«Γαλλο-ιταλική ναυμαχία» – Στην τελική ευθεία για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού
Οι προτάσεις των δύο επικρατέστερων προσφορών, της γαλλικής Naval Group και της ιταλικής Fincantieri βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο μελέτης
Στην τελική ευθεία δηλώνει ότι βρίσκεται η κυβέρνηση για την επιλογή του τελευταίου μεγάλου εξοπλιστικού συμβολαίου πριν τις εκλογές. Αυτό της απόκτησης τριών κορβετών με την επιλογή για μία ακόμα (3+1) για το Πολεμικό Ναυτικό.
Οι προτάσεις των δύο επικρατέστερων προσφορών, της γαλλικής Naval Group και της ιταλικής Fincantieri βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο μελέτης από το Πολεμικό Ναυτικό, να είναι έτοιμο να παρουσιάσει τις διαφορές, τα συν και τα πλην της κάθε πλευράς, όποτε του ζητηθεί.
Στις υπολεπτομέρειες…
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, σε συζήτηση που είχε με δημοσιογράφους του στρατιωτικού ρεπορτάζ την Πέμπτη, δήλωνε ότι στόχος είναι οι αποφάσεις να ληφθούν άμεσα. Τονίζοντας ότι οι δύο προτάσεις είναι εξαιρετικά κοντά και η επιλογή θα κριθεί στις λεπτομέρειες και ίσως στις υπολεπτομέρειες.
Κατέστησε σαφές δε ότι το συμβόλαιο δεν πρόκειται να αποτελέσει «προίκα» στα ναυπηγεία. Ιδιαίτερα σημαντικό για την κυβέρνηση και τη λήψη της απόφασης είναι ωστόσο η ναυπήγηση στην Ελλάδα των κορβετών, και επίσης εξαιρετικά σημαντική είναι και η χρηματοδότηση, το εύρος του χρόνου πληρωμής, οι όροι, η τιμή, η συντήρηση, τα όπλα…
Το δικό της ειδικό βάρος για την Ελλάδα έχει η αμυντική συμφωνία, αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής που έχει υπογραφεί με τη Γαλλία, που συνόδευσε την συμφωνία για τις τρεις φρεγάτες FDI (Bell@ra). Με τον Παναγιωτόπουλο να τονίζει χθες ότι τα μεγάλα συμβόλαια των εξοπλιστικών η Ελλάδα πάντα θέλει να συνοδεύονται και από συμφωνίες αμυντικής συνεργασίας. Στέλνοντας το δικό του μήνυμα ότι μία ανάλογη κίνηση από την Ιταλία, θα είχε άλλη βαρύτητα.
Συνάντηση Μητσοτάκη – Μελόνι
Να σημειωθεί ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής, στις Βρυξέλλες, διμερή συνάντηση με την Ιταλίδα ομόλογο του, Τζόρτζια Μελόνι, την οποία ενημέρωσε αναλυτικά για την επιθετική ρητορική της τουρκικής πολιτικής ηγεσίας, που όπως είπε απειλεί ευθέως την Ελλάδα, ενώ θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή.
Οι προτάσεις και οι κινήσεις των αντιπάλων
Εν μέσω της «γαλλο-ιταλικής ναυμαχίας» για το συμβόλαιο των κορβετών με την Ελλάδα οι αντίστοιχες εταιρείες προχωρούν και στις συμφωνίες με ελληνικά ναυπηγεία οι οποίες έχουν επί της ουσίας χαρακτηριστεί ως προαπαιτούμενο από την Αθήνα.
Οι Ιταλοί…
Την Παρασκευή – σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση – οι όμιλοι Fincantieri & Onex υπέγραψαν συμφωνία για τη «δημιουργία μιας γραμμής κατασκευής κορβετών & βάσης υποστήριξης κύκλου ζωής τους, που θα βρίσκεται στα Ναυπηγεία Onex Naval και Maritime Elefsis».
Η υπογραφή έγινε στο Υπουργείο Ανάπτυξης, «παρουσία του Υπουργού, Άδωνι Γεωργιάδη, του Pierroberto Folgiero Διευθύνοντα Συμβούλου της Fincantieri, Dario Deste General Manager Naval Vessels Division της Fincantieri S.p.A. και του Πάνου Ξενοκώστα προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της ONEX Shipyards & Technologies Group».
Η συμφωνία όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση «παρέχει τους όρους της συνεργασίας για την κατασκευή 2+1 τελευταίας τεχνολογίας και υψηλών προδιαγραφών κορβετών στα Ναυπηγεία Onex Elefsis και τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, βελτιώσεις, τεχνογνωσία & μεταφορά τεχνολογίας, εξοπλισμού, που υπολογίζεται περίπου στα 80 εκατομμύρια ευρώ».
Επιπλέον αναφέρεται ότι η Onex Naval and Maritime Elefsis Shipyards, αναμένει τη δημιουργία 2.500 άμεσων και έμμεσων νέων θέσεων εργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία.
Και όπως υποστηρίζεται «η συμφωνία δημιουργεί μια συνεργασία με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία και άμυνα, ενώ ενισχύει την προοπτική περαιτέρω συνεργασίας των δύο Ομίλων σε μελλοντικά προγράμματα κατασκευής πολεμικών και εμπορικών πλοίων».
Αφού «η τεχνογνωσία που θα αποκτηθεί μέσα από την συνεργασία ΟΝΕΧ – Fincantieri θα αποτελέσει σημαντικό θεμέλιο λίθο για την ανάπτυξη ανταγωνιστικών προϊόντων που θα καλύπτουν τις αμυντικές απαιτήσεις πολλαπλών αγορών, δίνοντας ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στην αναγέννηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας».
Σύμφωνα με τον Ξενοκώστα «η σημερινή συμφωνία ανάπτυξης βάσης κατασκευής και υποστήριξης της γραμμής παραγωγής των υπερσύγχρονων κορβέτων τύπου Doha, είναι μόνο η αρχή. Η μεταφορά τεχνογνωσίας και η εκπαίδευση εργαζομένων, τεχνιτών, στελεχών των Ναυπηγείων Ελευσίνας από τη Fincantieri είναι μια εθνικής σημασίας παρακαταθήκη. Αφορά πολλά περισσότερα από την αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας. Η Ελλάδα μετατρέπεται σε έναν περιφερειακό κόμβο κατασκευής και υποστήριξης αμυντικών πλατφορμων. Η δέσμευση και των δύο εταιριών έχει στο επίκεντρο το ελληνικό πολεμικό ναυτικό και τους συμμαχικούς στόλους της περιοχής, συμπεριλαμβανομένου φυσικά του Αμερικανικού».
Και οι Γάλλοι
Την ίδια στιγμή η Naval Group έχει συνάψει συμφωνία με τα Ελληνικά Ναυπηγεία (Σκαραμαγκά). Όπως αναφέρει «η πρώτη κορβέτα Gowind θα κατασκευαστεί στο ναυπηγείο της Naval Group στο Lorient και οι ακόλουθες μονάδες θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα από τα Ελληνικά Ναυπηγεία».
Σύμφωνα με την Naval Group η κατασκευή της 1ης κορβέτας Gowind στη Γαλλία θα εξασφαλίσει τη λειτουργία από την Ελλάδα στο συντομότερο χρονικό διάστημα και θα εξασφαλίσει τη μεταφορά τεχνολογίας που θα επιτρέψει την κατασκευή των 3 παρακάτω κορβετών στην Ελλάδα. Κατά την κατασκευή της 1ης κορβέτας Gowind στη Γαλλία, το προσωπικό των Ελληνικών ναυπηγείων θα συμμετάσχει για να λάβει εκπαίδευση επί τόπου εργασίας.
Οι κορβέτες θα είναι συμπαραγωγής στην Ελλάδα, με σημαντική συμμετοχή της γαλλικής ομάδας.
Στα στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει η γαλλική Naval Group υπόσχεται μεταξύ άλλων «30% της αξίας της σύμβασης με ελληνική συμμετοχή και προστιθέμενη αξία και πρόβλεψη για εκατοντάδες θέσεις εργασίας μακροχρόνια, μια μακροχρόνια συνεργασία με την ελληνική βιομηχανία και το εθνικό αμυντικό οικοσύστημα στη συνέχεια του προγράμματος FDI HN για τη δημιουργία και τη διατήρηση θέσεων εργασίας υψηλής αξίας».
Όπως αναφέρει η Naval Group «η κατασκευή των τριών κορβετών στην Ελλάδα χάρη στη μεταφορά τεχνολογίας της Naval Group θα διατηρήσει περισσότερες από 1.200 θέσεις εργασίας στο συνεργαζόμενο για το πρόγραμμα ναυπηγείο, ενώ η παραγωγή υλικού στην Ελλάδα θα συμβάλλει σε περισσότερες από 150 θέσεις στο τομέα της κατασκευής αλλά και των επισκευών. Καθώς τα πλοία θα είναι σε υπηρεσία για περισσότερα από 40 χρόνια, η υποστήριξη που θα ακολουθήσει θα προσφέρει επίσης ευκαιρίες για έως και 500 θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης».
Κάνει λόγο για ένα σχέδιο Συμμετοχής της Ελληνικής Βιομηχανίας που θα προσδώσει νέες δυνατότητες στην ελληνική βιομηχανία, διατηρώντας θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης και δημιουργώντας μακροπρόθεσμες οικονομικές συνθήκες ανάπτυξης στην Ελλάδα χάρη σε μια μεγάλη μεταφορά παραγωγής.
Και ενώ οι εταιρείες έχουν δώσει τις τελικές τους προσφορές τους αναλυτικά, Ανώτατη πηγή στο Πεντάγωνο σημείωνε στο in ότι οι δύο προτάσεις είναι πολύ κοντά, τονίζοντας ότι για το Πολεμικό Ναυτικό και τα δύο πλοία είναι κατάλληλα. Επομένως οι αποφάσεις θα είναι πολιτικές και αναμένονται το επόμενο διάστημα…
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις