H «καυτή» δούκισσα Μάργκαρετ Κάμπελ – Tο πρώτο θύμα πορνογραφικής εκδίκησης στα 60s
Ήταν η δούκισσα του Άργκιλ το πρώτο θύμα πορνογραφικής εκδίκησης; Βιογράφος ισχυρίζεται ότι ο σεξισμός οδήγησε στο να χαρακτηριστεί η δύο φορές παντρεμένη αριστοκράτισσα «νυμφομανής» αφού ο σύζυγός της εξέθεσε τις γυμνές φωτογραφίες της.
- Μεθοδεύσεις και προσπάθειες επηρεασμού των ιατροδικαστών στο συγκλονιστικό θρίλερ της Αμαλιάδας
- «Είσαι ενδοτικός», «Μην είσαι κατά συρροή δειλός»: Συνεχίζεται ο πόλεμος Νετανιάχου και Γκαντζ
- Νετανιάχου: «Θα δράσουμε κατά των Χούθι, όπως δράσαμε κατά των τρομοκρατών του Ιράν»
- Πόσο θα κοστίσει στην τσέπη των Ελλήνων αν ενεργοποιηθεί η «βόμβα» Τραμπ για 5% του ΑΕΠ σε αμυντικές δαπάνες
«Είναι εμβληματική» λέει η βρετανίδα σεναριογράφος, Σάρα Φελπς, για την κοσμική γυναίκα που άδικα αναφέρεται ως «η Δούκισσα της πεολειχίας» μετά από μια σκανδαλώδη δίκη διαζυγίου. Η Κλεφ Φόι υποδύεται την Κάμπελ στο «A Very British Scandal», που έκανε πρεμιέρα στο Amazon, μέσα στο 2022.
Η Μάργκαρετ Γουίγκαμ έκανε αίσθηση στη βρετανική κοινωνία όταν έφτασε από την Αμερική ως έφηβη τη δεκαετία του 1920. Η κόρη ενός εκατομμυριούχου υφαντουργού, θάμπωσε με την ομορφιά της (πράσινα μάτια, ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, κόκκινο κραγιόν), τη διαβολική κοινωνική στρατηγική της (έκλεινε διπλά ραντεβού σε άντρες για το βράδυ) και τον νεόπλουτο εξοπλισμό της (την μετέφερε μια Rolls-Royce από και προς το σχολείο, έκανε σκι στο Σεντ Μόριτζ και φορούσε φορέματα από τον Norman Hartnell).
Οι έρωτές της ήταν θρύλος. Μετά από ένα εφηβικό φλερτ με τον ηθοποιό Ντέιβιντ Νίβεν, έβγαινε με τον Πακιστανό διπλωμάτη Αλί Χαν, τον εκατομμυριούχο αεροπόρο Γκλεν Κίνστον, τον κληρονόμο των εκδόσεων Μαξ Άιτκεν και τον πρίγκιπα Τζορτζ, δούκα του Kent, πριν τον πρώτο από τους δύο γάμους της. Και τα κατορθώματά της -ως ντεμπιτάντ της χρονιάς το 1930 και ζωηρή θαμώνας των πάρτι της υψηλής κοινωνίας- της χάρισαν διεθνή κάλυψη από τον Τύπο και μια αναφορά στο «You’re the Top» του Κόουλ Πόρτερ.
Ήταν μια Κιμ Καρντάσιαν της εποχής της
«Ήταν η πιο πολυφωτογραφημένη γυναίκα της εποχής της, της γενιάς της» λέει η Σάρα Φελπς, η συγγραφέας που διασκεύασε την ιστορία της Μάργκαρετ για τη μίνι σειρά, A Very British Scandal. «Ήταν σαν την πριγκίπισσα Νταϊάνα, την Κιμ Καρντάσιαν – αυτή η παγκοσμίως διάσημη ομορφιά».
Αλλά στις αρχές της δεκαετίας του 1960, η τύχη της Μάργκαρετ αντιστράφηκε σε επική κλίμακα. Το 1943, υπέστη μια καταστροφική πτώση που την άφησε με 30 ράμματα και έναν σπασμένο σπόνδυλο, χωρίς να μπορεί προσωρινά να περπατήσει. Αφού βγήκε από έναν πρώτο πρώτο γάμο που της χάρισε έναν γιο και μια κόρη, ξεκίνησε ένα σερί ραντεβού που κατέληξε σε γάμο με τον Ίαν Κάμπελ, 11ο δούκα του Άργκιλ – εξασφαλίζοντας την επίσημη είσοδο της οικογένειάς της στην αριστοκρατία και την πρόσβαση στο Inveraray, ένα πραγματικό κάστρο στη Σκωτία.
Αλλά ο Ίαν Κάμπελ θα γινόταν και η κακή μοίρα της. Η Μαργαρίτα θα συνειδητοποιούσε ότι ο νέος της σύζυγος, ο οποίος λέγεται ότι ήταν εθισμένος στον τζόγο και το αλκοόλ, ήταν απένταρος. «Πέρασε ολόκληρο τον πόλεμο σχεδόν σε ένα στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου, ένα στρατόπεδο θανάτου. Ήταν ένας κακός άνθρωπος πριν μπει μέσα, ήταν ένα γ@μημένο καθίκι όταν βγήκε έξω» λέει η Φελπς.
Δείτε μια συνέντευξή της
Αμοιβαίες απιστίες και πλαστά έγραφα
Ο γάμος της Μάργκαρετ με τον Ίαν και ο δυσάρεστος, πολυδιαφημισμένος χωρισμός που ακολούθησε -η μεγαλύτερη και δαπανηρότερη διαδικασία διαζυγίου στη βρετανική ιστορία εκείνη την εποχή- σημάδεψαν τη ζωή της.
Με τον Ίαν απένταρο και εντελώς απρόβλεπτο, αποφάσισε να εστιάσει στην αποκατάσταση του ετοιμόρροπου κάστρου του συζύγου της, πιστεύοντας πιθανότατα ότι ήταν μια επένδυση στο μέλλον τους. Αργότερα ανακάλυψε ότι ο σύζυγός της την είχε κάνει να πιστέψει ότι είχε νόμιμες αξιώσεις για την ιδιοκτησία, ενώ στην πραγματικότητα θα περνούσε στους γιους του Ίαν από προηγούμενο γάμο.
Σύμφωνα με φήμες ο γάμος του Ίαν και της Μάργκαρετ οδηγήθηκε σε αμοιβαίες απιστίες. Ο Ίαν είχε αναφερθεί στη Μάργκαρετ ως «σατανά». Η Μάργκαρετ, εν τω μεταξύ, φέρεται να προσπάθησε να πλαστογραφήσει επιστολές που ισχυρίζονταν ότι οι γιοι του Ίαν ήταν νόθοι για να δυσφημίσει τα κληρονομικά τους δικαιώματα και πιθανότατα για να περάσει στην ίδια το Inveraray.
Οι δυο τους άρχισαν να ζουν χωριστά, αλλά οι δραματικές καταστάσεις εξακολουθούσαν να κλιμακώνονται. Ο Ίαν διέρρηξε το σπίτι της Μάργκαρετ και προσέλαβε έναν κλειδαρά για να ανοίξει ένα ντουλάπι στο οποίο βρήκε «πονηρές» φωτογραφίες. Οι φωτογραφίες που υποβλήθηκαν στο δικαστήριο του Εδιμβούργου, σύμφωνα με τους New York Times «φέρεται να έδειχναν έναν γυμνό άνδρα να ικανοποιεί τον εαυτό του και αυτήν την απεικόνιζαν, ντυμένη μόνο με τρεις σειρές μαργαριτάρια, να εκτελεί σεξουαλική πράξη σε έναν άλλο γυμνό άνδρα στο χρυσοποίκιλτο μπάνιο του διαμερίσματός της στο Μέιφερ».
Ο κατάλογος των 88
Ο Ίαν υπέβαλε αίτηση διαζυγίου, επικαλούμενος τόσο τις φωτογραφίες όσο και έναν κατάλογο 88 ανδρών που είχε σημειώσει στο ημερολόγιό της, άνδρες για τους οποίους ο Ίαν υποπτευόταν ότι η Μάργκαρετ είχε κοιμηθεί με αυτούς κατά τη διάρκεια του γάμου τους. Ο αριθμός αυτός φέρεται να περιλάμβανε μέλη του υπουργικού συμβουλίου, ηθοποιούς του Χόλιγουντ και μέλη της βασιλικής οικογένειας. «Υποτίθεται ότι θα ήταν μια ακρόαση διαζυγίου. Αλλά έγινε δίκη» λέει η Φελπς. Κατά τη διάρκεια του εν λόγω δικαστικού έπους, η Μάργκαρετ ρωτήθηκε για τους άνδρες που εμφανίζονταν στο ημερολόγιό της – μερικοί από τους οποίους φέρονται να ήταν ομοφυλόφιλοι, κάτι που εκείνη την εποχή αποτελούσε ποινικό αδίκημα. Αντί να διευκρινίσει τις σχέσεις, κάτι που θα αποκάλυπτε τους φίλους της, η Μάργκαρετ αρνήθηκε να σχολιάσει.
Όπως λέει η Φελπς «δικάστηκε επειδή ήταν γυναίκα με σεξουαλική ζωή». Ένας δικαστής με ιησουίτικη μόρφωση, ο λόρδος Γουίτλι, ο οποίος ήταν συγγενής του Ίαν, προήδρευσε, θέτοντας τη Μάργκαρετ στο μικροσκόπιο. «Ο Γουίτλι ήταν πουριτανός» εξηγεί η Φελπς. «Ιδανικά θα ήθελε να βάλει τη σεξουαλικότητα των γυναικών σε ένα κουτί με την ένδειξη «αηδιαστικό»».
Μετά από μια δικαστική υπόθεση που διήρκεσε 11 ημέρες, έκλεισε δραματικά την ακροαματική διαδικασία με μια απόφαση 50.000 λέξεων που του πήρε πάνω από τρεις ώρες για να τη διαβάσει. Φυσικά επρόκειτο για μια ιδιαίτερα καταδικαστική γραμμή: «Πρόκειται για μια γυναίκα με έντονο σεξουαλικό προσανατολισμό, η οποία έχει πάψει να ικανοποιείται με τις κανονικές σεξουαλικές δραστηριότητες και έχει αρχίσει να επιδίδεται σε αηδιαστικές σεξουαλικές δραστηριότητες για να ικανοποιήσει μια εξευτελισμένη σεξουαλική όρεξη που μπορεί να ικανοποιηθεί μόνο από έναν αριθμό ανδρών».
Δείτε το τρέιλερ
Το πρώτο revenge porn
Η Φελπς πιστεύει ότι η Μάργκαρετ υποβλήθηκε σε μια μορφή τιμωρίας που μοιάζει με το εκδικητικό πορνό. Ο δικαστής έδωσε στη δημοσιότητα ανατριχιαστικές λεπτομέρειες. «Πήρε τη Μάργκαρετ, της κρέμασε μια πινακίδα στο λαιμό και την πέταξε στο πλήθος. Αν η Μάργκαρετ, δούκισσα του Άργκιλ, δεν τη γλίτωσε, τι θα κάνουν όλες οι άλλες γυναίκες;».
«Ήταν τόσο μπάσταρδος» είπε η Μάργκαρετ στον Τζορτζ Χιουμ σε συνέντευξή του το 1990. «Είπα την αλήθεια. Ήμουν όσο καλύτερη μάρτυρας μπορούσα να είμαι. Τότε μου επιτέθηκε. Δεν επιτίθεσαι αν είσαι δικαστής». Το 1977, μιλώντας στον Μέλβιν Μπραγκ, παραπονέθηκε: «Είχα την πιο φρικτή δημοσιότητα στον κόσμο». Πράγματι, στον απόηχο της δίκης, η Μάργκαρετ αναφερόταν στις βρετανικές εφημερίδες και τα ταμπλόιντ με μια σειρά από ανάρμοστα προσωνύμια, όπως «η βρώμικη δούκισσα» και «η δούκισσα της πεολειχίας».
«Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Μάργκαρετ έγινε γιαγιά και οι εφημερίδες αναφέρονται σε αυτές τις φωτογραφίες Polaroid που την απεικονίζουν με το πουλί ενός άνδρα στο στόμα της» συνεχίζει η Φελπς. «Ήταν απολύτως τρομοκρατημένη….. Δεν υπήρχε καμία νομική προσφυγή. Προσπάθησε να προσφύγει στους Law Lords, οι οποίοι αποφάσισαν ότι ο Ίαν έχει απόλυτο δικαίωμα να χρησιμοποιήσει ως αποδεικτικό στοιχείο εναντίον της συζύγου του υλικό που είχε διαρρήξει από το σπίτι της. Όπου και να είχε στραφεί, ερχόταν κατευθείαν αντιμέτωπη με το γεγονός ότι δεν υπήρχε καμία δυνατότητα προσφυγής».
Έχοντας βυθίσει μεγάλο μέρος της περιουσίας της στο κάστρο Inveraray, ήταν επίσης απένταρη. Και, όπως περιγράφει η Φελπς, δεν ήταν μόνο η νομική υποστήριξη που στερούνταν η Μάργκαρετ.
Είχε μπει το μάτι
«Μέχρι να συμβεί η οριστική πτώση της, υπήρχαν πολλοί άνθρωποι που ήταν ευτυχείς να διευκολύνουν αυτή την πτώση και να κάνουν αυτή την πτώση πολύ χειρότερη» λέει η Φελπς. Φαίνεται ότι το νεόπλουτο στάτους της Μάργκαρετ ενοχλούσε πάντα την παλιά σκηνή του Λονδίνου, ακόμη και όταν οι γονείς της Μάργκαρετ ξόδεψαν πολλά χρήματα για να χρηματοδοτήσουν την κοινωνική της άνοδο -πληρώνοντας πάνω από 40.000 λίρες για ένα πάρτι της..
Λίγες εβδομάδες μετά την οριστικοποίηση του διαζυγίου, με τη φήμη της Μάργκαρετ κατεστραμμένη και τον τραπεζικό της λογαριασμό άδειο, ο Ίαν παντρεύτηκε μια άλλη πλούσια γυναίκα και υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο στη Νότια Γαλλία, προτού μεταφερθεί πίσω στη Σκωτία, όπου αργότερα πέθανε.
Η Μάργκαρετ συνέχισε, αν και τα τελευταία κεφάλαιά της ήταν αρκετά θλιβερά. «Ήταν πάμπτωχη» λέει η Φελπς «Της έκαναν έξωση από ένα ξενοδοχείο. Η ένδεια της την τριβέλιζε, όλο και χειρότερα και χειρότερα».
Σταθερή στο στυλ της μέχρι τέλους
Αλλά ακόμη και μέσα στη φτώχεια, η Μάργκαρετ αρνήθηκε να αλλάξει τους τρόπους της για να προσελκύσει το κοινό. Δημοσίευσε τα υπεροπτικά απομνημονεύματά της, με τίτλο «Forget Not», στα οποία προσέφερε διασκεδαστικές συμβουλές σε αθρόες ποσότητες -αλλά τίποτα για τους άνδρες για τους οποίους είχε γράψει στο ημερολόγιό της. Συνέχισε να δίνει περιστασιακά τηλεοπτικές συνεντεύξεις, συνήθως με ένα από τα πολλά αγαπημένα της κανίς. («Πάντα ένα κανίς, μόνο ένα κανίς! Αυτό, και τρεις κλωστές μαργαριτάρια» φέρεται να είχε πει τότε). Είχε επίσης το χάρισμα να εκπλήσει. «Δε νομίζω ότι κανείς έχει πια πραγματικό στυλ ή τάξη» δήλωσε η Μάργκαρετ στους New York Times. «Όλοι έχουν γεράσει και έχουν παχύνει».
Αλλά αν υπήρχε ένα πράγμα που έμαθε η Μάργκαρετ κατά τη διάρκεια των δεκαετιών και των διαφόρων σκανδάλων της, αυτό ήταν ότι δεν μπορούσε και δεν θα άλλαζε ποτέ.
«Δυστυχώς, γνωρίζω πάρα πολύ καλά ότι εξακολουθώ να είμαι το ίδιο εύπιστο, παρορμητικό, υπερβολικά αισιόδοξο «χαζό λαγουδάκι»», αναφέρει η Μάργκαρετ στην Telegraph. «Και έχω εγκαταλείψει τις ελπίδες για οποιαδήποτε βελτίωση».
«Είναι κατά κάποιο τρόπο λαμπρή και τραγική, αλλά και θριαμβευτική» λέει η Φελπς. «Γιατί φανταστείτε τα κότσια μετά τη δημοσίευση αυτής της απόφασης στην εφημερίδα. Κυκλοφορούσε σε όλο τον κόσμο. Και παρόλο που οι φωτογραφίες Polaroid έχουν πλέον ξεθωριάσει όλες… υπάρχουν ατελείωτες απομιμήσεις. Όλοι ήξεραν τι απεικονίζει η φωτογραφία. Η φράση «δούκισσα της πεολειχίας» την συνόδευε πάντα. Μπορείτε να φανταστείτε τα κότσια που χρειάζονται για να σηκωθείτε το πρωί, να βάλετε το κανίς σας στο λουρί του, να βάλετε το κραγιόν σας, να φορέσετε τα μαργαριτάρια σας και να πάτε το κανίς σας στο πάρκο; Φανταστείτε το θάρρος που χρειαζόταν αυτό».
Το 1990, τρία χρόνια πριν από το θάνατό της, η Μάργκαρετ αναλογίστηκε τα παράλογα σκαμπανεβάσματα της ζωής της, σε μια συνέντευξη που παραθέτει η Telegraph.
«Δεν ξεχνώ. Ούτε τα καλά χρόνια, κατά τα οποία γελούσα και χόρευα και ζούσα πάνω σε ένα σύννεφο ευτυχίας- ούτε τα κακά χρόνια σχεδόν απελπισίας, όταν έμαθα τι πραγματικά είναι η ζωή, οι άνθρωποι και η φιλία».
-Τι κρατάτε από τη ζωή σας;
Λοιπόν, κάποια φρικτά λάθη. Όπως όλοι, θα έκανα τα πάντα για να τα ξαναζήσω όλα από την αρχή. Και θα ήταν τελείως διαφορετικά.
*Με στοιχεία από vanityfair.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις