Το στρατηγικό πλεονέκτημα δηλώνει ότι αναζητά η Αθήνα στο εξοπλιστικό της πρόγραμμα που άρχισε να υλοποιείται από το 2021 και συνεχίζεται. Συμφωνίες που κινούνται σε έναν άξονα «εξοπλιστικής διπλωματίας» και επιχειρούν όπως διατείνεται η κυβέρνηση να καλύψουν το κενό της οικονομικής κρίσης, που έφερε τις Ένοπλες Δυνάμεις αντιμέτωπες με σοβαρές αδυναμίες. Απόρροια της ένδειας για ανανέωση των οπλικών συστημάτων.

Η κρίση του «Ορούτς Ρέις» του 2020 άλλωστε, όπως ομολογούν αρκετοί στο Πεντάγωνο, απέδειξε τα προβλήματα στην πράξη και επιβεβαίωσε ότι το ισχυρότερο όπλο είναι το προσωπικό.

Διαβάστε επίσης: Πώς διαμορφώνεται η νέα ισορροπία ισχύος στο Αιγαίο – Ο εκνευρισμός της Άγκυρας

Το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Αθήνας για την κυβέρνηση χαρακτηρίζεται απαραίτητο και ισοσκελισμένο βάσει των αναγκών που έχουν υποδείξει και τα επιτελεία των Ενόπλων Δυνάμεων. Ωστόσο για κάποιους άλλους οι δαπάνες παραμένουν υπερβολικές.

Για την Αθήνα σημαντικό είναι τα μεγάλα εξοπλιστικά συμβόλαια να συνοδεύονται και από συμφωνίες αμυντικής συνεργασίας, αφού εκτιμά ότι σε μία τέτοια γραμμή είναι δυνατόν να ισχυροποιήσει τις συμμαχίες της και να ενισχύσει το μέτωπο της απέναντι και στον τουρκικό αναθεωρητισμό.

Unboxing…

Πρώτη στη λίστα των εξοπλιστικών βρέθηκε η Πολεμική Αεροπορία, με την υπογραφή της σύμβασης των Rafale να γίνεται το 2021. Από το 2022 η Πολεμική Αεροπορία έχει αρχίσει να παραλαμβάνει τα μαχητικά πέμπτης γενιάς που χαρακτηρίζονται ως «game changer». Ένα όπλο που δίνει στρατηγικό πλεονέκτημα στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Με την Πολεμική Αεροπορία να έχει μπει ήδη στην διαδικασία του unboxing και να έχει ήδη παραλάβει τα πρώτα αεροσκάφη, αναμένεται ότι το 2023 θα έχει φτάσει να έχει 18 από τα συνολικά 24 Rafale που έχουν παραγγελθεί.

Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία του εκσυγχρονισμού των μαχητικών F-16 στην έκδοση Viper, με συνολικά 83 αεροσκάφη να έχουν μπει στο πρόγραμμα.

Η σειρά του Πολεμικού Ναυτικού

Μετά την Πολεμική Αεροπορία σειρά πήρε το Πολεμικό Ναυτικό, με τις συμβάσεις για τις τρεις φρεγάτες Bell@ara να έχουν υπογραφεί και το χτίσιμο τους να έχει ήδη ξεκινήσει στη Γαλλία από τη Naval Group.

Ανοιχτό παραμένει και το ενδεχόμενο και για την απόκτηση της τέταρτης φρεγάτας, με την Αθήνα να έχει κλειδώσει την τιμή.

Εντός του 2023 – και σύμφωνα με πληροφορίες πριν τις εκλογές – αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές και για τις 3+1 κορβέτες με τη γαλλική Naval Group και την ιταλική Fincantieri να έχουν ήδη καταθέσει τις προτάσεις τους.

Προτάσεις που κρίνονται όχι στις λεπτομέρειες αλλά στις υπολεπτομέρειες, όπως έχει τονίζει ο ΥΕΘΑ, Νίκος Παναγιωτόπουλος, επανειλημμένα.

Δύο καράβια που ικανοποιούν τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, γεγονός που κάνει την επιλογή πολιτική.

Με σημαντικό ρόλο να παίζουν η χρηματοδότηση και η ναυπήγηση σε ελληνικά ναυπηγεία.

Βαρύνουσα σημασία έχει η υφιστάμενη συμφωνία αμυντικής συνεργασίας Αθήνας – Παρισιού, ενώ θα μετρήσει ενδεχόμενη απόφαση για κάτι ανάλογο και από την πλευρά της Ρώμης.

Με το ερώτημα να παραμένει καθαρά πολιτικό και με ποιον θέλει η Αθήνα τελικά να δώσει τα χέρια. Για ένα συμβόλαιο που αγγίζει το 1,5 δις.

Οι ΜΕΚΟ

Στον προγραμματισμό και ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ. Με τις αποφάσεις να έχουν «κλειδώσει» και να δείχνουν την γερμανική Κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands, που είναι και η κατασκευάστρια εταιρεία.

Και τα δύο ζητήματα αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης και ενημέρωσης στο πρόσφατο τακτικό ΚΥΣΕΑ.

Τα SpikeNLOS αντιμέτωπα με ναυάγιο

Στο τραπέζι υπό τον πρωθυπουργό μπήκε και το ζήτημα των ισραηλινής κατασκευής πυραυλικών συστημάτων SpikeNLOS. Για τα οποία γίνεται επίσης μεγάλη συζήτηση και παρατηρούνται σειρά καθυστερήσεων.

Συστήματα τα οποία αφορούν επίσης το Πολεμικό Ναυτικό και το Στρατό Ξηράς. Αν και οι πληροφορίες ήθελαν την υπόθεση να κλείνει το προηγούμενο διάστημα, εντούτοις πήραν νέα παράταση, πιθανότατα για τον πρώτο μήνα του 2023.

Με τον κίνδυνο οι καθυστερήσεις να ενδέχεται να οδηγήσουν σε αύξηση της τιμής και μετάθεση του χρόνου παράδοσης.

Και κάποιες πηγές να βάζουν ένα επιπλέον ερωτηματικό αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης να μην θελήσει τελικά, παρά τον προγραμματισμό, να μπουν υπογραφές για νέα εξοπλιστικά πριν τις εκλογές…

Ερωτηματικό παραμένει αν η Ελλάδα θα θελήσει τελικά να προχωρήσει σε συμβόλαια και με τη Γερμανία για την προμήθεια 200 τεθωρακισμένων αρμάτων μάχης Lynx καθώς και τον εκσυγχρονισμό 180 αρμάτων μάχης Leopard, που επί του παρόντος οι όποιες ιδέες υπήρχαν έχουν μπει στον «πάγο».