Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Νομοσχέδιο ΕΥΠ: Απόρριψη της ένστασης αντισυνταγματικότητας

Νομοσχέδιο ΕΥΠ: Απόρριψη της ένστασης αντισυνταγματικότητας

Με ψήφους της κυβερνητικής αντιπολίτευσης απερρίφθη η ένσταση αντισυνταγματικότητας για το νομοσχέδιο της ΕΥΠ.

Ένσταση αντισυνταγματικότητας κατατέθηκε για το νομοσχέδιο της ΕΥΠ που κατατέθηκε από την Κυβέρνηση. Υπέρ της ένστασης κατά του νομοσχεδίου, τάχθηκαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Παρόλα αυτά, η ένσταση αντισυνταγματικότητας απορρίφθηκε με τις ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Την χαρακτήρισε αόριστη, πρόχειρη και αλυσιτελή, η ένσταση αντισυνταγματικότητας που είχε καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών επικοινωνιών πολιτών.

Διαβάστε επίσης: Υποκλοπές: Δείτε live τη «μάχη» των πολιτικών αρχηγών στη Βουλή

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

«1. Η ποινική νομοθεσία εξοπλίζεται με τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση των λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης.

Η χρήση λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης από ιδιώτες αναβαθμίζεται σε κακούργημα και τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη, ενώ σήμερα είναι απλό πλημμέλημα. Αντίστοιχα, η εμπορία και η απλή κατοχή, που σήμερα δεν ποινικοποιούνται, χαρακτηρίζονται πλημμέλημα με ποινή έως πέντε έτη. Τα απαγορευμένα λογισμικά και συσκευές παρακολούθησης καταγράφονται σε ειδικό κατάλογο δημόσια προσβάσιμο και διαρκώς επικαιροποιούμενο ενώ η προμήθεια λογισμικών παρακολούθησης από το Δημόσιο είναι δυνατή μόνο υπό τις προϋποθέσεις προεδρικού διατάγματος, το οποίο θα έχει υποβληθεί σε επεξεργασία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

2. Τίθενται νέες δικλίδες ασφαλείας στη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών.

Για πρώτη φορά ιδρύονται Ακαδημία Πληροφοριών και Αντικατασκοπείας με αποστολή την εκπαίδευση, επιμόρφωση και εξειδίκευση του προσωπικού και Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου για τον έλεγχο φαινομένων παράβασης καθήκοντος και διαφθοράς στην ΕΥΠ ενώ προβλέπονται εγγυήσεις δημοσιότητας στη λειτουργία του Κέντρου Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας της ΕΥΠ. Τίθενται ειδικές προϋποθέσεις για την επιλογή του διοικητή, ο οποίος μπορεί να είναι μόνο διπλωμάτης ή απόστρατος ανώτατος αξιωματικός.

3. Αυστηροποιείται το πλαίσιο άρσης του απορρήτου.

Για πρώτη φορά ο όρος «εθνική ασφάλεια» εξειδικεύεται νομοθετικά ενώ προβλέπεται ότι την άρση μπορούν να ζητήσουν μόνο η ΕΥΠ και η αντιτρομοκρατική υπηρεσία, εφόσον ανταποκριθούν σε αυστηρές απαιτήσεις τεκμηρίωσης. Επιπρόσθετες δικλίδες τίθενται, επίσης για πρώτη φορά, όταν η άρση αφορά πολιτικά πρόσωπα, οπότε απαιτείται άμεση και εξαιρετικά πιθανή διακινδύνευση της εθνικής ασφαλείας, καθώς και άδεια του προέδρου της Βουλής. Προβλέπεται η υποχρεωτική γνωστοποίηση της άρσης, μετά την πάροδο τριών ετών από την παύση της, υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση, όπως αξιολογείται από ειδικό τριμελές όργανο με τη συμμετοχή δύο εισαγγελικών λειτουργών και του προέδρου της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Ο κατάλογος των εγκλημάτων που δικαιολογούν άρση του απορρήτου εξορθολογίζεται και συστηματοποιείται ενώ η διαδικασία και οι χρόνοι καταστροφής του υλικού παρακολούθησης τυποποιούνται νομοθετικά.

4. Θεσπίζεται νέο αυστηρό πλαίσιο προστασίας της κυβερνοασφάλειας και ενισχύεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Συστήνεται επιτροπή συντονισμού για θέματα κυβερνοασφάλειας για να καταπολεμήσει το πρόβλημα πολυδιάσπασης των σχετικών δομών ενώ στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης λειτουργεί Ενοποιημένο Κέντρο Αναφοράς Κυβερνοασφάλειας. Για πρώτη φορά επίσης καταρτίζεται Εθνικό Σχέδιο Αποτίμησης Επικινδυνότητας Συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την αναγνώριση, ανάλυση και αποτίμηση των κινδύνων και των επιπτώσεών τους για την ασφάλεια των συστημάτων τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών σε εθνικό επίπεδο. Αίρονται, τέλος, ασάφειες στην ενσωμάτωση του σχετικού ενωσιακού πλαισίου για την προστασία των προσωπικών δεδομένων».

Ακόμη, το Υπουργείο Δικαιοσύνης ενσωματώνει στο νομοσχέδιο σειρά προτάσεων που διατυπώθηκαν τόσο κατά τη διαβούλευση όσο και κατά τη δημόσια συζήτηση και επήλθαν περαιτέρω βελτιώσεις.

Must in

«Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”» – Το 4ο OT FORUM έρχεται…

Στις 2 και 3 Δεκεμβρίου στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, ο Οικονομικός Ταχυδρόμος διοργανώνει το OT FORUM «Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024