Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας: Ένα βήμα προς την ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης
Οι δύσκολες καιρικές συνθήκες, οι εκατομμύρια ώρες εργασίας και η πανδημία COVID-19 δεν μπόρεσαν να καθυστερήσουν την παράδοση του έργου από τον Όμιλο ΑΒΑΞ εντός χρονοδιαγράμματος
Στις αρχές του προηγούμενου μήνα ξεκίνησε η εμπορική λειτουργία του Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας (IGB). Αυτό το πολύ σημαντικό βήμα, ενισχύει ακόμα περισσότερο την πορεία της Ευρώπης προς την ενεργειακή απεξάρτηση αλλά και αναδεικνύει τον στρατηγικό γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας προς αυτή την κατεύθυνση, καθιστώντας την έναν νέο και ισχυρό ενεργειακό κόμβο.
Η συνεισφορά του Ομίλου ΑΒΑΞ σε αυτή την πορεία είναι καθοριστική, αφού κατάφερε να ολοκληρώσει εντός χρονοδιαγράμματος ένα απαιτητικό έργο εξασφαλίζοντας απόλυτη ασφάλεια και ποιότητα σε όλα τα στάδια της κατασκευής του.
Η ταυτότητα του IGB
Συγκεκριμένα, o IGB είναι ο τελευταίος αγωγός του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που διασυνδέει την Ρουμανία, την Ουγγαρία και την Βουλγαρία με την Ελλάδα και συγκεκριμένα με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) που μέσω του Νότιου Διαδρόμου επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Υπάρχει δε πρόβλεψη μόλις ολοκληρωθεί ο πλωτός τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, ο IGB να συνδεθεί και σε αυτόν.
Το έργο αφορά σε μια ολοκληρωμένη λύση (turnkey) που αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. – εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας – καθώς και από το σύνολο των υποδομών, τεχνολογιών, εκπαιδεύσεων και υποστηρικτικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία του (μετρητικοί σταθμοί, βανοστάσια και κέντρα λειτουργίας).
Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ όσον αφορά στην ετήσια δυναμικότητά του, αυτή είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.
.
Στην Κομοτηνή ο αγωγός συνδέεται με το σύστημα του ΔΕΣΦΑ και τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) που επίσης κατασκεύασε η ΑΒΑΞ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέεται με το σύστημα του Bulgartransgaz, του διαχειριστή φυσικού αερίου της Βουλγαρίας.
Περίπου 450 εργαζόμενοι δούλεψαν για να ολοκληρωθεί η κατασκευή. Σε περισσότερες από 4.000.000 ώρες εργασίας εγκαταστάθηκε το σύστημα SCADA & τηλεπικοινωνιών. Πρόκειται για ένα ανεξάρτητο κέντρο παρακολούθησης & διανομής πληροφοριών στο Χάσκοβο για την εξυπηρέτηση των σκοπών SCADA και αποθήκευσης υλικών. Για να μπορέσει να λειτουργήσει σωστά το νέο σύστημα έπρεπε πρώτα να εκπαιδευτεί κατάλληλα το τεχνικό προσωπικό του πελάτη, ενώ πραγματοποιήθηκε αεριοδότηση/ενεργοποίηση του συστήματος πριν την εμπορική του λειτουργία με προσωπικό και τεχνικά μέσα αποκλειστικά της ΑΒΑΞ.
Σχετικά με το τεχνικό αντικείμενο του έργου, να σημειωθεί ότι για το σύστημα SCADA και τις τηλεπικοινωνίες εγκαταστάθηκαν οπτικές ίνες συνολικού μήκους 360 χλμ., ενώ περίπου 100 χλμ. του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης. Σχετικά με τη διέλευσή του πραγματοποιήθηκαν δύο διατρήσεις οριζόντιας κατεύθυνσης στον ποταμό Μαρίτσα μήκους 500 μέτρων και μια διάτρηση στο Φράγμα Studen Kladenec μήκους 1.500 μέτρων που θεωρείται η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Να τονίσουμε ότι στο Φράγμα Studen Kladenec ο αγωγός έφτασε στο χαμηλότερό του σημείο περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ στην οροσειρά της Ροδόπης έφτασε στο υψηλότερο σημείο σε υψόμετρο 800 περίπου μέτρων.
Έργο υψηλών απαιτήσεων αλλά και προκλήσεων
Οι προκλήσεις κατά την κατασκευή του έργου πολλές και συχνά ακραίες. Πέρα από τις δύσκολες καιρικές συνθήκες (όπως πχ, τον βαρύ Χειμώνα), η ΑΒΑΞ έπρεπε να διαχειριστεί μια μια σειρά αστάθμητων και μη παραγόντων, που ποτέ άλλοτε δεν είχαν συνυπάρξει και δη σε ένα διασυνοριακό έργο.
.
,
Όμως, το μεγαλύτερο εμπόδιο στην ολοκλήρωση του έργου υπήρξε η πανδημία της Covid-19. Το γεγονός πώς πρόκειται για έναν διασυνοριακό αγωγό, έκανε ακόμα πιο δύσκολη μια ήδη δύσκολη κατάσταση. Ενδεικτικά αναφέρεται πώς στο πρώτο lockdown, κάθε ένας από τους εργαζόμενους που έπρεπε να μετακινηθεί μεταξύ των δυο χωρών, έπρεπε να παραμείνει σε υποχρεωτική καραντίνα 15 ημερών τόσο κατά την είσοδο, όσο και την έξοδό του από την χώρα και η ΑΒΑΞ ήταν αυτή που εξασφάλιζε κάθε φορά τη διαμονή και διατροφή των εργαζομένων στην κάθε πλευρά. Αντίστοιχα, και σε περιστατικά που οι εργαζόμενοι έβγαιναν θετικοί στον κορονοϊό, η ΑΒΑΞ αναλάμβανε πλήρως τις διαδικασίες περίθαλψης και επαναπατρισμού και προφανώς τις δαπάνες που τις συνόδευαν.
Ταυτόχρονα, στο επίπεδο εργασίας, η ΑΒΑΞ έπρεπε να επανασχεδιάσει τη λειτουργία των ομάδων για να μην δημιουργείται συνωστισμός και να εξασφαλίσει – εν μέσω πρωτοφανούς έλλειψης – όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό ατομικής προστασίας από τον κορονοϊό (ο οποίος έπρεπε να συγκεντρώνεται καθημερινά και να απορρίπτεται βάσει συγκεκριμένου πρωτοκόλλου) αλλά και να προμηθευτεί νέο στόλο περισσότερων αλλά μικρότερων οχημάτων προκειμένου να μετακινείται με αυτά ένα άτομο κάθε φορά.
.
Σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες με έναν ιό αόρατο αλλά και εξαιρετικά απειλητικό για την υγεία, ήρθαν να προστεθούν η κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας logistics με καθυστερήσεις στην παράδοση υλικών που έφταναν τους 6 μήνες και έλλειψη σημαντικών εξαρτημάτων και υλικών τα οποία εξαντλούνταν και δεν μπορούσαν να παραχθούν άμεσα, η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη και φυσικά οι γεωπολιτικές εξελίξεις λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία.
Επιπλέον, πέρα από όλους αυτούς τους αστάθμητους και αναπάντεχους παράγοντες, υπήρχαν και παράγοντες που ήταν γνώριμοι και αναμενόμενοι για ένα τέτοιο έργο. Ένας από αυτούς ήταν το γεγονός πως ο αγωγός κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χώρες και συνεπώς κατά την εκτέλεση έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι διαφορές στη νομοθεσία και στις υπηρεσίες αναφορικά με φορολογικά και ασφαλιστικά θέματα, θέματα αδειοδότησης, θέματα διαμονής, θέματα προσβασιμότητας, μετακινήσεων, μετάφρασης και επικοινωνίας κλπ.
Επιπλέον, κατά την εκπόνηση της μελέτης και της φάση της κατασκευής έπρεπε να ληφθούν υπόψη τεχνικές απαιτήσεις από δύο διαφορετικές εθνικές νομοθεσίες (Ελλάδας & Βουλγαρίας) καθώς και από τέσσερις διαφορετικούς οικονομικούς φορείς (ΙCGB, BULGARTRANSGAZ, ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ).
Σε τεχνικό επίπεδο οι προκλήσεις ήταν ακόμη περισσότερες. Οι διαδικασίες, οι απαιτήσεις και οι φορείς για την επίβλεψη και την επιθεώρηση του έργου ήταν διαφορετικές σε Ελλάδα και Βουλγαρία μια από τις δυο χώρες, ενώ διαφορετικό ήταν το επίπεδο προμελέτης και τα κριτήρια μελέτης που δόθηκαν από τον IGB για κάθε την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.
.
Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο αγωγός όδευσης διήλθε για μεγάλο μήκος σε ορεινές περιοχές με μεγάλες κλίσεις, ενώ πολλές εργασίες εκτελέστηκαν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες (έντονες χιονοπτώσεις, έντονες βροχοπτώσεις, χαμηλές θερμοκρασίες, κλπ.). Στην Ελλάδα τα 16 χλμ. από τα συνολικά 31 χλμ. αφορούσαν πολύ δύσκολα εδάφη με μεγάλες και απότομες κλίσεις ενώ αντίστοιχα στη Βουλγαρία ο αριθμός αυτός έφτασε τα 45 χλμ. από τα συνολικά 151 χλμ.
.
Τέλος, η πλήρωση με φυσικό αέριο και η ενεργοποίηση του συστήματος του IGB – πριν την εμπορική του λειτουργία – αποκλειστικά από ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό της ΑΒΑΞ καθώς και η εκπαίδευση προσωπικού του IGB στη λειτουργία του συστήματος μετά την παράδοση είναι ορισμένες μόνο ακόμη από τις προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπιστούν επιτυχώς.
Το στοίχημα της ολοκλήρωσης του έργο
Για την ΑΒΑΞ η ολοκλήρωσή του έργου με απόλυτη ασφάλεια και μέγιστη δυνατή ποιότητα ήταν από την αρχή ένα μεγάλο στοίχημα που έγινε ακόμη μεγαλύτερο λόγω των συνθηκών ανωτέρας βίας.
Και το κέρδισε! Από τη μία, με τις εργασίες που εκτελέστηκαν σε απόλυτη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ποιότητας της σύμβασης, επετεύχθη Safety Milestone Achievement 1.000.000 ανθρωποωρών χωρίς χαμένο χρόνο λόγω τραυματισμού εξασφάλισαν στο έργο το βραβείο Ασφάλειας ενώ οι περισσότερες από 20.000 τμχ. συγκολλήσεις που πραγματοποιήθηκαν με παγκόσμιας κλάσης ποσοστό επισκευής μικρότερο του <5% εξασφάλισε και το βραβείο Ποιότητας.
Και τα βραβεία Ασφάλειας και Ποιότητας που κέρδισε αποδεικνύουν την τεχνογνωσία και την υψηλή κατάρτιση του Ομίλου ΑΒΑΞ, που έχει βάλει την υπογραφή του στον TAP και τις υποδομές της Ρεβυθούσας που αποτελούν τα επιπλέον εχέγγυα ενεργειακής αυτονομίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη.
- Γιατί ο Στέφανος Κασσελάκης σήκωσε τη σημαία του αντι-ΣΥΡΙΖΑ μετώπου και χτυπάει τον Τσίπρα
- Χ. Μπρουμίδης στο 26o Συνέδριο Infocom World 2024: «Εφικτή η αύξηση των συνδέσεων οπτικής ίνας κατά 50% έως το 2025»
- Στ. Κασσελάκης: Αποκαλυπτήρια για το κόμμα ακόμα και εντός της εβδομάδας – Η λέξη που θα περιλαμβάνει το όνομα
- Η αντίδραση του Λάσο όταν έμαθε πως δεν θα παίξει αύριο ο Βεζένκοφ
- Χαμός σε πτήση: Κατακλυσμός και… κραυγές από επιβάτες αεροπλάνου
- Είμαστε συντετριμμένοι: Οι One Direction και η οικογένεια στην κηδεία του Λίαμ Πέιν