Φυσικό αέριο: Τα καλά και τα κακά νέα για τις τιμές και την επάρκεια στην Ευρώπη
Σε… αναμμένα κάρβουνα οι εμπλεκόμενοι, αλλά προς το παρόν, η Γηραιά Ηπειρος είναι πιο άνετη από ό,τι ήταν όταν ξεκίνησε το 2022
- «Ειρωνικός, σαρκαστικός, λες και έχει κάνει κατόρθωμα» - Σοκάρουν οι περιγραφές για τον αστυνομικό της Βουλής
- «Πνιγμός στα 30.000 πόδια» - Αεροπλάνο άρχισε να πλημμυρίζει εν ώρα πτήσης [Βίντεο]
- Δημήτρης Ήμελλος: Το τελευταίο αντίο στον αγαπημένο ηθοποιό -Τραγική φιγούρα η μητέρα του
- «Πρέπει να κάνουν δήλωση ότι σέβονται το πολίτευμα» - Οι όροι για να πάρουν την ιθαγένεια οι Γλύξμπουργκ
Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στη Γηραιά Ηπειρο για την εξέλιξη των τιμών της ενέργειας τους επόμενους μήνες, με αναλυτές να επισημαίνουν πως η χρονιά κλείνει σε ισχυρότερη θέση από εκεί που ξεκίνησε.
Η τιμή του φυσικού αερίου καταγράφει νέα πτώση, υποχωρόντας κάτω από τα 100 ευρώ. Συγκεκριμένα, τα futures του φυσικού αερίου στο Άμστερνταμ (TTF) υποχώρησαν σήμερα έως και κατά 9%, στα 96 ευρώ/μεγαβατώρα, ενώ -όπως μεταδίδει το Bloomberg, οι τιμές πιέζονται προς τα κάτω τόσο εξαιτίας των εισαγωγών LNG, αλλά και λόγω των καλών θερμοκρασιών που επικρατούν στο μεγαλύτερο μέρος της ευρωπαϊκής ηπείρου.
Νέο κοίτασμα φυσικού αερίου εντοπίστηκε στην κυπριακή ΑΟΖ
Όπως τονίζεται, οι τιμές του φυσικού αερίου βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων σχεδόν δύο μηνών, ενώ το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας στη Γερμανία για το επόμενο έτος είναι φθηνότερη από τα τέλη Ιουνίου. Η Ευρώπη αντιμετώπισε την πρώτη χειμερινή «έκρηξη» με τα αποθέματα φυσικού αερίου να είναι ακόμα πιο γεμάτα από το κανονικό, ενώ η ραγδαία συρρίκνωση της ζήτησης κρατά τις τιμές υπό έλεγχο.
Αυτό αποτελεί μια τεράστια ανακούφιση για τις κυβερνήσεις που εισέρχονται στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, εφόσον δεν υπάρξουν νέα απρόοπτα στη διεθνή σκηνή.
Σύμφωνα με το Bloomberg, το 2022 ήταν μια δύσκολη χρονιά με τις τιμές της ενέργειας να εκτινάσσονται σε πρωτοφανή επίπεδα το καλοκαίρι καθώς η Ρωσία έκλεισε τις στρόφιγγες. Παράλληλα, ο πληθωρισμός σκαρφάλωσε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών, οι λογαριασμοί των νοικοκυριών πολλαπλασιάστηκαν και οι οικονομίες πολλών κρατών βρίσκονται στο χείλος της ύφεσης.
Οι καραβιές με LNG έδωσαν «ανάσα»
Ωστόσο, οι υψηλές τιμές οδήγησαν σε αύξηση των φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου το φθινόπωρο, τα οποία συνεχίζουν να πλέουν προς την Ευρώπη. Το LNG βοήθησε επίσης να γεμίσουν οι δεξαμενές, ιδιαίτερα σε χώρες της βόρειας Ευρώπης που ήρθαν αντιμέτωπες με μια ψυχρή εισβολή τον Δεκέμβριο, ενώ η αιολική ενέργεια αυξήθηκε τις τελευταίες ημέρες, συμβάλλοντας στη μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου.
Οι τιμές συνήθως πέφτουν στο τέλος κάθε έτους καθώς ορισμένες επιχειρήσεις κλείνουν κατά την περίοδο των εορτών και η βιομηχανική παραγωγή μειώνεται. Ωστόσο, φέτος, η ζήτηση για φυσικό αέριο στη βιομηχανία έχει ήδη περιοριστεί λόγω της ακρίβειας. Σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ευρώπη κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία το 2022 και τα περιθώρια για ανάκαμψη το επόμενο έτος είναι περιορισμένα, είπε.
Ποιοι κίνδυνοι παραμένουν
Βέβαια, σύμφωνα με αναλυτές, οι κίνδυνοι παραμένουν. Η συμφωνία για το ανώτατο όριο στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου θα μπορούσε να στείλει σημαντικά φορτία LNG αλλού, ιδιαίτερα στην Ασία, εάν οι τιμές είναι πιο ελκυστικές εκεί. Μια συμπίεση της προσφοράς θα μπορούσε να εκτινάξει ξανά τις τιμές στα ύψη.
Επιπλέον, το ενεργειακό σύστημα της περιοχής συνεχίζει να είναι περίπλοκα συνδεδεμένο με τη Ρωσία και η πλήρης απεμπλοκή θα πάρει χρόνια για να υλοποιηθεί.
Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης παραμένει σε ένα βαθμό εξαρτημένη από το ρωσικό αργό πετρέλαιο για να διατηρήσει τη λειτουργία των διυλιστηρίων της και παρά το γεγονός πως έχει δεσμευτεί να μην αγοράσει πετρέλαιο από τη Μόσχα το επόμενο έτος, εξακολουθεί να χρειάζεται τους αγωγούς της χώρας για τη μεταφορά αργού από το Καζακστάν, το οποίο όμως δεν αρκεί.
Αυτές οι προκλήσεις θα κρατήσουν τις κυβερνήσεις και άλλους εμπλεκόμενους σε… αναμμένα κάρβουνα, αλλά προς το παρόν, η Ευρώπη είναι πιο άνετη από ό,τι ήταν όταν ξεκίνησε το 2022.
Πηγή: ot.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις