ποτέ τι σημαίνει. Η αγάπη του για τα πάρτι, τα νυχτερινά κέντρα και τις γυναίκες, ειδικότερα, ήταν θρυλική.

Στη Νάπολη, είχε μια πολύχρωμη και αμφιλεγόμενη ερωτική ζωή – παρά το γεγονός ότι ζούσε με τη μακροχρόνια και πολύπαθη φίλη του Κλαούντια Βιγιαφάνε, με την οποία είχε αρχίσει να βγαίνει όταν εκείνος ήταν 16 ετών και εκείνη 15. Ο πρώην οδηγός του, Pietro Pugliese, ισχυρίστηκε ότι ο Ντιέγκο κοιμήθηκε με περισσότερες από 8.000 γυναίκες όσο βρισκόταν στην Ιταλία. Σε αυτές φέρεται να συμπεριλαμβάνονταν τηλεοπτικές προσωπικότητες όπως η αμερικανοϊταλίδα τραγουδίστρια και σόουγκερ Χέδερ Παρίσι. «Ήμουν ερωτευμένος με την Κλαούντια, αλλά δεν ήμουν άγιος. Και υπήρχαν και μερικές όμορφες γυναίκες. Ω, τόσες πολλές!» εξομολογήθηκε ο Ντιέγκο.

Τον Σεπτέμβριο του 1986, μια 22χρονη λογίστρια, η Κριστίνα Σινάγκρα, βγήκε στη δημοσιότητα την ημέρα που είχε γεννήσει τον γιο της για να αποκαλύψει ότι ο Μαραντόνα ήταν ο πατέρας- αποτέλεσμα μιας τετράμηνης σχέσης. Ακολούθησε μια αγωγή πατρότητας, καθώς ο Ντιέγκο αρνήθηκε να αναγνωρίσει το αγόρι που ονομάστηκε Ντιέγκο Αρμάντο Τζούνιορ. Μια δικαστική απόφαση το 1993 επιβεβαίωσε τελικά ότι ο Μαραντόνα ήταν ο βιολογικός πατέρας, αλλά χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν δύο δεκαετίες για να αποδεχτεί πραγματικά ο θρύλος της Νάπολι τον γιο του. «Ήταν απλώς ένα λάθος» έλεγε συχνά ψυχρά ο Ντιέγκο.

Η υπόθεση Σινάγκρα προκάλεσε μεγάλη πίεση στη σχέση του με την Κλαούντια. «Ανοίγω την τηλεόραση και βλέπω μια γυναίκα να κρατάει ένα μωρό και λέει ότι είναι του Ντιέγκο» θυμάται η Κλαούντια. «Γύρισε σπίτι κλαίγοντας λέγοντας ότι ήταν ψέμα. Κορίτσια ισχυρίζονταν ότι είχαν ερωτικές περιπέτειες μαζί του και μου έλεγε να μην τις πιστέψω. Ήμουν πολύ υπάκουη και έτσι τον πίστεψα».

Ένας έρωτας με πολλούς άλλους έρωτες ανάμεσα

Αν και είχαν τους χωρισμούς τους, τελικά παντρεύτηκαν το 1989, αφού απέκτησαν δύο κόρες μαζί – τη Dalma και την Gianinna. Ο ίδιος ο γάμος ήταν μια πολυδάπανη υπόθεση, που κόστισε, σύμφωνα με πληροφορίες, 1 εκατομμύριο λίρες. Πάνω από 1000 καλεσμένοι παρευρέθηκαν, με τον Μαραντόνα να φέρνει 200 συμπαίκτες του στην ομάδα της Νάπολι και τις οικογένειές τους με ένα Boeing 747. Ο χώρος του γάμου διέθετε έναν καταρράκτη 40 μέτρων, ενώ το ζευγάρι έφτασε στη δεξίωση με ένα καμπριολέ Dodge του 1937. Το πάρτι κράτησε μέχρι τις 8 το πρωί της επόμενης ημέρας.

Ως αποτέλεσμα των «εξωσχολικών» του δραστηριοτήτων, η παρουσία του Μαραντόνα στις προπονήσεις ήταν θλιβερή. Συχνά έχανε ή αργούσε να πάει στις προπονήσεις και επέστρεφε από διακοπές ή ταξίδια στο εξωτερικό μέρες μετά το πρόγραμμα – συνήθως σε κακή φυσική κατάσταση. Μερικές φορές έχανε και αγώνες.

Η πιο ξακουστή περίπτωση απουσίας του ήταν πριν από έναν κρίσιμο αγώνα για τους 16 του Ευρωπαϊκού Κυπέλλου με τη Σπαρτάκ Μόσχας τον Νοέμβριο του 1990. Έπειτα από μια νύχτα γεμάτη σεξ και ναρκωτικά, ο Μαραντόνα αρνήθηκε να ταξιδέψει στη Μόσχα με τους υπόλοιπους συμπαίκτες του. Όταν τελικά ξεμέθυσε, νοίκιασε ένα ιδιωτικό τζετ για να τον μεταφέρει στη ρωσική πρωτεύουσα το βράδυ πριν από τον αγώνα. Τελικά συναντήθηκε με τους συμπαίκτες του αλλά όχι πριν ξεναγηθεί ιδιωτικά στο Μαυσωλείο του Λένιν στην Κόκκινη Πλατεία.

Το κοινό μυστικό

Ήταν κοινό μυστικό ότι ο Μαραντόνα είχε σοβαρό εθισμό στην κοκαΐνη. Είχε αρχίσει τη χρήση σταδιακά όσο ήταν στη Μπαρτσελόνα το 1982 και αυτό συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας του στο Σαν Πάολο. «Ένα άγγιγμα και ένιωθα σαν υπεράνθρωπος. Στη Νάπολη, τα ναρκωτικά ήταν παντού. Και εκεί έπαιρνα όλο και περισσότερα» αποκάλυψε.

Ο John Ludden, στο εξαιρετικό βιβλίο «Once Upon a Time in Naples», στο οποίο βασίζεται η ταινία του Kapadia, αποκαλύπτει ότι ο εθισμός του Μαραντόνα ήταν τόσο σοβαρός, ώστε σνιφάρισε ακόμη και μια γραμμή κόκας στο ίδιο το μπάνιο του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β’ κατά τη διάρκεια μιας πολυδιαφημισμένης ιδιωτικής συνάντησης στη Ρώμη το 1985.

Υπήρχαν επίσης συνεχείς υποψίες για τις σχέσεις του Μαραντόνα με την Καμόρα. Σε μια συνέντευξη τύπου, ένας Γάλλος δημοσιογράφος, ο Alain Chaillou, ρώτησε ανοιχτά τον Αργεντινό αν γνώριζε ότι η Καμόρα είχε βοηθήσει στη χρηματοδότηση της αμοιβής του για το παγκόσμιο ρεκόρ από τη Βαρκελώνη. Εν μέσω συλλογικών φωνών «Fuori, Fuori» («Φύγε, φύγε»), δύο φρουροί ασφαλείας της Νάπολι έβγαλαν μεμιάς έξω τον Chaillou από τις εγκαταστάσεις.

Η φιλία του Μαραντόνα με την οικογένεια Τζουλιάνο, που ήταν μια από τις πιο ισχυρές φατρίες Καμορίστα στη Νάπολη, οδήγησε σε αστυνομική έρευνα. Η έρευνα αποκάλυψε 71 φωτογραφίες του Μαραντόνα τραβηγμένες με τους Τζουλιάνο. Σε τζακούζι στην ιδιωτική τους κατοικία στη Φορτσέλα και στο γάμο του ξαδέρφου του Λουίτζι Τζουλιάνο, του Δον της οικογένειας. Όταν στη συνέχεια ρωτήθηκε στο δικαστήριο, ο Μαραντόνα είπε ότι είχε περάσει χρόνο με την οικογένεια Τζουλιάνο αφού προσκλήθηκε στο σπίτι τους από έναν θαυμαστή του, αλλά αρνήθηκε ότι γνώριζε για τις διασυνδέσεις τους με τον υπόκοσμο. Χρόνια αργότερα θα ομολογούσε ότι γνώριζε πολύ καλά ποιοι ήταν. «Σαν να είχαν βγει από την ταινία The Untouchables για τον Αλ Καπόνε. ‘Οποιοδήποτε πρόβλημα έχεις είναι και δικό μου πρόβλημα’, έλεγαν. Είπαν ότι θα μας προστάτευαν. Ήταν σαν ταινία»

Photo: Public Domain

Η πτώση ενός Θεού

Τα περισσότερα από τα παραπτώματα του Μαραντόνα – από τον εθισμό του στην κοκαΐνη μέχρι τις φιλίες του με την Καμόρα και τις εξωσυζυγικές του σχέσεις – παρέμειναν σχετικά κρυφά μέχρι τη σεζόν 1990-91.

Όλα άλλαξαν μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο Ιτάλια ’90. Οι Ατζούρι αποκλείστηκαν στα πέναλτι στα ημιτελικά εκείνης της διοργάνωσης από την Αργεντινή του Μαραντόνα – ο εμβληματικός Νο 10 σκόραρε το τελευταίο πέναλτι της χώρας του.

Εκείνο το παιχνίδι διεξήχθη στη Νάπολη, με τον Μαραντόνα να εκμεταλλεύεται τις διαιρέσεις μεταξύ του βορρά και του νότου της Ιταλίας για να ενθαρρύνει πολλούς στο San Paolo να υποστηρίξουν την Αργεντινή. Δεν μου αρέσει το γεγονός ότι τώρα όλοι ζητούν από τους Ναπολιτάνους να είναι Ιταλοί και να υποστηρίζουν την εθνική τους ομάδα» δήλωσε πριν από τον αγώνα. «Η Νάπολη ήταν πάντα στο περιθώριο από την υπόλοιπη Ιταλία. Είναι μια πόλη που υφίσταται τον πιο άδικο ρατσισμό».

Η πρόκληση εδαφικής αναταραχής ήταν μια αριστοτεχνική κίνηση του Νο 10, ίσως η καλύτερη ασίστ που έχει κάνει ποτέ στην καριέρα του.

«Δεν μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε ότι ο λαός της Νάπολης θα σταματούσε να υποστηρίζει την Ιταλία» αναστέναξε ο τότε πρόεδρος της Γιουβέντους, Τζανπιέρο Μπονιπέρτι, στο τέλος ενός τραυματικού για τον ιταλικό λαό αγώνα.

Ο Μαραντόνα έγινε δημόσια μισητή φιγούρα μετά τον αποκλεισμό της Ιταλίας. Η Gazzetta dello Sport τον χαρακτήρισε διάβολο. Εν τω μεταξύ, η La Repubblica διεξήγαγε έρευνα ζητώντας από τους αναγνώστες της να επιλέξουν την ιστορική προσωπικότητα που απεχθάνονται περισσότερο. Ο Ντιέγκο βρέθηκε στην κορυφή της δημοσκόπησης με συντριπτική διαφορά – μπροστά από εγκληματίες πολέμου και δικτάτορες.

Εν μία νυκτί, ο Μαραντόνα έχασε κάθε πολιτική προστασία από τον Τύπο, τη δικαιοσύνη και -μετά την πανωλεθρία της Σπαρτάκ- ακόμη και από την ποδοσφαιρική ομάδα της Νάπολι. Τώρα, όλες οι ατασθαλίες του θα μοιράζονταν δημοσίως.

Στις αρχές του 1991, το όνομα του Ντιέγκο βρέθηκε σε όλες τις εφημερίδες για τις υποτιθέμενες διασυνδέσεις του με ένα δίκτυο διακίνησης ναρκωτικών που εμπλέκεται στην Καμόρα. Η φωνή του αναγνωρίστηκε οκτώ φορές σε παρακολουθούμενες τηλεφωνικές κλήσεις, αλλά απαλλάχθηκε από κάθε εμπλοκή σε διακίνηση ναρκωτικών, η οποία επέφερε ποινή φυλάκισης έως και 20 χρόνια. Κατηγορήθηκε, ωστόσο, για κατοχή κοκαΐνης και του επιβλήθηκε ποινή με αναστολή και πρόστιμο πέντε εκατομμυρίων λιρών.

Στη συνέχεια, τον Μάρτιο, ήρθε το τελευταίο καρφί στο φέρετρο.  Ο Μαραντόνα βρέθηκε θετικός σε τεστ κοκαΐνης μετά από έναν αγώνα εναντίον της Μπάρι. Θα του επιβληθεί ένας πρωτοφανής αποκλεισμός 15 μηνών, και θα επιστρέψει στους αγωνιστικούς χώρους μόνο το 1992-93 με τη Σεβίλλη. Δεν θα ήταν ποτέ ξανά ο ίδιος παίκτης – και η κατάχρηση ναρκωτικών θα ενταθεί και τελικά θα του στοιχίσει σχεδόν τη ζωή την επόμενη δεκαετία.

Ο ίδιος ο Μαραντόνα υποστήριξε ότι υπήρξε συνωμοσία για τον τρόπο με τον οποίο τελείωσε η θητεία του στην Ιταλία.

Ο προσωπικός γυμναστής του, Fernando Signorini, είχε την πιο λογική απάντηση: «Κανείς δεν εξεπλάγη όταν ο Μαραντόνα βρέθηκε θετικός σε τεστ κοκαΐνης. Όμως, οι δυνάμεις που είχαν την εξουσία είδαν μια μεγάλη ευκαιρία για να τον αποτελειώσουν».

Συνειδητοποιώντας ότι δεν απολάμβανε πλέον ασυλία, ο Ντιέγκο διέφυγε πίσω στην Αργεντινή μέσα στη νύχτα. Ήταν μια θλιβερή και αναξιοπρεπής έξοδος για κάποιον που είχε προσφέρει τόσα πολλά στην Ιταλία.

*Με στοιχεία από goal.com

Only in

«Πνίγηκαν» από Τούρκους ταξιδιώτες τα ελληνικά νησιά - Τι δηλώνουν παράγοντες της αγοράς

Χιλιάδες Τούρκοι τουρίστες επισκέφτηκαν φέτος τα ελληνικά νησιά, ενώ περισσότερα στοιχεία για το πώς κινήθηκε ο τουρισμός έδωσαν οι παράγοντες της τοπικής αγοράς.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 02 Νοεμβρίου 2024