Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Το προφίλ του μέσου ψηφοφόρου που πάει στον ΣΥΡΙΖΑ

Το προφίλ του μέσου ψηφοφόρου που πάει στον ΣΥΡΙΖΑ

Ο χαλαρός δεσμός με το κόμμα είναι αρκετά κρίσιμος για τη συμπεριφορά στις δύο κάλπες του 2023. Για αυτό και ο Αλέξης Τσίπρας στοχεύει σε υψηλή και έγκαιρη συσπείρωση πριν από την πρώτη κάλπη της απλής αναλογικής

Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η Singular Logic για τις βουλευτικές εκλογές του 2019, στην ηλιακή ομάδα 17-34 ο ΣΥΡΙΖΑ ήλθε πρώτος με 36,8% και η Νέα Δημοκρατία δεύτερη με 30,6%. Από τότε έχουν περάσει τριάμισι χρόνια. Σύμφωνα με μια ανάγνωση το εκλογικό σώμα που θα μας απασχολήσει στις εκλογές του 2023 (εθνικές και αυτοδιοικητικές) δεν έχει μεταβληθεί συγκλονιστικά. Τα δύο νέα δεδομένα δεν φαίνεται να μπορούν να επηρεάσουν πολύ τα αποτελέσματα ή να επιφέρουν μαζικές ανατροπές.

Η ψήφος της ομογένειας δεν καταγράφει θεαματική αλλαγή, οι νέες εγγραφές από εδώ είναι προς το παρόν ασθενικές. Ας θυμηθούμε πάντως τι έγινε στις ευρωεκλογές του 2019: 11.792 Ελληνες του εξωτερικού ψήφισαν στις ευρωεκλογές. Ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε 15,28% (από 19,35% το 2014). Πάμε τώρα στους νέους. Οι νέοι 17άρηδες όπου ποντάρει ο ΣΥΡΙΖΑ λόγω όλων των τελευταίων δημοσκοπήσεων (καταγράφει προβάδισμα η Κουμουνδούρου στις εν λόγω ηλικιακές κατηγορίες) δεν προκύπτει πως θα πάνε στις κάλπες ή πως θα έχουν δεδομένη εκλογική συμπεριφορά. Αρα, το εκλογικό σώμα ακούνητο αν και με νέα διλήμματα, θα είναι αυτό που θα προσέλθει στην κάλπη. Μια παρατήρηση που πάντως γίνεται από ένα μέρος των ερευνητών είναι πως τα τριάμισι αυτά χρόνια, ούτε καν το εν λόγω εκλογικό σώμα δεν είναι ίδιο. Μια πιο ριζοσπαστική άποψη θέλει αυτό να έχει επηρεαστεί από την τριπλή δοκιμασία (πανδημία, πληθωρισμός, ενέργεια) και άρα ταξικά να μην είναι ίδιο αλλά να έχει σημειώσει και μια «υλική κάθοδο».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΥΡΙΖΑ: Η Δευτέρα της διττής στρατηγικής του Τσίπρα

Το αντίθετο αφήγημα λέει πως λόγω μέριμνας, επιδομάτων, επιστρεπτέων για επαγγελματίες, παροχών, τα στρώματα σε περιβάλλον σταθερότητας δεν έχουν κλονιστεί παρά τα προβλήματα που κατά βάσιν προέρχονται από εξωγενείς παράγοντες. Σκιαγραφώντας εκ νέου το μέσο προφίλ του ψηφοφόρου που πάει στον ΣΥΡΙΖΑ θα λέγαμε πως πέραν του σταθερού κορμού του (κομματικού) καταρχάς έχει χαλαρό δεσμό με το κόμμα. Αυτό όπως λένε ακόμη και προσκείμενοι στο κόμμα του Αλέξη Τσίπρα εξηγεί και τη συμπεριφορά ή την εκδήλωση πρόθεσης στις δημοσκοπήσεις. Στον ΣΥΡΙΖΑ εξηγούν με αυτόν τον τρόπο έναν βαθμό της «υποεκτίμησής» τους και άρα ακόμη και τις χαμηλές δημοσκοπικές επιδόσεις. Ενα πρώτο κρατούμενο πάντα, ο χαλαρός δεσμός με το κόμμα, είναι αρκετά κρίσιμος για τη συμπεριφορά στις δύο κάλπες του 2023. Εξού και ο Αλέξης Τσίπρας στοχεύει σε υψηλή και έγκαιρη συσπείρωση πριν από την πρώτη κάλπη της απλής αναλογικής.

Η δυναμική της δυσαρέσκειας

Ενα δεύτερο στοιχείο είναι πως μια δυνητική δεξαμενή με δυνατότητες για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι στα μεγάλα αστικά κέντρα όπου όπως λέει μια ανάγνωση, σημειώνεται μεγαλύτερος κλονισμός λόγω ακρίβειας ή ενέργειας και άρα υπάρχει χώρος για σφοδρότερη δυσαρέσκεια από την κυβέρνηση. Βέβαια τα αστικά κέντρα είναι διαστρωματωμένα και εδώ επίσης εγκαταβιοί ένα μέρος της μεσαίας τάξης όπου ο ΣΥΡΙΖΑ ακόμη συναντά δυσκολίες να την ξαναπροσελκύσει. Οπως λένε, για παράδειγμα, ερευνητές, ακόμη και το 2019, έτος εκλογικής ήττας, ο ΣΥΡΙΖΑ έδειχνε μια δυναμική σε ζώνες όπως η Β’ Πειραιά ή και ο Δυτικός Τομέας της Αθήνας. Η σημερινή στρατηγική του είναι διττή και λόγω αυτού. Από τη μία ο Αλέξης Τσίπρας μάχεται να ξαναβρεθεί με τους μεσαίους κυρίως μέσω των εκπροσώπων τους, αλλά και μέσω ενός επαναλαμβανόμενου mea culpa που έχει διατυπώσει για τις κυβερνητικές ημέρες το – ας μην ξεχνάμε πως στους αυτοαπασχολούμενους το ’19 είχε καταγράψει 22,6% ενώ η ΝΔ 38,4% (exit poll). Από την άλλη, όπως όλα δείχνουν, ρίχνει δύο κορυφαία στελέχη του στον δυτικό τομέα της Αθήνας (Ρένα Δούρου, Εφη Αχτσιόγλου) ακριβώς για να μπετονάρει το πιο λαϊκό κοινό. Στο ειδικό πεδίο των δημοσίων υπαλλήλων μπορεί κανείς να μετρήσει σήμερα δύο δεδομένα.

Οι δημόσιοι υπάλληλοι

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019 (exit poll) το 29,3% των δημοσίων υπαλλήλων ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ και το 32% ΝΔ. Μια οπτική σήμερα λέει πως οι δημόσιοι υπάλληλοι σήμερα ψηφίζουν «σταθερότητα» αν και ένα μέρος της ρητορικής και στρατηγικής της Κουμουνδούρου στοχεύει επίσης σε αυτούς. Εκεί που φαίνεται ότι το τραύμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι βαθύ είναι στη σχέση του με τους συνταξιούχους – που όμως ψηφίζουν σταθερά και δεν πάνε στην αποχή. 29,3% συνταξιούχων είχαν επιλέξει ΣΥΡΙΖΑ το 2019 και 39,9% ΝΔ (exit poll του ’19 για το One Channel). Και εδώ βέβαια το δεδομένο αυτό δεν υποχρεώνει τον Τσίπρα να παραιτηθεί από τη στόχευση και τους συνταξιούχους, ενώ όλο και συχνότερα επιδιώκει και έχει συναντήσεις με εκπροσώπους τους. Το νέο focus που θα οργανωθεί άμεσα θα δείχνει από μεριάς ΣΥΡΙΖΑ πως η στρατηγική του θα είναι η επαναλίευση των δύσκολων εκλογικών κοινωνικών δεξαμενών – εδώ προσθέστε τη Βόρεια Ελλάδα. Στον όσο χρόνο απομένει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ

Must in

Ολυμπιακός: Οι πέντε πρώτοι σε λεπτά συμμετοχής σε όλες τις διοργανώσεις (pics)

Ποιοι είναι πέντε οι παίκτες του Ολυμπιακού με τον μεγαλύτερο χρόνο συμμετοχής σε όλες τις διοργανώσεις μέχρι τα Χριστούγεννα.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2024
Απόρρητο