BMW i Vision Dee: Πέρα από την πραγματικότητα
H πρεμιέρα της BMW για την έκθεση CES του Las Vegas αντλεί τη σχεδιαστική της έμπνευση από το παρελθόν αν και με φουτουριστική διάθεση αλλά διαθέτει ψηφιακή τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας που κοιτά το όχι και τόσο μακρινό τελικά μέλλον
To CES προσελκύει σταθερά το ενδιαφέρον των mainstream κατασκευαστών αυτοκινήτων με την BMW να επιλέγει την αμερικανική διοργάνωση για την πρεμιέρα ενός ολοκαίνουριου ηλεκτρικού πρωτότυπου το οποίο φιλοδοξεί να αποτυπώσει το όραμα του βαυαρού κατασκευαστή για το μέλλον.
Ξεκινώντας από την ονομασία του, πλην των όσων γνωστών εκπροσωπούν τα διακριτικά I Vision στο λεξιλόγιο της BMW, η λέξη Dee προκύπτει από τα αρχικά των λέξεων Digital Emotional Experience και εκφράζει στην πρόθεση των σχεδιαστών του πρωτοτύπου «να δημιουργήσουν ένα ακόμα ισχυρότερο δεσμό ανάμεσα σε άνθρωπο και αυτοκίνητο». Το επίκεντρο αυτής της πρόθεσης είναι ένα gadget το οποίο η BMW ονομάζει Mixed Reality Slider και έγκειται στην παρουσία ενός κυλιόμενου χειριστηρίου αφής στο μινιμαλιστικό ταμπλό το οποίο επιτρέπει στον χρήστη-οδηγό να επιλέξει την ποσόστωση ανάμεσα στην πραγματική… πραγματικότητα και την ψηφιακή πραγματικότητα που επιθυμεί να βιώσει, κοιτάζοντας από το παρμπρίζ.
Για τις ανάγκες της εννοιακής αυτής κατασκευής το παρμπρίζ έχει μετατραπεί σε μια τεράστια οθόνη Head-up Display η οποία ανάλογα με τις προτιμήσεις του οδηγού και την επιλογή του στο παραπάνω χειριστήριο μπορεί, να επιτελέσει τον ρόλο ενός κανονικού παρμπρίζ έως μιας οθόνης επαυξημένης πραγματικότητας που εμπλουτίζει όσα είναι φυσιολογικά ορατά από την γυάλινη επιφάνεια με ψηφιακές πληροφορίες που αφορούν τόσο την οδήγηση όσο και τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμα και το εξωτερικό περιβάλλον.
Για την ακρίβεια το Mixed Reality Slider, προσφέρει τέσσερις ρυθμίσεις με την πρώτη να αντιστοιχεί στην αναλογική απολύτως «φυσιολογική» εικόνα του εξωτερικού περιβάλλοντος που έχουμε όλοι συνηθίσει να αντικρίζουμε κοιτάζοντας από το παρμπρίζ. Στη δεύτερη ρύθμιση, αυτό εμπλουτίζεται με πληροφορίες και δεδομένα που αφορούν την οδήγηση και τις ζωτικές ενδείξεις του αυτοκινήτου. Στην τρίτη η εικόνα γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη και πολυσύνθετη καθώς η γυάλινη επιφάνεια τροφοδοτείται και με δεδομένα από το σύστημα επικοινωνίας, εμφανίζοντας ειδοποιήσεις από mail, smartphone αλλά και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Η τελευταία, τέταρτη ρύθμιση μεταβάλλει το παρμπρίζ σε περιβάλλον επαυξημένης πραγματικότητας προσφέροντας τόσο πληροφορίες που αφορούν την πλοήγηση όσο και live δεδομένα για στοιχεία του περιβάλλοντος χώρου.
Παράλληλα με όλα τα παραπάνω, τα πλευρικά παράθυρα είναι ηλεκτροχρωματικής τεχνολογίας προσφέροντας μια πιο πλήρη εμπειρία καταβύθισης στους κόσμους εικονικής πραγματικότητας που προσφέρει το παρμπρίζ.
Φυσικά το i Vision Dee έχει τον τίτλο του πρωτότυπου, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι ψήγματα της ψηφιακής τεχνολογίας δεν θα βρει διέξοδο στις μελλοντικές BMW. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο Frank Webber, τεχνικός διευθυντής της BMW «βάσει του σκεπτικού μας μια BMW οφείλει να προσφέρει μια ασύγκριτη ψηφιακή εμπειρία. Το i Vision Dee έγκειται στην άρτια ενσωμάτωση τόσο της φυσικής όσο και της ψηφιακής εμπειρίας σε ένα. Όποιος κατασκευαστής επιτύχει την καλύτερη ενσωμάτωση των καθημερινών ψηφιακών δραστηριοτήτων του κοινού σε ένα αυτοκίνητο, σε όλα τα επίπεδα, θα κατακτήσει την επιτυχία».
Σε ό,τι αφορά την ρεαλιστική πλευρά των gadgets που διαθέτει το i Vision Dee, αξίζει να σημειωθεί ότι όπως επιβεβαίωσε η BMW, τα μοντέλα που θα βασίζονται στην νέα αρχιτεκτονική Neue Klasse (θα κάνει την πρεμιέρα της το 2025 στην αθέατη πλευρά της νέας Σειράς 3) θα διαθέτουν head-up display που θα καταλαμβάνουν όλο το πλάτος του παρμπρίζ. Για την ιστορία, το επόμενο νέο μοντέλο που θα έχει ως αφετηρία την Neue Klasse θα είναι η Χ3 η οποία θα ακολουθήσει με μικρή διαφορά το 2025.
Από το i Vision Dee αναμένεται να επιβιώσουν στην πραγματικότητα των μελλοντικών BMW και κάποια επιμέρους στοιχεία της σχεδίασης όπως οι κοντοί πρόβολοι, οι φαρδιοί θόλοι και το κάπως τετραγωνισμένο αμάξωμα που ήταν περισσότερο συνδεδεμένο με το παρελθόν της βαυαρικής φίρμας, όπως εξάλλου και τα πιο φαρδιά νεφρά καθώς και η χαρακτηριστική Hofmeister χάραξη στην τρίτη κολώνα. Βέβαια στην περίπτωση του πρωτότυπου όλα τα παραπάνω στοιχεία έχουν αναπροσαρμοστεί με το βλέμμα στο μέλλον αλλά και με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η ηλεκτροκίνηση.
Ένα από τα εξίσου ενδιαφέροντα αλλά κάπως υπερβατικά στοιχεία του πρωτοτύπου είναι η τεχνολογία E-Ink την οποία η BMW είχε συστήσει στην περσινή διοργάνωση του CES αλλά πλέον επανέρχεται βελτιωμένη και σε πλήρη ανάπτυξη, σε όλο το αμάξωμα του i Vision Dee δίνοντας του ουσιαστικά τη δυνατότητα να αλλάζει χρώματα –μόνο του.
Η τεχνολογία θα μπορούσε να παρομοιαστεί με αυτή των e-reader που μπορούν σε απειροελάχιστο χρόνο να αλλάξουν το χρώμα ενός pixel από λευκό σε μαύρο καθώς γυρνάμε τις σελίδες μόνο που στην προκειμένη περίπτωση, η τεχνολογία περιλαμβάνει 32 διαφορετικά χρώματα και 240 διαφορετικά ελεγχόμενα τμήματα στο αμάξωμα που, μπορούν να δημιουργήσουν και να αναπαράγουν έναν αναρίθμητο αριθμό μοτίβων στις εξωτερικές επιφάνειες του iVision Dee, αλλάζοντας την εμφάνισή του σε κλάσματα δευτερόλεπτου.
Εκτός από τις εξωτερικές επιφάνειες, διαφορετικά μοτίβα μπορούν επίσης να προβάλουν τα φωτιστικά σώματα μπροστά και πίσω, όσο και η γρίλια, εν είδει σημάτων προς τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου και ως ένα πρωτόγονο σε εκφράσεις, αλλά high-tech μέσο επικοινωνίας. Με δεδομένο επίσης ότι τα πλευρικά παράθυρα αλλάζουν χρώμα προκειμένου να επιτρέψουν μια πιο ολοκληρωμένη ψηφιακή εμπειρία ο οδηγός έχει τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμεί, να εμφανίσει ένα avatar στο αντίστοιχο παράθυρο το οποίο προσφέρει επίσης περιθώρια εξατομίκευσης.
Σε αντίθεση με όλα τα παραπάνω «συναρπαστικά», η σχεδίαση του εσωτερικού ακολουθεί μια εξόχως μινιμαλιστική λογική, ανάλογη θα έλεγε κανείς του κατά τα άλλα αφαιρετικού εξωτερικού. Όπως σημειώνει η BMW ο στόχος των συγκεκριμένων επιλογών ήταν αφενός να δοθεί έμφαση στην νέα ψηφιακή εμπειρία αλλά και στον πυρήνα των αξιών της BMW». Έτσι, το iVision Dee που ουσιαστικά αποτελεί την πρώτη απόπειρα αποτύπωσης των όσων επιφυλάσσει η νέα αρχιτεκτονική Neue Klasse, εκπροσωπεί τον πυρήνα των όσων θέλει να αναπαραστήσει η BMW στο μέλλον της.
Όπως τόνισε ο επικεφαλής σχεδιασμού της φίρμας, Adrian van Hooydonk το iVision Dee είναι απόλυτα σύμφωνο με την φιλοσοφία της BMW «χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο» ωστόσο αποδεικνύει «πώς ένα αυτοκίνητο μπορεί να εισχωρήσει στον ψηφιακή ζωή και να γίνει ένας πολύτιμος σύντροφος. Το αυτοκίνητο γίνεται φορέας του ψηφιακού κόσμου με τον οδηγό ωστόσο να διατηρεί πάντα τον έλεγχο. Με την σωστή εφαρμογή η συγκεκριμένη τεχνολογία θα δημιουργήσει αξιοσημείωτες εμπειρίες αλλά και καλύτερους οδηγούς, φέρνοντας πιο κοντά άνθρωπο και μηχανή».
- Συγκρότηση επιτροπών για τον νέο κώδικα της Αυτοδιοίκησης: Η συμμετοχή του Δημάρχου Παπάγου-Χολαργού
- Gladiator 2 – «Δεν υπήρξε gay φιλί για τον Ντένζελ Ουάσινγκτον» λέει ο σκηνοθέτης
- «Αλ Τσαντίρι Νιουζ»: Έφτασε η στιγμή της μεγάλης επιστροφής
- Πόθεν έσχες: Αρχίζει η υποβολή δηλώσεων για το έτος 2024 στη νέα πλατφόρμα
- Πιερρακάκης: Δεν ήταν προαποφασισμένη η διαγραφή Σαμαρά
- Ελλάδα και Τουρκία βλέπουν το δρόμο προς τη Χάγη αλλά δύσκολα θα τον περπατήσουν