Global Gateway: Με 70 παγκόσμια projects απαντά στον κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού
Ποια είναι τα πρώτα έργα που δρομολογούνται εντός του έτους
- Μπακογιάννη: Η Σακελλαροπούλου θα μπορούσε να προταθεί για την Προεδρία της Δημοκρατίας
- Εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο του Σικάγο έπαιξαν ξύλο με... τις πινακίδες «προσοχή βρεγμένο δάπεδο»
- «Πρέπει να κάνουν δήλωση ότι σέβονται το πολίτευμα» - Οι όροι για να πάρουν την ιθαγένεια οι Γλύξμπουργκ
- Ο εφιάλτης των Χριστουγέννων: Πέντε διάσημοι που σιχαίνονται τις γιορτές που αγαπούν όλοι
H απάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον νέο Δρόμο του Μεταξιού της Κίνας (Belt and Road) με έργα υποδομής που επεκτείνονται σε όλον τον κόσμο φαίνεται ότι επιτέλους έχει αρχίσει να λαμβάνει «σάρκα και οστά».
Τα εμβληματικά έργα της Ευρώπης Global Gateway επιδιώκουν να προσφέρουν στις αναπτυσσόμενες χώρες μια εναλλακτική λύση στη στρατηγική μεγαλοπρέπεια της Κίνας στην Πρωτοβουλία Belt and Road, μέσω της οποίας το Πεκίνο προβάλλει τη δύναμή του κατά μήκος στρατηγικών εμπορικών οδών μέσω λιμενικών εγκαταστάσεων, ενεργειακών προγραμμάτων και δικτύων τηλεπικοινωνιών.
Όπως αποκαλύπτει το Politico, τα πρώτα έργα του Global Gateway της ΕΕ περιλαμβάνουν ένα ψηφιακό καλώδιο κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα, ένα υποθαλάσσιο καλώδιο οπτικών ινών για τη σύνδεση των χωρών της Μεσογείου και της Βόρειας Αφρικής και ένα φράγμα και ένα υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στο Καμερούν.
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα 70 έργα στα οποία η ΕΕ δίνει προτεραιότητα φέτος στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Πύλης, σύμφωνα με έγγραφο που έχει στην κατοχή του το Politico.
«Το Global Gateway πλέον γίνεται συγκεκριμένo. Τώρα εννοούμε business», είπε ένας ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ αναφερόμενος στη λίστα των έργων που προωθούνται.
Στοχεύει να κινητοποιήσει έως και 300 δισεκατομμύρια ευρώ σε δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους έως το 2027 για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής της ΕΕ στο εξωτερικό.
Συγκριτικά, η Κίνα έχει επενδύσει σχεδόν 2,3 τρισεκατομμύρια δολάρια σε σχεδόν 4.000 υπερπόντια επενδυτικά και κατασκευαστικά έργα από το 2005 — δίνοντας στο Πεκίνο ένα μεγάλο προβάδισμα, την ώρα που η ΕΕ ξεκινά την προσπάθειά της να επεκτείνει την οικονομική της εμβέλεια.
Επιλογή έργων
Η Δύση έχει αντιμετωπίσει επανειλημμένες επικρίσεις ότι οι προσπάθειές της να «απειλήσει» το Belt and Road είναι πολύ κατακερματισμένες και αργές.
Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είπε σε μια συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ τον περασμένο μήνα ότι το μπλοκ πρέπει να ανεβάσει το παιχνίδι του και να επιτύχει ορατά αποτελέσματα σύντομα. Αυτή η συνάντηση οδήγησε στην επιλογή της πρώτης παρτίδας έργων.
«Αυτό δείχνει πώς θα μοιάζει στην πράξη το Global Gateway το 2023», δήλωσε άλλος αξιωματούχος της ΕΕ στο Politico.
Ο πρώτος αξιωματούχος τόνισε ότι η λίστα δεν αντικατοπτρίζει γεωπολιτικές επιλογές. «Δεν υπάρχει κανένα πολιτικό μήνυμα πίσω από αυτό», είπε χαρακτηριστικά.
Υπάρχουν όμως ορισμένα ευαίσθητα έργα που μπορεί να έχουν γεωπολιτικές προεκτάσεις.
Η ΕΕ έχει προγραμματίσει πολλά έργα στην πίσω αυλή της Κίνας, όπως μια εταιρική σχέση ενεργειακής μετάβασης με την Ινδονησία και ένα έργο ψηφιακής συνδεσιμότητας στις Φιλιππίνες. Το ίδιο ισχύει για ορισμένα έργα στην πίσω αυλή της Ρωσίας, όπως ένα έργο υδρογόνου στο Καζακστάν, μια σύνδεση μεταφορών στην Κεντρική Ασία, δύο έργα στη Μογγολία και ένα υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στο Τατζικιστάν.
Ο κατάλογος των προτεραιοτήτων συζητήθηκε για πρώτη φορά από διπλωμάτες της ΕΕ την περασμένη Παρασκευή. Θα υπάρξουν περαιτέρω συνομιλίες αυτή την εβδομάδα, με στόχο την ολοκλήρωση της λίστας την εβδομάδα της 6ης Φεβρουαρίου, ανέφεραν οι δύο αξιωματούχοι της ΕΕ.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις