ΚΕΟΣΟΕ: Υπό αμερικανική έρευνα η ευρωπαϊκή επισήμανση κρασιού
Πώς αντιδρούν οι καταναλωτές στην αναφορά διατροφικών πληροφοριών και συστατικών στην ετικέτα των οίνων
- Μιας διαγραφής… μύρια έπονται για τη Ν.Δ.- Νέες εσωκομματικές συνθήκες και «εν κρυπτώ» υπουργοί
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
- Την άρση ασυλίας Καλλιάνου εισηγείται η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Οι αμερικανοί επαγγελματίες εξετάζουν εξονυχιστικά τις ρυθμιστικές αλλαγές επισήμανσης οίνων στην Ευρώπη, φοβούμενοι ότι θα πρέπει να εμφανίζουν τα συστατικά και τις διατροφικές πληροφορίες στο εγγύς μέλλον στην αμερικανική αγορά. Μάλιστα, διεξήγαγαν έρευνα στους καταναλωτές για να μάθουν πώς αντιδρούν.
Στα τέλη του περασμένου έτους, το Συμβούλιο Αγοράς Οίνου στις Ηνωμένες Πολιτείες δημοσίευσε τα αποτελέσματα μιας διαδικτυακής έρευνας σε περίπου 1.000 αγοραστές κρασιού στις Ηνωμένες Πολιτείες για να διερευνήσει την αντίληψή τους για την αναφορά διατροφικών πληροφοριών και συστατικών στην ετικέτα των οίνων.
Υπενθυμίζεται ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν επιβάλλουν επί του παρόντος καμιά από τις δύο υποχρεώσεις, αλλά η δημοσίευση τον Φεβρουάριο του 2022 μιας έκθεσης που παρήγγειλε η κυβέρνηση Μπάιντεν, καθώς και η εξέλιξη των ευρωπαϊκών κανονισμών, θέτουν υπό αμφισβήτηση τον αμερικανικό αμπελοοινικό τομέα σχετικά με αυτό το θέμα. Πράγματι, η έκθεση για τον ανταγωνισμό συνιστά την επανέναρξη της κανονιστικής διαδικασίας που κινήθηκε υπό την αιγίδα του TTB το 2005, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει στην εφαρμογή υποχρεωτικής επισήμανσης, τόσο για τις διατροφικές πληροφορίες όσο και για τα συστατικά.
Μερικά εργαλεία είναι ήδη στη θέση τους
Εδώ και 20 χρόνια, όπως επισημαίνει η ΚΕΟΣΟΕ σε ανάρτησή της, οι έμποροι που επιθυμούν μπορούν να το κάνουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, ώστε να συμπεριλάβουν αυτές τις πληροφορίες, οπότε πρέπει να συμμορφωθούν με διάφορες οδηγίες. Ενώ ορισμένες εταιρείες αποφάσισαν να βάλουν διατροφικές πληροφορίες στην ετικέτα – με τη μορφή «Serving Facts» – λίγες από αυτές εμφανίζουν μια λίστα συστατικών καθώς το θέμα είναι περίπλοκο, εκτιμά η Jeannie Bremer, επικεφαλής συμμόρφωσης της Wine Group. «Χρειαζόμαστε απαντήσεις για συγκεκριμένες διαδικασίες επισήμανσης», είπε κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού σεμιναρίου του Δεκεμβρίου που διοργανώθηκε από το Συμβούλιο Αγοράς Οίνου. «Ίσως κάποιες ρυθμίσεις από αυτές προέρχονται από τους νέους κανόνες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που τίθενται σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2023».
Η προσέγγιση αυτή δείχνει σε ποιο βαθμό ο αμερικανικός τομέας παρακολουθεί την εξέλιξη της κατάστασης στην Ευρώπη, φοβούμενος ότι θα εξαπλωθεί και πέραν του Ατλαντικού. Αναφερόμενος στον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει η έκθεση ανταγωνισμού σε αυτό το ζήτημα, ο Justin McGuirk, δικηγόρος στο Ινστιτούτο Οίνου, επιβεβαίωσε ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται στις Ηνωμένες Πολιτείες «λαμβάνονται σε συνάρτηση με ό,τι συμβαίνει στην ΕΕ στο παρασκήνιο». Αντιμέτωπο με το ζήτημα των διατροφικών πληροφοριών, το Ινστιτούτο Οίνου προσφέρει στα μέλη του εργαλεία που βοηθούν στον περιορισμό του κόστους: «Οι υπολογισμοί του Ινστιτούτου καθιστούν δυνατό τον καθορισμό των θρεπτικών αξιών. Ο τύπος βάσης δεδομένων είναι εγκεκριμένος και αποτελεί μια καλή λύση, επειδή οι εργαστηριακές αναλύσεις μπορεί να κοστίσουν έως και 200 $», αναφέρει η Jeannie Bremer.
Πολλοί αδιάφοροι καταναλωτές
Ήδη από πρακτικής πλευράς, το Συμβούλιο Αγοράς Οίνου προσπάθησε να αποκαλύψει, πώς θα μπορούσαν να αντιληφθούν οι καταναλωτές την αναφορά διατροφικών πληροφοριών και συστατικών στις ετικέτες κρασιών. Μεταξύ των βασικών συμπερασμάτων, αποδεικνύεται ότι 2 στους 5 ερωτηθέντες που δεν έχουν δει μια λίστα συστατικών σε ένα μπουκάλι κρασί πιστεύουν ότι πρέπει να υπάρχει, έναντι ενός τέταρτου που πιστεύουν ότι θα ήταν άχρηστο, ενώ οι υπόλοιποι αδιαφορούν. Μεταξύ αυτών των συστατικών, μόνο το SO2 έγινε αντιληπτό αρνητικά από την πλειοψηφία των ερωτηθέντων, καθώς σχετίζεται με πονοκεφάλους. Όσον αφορά τις διατροφικές πληροφορίες, περίπου το ένα τρίτο των καταναλωτών που δεν το έχουν δει ποτέ σε ένα μπουκάλι κρασί, πιστεύει ότι πρέπει να εμφανίζεται, σε σύγκριση με το 42% που δηλώνει αδιάφορο και τους υπόλοιπους που πιστεύουν ότι είναι άχρηστο.
Θετικό σημείο: μόνο μια μικρή μειοψηφία ερωτηθέντων (16%) θεώρησε ότι η έλλειψη διατροφικών πληροφοριών και λίστας συστατικών οφειλόταν στο γεγονός ότι το κρασί ήταν διατροφικά χειρότερο από άλλα ποτά ή ότι οι παραγωγοί ήθελαν να κρύψουν κάτι. Μια άλλη ανατροφοδότηση: η πλειονότητα των ερωτηθέντων διαπιστώνει ότι οι κωδικοί QR δεν αντικαθιστούν την εμφάνιση των συστατικών και των διατροφικών πληροφοριών με πολύ ικανοποιητικό τρόπο, ακόμα κι αν οι νέοι και οι λάτρεις του κρασιού είναι πιο δεκτικοί σε αυτούς. Ωστόσο, οι κωδικοί QR έχουν αναγνωριστεί ως πιο διαδεδομένοι στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, από ό,τι στις ΗΠΑ.
Μια θετική και πολύ ευρεία αντίληψη
Συνολικά, το κρασί θεωρείται ότι έχει πολύ λιγότερα συστατικά από την μπύρα, τα έτοιμα προς κατανάλωση κοκτέιλ, ή τα σκληρά seltzers, και ότι απολαμβάνει πολύ πιο ευνοϊκή αντίληψη διατροφικά, εκτός από την περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Τέλος, η έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές έχουν μια πολύ ευρεία αντίληψη για το τι αποτελεί συστατικό του κρασιού, αναφέροντας ακόμη και την ποικιλία σταφυλιού. Για τους Αμερικανούς, ο τρόπος με τον οποίο η Ευρώπη χειρίζεται αυτές τις δύο πτυχές της επισήμανσης θα τεθεί υπό έλεγχο επειδή, όπως το έθεσε ο Dale Stratton από το Συμβούλιο Αγοράς Οίνου, «αυτές οι αλλαγές μας περιμένουν επίσης».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις