Ρωσικό πετρέλαιο: Πώς η Ευρώπη θα απεξαρτηθεί από το αργό
Το ρωσικό πετρέλαιο έχει πλημμυρίσει την ευρωπαϊκή αγορά, ενώ σε μερικές βδομάδες θα πρέπει να εξαφανιστεί και να έχουν βρεθεί νέοι προμηθευτές.
Μέσα στην επόμενη εβδομάδα, οι χώρες της G7 και της ΕΕ αναμένεται να ορίσουν πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, με την αντίδραση των αγορών να παραμένει ακόμα άγνωστη. Ήδη η Ρωσία έχει δηλώσει πως θα σταματήσει να προμηθεύει πετρέλαιο και αέριο σε χώρες που υποστηρίζουν την επιβολή πλαφόν.
Παρόλα αυτά, η Ευρώπη έχει δύο μεγάλα προβλήματα. Το πρώτο είναι ότι απομένουν δέκα εβδομάδες για να μπλοκάρουν τις συναλλαγές στον τομέα αυτό. Το δεύτερο και μεγαλύτερο είναι ότι θα πρέπει να βρεθεί νέος προμηθευτής για την Γηραιά Ήπειρο.
Διαβάστε επίσης: Φυσικό αέριο: «Στο ευρωκοινοβούλιο κρυώνουμε, είμαστε σαν τα κρεμμύδια… κατά τα άλλα πλαφόν»
Το επίπεδο της εξάρτησης
Σύμφωνα με το Bloomberg, η ΕΕ και η Βρετανία έλαβαν τις μισές εισαγωγές τύπου ντίζελ τις πρώτες 24 ημέρες του τρέχοντος μήνα. Το επίπεδο εξάρτησης της Ευρώπης εκτοξεύτηκε απότομα από τον Οκτώβριο, όταν οι συνολικές εισαγωγές της ηπείρου αυξήθηκαν για να αντιμετωπίσουν τις απεργίες που έβγαλαν «νοκ άουτ» τη γαλλική δυνατότητα διύλισης πετρελαίου.
Συνολικά, δεξαμενόπλοια παρέδιδαν κατά μέσο όρο 1,34 εκατομμύρια βαρέλια ντίζελ ημερησίως κατά τη διάρκεια της περιόδου 1ης-24ης Νοεμβρίου στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa. Πρόκειται για ποσότητα σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με τον Οκτώβριο, ωστόσο εξακολουθεί να είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο για τους πρώτους 10 μήνες του 2022.
Τo deadline για τις εισαγωγές ντίζελ
Το ντίζελ μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου θα έχει απαγορευτεί εξ ολοκλήρου στην Ευρώπη.
Η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο λάμβαναν περίπου 600.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα σε αποστολές από τη Ρωσία κατά την περίοδο 1-24 Νοεμβρίου, ποσοστό 45% των συνολικών αφίξεων. Τον Οκτώβριο έλαβαν το 34% από τη Ρωσία, ενώ ο μέσος όρος για τους πρώτους 10 μήνες του έτους ήταν 51%.
Οι εξαγωγές από το λιμάνι Πριμόρσκ της Βαλτικής Θάλασσας παρουσίασαν δραματική ανάκαμψη τον περασμένο μήνα και αναμένεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο τον επόμενο μήνα. Αξιοσημείωτο μερίδιο του συνολικού ρωσικού προϊόντος που φθάνει στην Ευρώπη μέσω θαλάσσης διοχετεύεται στην περιοχή Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, κόμβο εμπορίας πετρελαίου της βορειοδυτικής Ευρώπης.
Το κίνητρο για την πώληση των βαρελιών
Ο Δεκέμβριος είναι ο τελευταίος μήνας που οι traders του ICE Gasoil – της κύριας αγοράς προθεσμιακών συμβάσεων ντίζελ στην Ευρώπη – θα έχουν τη δυνατότητα να παραδίδουν φυσικό ρωσικό καύσιμο σε τοποθεσίες αποθήκευσης στην περιοχή ARA μέσω αυτών των συμβολαίων.
Αυτό δυνητικά δημιουργεί κίνητρο για όποιον θέλει να πουλήσει ρωσικά βαρέλια μέσω αυτών των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης να το πράξει. Ήδη από τον Ιανουάριο, η παράδοση προϊόντος ρωσικής προέλευσης θα απαγορευτεί.
Σε κυνήγι προμηθευτών η Ευρώπη
Την ίδια ώρα, η Ευρώπη βρίσκεται υπό πίεση να βρει εναλλακτικές πηγές προμήθειών, η Ρωσία χρειάζεται επίσης να βρει νέους προορισμούς για τις εξαγωγές της: τον Σεπτέμβριο, περισσότερες από τις μισές ποσότητες κατευθύνθηκαν προς την ΕΕ.
Η Τουρκία είναι επίσης σημαντικός αγοραστής, μαζί με το Μαρόκο και την Τυνησία. Η Ρωσία εξάγει επίσης μεγάλους όγκους άλλων προϊόντων πετρελαίου. Η νάφθα είναι ένα προϊόν πετρελαίου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε για την παραγωγή βενζίνης, είτε ως πρώτη ύλη στη βιομηχανία πετροχημικών. Το μαζούτ, ουσιαστικά υπόλειμμα της διαδικασίας διύλισης του αργού, έχει πολλαπλές πιθανές χρήσεις, μεταξύ άλλων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και ως καύσιμο για πλοία.
Οι συνολικές αποστολές προϊόντων πετρελαίου της Ρωσίας αυτόν τον μήνα πρόκειται να φτάσουν στο υψηλότερο επίπεδο σε αριθμό βαρελιών ημερησίως από τον Φεβρουάριο, όταν ξεκίνησε η εισβολή στην Ουκρανία.
Τα ρωσικά καύσιμα δεν εξάγονται βεβαίως στο σύνολό τους από τα λιμάνια της χώρας – ορισμένα μπορούν να αποσταλούν μέσω τρίτων χωρών και δεν περιλαμβάνονται στα στατιστικά στοιχεία που αναφέρθηκαν νωρίτερα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις