Νίκος Μαστοράκης: Επιστρέφει στο Υπόγειο του Τέχνης
Η παράσταση αφού έκανε πρεμιέρα στα Χανιά και περιόδευσε σε πόλεις της Κρήτης, παρουσιάζεται στο Θέατρο Τέχνης σε νέα μετάφραση Γιώργου Δεπάστα και διασκευή, σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια, μουσική επιμέλεια Νίκου Μαστοράκη.
Η «Ελευθερία στη Βρέμη», έργο που πρωτοανέβασε ο ίδιος ο συγγραφέας το 1971 στο θέατρο της Βρέμης, είναι το δέκατο έκτο θεατρικό έργο του τρομερού παιδιού και εκπροσώπου του νέου γερμανικού κινηματογράφου, Ράινερ Βέρνερ Φάσμπιντερ. Πρόκειται για το δεύτερο έργο του Φάσμπιντερ που παρουσιάζεται στο Θέατρο Τέχνης μετά το «Φόβος τρώει τα σωθικά» σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα (2016-17).
Είδαμε την παράσταση του Γιάννη Κότσιρα στο θέατρο Ακροπόλ με το κοινό να συνταξιδεύει ενθουσιασμένο
Η ιστορία
Η Γκεέσε Γκότφριντ είναι μια γυναίκα που ζει στη Βρέμη στο πρώτο ήμισυ του 19ου αιώνα – μια εποχή όπου η γυναίκα ήταν εξαρτημένη από τον πατέρα, τον σύζυγο, τον αδελφό και όποιον άλλο άντρα υπήρχε στη ζωή της.
Γνώμη και ελεύθερη βούληση δεν επιτρεπόταν να έχει, δεν της επιτρεπόταν καν να σκεφτεί. Ούτε καν να αγαπήσει. Δυνατότητα ανεξαρτησίας δεν υπήρχε καμία. Ελεύθερες γυναίκες νοούνταν μόνο οι πόρνες, που κι αυτές ήταν υποχείρια κάποιου προαγωγού.
Η διεκδίκηση της ελευθερίας από μια γυναίκα αντιμετωπιζόταν ως ψυχικό νόσημα, ως λάθος της φύσης και μπορούσε να την οδηγήσει ακόμη και στο δικαστήριο. Η Γκεέσε, μια γυναίκα έξυπνη, ικανή, ευρηματική, στην προσπάθειά της να κερδίσει την ελευθερία έρχεται σε σύγκρουση με όλο το περιβάλλον της, άντρες και γυναίκες, και όταν συναντά εμπόδια και αισθάνεται ότι απειλείται, αμύνεται, καταφεύγοντας σε ακραίες λύσεις πέρα και έξω από κάθε λογική.
Το έργο του Φάσμπιντερ – μια αστική τραγωδία
Επικεντρώνεται στο πρόσωπο της Γκεέσε και στο κοινωνικό και ψυχολογικό παρασκήνιο, που την οδήγησε στις πράξεις της. Μέσα από μια αλληγορία για το ρόλο τις εξουσίας στις διαπροσωπικές σχέσεις, παρουσιάζει την Γκεέσε σαν μια γυναίκα που απέναντι στην αδικία μιας ανδροκρατούμενης κοινωνίας, δεν βρίσκει άλλη δυνατότητα απελευθέρωσης και αυτοπραγμάτωσης από το φόνο. Το έργο δεν αναφέρεται μόνο στη χειραφέτηση της γυναίκας, αλλά στην χειραφέτηση κάθε εξουσιαζόμενου από τον εξουσιαστή.
Ο συγγραφέας αντλεί έμπνευση από την πραγματική ιστορία της Γκεέσε Γκότφριντ, μιας αστής της Βρέμης, μιας κατά γενική ομολογία θεοσεβούς και έντιμης γυναίκας, που σκότωσε δεκαπέντε ανθρώπους, τα εγκλήματά της αποκαλύφθηκαν το 1831 και αποκεφαλίστηκε στην τελευταία δημόσια εκτέλεση στη Βρέμη.
Από το υλικό αυτό ο Φάσμπιντερ πλάθει μια αλληγορία για το ρόλο της εξουσίας στις διαπροσωπικές σχέσεις και κάνει έναν ύμνο στην ελευθερία που κατακτάται με κάθε τίμημα.
Συντελεστές
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Διασκευή, Σκηνοθεσία, Σκηνικά-Κοστούμια, Μουσική Επιμέλεια: Νίκος Μαστοράκης
Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Συνεργάτης Σκηνογράφος: Σταύρος Μπαλής
Συνεργάτις Ενδυματολόγος: Άση Δημητρολοπούλου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μπάμπης Συμεωνίδης
Φωτογραφίες αφίσας – προβών: Alex Kat
Φωτογραφίες παράστασης: Γιώργος Αναστασάκης
Trailer – Video: Πάρης Χαμουρίκος
Παίζουν (αλφαβητικά)
Μαριάννα Δημητρίου
Άγης Εμμανουήλ
Διαμαντής Καραναστάσης
Μαρία Κεχαγιόγλου
Καίτη Μανωλιδάκη
Γιωργής Τσαμπουράκης
Χάρης Τσιτσάκης
Πληροφορίες παράστασης
Κατάλληλο για 16+
Διάρκεια Παράστασης 75 λεπτά
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
25 Ιανουαρίου- 9 Απριλίου 2023
Τετάρτη και Κυριακή: 19.30
Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο: 21.00.
Τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη-Πέμπτη-Παρασκευή : 18 ευρώ, 15 ευρώ μειωμένο
Σάββατο-Κυριακή: 20 ευρώ, 16 ευρώ μειωμένο
Ατέλεια: 5 ευρώ
Ομαδικές κρατήσεις: 15 ευρώ
Προσφορά για την προπώληση κατά τις ημέρες των γιορτών
Έως 8 Ιανουαρίου όλα τα εισιτήρια 15 ευρώ
Ηλεκτρονική προπώληση:
https://www.viva.gr/tickets/theater/eleutheria-sti-bremi/
Τηλεφωνικές κρατήσεις: 210-3228706, Δευτέρα-Παρασκευή 10-1μ.μ.
Καθημερινά 5-10μ.μ.
Ώρες ταμείου: Καθημερινά 5-10μ.μ.
- Η Γουλβς ανακοίνωσε την πρόσληψη του Βίτορ Περέιρα (pic)
- Συρία: Εκατοντάδες διαδηλωτές στη Δαμασκό υπέρ της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων των γυναικών
- Flat Earther έπρεπε να φτάσει μέχρι την Ανταρκτική… για να πειστεί ότι η Γη είναι σφαιρική
- Live από το inSports και το Megaplay: Ο Ολυμπιακός για την ανατροπή κόντρα στην Πετς
- Εξοπλιστικό όργιο ΕΕ: Αναγκαίο κακό ή κυνική παραδοχή μιλιταριστικής φύσης;
- Έρευνα: Νέοι κανόνες «παιχνιδιού» στην αγορά εργασίας – Αυξημένη πρόθεση παραίτησης και Τεχνητή Νοημοσύνη